Garage in gebreke stellen

Status
Niet open voor verdere reacties.
De montagerichting is voor het karkas. Dat moet op de juiste manier belast worden. Heeft niets met het profiel te maken.
M.b.t. het verhaal over waterafvoer: dat is voornamelijk reclame. Ongeveer 15 tot 20 jaar geleden kwamen ze (alle bandenfabrikanten) er achter dat bij een profielvorm die voor optimale waterafvoer zorgt ze veel te veel cupping kregen op de voorbanden. Let wel: ik heb het in dit verhaal ALLEEN over de voorbanden.
Toen heeft men het profiel omgekeerd op de voorbanden en verdween de cupping grotendeels. Echter, de waterafvoer was heel veel slechter. Niet dat dat veel uitmaakte, een motorband voor straatgebruik zal niet meer dan ongeveer 10% van het water via het profiel afvoeren (en sommigen nog veel minder).
Maar de reclamejongens konden in de jaren daarna goede sier maken met het verhaal dat er meer water afgevoerd kon worden......

Mooiste voorbeeld is de Michelin Pilot Road 2. Deze wordt nog steeds geleverd.
Het profiel van de voorband is een echt V-profiel.
Toen deze op de markt kwam was het de best verkochte band bij ons in de zaak, maar het aantal keren dat ik van klanten het verhaal kreeg dat de voorband verkeerdom gemonteerd was is echt onvoorstelbaar. Soms zelfs meerdere keren per dag.....
Bekijk bijlage 1643968
De draairichting van deze voorband is in dit plaatje "naar ons toe".
Iemand die wil beweren dat dit voor een betere afwatering zorgt begrijpt het dus gewoon niet. Dat geeft niet, maar verkondig het dan niet als de waarheid.
Ik waardeer hoeveel moeite je erin steekt om de mensen hier te informeren.

Kan me wel voorstellen dat het water in de war raakt. Bij het voorwiel de ene kant op, bij het achterwiel de andere kant op... Gaat niet goed komen :+
 
De draairichting van deze voorband is in dit plaatje "naar ons toe".
Iemand die wil beweren dat dit voor een betere afwatering zorgt begrijpt het dus gewoon niet. Dat geeft niet, maar verkondig het dan niet als de waarheid.

Het zijn de bandenfabrikanten zelf die dit communiceren als de waarheid, dezelfde bandenfabrikanten als waar jij banden van verkoopt.

Een verhaal zwart op wit en goed uitgelegd van een fabrikant zelf kan ik als waarheid aannemen, itt de onzin die jij zelf verzint om je gelijk proberen te halen. De onzin die ook nergens te vinden is.
 
Het zijn de bandenfabrikanten zelf die dit communiceren als de waarheid, dezelfde bandenfabrikanten als waar jij banden van verkoopt.

Een verhaal zwart op wit en goed uitgelegd van een fabrikant zelf kan ik als waarheid aannemen, itt de onzin die jij zelf verzint om je gelijk proberen te halen. De onzin die ook nergens te vinden is.
Dus jij wil van een bandenfabrikant horen dat hun marketing-afdeling beweringen doet die niet helemaal kloppen? Nou, succes daarmee..... _O-
 
Volgens mij snapt iemand hier niet hoe waterafvoer werkt in een band, en dat die persoon dan banden verkoopt en dat compleet niet overkomt met wat de fabrikanten vertellen komt dan niet aan, het is alsof een junior autoverkoper praat over voertuigen als een autotechnicus/productontwikkelaar
 
Volgens mij snapt iemand hier niet hoe waterafvoer werkt in een band, en dat die persoon dan banden verkoopt en dat compleet niet overkomt met wat de fabrikanten vertellen komt dan niet aan, het is alsof een junior autoverkoper praat over voertuigen als een autotechnicus/productontwikkelaar
Ik denk dat de marketing verhalen in ieder geval gelogen zijn, dat is altijd zo. :+
 
Twee dingen. Jullie nemen niks van elkaar aan, dus de 'discussie' hier is per definitie zinloos (en het is al eerder opgemerkt, doe dat dan lekker ergens anders in plaats van andermans topic te kapen)

En daarnaast heeft Blackbird nu gewoon gelijk. Kennelijk wil het er niet in dat iemand verstand van zijn vak kan hebben, dat verstand verder kan gaan dan het gemiddelde 'ik heb ook ergens gelezen dat' (ik wil jullie eens zien bekvechten met een medisch specialist. Lijkt me nu al hilarisch), dat marketingteksten als 'de waarheid' gezien worden en bij niemand op komt dat 'marketing' meestal betekent dat er geld verdiend moet worden, hoe de vlag ook waait, dat er zoiets als voortschrijdend inzicht bestaat (zoals bij de genoemde Michelins uit de nineties. Die waren inderdaad berucht om hun cupping) en dat er meer is dan een leuk patroontje. Het is niet moeilijk om je eigen theorie vakkundig om zeep te helpen: neem een Pilot Road 3 of 4, die heeft twee patronen door elkaar die voor jullie theorie tegenstrijdig zijn. Neem een Conti, daar zijn de groeven onderbroken - waar moet het water dan ineens naartoe?-, neem willekeurige andere banden, daar zit ineens een 't-splitsing' ergens in het profiel. Hoe weet water dan ineens of het links of rechts af moet?
De meeste waterafvoer is niet het gevolg van het profiel, maar van de vorm van de band. En ja, daar staat 'meeste'. Want neem je een race regenband, dan werkt het anders. Maar die hoeft ook niet lang mee te gaan, dus heeft die geen last van dingen waar wegbanden wel mee te maken hebben. En dan nog: een Dunlop race regenband als de KR 189 heeft de groeven overdwars, negentig graden haaks op de rijrichting. Aan het andere uiterste gaan mensen met Supercorsa's ook niet direct onderuit als het een keertje regent.
Straatbanden hebben nog veel meer eisen dan enkel het profiel, daarom staat er ook altijd een pijl op voor de rijrichting. Want ook bandenfabrikanten spreken elkaar of zichzelf nog wel eens tegen. Bridgestone is in de ontwikkeling van hun sportieve wegband, om maar wat te noemen, afwisselend overgestapt van drie zone multicompound naar vijf, naar drie, naar vijf, naar drie en weer naar vijf. En elke keer was de volgende 'beter'. En als laatste: als je het niet gelooft, vráág het dan eens. Bel maar een bandenfabrikant en stel exact deze vraag. En noem dan ook alsjeblieft het type waar je zo'n probleem mee hebt. Volgens mij was het de Pilot Road 2 die ineens een 'omgekeerd' profiel had ten opzichte van wat ik tot dan toe ook stug voor waar aannam, totdat er ineens een heel ander verhaal verteld werd. En dat zal de laatste keer niet zijn. Volgende keer als er een band op de markt komt waarbij het patroon niet overeen komt met wat je zelf heilig als waar aanneemt, vraag het de experts zelf. Als je het van hun tenminste wel aan durft te nemen.
 
Laatst bewerkt:
Nee, de pilot power was er eerder met duidelijk groeven/profiel andersom. En daar was idd een uitgebreid verhaal bij met nieuwe inzichten, zoals wel vaker.
Voor jou geld hetzelfde als een verkoper: waar kan ik de informatie vinden?... Ik lees het graag, want horen zeggen van kan ik niks mee.
 
  • Leuk
Waarderingen: 6R15

Modbreak:

Genoeg offtopic geruzie. Open een nieuw topic of ga met elkaar in discussie via privéberichten. Anders moeten we (tijdelijke) bans gaan uitdelen

Eens, ik zal er niet verder over doorgaan.
Echter, ik ben het niet eens met de term ruzie.
Ik heb geen ruzie gemaakt, en denk ook niet in een ruzie verwikkeld te zijn. We zijn het alleen oneens.
En dat was het laatste dat ik er over te zeggen heb.
 
Hopelijk horen we toch nog eens van marky hoe het verhaal verder gaat?
Ik rijd er dagelijks mee naar m'n werk.. Rijdt op zich heerlijk! Gebruik iets meer m'n achterrem op de laatste meters en de trilling is bijna weg.. Zal wel Ducati eigen zijn.. Ik overweeg wel om 'm in te ruilen op iets anders leuks, of ik koop er iets leuks bij..

Ik heb geen zin meer om er nog meer energie te steken mbt een evt. rechtzaak, ook al vindt ik dat ik gelijk heb..

En m'n voorband draait nog steeds de verkeerde kant op😜
 
Laatst bewerkt:
Ik rijd er dagelijks mee naar m'n werk.. Rijdt op zich heerlijk! Gebruik iets meer m'n achterrem op de laatste meters en de trilling is bijna weg.. Zal wel Ducati eigen zijn.. Ik overweeg wel om 'm in te ruilen op iets anders leuks, of ik koop er iets leuks bij..

Ik heb geen zin meer om er nog meer energie te steken mbt een evt. rechtzaak, ook al vindt ik dat ik gelijk heb..

En m'n voorband draait nog steeds de verkeerde kant op😜
Je voorband zou ik toch even goed laten leggen als ik jou was. Mogelijk dat de eerste de beste regenbui je op gaat breken. Profiel op een band is zo ontworpen om water af te voeren. Bij een verkeerd gemonteerde band komt dat niet goed. Verder vooral doen waar jij je goed bij voelt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan