Garage maakt schade, wat nu?

Timyzf-r1

MF'er
21 mei 2004
83
2
Noord-scharwoude
Hallo,

Ik ben nieuw hier dus wist niet goed waar ik deze vraag moest stellen dus heb maar een van het meest gelezen forum genomen.

Ik dacht verleden week, laat ik mijn motor eens een grote beurd geven. Dit zou woensdag gaan gebeuren. Nu had ik hem dus maandag alvast weggebracht zodat ze er woensdag op tijd aan konden beginnen. Wordt ik woensdag tegen 11-ven opgebeld dat ze m`n motor van de brug hebben laten kukkelen ;( op z`n kop. Gelijk wezen kijken en daar stond hij dan er erg zielig bij. Spiegels afgebroken, bovenkuip + ruitje aan gort en zijkuip + uitlaat beschadigd. Dat heb ik weer. Hier baalde ik dus vreselijk van. Maar nu het volgende. Er komt natuurlijk een schade-expert bij en die zal hoogst waarschijnlijk m`n motor total-loss verklaren. Het betreft nl een zzr600 uit 1990. Dit betekent dat ik er dus alleen maar slechter van wordt. Heeft daarom hier iemand dit ook meegemaakt en hebben jullie tips voor mij? Ik wil natuurlijk dat ze m`n motor weer net zo maken als dat ik hem gebracht hebt. En dan heb ik liever niet dat ze hem met polyester matten gaan repareren.
Ik hoop dat jullie wat tips voor me hebben.

Gr Tim

ps het bedrijf is bij de Bovag aangesloten

Het lijkt mij dat die garage je motor weer helemaal tip top in orde maakt.

Ook al word deze total loss verklaard, dan moeten ze maar geld bij leggen om hem te repareren. Lijkt me de enige juiste manier van handelen door die garage.

Ik heb ook wel eens een motor van een brug af laten kukelen, en moest toen van de baas gewoon alles nieuw bestellen.... Minste wat je mag verwachten hoor! Of in ieder geval vergelijkbare delen indien er al een hoop echt beschadigd was. Andere optie alstie total is: een vergelijkbare motorfiets terug!

Wacht iig eerst hoe de zaak afgehandeld wordt voordat je het vertrouwen in de motorzaak opgeeft...ik hoor ook weleens van motorzaken die dat soort schade niet eens melden, maar de boel gewoon oplappen. Dat ze dit aan je melden vind ik al voor ze pleiten! ...en het gebeurt overal en iedereen weleens dat er schade gemaakt wordt....

Ik zou als ik jou was zou contact zoeken met mijn eigen verzekering (hopelijk heb je ook rechtsbijstand) en met hen overleggen hoe dit is aan te pakken. Ik denk namelijk dat je, al dan niet door tussenkomst van je eigen verzekering, de motorzaak aansprakelijk moet stellen voor alle door jou geleden schade (schade aan motor en feit dat je hem nu niet kunt gebruiken en de extra kosten die je moet maken).
Je mag van hen eisen dat ze je motor herstellen in een toestand zoals jij hem aanvankelijk bij hen hebt achtergelaten (onbeschadigd). Dat hun verzekeringsexpert het zaakje mogelijk total loss verklaart, is vooralsnog het probleem van jouw dealer. Jij mag verwachten dat je een motor terugkrijgt zoals je die bij hen hebt achtergelaten.

Ik verwacht toch minimaal van een erkend bedrijf dat ze je schadeloos zullen stellen.
Zo niet moet je naam maar bekend maken want dan zou ik niet graag mijn motor daar naar toe brengen.

Hilbert

Zoals hier al eerder gezegd; begin direct met het verzamelen van prijzen en aanbiedingen van vergelijkebare motoren. Dus internet afzoeken en uitprinten die hap.

Je verkrijgt hiermee in ieder geval een reeel beeld van de waarde van jouw motor in de markt. Als de expert met een te lage prijs aankomt kan jij in ieder geval aantonen dat hij er naast zit met zijn waardebepaling.

Daarnaast (als er inderdaad sprake is van total-loss) kan die motorzaak jou dan is fijn gaan helpen aan een nieuwe bike met een heeeeeeeleeee fijne prijs B| (is het minste wat ze kunnen doen)

Als jouw garage/dealer een aansprakelijkheidsverzekering voor garages heeft wordt de schade daarop gemeld. Ik denk dat de expert waarover jij spreekt ook vanuit die hoek komt. Als je motor inderdaad total loss gaat, zal de verzekeraar nooit meer dan die waarde ( dagwaarde - waarde restant ) uitkeren. De garage moet eventueel zijn eigen risico aan jou betalen. Als jij je motor ondanks dat ie total loss is wer in de oude staat wilt laten brengen, kost jou dat geld. Tenzij natuurlijk je dealer zegt dat hij dat wel wil betalen. De verzekeraar doet het in ieder geval niet. Ik hoop dus voor je dat je een goede verhouding hebt met je dealer en dat deze inderdaad soepel met je wil regelen, om je tegemoet te komen.

Al met al behoorlijk kut dus voor je!

Er komt natuurlijk een schade-expert bij en die zal hoogst waarschijnlijk m`n motor total-loss verklaren. Het betreft nl een zzr600 uit 1990. Dit betekent dat ik er dus alleen maar slechter van wordt. Heeft daarom hier iemand dit ook meegemaakt en hebben jullie tips voor mij? Ik wil natuurlijk dat ze m`n motor weer net zo maken als dat ik hem gebracht hebt. En dan heb ik liever niet dat ze hem met polyester matten gaan repareren.
De garage zal, net als bij een aanrijding buiten jouw schuld de dagwaarde uitkeren. Het enige verschil met een "gewone" aanrijding is dat ze je als klant tevreden willen houden en wat extra's voor je doen. Veel meer mag je niet verwachten.
Een MF-er biedt een ZZR in onderdelen aan misschien heb je daar iets aan http://www.motor-forum.nl/forum/topic/61737?highlight=onderdelen%20zzr%20600

Bij mij is een monteur bij een proefrit onderuit gegaan. M'n motor zat aardig in de kreukels. Alle onderdelen waar ook maar een krasje op zat zijn door nieuwe vervangen. Maar mijn motor was dan ook zgan.
Je garage zal best tegen dit soort gein verzekert zijn en kan dus alles netjes oplossen?

Er werd al gezegd dat je de huidige dagprijzen van vergelijkbare ZZR's moet verzamelen. Absoluut DOEN!!
Mijn motor werd total loss verklaard en de waarde werd bepaald volgens een standaard rekenformule die ook in de polis stond vermeld. Ik vond het bedrag op zich redelijk. Tot de reparateur van de dealer zei dat ie niet akkoord was gegaan, omdat de werkelijke waarde hoger lag. Hij had de expert een aantal uitdraaien van het Internet gegeven, die hij had verzameld. Ving ik al gauw zo'n 500 Euro meer.....

Met betrekking tot die garage: een fatsoenlijke garage zal zich zeker niet beperken tot simpelweg uitbetalen van de dagwaarde, maar samen met jou een reële oplossing zoeken.

Evengoed knap balen. Maar ik ga er van uit dat die garage het ook niet expres heeft gedaan en er best wel uit zal willen komen met je.

volg een sleutel cursus en doe alles zelf..lol.
nee hoor, das lullig. pas op voor taxateurs, die kraken meestal alles af zodat ze weinig hoeven uit te keren.
good luck

pas op voor taxateurs, die kraken meestal alles af zodat ze weinig hoeven uit te keren.
Da's waar, maar de motorzaak zal alles in het werk stellen om de uitkering zo hoog mogelijk te laten zijn.
Mischien kun je naast de schade er nog een leuke race-demper aan overhouden

Terug
Bovenaan Onderaan