Garage/monteur voor oudere (carburateur ) motoren regio 's-Hertogenbosch?

Da's niet normaal. Het is niet zo dat carbs iets uit de pre-historie is. Iedere motorzaak zou je moeten kunnen helpen.
Tenzij het een motorfiets is die niet goed loopt en waarvan de airbox verwijderd is. Dan moet je echt naar een bedrijf met vermogensbank om eea zo goed mogelijk te laten afstellen.

Dus de vraag is: is alles qua carburateurs en airbox nog origineel? Zo ja zou inderdaad iedere goede motorzaak je moeten kunnen helpen.
 
Dus de vraag is: is alles qua carburateurs en airbox nog origineel? Zo ja zou inderdaad iedere goede motorzaak je moeten kunnen helpen.
Nope. Carb zelf is origineel maar er zit geen airbox op, en de uitlaat is ook straight zonder cat, en een andere demper (wel db killer).
De vorige eigenaar had wel gerejet voor dit dus wat betreft afstellen zit dat verder goed. Hij reedt verder ook gewoon super netjes, goede throttle response etc.

Ik zoek alleen iemand die hem kan reinigen + reviseren waar nodig is. Hij loopt niet meer zo lekker sinds een tijdje, start ook erg moeilijk.
 
Nope. Carb zelf is origineel maar er zit geen airbox op, en de uitlaat is ook straight zonder cat, en een andere demper (wel db killer).
De vorige eigenaar had wel gerejet voor dit dus wat betreft afstellen zit dat verder goed. Hij reedt verder ook gewoon super netjes, goede throttle response etc.

Ik zoek alleen iemand die hem kan reinigen + reviseren waar nodig is. Hij loopt niet meer zo lekker sinds een tijdje, start ook erg moeilijk.
Dan zou ik er ook niets aan doen..... je kan dan namelijk niet zo maar van basiswaardes uitgaan. Je weet niet wat er allemaal op wat voor manier aan gedaan is.
Zoek een motorzaak met vermogensbank en stel de vraag daar.
 
Dan zou ik er ook niets aan doen..... je kan dan namelijk niet zo maar van basiswaardes uitgaan. Je weet niet wat er allemaal op wat voor manier aan gedaan is.
Zoek een motorzaak met vermogensbank en stel de vraag daar.
je kan gerust het werkje aannemen onder voorbehoud dat je enkel reinigt en vervangt wat vervangen moet worden door dezelfde maat als erin zit en verder geen garantie geven dat hij daarna weer goed zal lopen. en je zet dit op papier. dan heeft hij tenminste een keuze, nu niet.
toch ?
 
je kan gerust het werkje aannemen onder voorbehoud dat je enkel reinigt en vervangt wat vervangen moet worden door dezelfde maat als erin zit en verder geen garantie geven dat hij daarna weer goed zal lopen. en je zet dit op papier. dan heeft hij tenminste een keuze, nu niet.
toch ?
Dat levert altijd gezeik op achteraf, been there done that......

Je kan nog zoveel op papier zetten, als de klant achteraf overal gaat lopen zeuren dat hij een x bedrag bij jou heeft uitgegeven en het nog niet goed is ben je als motorzaak de boeman. Je moet zelfs garantie geven op het geleverde werk.
 
Dan zul je al bijna langsmoeten met losse carburateurs.
Zodra ze alles weer monteren aan jouw motor of jouw probleem gaan aanpakken zijn ze (doorgaans terecht) bang dat ze gelijk overal voor verantwoordelijk worden gehouden.

Ik zou prima je carburateurs willen reinigen inclusief ultrasoon, maar ik wil niks te maken hebben met hoe zo'n verbouwd ding loopt.
Zo'n ding met pauperfilters kan allerhande problemen hebben. Zand, kiezelstenen, de hond van de buren, vanalles vind je terug in de olie en tussen de zuigerveren. Zuigers die nog net niet doorgebrand zijn door het te arm lopen. Versleten gasschuiven doordat ze gezandstraald zijn enz enz.

Edit:
Tevens je klepspeling al gecontroleerd? Die wil nogal eens veel te strak worden binnen korte rijd omdat ze vaak veel te heet worden zonder normaal filter.
 
Laatst bewerkt:
Dat levert altijd gezeik op achteraf, been there done that......

Je kan nog zoveel op papier zetten, als de klant achteraf overal gaat lopen zeuren dat hij een x bedrag bij jou heeft uitgegeven en het nog niet goed is ben je als motorzaak de boeman. Je moet zelfs garantie geven op het geleverde werk.
zoals hierboven gezegd, laat de klant dan de losse carbu's aanbieden en reinig ze en vervang wat nodig is. heb je geen gezeik dat hij toch niet slecht loopt.
 
Hij reedt verder ook gewoon super netjes, goede throttle response etc.

Dat doen ze als ze te arm staan

Hij loopt niet meer zo lekker sinds een tijdje, start ook erg moeilijk.

In lijn met wat eerder beweerd is door mijn collega's

Maar eigenwijsheid is de moeder van de fuckups, er komt geen airbox op.... je zou nog naar Ruud Freriks kunnen gaan...
Wat is de kilometerstand? Als je zo bij het kleppenstellen begint te komen wordt starten ook wel een dingetje
 
Dan zul je al bijna langsmoeten met losse carburateurs.
Zodra ze alles weer monteren aan jouw motor of jouw probleem gaan aanpakken zijn ze (doorgaans terecht) bang dat ze gelijk overal voor verantwoordelijk worden gehouden.

Ik zou prima je carburateurs willen reinigen inclusief ultrasoon, maar ik wil niks te maken hebben met hoe zo'n verbouwd ding loopt.
Zo'n ding met pauperfilters kan allerhande problemen hebben. Zand, kiezelstenen, de hond van de buren, vanalles vind je terug in de olie en tussen de zuigerveren. Zuigers die nog net niet doorgebrand zijn door het te arm lopen. Versleten gasschuiven doordat ze gezandstraald zijn enz enz.

Edit:
Tevens je klepspeling al gecontroleerd? Die wil nogal eens veel te strak worden binnen korte rijd omdat ze vaak veel te heet worden zonder normaal filter.

Ik leer hier iedere keer weer wat...
 
Monteurs kunnen (en mogen) het werk afwijzen als ze denken dat ze er het schip mee ingaan. Als er dan een verbouwde fiets van veertig jaar oud langskomt die problemen heeft met precies datgene wat verbouwd is.... Tja dan gaan bij mij de nekharen ook overeind staan.

Maar ook de eigenaar kan alarmsignalen afgeven. Vragen om carbs te reinigen in plaats van het probleem voorleggen en de monteur met de oplossing te laten komen bijvoorbeeld. Als de monteur conform opdracht je carbs schoonmaakt maar het probleem blijkt in de CDI te zitten of in een loszittende accupool, wie gaat die rekening dan betalen?

Ook vragen als "Wat kost dat (ongeveer?)" kunnen een signaal geven in combinatie met een motor die weinig dagwaarde hebben. Met een nieuwere fiets (199x gsx600f) had je dit probleem misschien al niet meer gehad.

Ik heb dat probleem namelijk met mijn auto. Dagwaarde negatief en veel monteurs hebben nog nooit zo'n ding gezien. En dan moet je een metaaldraaier danwel bankwerker gaan overtuigen dan jij wel bereid bent om een absurde prijs voor een remzuigertje te betalen...
 
Maar ook de eigenaar kan alarmsignalen afgeven. Vragen om carbs te reinigen in plaats van het probleem voorleggen en de monteur met de oplossing te laten komen bijvoorbeeld. Als de monteur conform opdracht je carbs schoonmaakt maar het probleem blijkt in de CDI te zitten of in een loszittende accupool, wie gaat die rekening dan betalen?
Ik lees dat vaker anders.
Een monteur die denkt dat het probleem in de CDI ligt en die vervangt en achteraf het niet de juiste diagnose bleek.
Dan kan de klant alsnog die CDI aftikken.
 
Ik lees dat vaker anders.
Een monteur die denkt dat het probleem in de CDI ligt en die vervangt en achteraf het niet de juiste diagnose bleek.
Dan kan de klant alsnog die CDI aftikken.
Het is dan ook wel weer zo dat de monteur zijn uurloon moet verantwoorden.
Als ik aan een motor met storing bezig ben heb ik als hobby monteur alle tijd. Als ik er 8 uur over doe om alles uit te sluiten en uiteindelijk bij de CDI uit kom dan is dat nu eenmaal zo. Lekker gehobby'd. Als een monteur 8 uur lang alles aan het nameten en uitsluiten is heeft dat de klant €520 gekost en moeten de onderdelen nog gekocht worden.

Eerder deed ik ook nog wel van die uitspraken over monteurs (en soms betrap ik me er nog op), maar de simpele waarheid is gewoon dat het geen magiërs zijn en storing zoeken gewoon tijd kost waar de klant liever niet voor betaald. ''Hoezo ben je 8 uur bezig geweest met een CDI monteren? Die zit direct onder het zadel''.
 
Is het terugzetten van de airbox geen optie, voor topicstarter @negentiendrieentachtig ?
Ik heb de motor zo gekocht. Het is ook mijn eerste dus ik met mijn onwetendheid heb wat leuks gekocht binnen mijn budget. Als ik wist van die airbox en uberhaupt al dit gezeik met een carburateur als je hem een tijdje niet gebruikt, had ik het echt nooit gedaan.

Maar goed, daar zijn we voorbij en ik wil nog het beste van de situatie maken want het is wel echt een leuke motor. Hij is ook A2 geschikt, wou niet direct een paar ruggen neerleggen als ik binnen een jaar toch A kon rijden. En daar hoef je je geen zorgen over te maken want zodra ik A mag rijden neem ik absoluut niks anders meer dan brandstof injectie 😬

En nogmaals, voor hij een tijdje stil stond, deed die het gewoon perfect. Start binnen 1-2 cranks direct op, geen enkele problemen ooit gehad wat betreft gedrag van de motor.

Iedereen tot nu toe als ik dit probleem beschrijf heeft gezegd dat het 99% kans heeft dat er iets met de carburateur moet gebeuren, vooral OMDAT die zo lang stil heeft gestaan en hiervoor wel gewoon perfect werkte.
 
Ik heb de motor zo gekocht. Het is ook mijn eerste dus ik met mijn onwetendheid heb wat leuks gekocht binnen mijn budget. Als ik wist van die airbox en uberhaupt al dit gezeik met een carburateur als je hem een tijdje niet gebruikt, had ik het echt nooit gedaan.

Maar goed, daar zijn we voorbij en ik wil nog het beste van de situatie maken want het is wel echt een leuke motor. Hij is ook A2 geschikt, wou niet direct een paar ruggen neerleggen als ik binnen een jaar toch A kon rijden. En daar hoef je je geen zorgen over te maken want zodra ik A mag rijden neem ik absoluut niks anders meer dan brandstof injectie 😬

En nogmaals, voor hij een tijdje stil stond, deed die het gewoon perfect. Start binnen 1-2 cranks direct op, geen enkele problemen ooit gehad wat betreft gedrag van de motor.

Iedereen tot nu toe als ik dit probleem beschrijf heeft gezegd dat het 99% kans heeft dat er iets met de carburateur moet gebeuren, vooral OMDAT die zo lang stil heeft gestaan en hiervoor wel gewoon perfect werkte.
Daar kan ook van alles mis mee gaan als het in- of uitlaattraject wordt aangepast, ook een injectiefiets kan dan als een natte krant gaan lopen.

Met carburateurs is helemaal niets mis, het is over het algemeen een prima werkend betrouwbaar systeem. De problemen beginnen als mensen lukraak het complete systeem overhoop gooien.
 
Maar... even één stapje terug: TS wil in eerste instantie schoongemaakte carburateurs hebben.

Als er niemand te vinden is die het beroepsmatig wil doen - om moverende redenen rond aansprakelijkheid/garantie/potentieel gezeur - dan is er ook nog altijd de optie "zelf doen". Al dan niet met verbale ondersteuning op de achtergrond van iemand die er ervaring mee heeft of een werkplaatshandboek. Carburateur reinigen is nou niet bepaald raketkunde, en zonder airbox er achter is het loshalen van die carburateurs van het motorblok ook eenvoudig en snel te doen
 
Laatst bewerkt:
Daar kan ook van alles mis mee gaan als het in- of uitlaattraject wordt aangepast, ook een injectiefiets kan dan als een natte krant gaan lopen.

Met carburateurs is helemaal niets mis, het is over het algemeen een prima werkend betrouwbaar systeem. De problemen beginnen als mensen lukraak het complete systeem overhoop gooien.
Ja, maar zo ver ik het momenteel letterlijk ervaar is het laten flashen van de ECU door de tientallen bedrijven die je in de buurt kunt vinden een heel stuk makkelijker v.s. iemand vinden die mijn 40 jaar oude motorfiets uberhaupt wilt aankijken.
 
Laatst bewerkt:
Ja, maar zo ver ik momenteel letterlijk ervaar is het laten flashen van de ECU door de tientallen bedrijven die je in de buurt kunt vinden een heel stuk makkelijker v.s. iemand vinden die mijn 40 jaar oude motorfiets uberhaupt wilt aankijken.
Je had tot een jaartje geleden bij Mike van Wheelycare terecht gekund
Maar die doet ook geen onderhoud meer , het is met zulke motorfietsen een beetje dweilen met de kraan open
Je denkt dat het aan de carburateurs ligt maar het kan net zo goed een lucht lek zijn van de inlaat rubbers ( ik geef dat een grotere kans
Dat van op een dyno bank zetten lost niks op , dat hij door die waardeloze filters te arm loopt is ook maar een gedachte , waardeloze filters kunnen net zo goed te weinig lucht doorgeven
 
Je had tot een jaartje geleden bij Mike van Wheelycare terecht gekund
Maar die doet ook geen onderhoud meer , het is met zulke motorfietsen een beetje dweilen met de kraan open
Je denkt dat het aan de carburateurs ligt maar het kan net zo goed een lucht lek zijn van de inlaat rubbers ( ik geef dat een grotere kans
Dat van op een dyno bank zetten lost niks op , dat hij door die waardeloze filters te arm loopt is ook maar een gedachte , waardeloze filters kunnen net zo goed te weinig lucht doorgeven
Juist wel, als je een motor op een bank zet en weet hoe je de gegevens moet lezen kun je prima analyseren of de motor te rijk of te arm staat. Dat is het voordeel van een vermogensbank.
 
Ja, maar zo ver ik het momenteel letterlijk ervaar is het laten flashen van de ECU door de tientallen bedrijven die je in de buurt kunt vinden een heel stuk makkelijker v.s. iemand vinden die mijn 40 jaar oude motorfiets uberhaupt wilt aankijken.
Het probleem is niet dat jouw motor 40 jaar oud is, maar dat hij verkloot is. Dat zal met een moderne motorfiets die verkloot is niet anders zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan