SamVR

Digital creative
7 jul 2019
11
3
Oost-Vlaanderen
Hey guys!

Hieronder context, maar heb concreet een vraag:
"Wat er normaliter gebeurt als je motor (en/of -blok) binnen de garantieperiode onherstelbaar verklaard zouden worden"?
Zijn ze dan verplicht een nieuw blok te geven? Of nieuwe motor? Geld terug?… En wat zijn je rechten?

Tips en advies welkom. Wil 'm graag snel terug daar ik nog een half jaar moet overbruggen tot m'n A-rijbewijs.


---- Context: ----
Mash caferacer 125cc (≤10.000km)

  • Feb '18 kocht ik een Mash cafe racer; nieuw model toen, en na vertraging door chinees nieuwsjaar ontvangen op 15 mei 2018.
  • Enige tekortkoming van in 't begin is dat de benzinemeter niet degelijk werkt (geen verschillend interval in indicatielampje (knipperen)).
  • Maandelijks klein onderhoud (om de 1000km) laten doen door garage.
  • 6 April '19 eerste groot onderhoud (±9000km mee gereden).
  • Sindsdien nog geen 500km kunnen rijden.
    Staat continu bij de garage ter reparatie. Motorblok stikt en valt uit, we dachten door foutcodes op de ECU-chip(s). Intussen staat de moto — na 3 mislukte reparatie-pogingen door de garage (ECU vervangen, luchtfilter vervangen, opnieuw afgesteld) — al een dikke maand stil bij hen (sinds
    15 juni '19). Aanstaande dinsdag zal de motor na de meervoudige reparatiepogingen terug gaan naar de hoofddealer (in Nederland) ter reparatie.
Ik heb intussen dus wel al wat geduld mogen oefenen, maar nu dus vooral schrik dat het ofwel een fabricatie-fout zal zijn OF dat hij niet hersteld kan worden (voorgevoel). Maar weet dus niet wat dat voor 'mij' zou betekenen. Vandaar de vraag hierboven.
 
Waarom stel je je vraag niet aan: Mash?
Notendop: tijdsgebrek en verantwoordelijkheden uitspelen.

Garage stelt merk/dealer verantwoordelijk voor oplossing zoeken.
Ik stel garage verantwoordelijk voor contact, opvolging en wekelijkse statusupdate.
Is immers werkend binnen gebracht voor t groot onderhoud… is sinds dien kapot. Dus zij moeten maar oplossen.
Anders gaan ze het voor je 't weet in mijn schoenen proberen schuiven (heb ik al meegemaakt met verzekeringskwestie met mijn auto vroeger… is mijn taak niet… en geen tijd voor…).
 
Bel jouw rechtsbijstand en vraag het hen.

Zij bellen jou uiteindelijk terug met een antwoord!

Je betaalt ervoor.
 
Notendop: tijdsgebrek en verantwoordelijkheden uitspelen.

Garage stelt merk/dealer verantwoordelijk voor oplossing zoeken.

Ik stel garage verantwoordelijk voor contact, opvolging en wekelijkse statusupdate.
Is immers werkend binnen gebracht voor t groot onderhoud… is sinds dien kapot. Dus zij moeten maar oplossen.
Anders gaan ze het voor je 't weet in mijn schoenen proberen schuiven (heb ik al meegemaakt met verzekeringskwestie met mijn auto vroeger… is mijn taak niet… en geen tijd voor…).
Je hebt het onderhoud uit laten voeren door een niet Mash dealer?

sterkte.
 
In dit geval zou ik zeggen:
- Laat je motor repareren onder garantie.
- Vraag om gratis vervangend vervoer zolang de motor nog niet gerepareerd is.
 
  • Maandelijks klein onderhoud (om de 1000km) laten doen door garage.
  • 6 April '19 eerste groot onderhoud (±9000km mee gereden).

Volgens mij is het juiste schema: Elke 3000km (of 2 jaar) een beurt met luchtfilter en oliewissel. Elke 6000km de bougie vervangen.
Vanwaar die maandelijkse 1000km beurt dan?
 
Je hebt het onderhoud uit laten voeren door een niet Mash dealer? sterkte.
Jawel jawel. Garage = Mash verdeler en waar ik 'm ook gekocht heb.

Bel jouw rechtsbijstand en vraag het hen.
Zij bellen jou uiteindelijk terug met een antwoord!
Je betaalt ervoor.
Helaas niet zo simpel in mijn specifiek geval… ongeval gehad in oktober. Bel nu al meer dan een maand wekelijks naar verzekeraar/verzekering om het opgelost te krijgen. Ik noch mijn advocaat krijgen nergens info van iemand. Dus in augustus een zaak opstarten bij ombudsdienst. Crimineel :p geen geluk…

In dit geval zou ik zeggen:
- Laat je motor repareren onder garantie.
- Vraag om gratis vervangend vervoer zolang de motor nog niet gerepareerd is.
Reparatie is dus al driemaal gebeurt onder garantie maar nu bij de hoofdverdeler in NL… :( dus weer 2 weken kwijt vermoedelijk.
Dus dat laatste ga ik inderdaad doen - vragen voor vervangvervoer! Merci voor de tip.

Volgens mij is het juiste schema: Elke 3000km (of 2 jaar) een beurt met luchtfilter en oliewissel. Elke 6000km de bougie vervangen.
Vanwaar die maandelijkse 1000km beurt dan?
Heb dat inderdaad ook pas ontdekt na het grote onderhoud (en het zoeken naar een oorzaak van het sputteren in de user manual). De garage zei me om de 1000km… zucht. Maar extra zorg voor gedragen en alsnog kapot dus!

Thanks all!
 
Laatst bewerkt:
In het vervolg een japanner kopen :P
Ja die hebben de spleetogen anders zitten :YY

Als je de motor bij die zaak gekocht hebt en je hebt nog garantie én er valt jou niks te verwijten, dan regelen ze het maar. En een dealer die je elke maand terug laat komen? Kon wel eens een drugsdealer zijn man :+
 
In het vervolg een japanner kopen :P
Ja ben nu aan het rondkijken in afwachting hoe leuk de motomechanica cursus wordt (vanaf september 2j avondschool opleiding). Maar kijk vooral uit naar tweedehands Yamaha, Honda, Suzuki (& Harley) categorie 800-1400cc.
 
Denk dat veel garages blij zouden zijn als een motor elke 1000km binnen gebracht werd
Wat deden ze dan bandendruk controleren , tank vullen , ketting smeren
Heb trouwens een keertje bij den biggelaar gezien dat zo’n jup zijn erg dure Ducati binnen duwde om de band op tepompen
En toen ging ie weer
Zal wel elk jaar een nieuwe hebben gekocht want niemand keek er van op
 
Denk dat veel garages blij zouden zijn als een motor elke 1000km binnen gebracht werd
Wat deden ze dan bandendruk controleren , tank vullen , ketting smeren
Heb trouwens een keertje bij den biggelaar gezien dat zo’n jup zijn erg dure Ducati binnen duwde om de band op tepompen
En toen ging ie weer
Zal wel elk jaar een nieuwe hebben gekocht want niemand keek er van op

Alles bij d'n Big is beter, ook de lucht :+
 
Denk dat veel garages blij zouden zijn als een motor elke 1000km binnen gebracht werd
Wat deden ze dan bandendruk controleren , tank vullen , ketting smeren
Heb trouwens een keertje bij den biggelaar gezien dat zo’n jup zijn erg dure Ducati binnen duwde om de band op tepompen
En toen ging ie weer
Zal wel elk jaar een nieuwe hebben gekocht want niemand keek er van op
Remvloeistof nakijken, olie vervangen, remkabels nakijken, ketting, ... + snelle testrit. Uurtje werk meestal 🤔 Maar met nieuw verworven kennis dus om de 3000 pas 😂
 
Weet je zeker dat die verdeler jou niet straal voor de gek houdt? Eerst drie keer te vaak onderhoud en nu weer dit. Komt over als een slechte grap
 
Weet je zeker dat die verdeler jou niet straal voor de gek houdt? Eerst drie keer te vaak onderhoud en nu weer dit. Komt over als een slechte grap

Bedrijf heeft nieuw alleen maar MASH motoren zag ik. Het is mijn ervaring dat wanneer een motorbedrijf geen goede naam heeft binnen de motorwereld danwel onbekend is, de kans groot is dat het in het slechtste geval oplichters of in het beste geval incompetenten zijn. In het bijzonder dealers van kleine merken zoals moto guzzi of dus MASH lijken hier aan te lijden. Maar dat is mijn ervaring.
 
Weet je zeker dat die verdeler jou niet straal voor de gek houdt? Eerst drie keer te vaak onderhoud en nu weer dit. Komt over als een slechte grap
Intussen al tot driemaal toe in mijn gezicht belogen door de garage. Waanzin.
Ze zouden de motor opsturen naar hoofdfabriek Nederland. Ben 1 augustus een vervangmoto gaan ophalen. 15 aug bleek mijn Mash nog steeds in de garage te staan en hebben ze onderdelen ontvangen van de fabrikant om zelf te repareren. Afgelopen zaterdag mocht ik 'm normaal ophalen… was nog niets aan gebeurt. Vandaag mocht ik 'm ophalen wachten ze nu nog op de "ECU". Frustrerend…

Bedrijf heeft nieuw alleen maar MASH motoren zag ik. Het is mijn ervaring dat wanneer een motorbedrijf geen goede naam heeft binnen de motorwereld danwel onbekend is, de kans groot is dat het in het slechtste geval oplichters of in het beste geval incompetenten zijn. In het bijzonder dealers van kleine merken zoals moto guzzi of dus MASH lijken hier aan te lijden. Maar dat is mijn ervaring.
De garage waar ik mijn Mash aangekocht is officieel verdeler van Suzuki, Royal Enfield, Sym, Peugeot, Mash, Sherco, Lifan en Derbi. Ik heb/had dus wel gehoopt niet zo een problemen voor te hebben...
 
Laatst bewerkt:
Denk dat veel garages blij zouden zijn als een motor elke 1000km binnen gebracht werd
Wat deden ze dan bandendruk controleren , tank vullen , ketting smeren
Heb trouwens een keertje bij den biggelaar gezien dat zo’n jup zijn erg dure Ducati binnen duwde om de band op tepompen
En toen ging ie weer
Zal wel elk jaar een nieuwe hebben gekocht want niemand keek er van op
Als de achterband versleten was 🤗
 
Ik sprak afgelopen weekend iemand met een spiksplinternieuwe Enfield Himalayan. Dat is dezelfde Franse importeur van Mash voor Frankrijk en de Benelux. Hij moest ook maanden wachten op zijn onderdelen. Die Fransen zijn niet zo vlot. En als er dan ook nog Chinese feestdagen in vallen kan je helemaal geduld oefenen.
 
Laatste update van deze. Ben gisteren eindelijk mijn Mash terug kunnen gaan ophalen.

Moesten uiteindelijk vervangen worden na een jaar en net geen 10.000km:
Benzinepomp, Benzinefilter, ECU, Lambdasensor en ... nog iets met ontsteking. Binnen garantie; gelukkig! Nu nog een maandje bollen en dan mijn A-rijbewijs halen. En intussen mijn mechanica cursus gestart (2j opleiding) om zelf te leren sleutelen.

Hopelijk gedurende de winter alvast een zwaardere, rijdende chopper aankopen en visueel naar smaak aanpassen. Tips voor de custom build altijd welkom hier!

Thanks all for the tips!
 
Laatst bewerkt:
Moesten uiteindelijk vervangen worden na een jaar en net geen 10.000km:
Benzinepomp, Benzinefilter, ECU, Lambdasensor en ... nog iets met ontsteking.
Ohh...was dat alles. Wat een meevaller! :+

En intussen mijn mechanica cursus gestart (2j opleiding) om zelf te leren sleutelen.
Dat kan ik mij voorstellen..._O-

Hopelijk gedurende de winter alvast een zwaardere, rijdende chopper aankopen en visueel naar smaak aanpassen. Tips voor de custom build altijd welkom hier!
Je zou een Mash als basis kunnen nemen O-)
 
Laatste update van deze. Ben gisteren eindelijk mijn Mash terug kunnen gaan ophalen.

Moesten uiteindelijk vervangen worden na een jaar en net geen 10.000km:
Benzinepomp, Benzinefilter, ECU, Lambdasensor en ... nog iets met ontsteking. Binnen garantie; gelukkig! Nu nog een maandje bollen en dan mijn A-rijbewijs halen. En intussen mijn mechanica cursus gestart (2j opleiding) om zelf te leren sleutelen.

Hopelijk gedurende de winter alvast een zwaardere, rijdende chopper aankopen en visueel naar smaak aanpassen. Tips voor de custom build altijd welkom hier!

Thanks all for the tips!
Klinkt alsof ze vanalles vervangen hebben omdat ze geen idee hadden wat ze deden...
Gelukkig is het (gratis,) opgelost.
 
Terug
Bovenaan Onderaan