garantie motorfiets

Vinn

Die hard MF'er
9 mei 2015
477
0
Velserbroek
Hallo,

Ik heb een motor gekocht en die word volgende week gebracht.

Er zit 3 maanden garantie bij.

Ik zelf heb weinig verstand en nog ervaring met motorfietsen.

Nu is mijn vraag, word het geaccepteerd als ik de motor ( hier in de buurt) laat nakijken, en dan evt. met de mankementen aanklop bij het bedrijf waar ik de motor gekocht heb?
 
Nee de rekening (als die er komt) zijn voor mijn kosten.

Maar ik vroeg het me af of bijvoorbeeld meerdere mensen dit doen.

ik heb het bedrijf nog niks laten weten maar lijkt mij ook niet nodig.
 
Is een aankoopkeuring dan niet makkelijker?
Nu koop je eerst een motor, laat je hem achteraf keuren en begint het gezeur over of het wel of niet onder de garantie termen valt.
 
Ik zat idd te denken wat dan wel en niet onder garantie zou vallen.
Zit wel ees verschil in.


Maar het kan wel, ergens laten controleren, en de punten de worden gevonden claimen onder garantie.
 
Nee de rekening (als die er komt) zijn voor mijn kosten.

Maar ik vroeg het me af of bijvoorbeeld meerdere mensen dit doen.

ik heb het bedrijf nog niks laten weten maar lijkt mij ook niet nodig.

Ik heb het zelf nooit gedaan, maar wel eens de meest bekende aankoopkeurder Erik van Lent gesproken. Hij doet aankoopkeuringen en keuringen binnen de garantietermijn. Hij kan de keuring voor je doen en je vertellen hoe je hiermee omgaat. Maar als je het niet door hem wilt laten doen, is hij misschien wel bereid wat advies te geven over hoe je dit het beste aan kunt pakken: Erik van Lent motorkeuringen
 
Stel je hebt garantie op blok en bak of slijtage delen (ketting / remmen e.d.) zijn uitgesloten.
Dan is zo'n keuring achteraf leuk, maar zolang er alleen maar zaken "aan zitten te komen" en niet echt kapot zijn, kun je waarschijnlijk fluiten naar vervanging onder garantie.
 
Wat denk je met zo'n keuring te bereiken?
Slijtageonderdelen zit vrijwel nooit garantie op ( ketting, kettingwielen, remmen, koppeling , banden , enz...), en of olielekkage of vv-keerringen lek zijn kun je zelf ook wel zien denk ik...wat kan er dan verder nog mis zijn aan een lopende net afgeleverde motor.
Je hebt hem toch bekeken, afspraken gemaakt ( beurt, klaarmaakkosten enz) en een proefrit gemaakt???
 
Ik heb met een auto wel eens een garantie-afloop-keuring laten doen bij de ANWB. Was mijn eerste "dure" auto. Met dat rapport binnen de garantietermijn naar de verkoper gegaan (Jan Niesten uit Heemskerk) en zonder enige vorm van protest werden de gevonden punten verholpen.
 
Ik heb met een auto wel eens een garantie-afloop-keuring laten doen bij de ANWB. Was mijn eerste "dure" auto. Met dat rapport binnen de garantietermijn naar de verkoper gegaan (Jan Niesten uit Heemskerk) en zonder enige vorm van protest werden de gevonden punten verholpen.

Zo heurt het. Maar je zal de bedrijven de kost geven die agressief op dit soort dingen reageren. Ik vermoed overigens dat die garantieperiode van je auto langer was dan de 3 maanden in dit gevalt.

Ik ben het overigens met de meeste meningen hier eens: als ik zou laten keuren, zou ik dit voorafgaand aan de koop doen.
 
Laatst bewerkt:
De keuring is voor eigen kosten. Evt gebreken die gevonden worden zijn natuurlijk garantie, al zijn veel punten natuurlijk onderhevig aan discussie. Een fiets verkopen met versleten delen er op is ook niet zonder meer 'geen garantie'.
 
Hallo,

Ik heb een motor gekocht en die word volgende week gebracht.

Er zit 3 maanden garantie bij.

Ik zelf heb weinig verstand en nog ervaring met motorfietsen.

Nu is mijn vraag, word het geaccepteerd als ik de motor ( hier in de buurt) laat nakijken, en dan evt. met de mankementen aanklop bij het bedrijf waar ik de motor gekocht heb?

Als ie bij HP motoren gekocht is, wordt uitsluitend een keuring door Erik van Lent toegestaan.
 
garantie is een ruim begrip op een 2de hands. vaak worden alle slijtage delen uitgesloten en daar horen ook dan plotseling de bewegende delen van de motor en zo bij als er wat mis mee is. dus lees de garantie voorwaarden goed door. het heeft geen zin om om te laten keuren op dingen die niet gedekt worden dat kost alleen maar extra geld.
 
Hallo,

Ik heb een motor gekocht en die word volgende week gebracht.

Er zit 3 maanden garantie bij.

Ik zelf heb weinig verstand en nog ervaring met motorfietsen.

Nu is mijn vraag, word het geaccepteerd als ik de motor ( hier in de buurt) laat nakijken, en dan evt. met de mankementen aanklop bij het bedrijf waar ik de motor gekocht heb?

ik denk niet dat je je daar populair mee maakt bij de verkopende partij....dat had je beter eerst kunnen doen voor je hem kocht (aankoop keuring)
heb je reden aan te nemen dat de fiets niet goed is dan? zoniet dan is het wat voorbarig allemaal denk ik...
gewoon afwachten en lekker gaan rijden en dan zie je het vanzelf toch? ;)
 
Beetje bijzondere volgorde. Verstandiger was om eerst een aankoopkeuring te laten doen. Want dingen die op zich goed zijn maar wellicht met een half jaartje versleten, komen dan ook aan het licht en had je dan nog mee kunnen laten spelen in de prijsonderhandelingen.
Als dat soort dingetjes nu boven water komen, kan je er helemaal niets meer mee. Uitsluitend de dingen die nu al niet goed zijn, kan je laten verhelpen. Maar goed, je hebt voor deze volgorde gekozen dus het is niet anders.

Of het geaccepteerd wordt? Het is je goed recht en je mag er vanuit gaan, dat eventuele gebreken hersteld worden. Uiteraard zijn onderzoekskosten voor jezelf.
Persoonlijk zou ik ervoor kiezen om nu al te melden dat je dit onderzoek gaat laten doen. Dan overval je ze er niet ineens onverwacht mee, mocht er wel wat uitkomen. Dat zou ik wel zo correct vinden.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb met een auto wel eens een garantie-afloop-keuring laten doen bij de ANWB. Was mijn eerste "dure" auto. Met dat rapport binnen de garantietermijn naar de verkoper gegaan (Jan Niesten uit Heemskerk) en zonder enige vorm van protest werden de gevonden punten verholpen.

Ik ging voor mijn eerste auto kijken bij Jan Niesten. Benzinelampje brandde, maar volgens de verkoper zat er nog genoeg in voor een proefrit... Was de A9 net opgedraaid en toen hield het op -O-

Maar prima zaak verder, auto ook gekocht. Maargoed, daar ging het hier niet over :+
 
Ik ging voor mijn eerste auto kijken bij Jan Niesten. Benzinelampje brandde, maar volgens de verkoper zat er nog genoeg in voor een proefrit... Was de A9 net opgedraaid en toen hield het op -O-

Maar prima zaak verder, auto ook gekocht. Maargoed, daar ging het hier niet over :+

Sommige mensen moeten eerst gevierendeeld/getroffen door een meteoriet/geëlektrocuteerd worden voordat ze beseffen dat een situatie niet helemaal in orde is.
 
Nou begint lekker..

Bij testrit storing exup klep, dit zou zijn verholpen bleek bij aanlevering helaas dus niet zo te zijn.

week later de r1 weer terug en na een test rit en verder onderzoek blijkt dat de exup- klep NOG niet goed werkt. ( plus olie lekkage blok links voor)

Wat dan best jammer is dat als je de motor zaak belt ze het 'opeens' erg druk hebben en ergens volgende week terug bellen over wanneer ze tijd hebben.
En de toon van het gesprek was meteen ook totaal anders!
 
Nou begint lekker..

Bij testrit storing exup klep, dit zou zijn verholpen bleek bij aanlevering helaas dus niet zo te zijn.

week later de r1 weer terug en na een test rit en verder onderzoek blijkt dat de exup- klep NOG niet goed werkt. ( plus olie lekkage blok links voor)

Wat dan best jammer is dat als je de motor zaak belt ze het 'opeens' erg druk hebben en ergens volgende week terug bellen over wanneer ze tijd hebben.
En de toon van het gesprek was meteen ook totaal anders!

Had je meteen al het idee dat je een kat in de zak gekocht had?
 
Nee totaal niet daarom kocht ik een motor met 3 maanden (bovag)garantie.

En dit noem jij een kat in de zak?

Omdat je op 16 februari al de vraag stelt over een keuring van een aangekochte motor. Het leek er naar mijn mening op dat je nattigheid voelde.
 
Nee totaal niet daarom kocht ik een motor met 3 maanden (bovag)garantie.

En dit noem jij een kat in de zak?

Als ze al op een heel andere toon reageren zal het nog wel even duren voor het opgelost is.
Garantie en garantie afwikkeling, ook bij Bovag aangesloten bedrijven, geeft geen enkele totale zekerheid.
 
Omdat je op 16 februari al de vraag stelt over een keuring van een aangekochte motor. Het leek er naar mijn mening op dat je nattigheid voelde.

Oh zo bedoel je nee dat niet.

Maar omdat het best een risicofiets is en vooral met die KM stand wil ik extra voorzichtig zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan