Garantie op BMW kleding????

Marc la tour

MF'er
22 nov 2005
49
0
Arnhem
14 april 2006 ontving ik via een operational lease mijn R1200RT inclusief kleding (StreetGuard 2). Zie ook topic Operational lease.
Na een jaar bleek dat de reflecterende banen op de kleding (vooral de jas) losliet/verschilferde. Terug naar de dealer (Simako, Elst) die de jas zonder morren omruilde voor een nieuwe. Tot zover alles goed. :]

Nu, nog geen jaar later, doet het klitterband op de mouwen en kraag van de (tweede) nieuwe jas zijn werk niet meer; tijdens het rijden laat het los met als gevolg los flapperende sluitstukken. B|

Ik terug naar Simako. Zij hebben contact opgenomen met BMW NL welke met de volgende verklaring kwam: "De kleding is in maart gefactureerd (van dealer naar BMW lease) en dat betekent dat de garantieperiode in maart 2006 ingaat. En april 2008 is langer dan 2 jaar (garantie). Dat de kleding pas in april aan de bestuurder is gegeven is niet relevant. Bovendien valt de klitterband eigelijk buiten de garantie, want de jas zal wel te heet zijn gewassen.....". Dan valt toch je b.k open :? gevolgd door :( .
De nog orginele eerste broek, op dezelfde temperatuur meegewassen en bovendien nog een jaar ouder heeft het probleem niet!!!!!!!!

BMW NL weigert dus te erkennen dat de kleding pas in april samen met de motor in ontvangst en gebruik is genomen terwijl de afleveringsbon (welliswaar alleen van de motor) dat duidelijk aangeeft (voor de kleding heb ik nooit iets hoeven te tekenen). Bovendien geen garantie op het klitterband omdat de kleding te warm is gewassen.

Nu gaat de dealer Simako het zelf proberen op te lossen bij "een bekende naaister". Prima service van Simako, maar ik voel me een beetje genaaid door BMW NL.
Het is toch bezopen..................
 
Laatst bewerkt:
Jouw garantie gaat in op de dag dat jij er beschikking over krijgt. Zou anders een mooie boel zijn zeg, ik heb deze week een achterlicht aan een klant verzonden welke hier een half jaar in voorraad heeft gelegen.

Weet niet hoe het met kleding zit, maar het is niet ondenkbaar dat men knopen, ritsen en klitteband heeft uitgesloten van garantie. (maar ja, dan hadden ze dát kunnen zeggen he? Ipv verstoppertje spelen..)
 
Helemaal mee eens. Alleen is schijnbaar in ogen van BMW NL het zusterbedrijf BMW Financial Services de klant en niet ik. De verkopende partij (Simako) heeft de kleding aan BMW Financial Services verkocht. Ik "huur" of eigelijk lease alleen de kleding. Daarbij komt dat ik (en Simako) niet kunnen aantonen dat de kleding pas in april in gebruik is genomen.

Iets anders "leuks" is dat ik en mijn werkgever er van uit zijn gegaan dat niet alleen de motor, maar ook de kleding onder hetzelfde contract "Operational Lease" zouden vallen. Nu blijkt pas dat, zonder dat wij daar over geinformeerd zijn, de kleding alleen financial lease is, dus gewoon huurkoop. En als de kleding buiten de garantie valt dan krijg je binnen financial lease ook geen vervanging; de kleding wordt maar één keer uitgegeven. Ter info: binnen operational lease worden zaken die versleten zijn wel vervangen.
 
Je garantie gaat in op het moment van de aankoop, de datum op je bon is dus rechtsgeldig te noemen en je kan je garantie dus claimen. Het zou een mooie bak zijn als elke fabrikant het op deze manier doet, nee meneer sorry deze televisie is een jaar geleden gemaakt dus u garantie is al voorbij, het bonnetje? Daar heeft u niks aan!
 
Je garantie gaat in op het moment van de aankoop, de datum op je bon is dus rechtsgeldig te noemen en je kan je garantie dus claimen. Het zou een mooie bak zijn als elke fabrikant het op deze manier doet, nee meneer sorry deze televisie is een jaar geleden gemaakt dus u garantie is al voorbij, het bonnetje? Daar heeft u niks aan!


Dat is nu juist het punt: topicstarter heeft de kleding NIET gekocht, maart huurt de kleding in feite van de koper. BMW mag strikt formeel misschien wel gelijk hebben maar dan nog vind ik dit een weinig klantvriendelijke houding (om het maar eens heel voorzichtig en netjes te zeggen..........) B| |( .
 
Laatst bewerkt:
Helemaal mee eens. Alleen is schijnbaar in ogen van BMW NL het zusterbedrijf BMW Financial Services de klant en niet ik. De verkopende partij (Simako) heeft de kleding aan BMW Financial Services verkocht. Ik "huur" of eigelijk lease alleen de kleding. Daarbij komt dat ik (en Simako) niet kunnen aantonen dat de kleding pas in april in gebruik is genomen.

Iets anders "leuks" is dat ik en mijn werkgever er van uit zijn gegaan dat niet alleen de motor, maar ook de kleding onder hetzelfde contract "Operational Lease" zouden vallen. Nu blijkt pas dat, zonder dat wij daar over geinformeerd zijn, de kleding alleen financial lease is, dus gewoon huurkoop. En als de kleding buiten de garantie valt dan krijg je binnen financial lease ook geen vervanging; de kleding wordt maar één keer uitgegeven. Ter info: binnen operational lease worden zaken die versleten zijn wel vervangen.
Waarom leg je het garantie probleem niet bij de leasemaatschappij?
Die hebben het jouw geleverd en krijgen meer voor elkaar.
Daarnaast willen ze leaserijders denk ik wel graag als klant houden :)

In de leaseovereenkomst staat volgens mij duidelijk vermeld dat het eenmalig wordt verstrekt en etc. Dat was bij mijn ex-leasemotor wel het geval toen en een reden om kleding als bedrijf niet in de lease te doen.
 
Laatst bewerkt:
garantie is meestal onder BOGO voorwaarden...Bocht Om Garantie Om.

garantie klinkt leuk, maar bedrijven vinden altijd wel weer een manier om er onderuit te komen.
leer er maar mee leven.
 
Jij hebt garantie bij het bedrijf waaraan je betaalt. Wat zij verder met hun leveranciers afspreken is voor jou niet van belang. Ik kan me vergissen, maar volgens mij is een fabrikant zelfs verplicht zijn dealers dezelfde garantie geven als de dealer de consumenten. Veel winkels wijzen naar de importeur/fabrikant bij reclamatie, maar in feite moeten ze bij de leverancier naar hun verplichtingen tegenover de klant wijzen.

Binnen de termijn die het product redelijkerwijs vrij van storingen/defecten hoort te zijn heb je recht op kosteloze reparatie, of vervanging als reparatie (economisch) onmogelijk is. Deze termijn is voor accesoires in de automotive sector vaak 3 jaar, dit lijkt me voor BMW-kleding die bij de motor geleverd wordt ook redelijk.

Simako laat de jas repareren en doet het dus goed.
 
Simako lost het inderdaad binnen hun mogelijkheden correct op, hoewel ik het resultaat nog moet zien. Alleen het geneuzel van BMW NL vind ik echt van de zotte. Voor mij een reden om de volgende keer voor kleding toch eens verder om me heen te kijken.

Met wassen moet je niet denken dat ik dat ding elke week in de was doe. Ik probeer netjes het advies van Simako op te volgen; 4 keer per jaar. In de praktijk betekent dat bij mij 2 keer per jaar, in de lente om de pekel van de winter kwijt te zijn en in de herfst om de waterdichtheid te garanderen voor de winter. Het is Goretex en dat schijnt in schone conditie beter waterdicht / ademend te zijn dan in vuile toestand.
 
Jij hebt garantie bij het bedrijf waaraan je betaalt. Wat zij verder met hun leveranciers afspreken is voor jou niet van belang. Ik kan me vergissen, maar volgens mij is een fabrikant zelfs verplicht zijn dealers dezelfde garantie geven als de dealer de consumenten. Veel winkels wijzen naar de importeur/fabrikant bij reclamatie, maar in feite moeten ze bij de leverancier naar hun verplichtingen tegenover de klant wijzen.

Binnen de termijn die het product redelijkerwijs vrij van storingen/defecten hoort te zijn heb je recht op kosteloze reparatie, of vervanging als reparatie (economisch) onmogelijk is. Deze termijn is voor accesoires in de automotive sector vaak 3 jaar, dit lijkt me voor BMW-kleding die bij de motor geleverd wordt ook redelijk.

Simako laat de jas repareren en doet het dus goed.
Dit klopt helemaal, jij hebt helemaal niks met BMW NL te maken, het is jouw leverancier die dat als smoes opdraagt dat het nog niet is opgelost.
Dat BMW NL dit zo ziet is het probleem van je leverancier, en die zal een passende oplossing op eigen kosten moeten zoeken voor jou. Daar dient de leverancier dan ook zelf de financiële maatregelen voor te nemen.

Het is wel zo dat als er iets wordt gerepareerd tegen betaling, je op de nieuwe onderdelen garantie behoort te krijgen maar aangezien de jas is omgeruild tegen garantie geldt er niet een verlengde garantie periode. Jammer voor jou, jammer voor je leverancier, maar die laatste dient toch echt jou te helpen.

Daarnaast is de "factuur" dus ouder dan 2 jaar en hoeft je leverancier je niet gratis te helpen aangezien de garantie periode waarschijnlijk al verstreken is. Je kan wel beargumenteren dat de jas toch echt langer dan 2 jaar verwacht wordt goed te blijven, ze kunnen je deels aan de kosten van de reparatie laten bijdragen echter als het defect bijvoorbeeld na de 3 jaar ontstaat zoals TechnoLust beschrijft.
 
Laatst bewerkt:
Garantie = gaat in op met moment van verkoop. Maar da's al genoeg gezegd.

Garantie is een afspraak tussen verkoper en koper. Echter: er is ook een wettelijke zorgplicht. De verkoper dient een product in een goede staat te verkopen. Dat houdt dus ook in, dat je ervanuit kunt gaan, dat een product langer mee gaat dan de meeste afgesproken garanties.

Er is door de wetgever een lijst opgesteld met de te verwachten minimale levensduur van producten. Hier zou je ook eens op kunnen kijken. Meldt dan ook bij de verkoper, dat je er redelijkerwijs vanuit mocht gaan dat het product langer meegaat, dan nu het geval is.
 
Heb eens mijn gore-tex insert bevestigingsriempjes van mijn gloedjnieuwe BMW Santiago broek kapotgetrokken. Gewoon stom van mij door het slordig uittrekken van mijn broek. Heb dit bij inleveren dus ook gewoon gemeld dat het mijn eigen stomme schuld was.

De broek was gekocht bij Motoport Almere. Ik kon kiezen uit twee opties. Naar BMW opsturen en wat langer wachten of via de reparatieservice van Motoport Almere. heb voor het laatste gekozen. Een paar weken later was mijn binnenbroek terug. Geen vragen, geen kosten, gewoon service.

Blijf het een goede zaak vinden, al heb ik mijn nieuwe BMW fiets daar niet gekocht.
Jammer dat men daar bij BMW zo over valt, met je leaseconstructie en tussenpersonen etc. Heb tot nu toe vaak gehoord dat juist de garantieafwikkeling vrij strak geregeld is bij BMW. (Mag ook wel voor die prijs)
 
Terug
Bovenaan Onderaan