garantie verlengen ?

Heb pas nog een ERG leuk progamma gezien op tv...ook over garantie.

Iedereen moet het eigenlijk weten, maar in de praktijk weet bijna niemand het. Je rechten als consument. Nou weet ik niet hoe het werkt bij een motor, maar bij alle andere apparaten/spullen die je koopt is aanvullende verzekering DE GROOTSTE ONZIN die bestaat!

Die garantie heb je namelijk al!!
Waarom? Volgens de wet moeten producenten garantie blijven geven voor zolang de econimische levensduur is.
Ofwel...als je een tv koopt, en je hebt 2 jaar garantie (volgens de winkel dan he!!), dan mag je best na 5 jaar alsnog om garantie vragen. De wet gaat ervan uit dat een nieuwe tv zeker 5 jaar zonder problemen moet werken. Zijn er wel problemen, dan valt dat onder garantie.

Nog iets 'opvallends', vervangende produkten als je eigen produkt weg is voor reparatie.
Winkeliers schermen altijd dat het aan de fabrikant ligt.
FOUT, je hebt een overeenkomst met de winkelier, NIET met de fabrikant! De winkelier moet je dus een vervangend apparaat geven, binnen een 'redelijke termijn'. Die term kan niet beter worden uitgelegd...

Nou ja, heel verhaal, en een aantal zouden het best weten, maar voor mij was het toch wel een openbaring!
 
Heb pas nog een ERG leuk progamma gezien op tv...ook over garantie.

Iedereen moet het eigenlijk weten, maar in de praktijk weet bijna niemand het. Je rechten als consument. Nou weet ik niet hoe het werkt bij een motor, maar bij alle andere apparaten/spullen die je koopt is aanvullende verzekering DE GROOTSTE ONZIN die bestaat!

Die garantie heb je namelijk al!!
Waarom? Volgens de wet moeten producenten garantie blijven geven voor zolang de econimische levensduur is.
Ofwel...als je een tv koopt, en je hebt 2 jaar garantie (volgens de winkel dan he!!), dan mag je best na 5 jaar alsnog om garantie vragen. De wet gaat ervan uit dat een nieuwe tv zeker 5 jaar zonder problemen moet werken. Zijn er wel problemen, dan valt dat onder garantie.

Nog iets 'opvallends', vervangende produkten als je eigen produkt weg is voor reparatie.
Winkeliers schermen altijd dat het aan de fabrikant ligt.
FOUT, je hebt een overeenkomst met de winkelier, NIET met de fabrikant! De winkelier moet je dus een vervangend apparaat geven, binnen een 'redelijke termijn'. Die term kan niet beter worden uitgelegd...

Nou ja, heel verhaal, en een aantal zouden het best weten, maar voor mij was het toch wel een openbaring!

Ik heb dit op de radio gehoord (ging over het tv programma dat je noemt, kwam die avond op tv)..

Heeft te maken met consumentenrecht. Probleem was alleen dat winkeliers er ook geen hol van weten. Die vrouw die op de radio was (consumentenbond oid) kende al die wetten uit haar hoofd maar moest alsnog lullen als Brugman om haar recht te kunnen halen... (als het al lukte)

Maar officieel sta je in je recht.
 
gewoon je poot stijfhouden en de 'eikel' spelen anders schepen ze je zo af...

ook al heb je ongelijk, dan krijg je het meeste voor elkaar
 
Heb pas nog een ERG leuk progamma gezien op tv...ook over garantie.

Iedereen moet het eigenlijk weten, maar in de praktijk weet bijna niemand het. Je rechten als consument. Nou weet ik niet hoe het werkt bij een motor, maar bij alle andere apparaten/spullen die je koopt is aanvullende verzekering DE GROOTSTE ONZIN die bestaat!

Die garantie heb je namelijk al!!
Waarom? Volgens de wet moeten producenten garantie blijven geven voor zolang de econimische levensduur is.
Ofwel...als je een tv koopt, en je hebt 2 jaar garantie (volgens de winkel dan he!!), dan mag je best na 5 jaar alsnog om garantie vragen. De wet gaat ervan uit dat een nieuwe tv zeker 5 jaar zonder problemen moet werken. Zijn er wel problemen, dan valt dat onder garantie.

Nog iets 'opvallends', vervangende produkten als je eigen produkt weg is voor reparatie.
Winkeliers schermen altijd dat het aan de fabrikant ligt.
FOUT, je hebt een overeenkomst met de winkelier, NIET met de fabrikant! De winkelier moet je dus een vervangend apparaat geven, binnen een 'redelijke termijn'. Die term kan niet beter worden uitgelegd...

Nou ja, heel verhaal, en een aantal zouden het best weten, maar voor mij was het toch wel een openbaring!

Mooi! *D Dat zal ik onthouden en dan laat ik, indien nodig, mijn rechtsbijstandsverzekering de deatils wel uitpluizen 8-)
 
Klopt helemaal! Aanvullende garanties zijn in principe bullshit. Jij mag gewoon verwachten dat je wat goeds koopt. Alleen een feit is echter dat die )#@(* van winkeliers niet snel zullen toegeven omdat het hun geld kost. En op dat moment is 'aanvullende garantie' een oplossing omdat je het een hoop gezeik en moeite scheelt. Ook al kost het jouw geld, dat het eigenlijk niet mag kosten.

De winkelier moet gewoon een deugdelijk product leveren en that's it. Lees anders gewoon het Burgerlijk Wetboek eens een keer door. Leer je een hoop van.

Okidoki, dit was 'm weer. Richard, een rechten'student' (ahum..) heeft weer gesproken!
 
Heb alleen een aanvullende verzekering ooit genomen (2 jaar geleden ofzo) op een Discman, die is nu kapot en ben nu wel blij dat ik toen een paar tientjes extra heb betaald. Mooi een nieuwe halen. :)

Maar ja, als ik dit goed begrijp had ik zelfs zonder die extra garantie een nieuwe of gratis reparatie kunnen scoren. :z
 
Mag ik hier ff een kleine opmerking aan toevoegen?

In principe is zo'n aanvullende verzekering of fabrieksgarantieverlenging vaak idd onzinnig. Een monitor met 3 jaar garantie die na 5 jaar kapot gaat vanwege een fabrieksfout kun je teruggeven met oog op reparatie.
Maar denk nou niet dat het kosteloos is: de fabrikant is verplicht om bijv. bepaalde onderdelen te vervangen/verwijderen/vernieuwen, maar de kosten van de manuren en transport zijn voor jouw rekening.

Als het dus een reparatie is van een onderdeel dat heel lastig te repareren is en veel manuren kost, dan kun je goedkoper uit zijn geweest als je wel een dergelijke verlenging had aangeschaft. Dan waren die manuren door het bedrijf, waar je het artikel gekocht hebt, betaald.


edit: neen, ik ben geen verkoper ;)
 
Laatst bewerkt:
Zo heb je het juist verwoord, dat heet coulance. Een importeur of fabrikant zal vaak een verzoek om coulance honoreren als je die indient wanneer het duidelijk om een fabricage-fout gaat. De coulance neemt wel af met de leeftijd van het product. Valt hij bv 1 jaar buiten de garantie, dan zullen het onderdeel vergoeden maar geen arbeid. Is hij ouder dan bv 50% van onderdeel en geen arbeid. Als je er moeite voor doet krijg je dit bijna altijd, probleem is alleen dat veel leveranciers die moeite niet willen nemen voor hun klanten! Altijd zorgen dat de leverancier het verzoek indient bij de importeur!

Mzl
 
Bij verlengde garantie worden alle kosten vergoed, bij garantie volgens leverancier gelden andere regels, is de economische levensduur 5 jaar, dan krijg je eerste jaar 100% vergoed, 2e jaar 80% ect en laatste jaar maar 20%.

En zo aanvullende verzekering heb ik ook op me TV, 100 euro voor 5 jaar voor een TV van 2000 euro.

Anders ben je door al dat gezeik om je gelijk te halen je Tv een half jaar kwijt, nou, dat is me wel 100 euro waard.
 
Op woensdag 13 februari 2002 19:33 schreef rvh het volgende:
Lees anders gewoon het Burgerlijk Wetboek eens een keer door. Leer je een hoop van.

Okidoki, dit was \'m weer. Richard, een rechten\'student\' (ahum..) heeft weer gesproken!

Staat daar dan ook in hoe lang een wasmachine mee zou moeten gaan voor ie het begeeft })

Heb net mun wetboek van de hand gedaan, en zit nu met een kapot machien. :(

Ik vind het wel het proberen waard dit alles over garantie. :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan