garmin 2610 kuren repareren,scherm, loslatende folie

BB-kinkie

MF veteraan
6 mrt 2005
3.304
0
Zaltbommel
Na een hoop kuren van mijn garmin 2610 heb ik de stoute schoenen aangetrokken en hem eens een grondige schoonmaakbeurt gegeven.

Met als resultaat een als nieuw werkende garmin 2610 *O* *O*

De kuren waren de volgende

-loslatende beschermingslaag
-knipperend beeldscherm
-van de kaart afrijden, waardoor je elke keer de garmin aan/uit moet zetten

Al deze kuren worden veroozaakt door vuil in de rand van het touch-screen. Nu zijn er al vele tijdelijke oplossingen geschreven die soms goed werken. Maar ook vaak maar van tijdelijke aard zijn.

Het is beter om de Garmin open te schroeven en gewoon de hele rambam er uit te halen.

De garmin openen doe je met een goede kruiskopschroevendraaier met kop PH 0x60
De behuizing zit dicht met 6 kruiskopschroefjes waarvan je er 5 diep verzonken in de behuizing kan zien liggen. De zesde zit onder de SD-kaart, om deze los te draaien zul je dus dat compartiment moeten open en de SD-kaart verwijderen.

ATTENTIE om elk schroefje zit een miniscuul O-ringetje om de waterdichtheid te garanderen, raak deze niet kwijt als je geen vocht in je apparaat wilt hebben.

Leg de garmin nu op iets zachts (bv. een muismat) met het scherm naar beneden Nu kun je de achterkant van de 2610 behuizing rustig omhoog halen en achterover klappen. PAS OP de voor en de achterkant zijn nog met elkaar verbonden doormiddel van wat bandkabeltjes.

Nu zitten er in de helft waar ook het scherm in zit 4 blinkende schroefjes langs de rand van een printplaatwelke op wit kunstof vastgeschroefd zitten. Deze schroefjes draai je nu voorzichtig los met een magnetische schroevendraaier en verwijder ze uit de behuizing.

Als je nu voorzichtig aan de onderkant tegen het scherm aandrukt zal deze omhoog komen. Pak heel het pakket met printplaat uit de voorste helft van de behuizing.
Er komt nog een extra plaatje van 2,5 bij 2,5 cm mee, dit is de GPS-ontvanger!!

Je moet nu de rubberen rand voorzichtig uit zijn zitting kunnen halen en deze goed afspoelen of schoonwrijven. 8-) 8-) De rand was bij mij behoorlijk vervuild.

Ook is het nu mogelijk om bij de garmins welke last hebben van een afbladderend beeldscherm de gehele beschermlaag te verwijderen en hier een nieuwe op te plakken. Dit soort folie word veelvuldig op e-bay of marktplaats aangeboden voor NAV-systemen en of telefoontjes.

Nu alles gecleaned is kun je de rubberen rand weer voorzichtig in de behuizing positioneren. LET OP aan het rubber zit een voor en een achterzijde de hoge rand van het rubber moet in de behuizing liggen!! Het lage randje drukt tegen het beeldscherm.

Draai de zilveren schroefjes nu kruislings goed vast en het beeldscherm zit weer in het voorste deel van de behuizing. Plaats nu ook de GPS-sensor terug aan de bovenzijde van het scherm zit een vakje waar je hem precies in kan schuiven.

Maak ook de rubberen rand van de behuizing goed schoon en plaats hem voorzichtig terug in de behuizing. Schroef nu ook de behuizing dicht en zorg dat de rubberen rand netjes op zijn plek zit.

Hierna kun je de SD-kaart terug plaatsen en het scherm opnieuw calibreren met de knoppen :

-menu (zijkant)
-scherm (touchscreen)
-find (zijkant)
-find (zijkant)

Hij zal nu een kalibratie programmatje starten waarbij je herhaaldelijk op verschillende plekken het scherm moet aanraken. Dit kun je het best doen met een balpen of zoiets.

TWEE BELANGRIJKE TIPS!!

-plak de infrarood censor aan de linker zijkant af als je geen perfect craddle hebt. Deze geven af en toe storing door infrarood straling van de zon.

-KOOP EEN GOEDE SCHROEVENDRAAIER MET REDELIJK HEFT EN DE GOEDE PUNT. Gebruik niet de horlogeschroevendraaiertjes van de Aldi omdat je gewoonweg niet genoeg grip hebt en gedoemt bent om uit te schieten of je schroefjes te vern...ken!! -O- -O-

DE JUISTE PUNT IS PH 0x60

Voor een ieder met een garmin met kuren SUCCES het is niet zo moeilijk als het lijkt. Neem er je tijd voor ;)

Hieronder een paar foto's te verduidelijking

Alle diepliggende schroeven er uit draaien!! 5 stuks
full


Ook het schroefje onder de SD kaart
full


Klap nu de Garmin open (pas op met de bandkabeltjes)!!
full


Draai de zilveren schroefjes los waar wit kunstof onder zit (4 stuks)
full

full



Druk nu voorzichtig het beeldscherm er uit en leg het op de onderste helft. Je kunt nu de rubberen rand verwijderen en schoon maken!! Zoals te zien op de foto is dit geen overbodige luxe ;)
full

full


Hierna mag je hem in omgekeerde volgorde weer in elkaar meubelen ;) 8-)
 
Laatst bewerkt:
goeie post dit .
hoor al veel over vreemde kuren bij de oude generatie Garmin,s
denk dat veel Garminners hier wel wat mee kunnen :P
 
Bedankt voor het posten, nu kan ik de mijne ook even reinigen. De folie is eraf en de problemen die je beschreef heb ik allemaal met mijn 2610.
Heb je ook een link voor het verkrijgen van de folie?

:}
 
Google even display folie of gebruik de zoekfunctie van marktplaats of E-BAY ;) ;)

Belangrijk is dat je de schroeven van de display (de kleine zilveren schroefjes allemaal goed stevig aandraait (niet dol draaien :X ).
Als deze namelijk niet allemaal goed aan zitten, behoud je je storingen. Dan is de druk op de display op bepaalde hoeken namelijk niet even groot en denkt hij dat ie aangeraakt wordt.

Succes en koop de juiste schroevendraaier, bij de formido hebben ze goeie van Skandia voor 4,95 E ;)
 
Vandaag heerlijk gereden met mijn garminnetje en eindelijk een keer een dag dat ik niet heb hoeven refreshen door hem aan of uit te zetten. Helemaal geweldig zo'n 2610 als tie werkt ;) *O* *O* *O*
 
Een keer een kickje voor degene die dit nog niet gelezen hebben en wel met een 2610 vol frustraties rondrijden ;)
 
Prima uitleg. Ik heb mijn straatpiloot ook schoongemaakt en voorzien van nieuwe folie. Het aanraakscherm werk ook weer prima. Er zat zand tussen en heel veel stof.
Bedankt voor de tips en de uitleg. Ik ben weer blij met mijn oude straatpiloot :)
 
Doet me deugd dat er iemand is die ook een hoop frustraties kwijt is *O* *O*

Als het goed is kun je weer jaren vooruit met je oude garminnetje *O* *O*
 
Ik moet nog even een goede schroevedraaier halen en dan ga ik het ook even doen. :)
 
Succes daar ga je geen spijt van krijgen, kijk maar even bij de Formido. Daar hebben ze mooie oranje van Skandia met een beetje fatsoenlijk handvat ;)

Post effe een reactie als het gelukt is, vind ik leuk 8-)
 
Al een goeie schroevendraaier gevonden :? :? Of gewoon druk, druk, druk ;)

Dit is ook stiekem een kickje :+ Hoop dat er nog meer mensen gelukkig worden 8-)
 
Ik ga mijn oude 2610 ook schoonmaken...
Mis alleen op de foto's een pijltje naar de zilveren schroefjes e.d...

Ik weet het, ben blind, stom en onnozel... heb de uitleg voor dummy's nodig... :+
 
Ik weet zeker dat je ze gaat vinden als je hem open maakt ;) ;)

Je ziet in de laatste foto's een paar kleine witte kunstof lippen onder een groene printplaat uit komen.

In die ronde gaatjes hoorden zilveren schroefjes :+ :+ -O- -O-
 
Hier nog een linkje :

Dit linkje geeft informatie over hoe je hem een keer helemaal kan resetten en of in het diagnostisch programma kunt laten opstarten.

http://vidar1.tripod.com/garmin_26xx.pdf

Ook alle gebruikersinfo pleurt hij er dan uit.

Het resetten geeft vaak ook nog een extra goed resultaat. Na 5 jaar routes in een garmin te hebben geladen raakt zo'n ding ook een beetje van slag. Wees je er bewust van dat je al je gebruikersinstellingen en POI's en routes kwijtraakt.

Ook het uit zetten van het infra rood oog kan nog een gunstig effect hebben, dit is dan alleen voor degene die geen perfect craddle gebruiken.
Dit doe je door in te drukken.

-Menu (zijkant)
-Instellingen (scherm)
-Tabkaartje algemeen selecteren
-Menu (zijkant)
-Uitzetten IR oog (scherm)
 
Het folie van mijn scherm begon na wat vocht ook ineens af te bladeren, dus ik heb gauw met deze handleiding het anti reflex folie vervangen. Ik merkte wel dat de O ringetjes die om de schroefjes zitten om de waterdichtheid te garanderen, erg oud waren geworden. Het liefst zou ik die vervangen, maar ik heb geen idee waar ik deze ringetjes zou kunnen kopen. Tips?
 
Het folie van mijn scherm begon na wat vocht ook ineens af te bladeren, dus ik heb gauw met deze handleiding het anti reflex folie vervangen. Ik merkte wel dat de O ringetjes die om de schroefjes zitten om de waterdichtheid te garanderen, erg oud waren geworden. Het liefst zou ik die vervangen, maar ik heb geen idee waar ik deze ringetjes zou kunnen kopen. Tips?

Garmin bellen en een lief verhaaltje afsteken, hielp bij mij ook! (ander onderdeel, ander gps)

;)
 
Thanks voor de uitleg en de foto's. Ik heb zojuist de schermafdichting van mijn 2610 gereinigd. Het scherm werkt nu weer prima.

Rob
 
Terug
Bovenaan Onderaan