Garmin zumo 345LM Laad niet op in motorhouder

-TimP-

MF veteraan
28 jul 2007
2.335
15
Goedendag,

Ik had de vraag ook al op de gps pagina op facebook gesteld, maar kwam hier ondanks de vele reacties en suggesties niet verder dus probeer ik het maar hier.
Ik heb een garmin zumo 345LM welke niet op laad in de houder. Op mijn vorige motor lade hij wel gewoon op in de houder, maar sinds het over zetten naar mijn nieuwe motor en het verlengen van de kabel (kabel te kort) niet meer.
Ik meet op de contactjes van de houder 5.30V, een waarde wat volgens het trafo'tje aan het snoer ook de uitgangsspanning moet zijn. De contactjes op de houder staan ook nog gewoon mooi uitgeschoven en hij maakt ook gewoon contact. Wat heb ik nou allemaal geprobeerd:

- Plus en min omgedraaid (Gaat gelijk het scherm op zwart en start hij opnieuw op) dus contact maakt hij wel.
- contactjes ingesprayd met contactspray
- garmin helemaal gereset
- opladen via de auto lader (aan de achterzijde) werkt ook gewoon
- Accu gaat nog erg lang mee dus die zal ook niet kapot zijn.
- Contactjes op het apparaat zelf gemeten en hier staat ook spanning op.
- Accu spanning van de motor is goed

Heeft iemand een idee wat het kan zijn?
 
Heb je je Garmin getest in een andere houder?

Ik heb gehad dat er intern een contact was onderbroken in mijn 350. Heeft waypoint toen gerepareerd voor een schappelijke prijs.
 
Plus en min omgedraaid? Oei, dat is mogelijk de oorzaak van je probleem.
Ik heb het zelf een keer gehad, dat door ompoling het oplaadgedeelte van de zumo kapot is gegaan . En de zumo alleen nog maar via de usb opgeladen wilde worden. dus niet meer in de houder.
 
Heb je je Garmin getest in een andere houder?

Ik heb gehad dat er intern een contact was onderbroken in mijn 350. Heeft waypoint toen gerepareerd voor een schappelijke prijs.

Het gekke is dat ik wel spanning meet op de contactjes van het apparaat zelf aan de achterzijde. Er lijkt dus wel nog verbinding te zijn met de batterij.
Ik heb hem nog niet getest/kunnen testen in een andere houder.
 
Ik heb zelf al diverse keren de kabel van de Zumo-houder doorgeknipt en daarna een verbinding-stekker eraan gesoldeerd.
Als mijn motor nu buiten staat dan heb ik de houder (met contacten) gewoon altijd binnen liggen.
Nee, gecorrodeerde contacten heb ik nooit!

Denk erom om voor het aansluiten zeker NOOIT de polen te verwisselen.
Check-check-double check en daarna nog een keer check dat je ZEKER weet dat je de polen niet omdraait.
 
Maken de contactjes in de houder goed contact met de contactjes op de zumo?

Was bij mij na verloop van tijd niet meer het geval, rubber o-ringetje tussen de kabel en de houder gestoken en opgelost.
 
De pinnetjes in de stekker die je in de motorhouder vastschroeft (waar de zumo tegenaan ligt als je hem in de houder klikt) blijven met enige regelmaat hangen waardoor de zumo geen voeding meer krijgt. Ik heb al diverse keren de laadkabel moeten vervangen daarvoor. Je kan wat kruipolie op de pinnen spuiten en met een kleine schroevendraaier zachtjes de pinnen indrukken om te kijken of ze (even ver) terugkomen.
 
De pinnetjes in de stekker die je in de motorhouder vastschroeft (waar de zumo tegenaan ligt als je hem in de houder klikt) blijven met enige regelmaat hangen waardoor de zumo geen voeding meer krijgt. Ik heb al diverse keren de laadkabel moeten vervangen daarvoor. Je kan wat kruipolie op de pinnen spuiten en met een kleine schroevendraaier zachtjes de pinnen indrukken om te kijken of ze (even ver) terugkomen.

Dat probleem had ik wel eens onder het rijden, dat hij uit viel bij hobbelige weggetjes. Maar aangezien hij wel direct uit viel bij plus en min omdraaien (werd mij aangeraden om dit te controleren) maakt hij wel goed contact. Ook steken de pinnetjes gewoon goed uit en zitten ze niet naar binnen gedrukt. kruipolie en contactspray heb ik inderdaad ook al geprobeerd, en ook de contactjes oppoetsen heb ik geprobeerd.
 
Waarom leek je dat wel een goed idee? Elektronica is nogal gevoelig voor dat soort ongein... Zie bericht @ex-motorloos
Op de gps ritten pagina van facebook kreeg ik het advies dit te proberen (kijken of ze in eerste instantie niet waren omgedraaid). Dus plus en min omgedraaid maar hier ging hij alleen van uit. Electronica kan inderdaad gevoelig zijn, maar voor een doe het zelf aansluithouder mag ik wel enige ingebouwde veiligheid verwachten toch?
 
Tja...

Rood altijd aan de plus, zwart altijd aan de min. Nooit omdraaien! In de handleiding van Garmin staat niet voor niets dit:
Garmin raadt aan dat een ervaren installateur met kennis van elektrische systemen het toestel installeert. Het onjuist aansluiten van stroomkabels kan schade toebrengen aan het voertuig of de accu, en kan persoonlijk letsel veroorzaken.
 
Tja...

Rood altijd aan de plus, zwart altijd aan de min. Nooit omdraaien! In de handleiding van Garmin staat niet voor niets dit:

Ik had hem in eerste instantie ook goed aangesloten, maar je begint toch te twijfelen als het ineens niet meer werkt. Hij werkte in het begin al niet. Het lijkt er op dat er wel iets gebeurd als ik hem in de houder zet. Als je namelijk je vinger een paar tellen op het batterijtje houdt, zie je de accu spanning. Deze loopt 2 honderdste op als hij in de houder staat, maar echt laden doet hij niet.
 
Het klinkt misschien heel gek, maar ik hou het op het verlengen van de kabel. Heb zelf al meerdere malen mogen ervaren dat mijn gps op de motor, in de auto maar ook bij het aansluiten op de laptop alleen maar werkt met de originele kabels die van een bepaalde lengte zijn. Een langere usb kabel bij het aansluiten op de laptop of in de auto geeft exact dezelfde symptomen als jij omschrijft.
 
Een veel gehoorde klacht is dat de contacten van de houder niet goed aansluiten op de navigatie. Een lichte vorm van corrosie kan de oorzaak zijn. Ik heb al vele jaren, in weer en wind, probleemloos een Zumo 390 op de motor zitten. Ten 1e heb ik het contactdingetje aan het einde van de kabel met een klein beetje Loctite o.i.d. in de houder gelijmd. Het prigelkeine schroefje heb ik niet alle vertrouwen in. Ten 2e doe ik af en toe (2x / jaar of zo) een tipje vaseline op zowel de contactpunten in de houders als op de contactpunten op de navigatie. Zo krijgt vocht amper een kan bij de contactpunten te komen. Bij mij werkt het probleemloos. Een waarom vaseline en geen contactspray, simpel weg omdat contactspray te dun is en vaseline lekker blijft zitten. Overigens haal ik maar zelden de navigatie uit de houder.
 
Ik heb WD40 op de garminsteun gespoten. En dan op de contact puntjes. Een aantal keer de contactpuntjes ingedrukt en wd40 erop gespoten.
Daarna werkte het weer naar behoren.
 
Een veel gehoorde klacht is dat de contacten van de houder niet goed aansluiten op de navigatie. Een lichte vorm van corrosie kan de oorzaak zijn. Ik heb al vele jaren, in weer en wind, probleemloos een Zumo 390 op de motor zitten. Ten 1e heb ik het contactdingetje aan het einde van de kabel met een klein beetje Loctite o.i.d. in de houder gelijmd. Het prigelkeine schroefje heb ik niet alle vertrouwen in. Ten 2e doe ik af en toe (2x / jaar of zo) een tipje vaseline op zowel de contactpunten in de houders als op de contactpunten op de navigatie. Zo krijgt vocht amper een kan bij de contactpunten te komen. Bij mij werkt het probleemloos. Een waarom vaseline en geen contactspray, simpel weg omdat contactspray te dun is en vaseline lekker blijft zitten. Overigens haal ik maar zelden de navigatie uit de houder.

Ik zal het zo eens met vaseline proberen. Gisteren wel een toertocht gemaakt met een grote groep, maar helaas niemand met een zelfde houder als ik heb.
 
Het klinkt misschien heel gek, maar ik hou het op het verlengen van de kabel. Heb zelf al meerdere malen mogen ervaren dat mijn gps op de motor, in de auto maar ook bij het aansluiten op de laptop alleen maar werkt met de originele kabels die van een bepaalde lengte zijn. Een langere usb kabel bij het aansluiten op de laptop of in de auto geeft exact dezelfde symptomen als jij omschrijft.

Ik denk ook dat dit het is. maar wil het graag zeker weten want zo'n steun is niet heel goedkoop. Het is allemaal wat vaag aangezien ik wel de 5,3 volt meet zoals op het kastje aan het snoer, en hij wel laad via usb, en ik ook gewoon spanning meet op de contactpuntjes van de garmin.
 
Daarnaast lees ik op een ander forum dat dit vaker voor komt. Een echte oplossing kan ik echter niet vinden
 
Ik denk ook dat dit het is. maar wil het graag zeker weten want zo'n steun is niet heel goedkoop. Het is allemaal wat vaag aangezien ik wel de 5,3 volt meet zoals op het kastje aan het snoer, en hij wel laad via usb, en ik ook gewoon spanning meet op de contactpuntjes van de garmin.

Mocht je enigszins in de buurt van Rotterdam wonen dan mag je best eens langskomen om te kijken wat je navi op mijn steun doet.
 
Mocht je enigszins in de buurt van Rotterdam wonen dan mag je best eens langskomen om te kijken wat je navi op mijn steun doet.

Helaas woon ik niet in de buurt van Rotterdam, maar bedankt voor het aanbod!

Zojuist nog weer lopen smeren en de contactjes op en neer bewogen en het kabeltje in de houder wat proberen omhoog te drukken enz. enz. maar er gebeurt niks.
 
Helaas woon ik niet in de buurt van Rotterdam, maar bedankt voor het aanbod!

Zojuist nog weer lopen smeren en de contactjes op en neer bewogen en het kabeltje in de houder wat proberen omhoog te drukken enz. enz. maar er gebeurt niks.
In welke regio woon je dan wel?

Als je dat hier wilt delen, is er misschien een mede-forummer die een werkende motorhouder beschikbaar wil stellen. Zodat je de mogelijkheid van een niet werkende motorhouder kan uitsluiten.
 
In welke regio woon je dan wel?

Als je dat hier wilt delen, is er misschien een mede-forummer die een werkende motorhouder beschikbaar wil stellen. Zodat je de mogelijkheid van een niet werkende motorhouder kan uitsluiten.

Dronten (Flevopolder) Als dat zou kunnen, zou mooi zijn natuurlijk.
 
Is het dezelfde aansluiting als een 340LM? Ik heb geen werkende aansluiting omdat ik hem zelden gebruik, maar als mijne oplaadt op jouw aansluiting is het dus je Garmin die kapot is en niet je houder.

En ik woon een stuk dichterbij dan Doetinchem ook nog
 
Het klinkt misschien heel gek, maar ik hou het op het verlengen van de kabel. Heb zelf al meerdere malen mogen ervaren dat mijn gps op de motor, in de auto maar ook bij het aansluiten op de laptop alleen maar werkt met de originele kabels die van een bepaalde lengte zijn. Een langere usb kabel bij het aansluiten op de laptop of in de auto geeft exact dezelfde symptomen als jij omschrijft.

Dat komt omdat het USB gedeelte op 5V werkt. Spanningsval is daardoor heel snel een probleem bij langere draadlengtes (en de spanningsval is nog groter doordat aders in de kabel nog eens zo klein mogelijk zijn).

Bij een kabel met halverwege een omvormer kan je de 12V zijde rustig een meter of twee verlengen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan