Garmin Zumo 550 misdraagt zich

Wat is onzin?

Dé meeste kenners gaven in het begin het advies om maar afscheid te nemen van dat stenen tijdperk apparaat.

Ik niet.
Ik heb alleen gezegt dat het probleem waarschijnlijk gewoon in de software zit, en dat blijkt te kloppen.
Voor de rest heb ik weinig ervaring met Garmin, alleen van vertellen, en motormaatjes die ook zo'n ding hebben. Ik ken daarom een beetje de nukken van een Garmin en vergelijk dat met een TomTom. (Ik kan niet alles weten, onderhuids van garmin)

Ik heb het goeie voor met TS, en veel Garmin bezitters hadden dat niet.
Kan ik er wat aan doen dat ik iets teveel vergelijkingen trek met TomTom?

Een TomTom heeft de gps coördinaten update na een tijdje gewoon nodig. Anders duurt opstarten en plaatsbepaling zomaar 10 minuten.
Ik weet achteraf dat dit anders werkt bij Garmin ( nu jullie het aankaarten)
Ik heb best wel veel goeie punten gebracht en wat niet klopte was onwetendheid

Maar bedankt, ik bemoei me nooit meer met Garmin rukkers.
Te vaak dit gezeur gehad.
 
Mijn post was bedoeld als work around die voor mij werkt, niet als uitleg hoe het echt werkt/ zou moeten werken. Tracks van meer dan 250 punten leiden bij mijn 550 tot een rechte lijn naar het eindpunt na punt 250. Tracks gebruik ik voor off-road rijden, waar het standaard kaartmateriaal vaak geen wegen kent en het laden van van de track automatisch tot een herbereking lijkt te leiden die behoorlijk kan afwijken. Daar zul je bij een route over asfalt veel minder last van hebben denk ik.

Maar goed, jij hebt veel kennis van zaken dus ik hoop dat je TS verder kunt helpen.
Off-road rijden is inderdaad een verhaal apart, aangezien dan geen gebruik van de wegen kan/moet worden gemaakt. Je krijgt dan een route met een viapunt voor elk trackpunt in de track. De zumo 550 heeft geen restrictie voor het aantal trackpunten, maar wel voor het aantal viapunten in een route. Een klein, maar (voor off-road gebruik) belangrijk verschil.
Bij tracks die wel de wegen volgen loop je niet tegen deze beperkingen aan.

(TS was volgens mij ook niet bezig met off-road tracks)
 
Dé meeste kenners gaven in het begin het advies om maar afscheid te nemen van dat stenen tijdperk apparaat.
Ik niet.
Daar ben ik het met je eens. Dit model is misschien niet zo fancy meer, maar functioneert nog prima en wijst je nog steeds de weg (behalve misschien die van TS).
Vervangen mag uiteraard, maar is niet noodzakelijk (tenzij hij letterlijk uit elkaar begint te vallen, kunnen oudere toestellen ook wel eens last van krijgen)
Ik heb best wel veel goeie punten gebracht
Even je reacties teruglezend: nee, niet echt.
Maar bedankt, ik bemoei me nooit meer met Garmin rukkers.
Te vaak dit gezeur gehad.
:t
 
Daar ben ik het met je eens. Dit model is misschien niet zo fancy meer, maar functioneert nog prima en wijst je nog steeds de weg (behalve misschien die van TS).
Vervangen mag uiteraard, maar is niet noodzakelijk (tenzij hij letterlijk uit elkaar begint te vallen, kunnen oudere toestellen ook wel eens last van krijgen)

Even je reacties teruglezend: nee, niet echt.

:t
Dit is jouw mening als echte kenner.

Voor een normaal mens is het onmogelijk om een Garmin te doorgronden, laat staan voor mij.
Ik vind dit niet eerlijk, zoals het gebracht word, maar.... gullie krijgen jullie zin.

Een samenwerking tussen TomTom én Garmin fanaten is perfect, maar ik heb in het verleden gemerkt dat voor sommigen Garmin altijd en forever dé nummer 1 is. Ook al blijkt het tegendeel.

Ik vind het best, dan maar geen reünie.
Jammer dat sommigen het voordeel niet zien van kennis van Garmin en TomTom, en kennis uitwisselen. Van de goeie én slechte punten/eigenschappen, wat Garmin ook heeft.

Ik haat die Garmin arrogantie.
Eigenlijk haatte, want veel Garmin gebruikers zijn overgestapt naar TomTom.

Raar hè. Arrogantie, en vernieuwingen achterwege laten, en de concurrent langszij laten komen _O-
 
Hier dan toch nog lovende berichten van een Garmin rukker, die zeer tevreden is en blijft over de Zumo 550( of 500). Herken uit ervaring, dus niet uit voorkennis, een groot aantal argumenten van JaVaWa, dus dat spoor en adviezen zijn voor mij leidend. En ook hier is het oeroude Nederlandse spreekwoord van toepassing met iets van klok en klepel. Maar dat is vertrouwd beeld op elk forum!!
Ga dus ook eens het gebruik van tracks eens nader bestuderen. Tot nu eigenlijk alleen routes gemaakt met Mapsource en ingeladen in de Zumo. En toen inderdaad de melding gekregen van "Uw route is te lang, wordt later berekend "of woorden van gelijke strekking. En dan, om te voorkomen dat je het laatste deel mogelijk kwijt zou raken, de route in twee delen geknipt. Heb dus nooit de ervaring gehad dat de Zumo dat laatste inderdaad ging doen. Later zelfs ritten per dag gemaakt.
En voorlopig blijft de Zumo mij gewoon de weg wijzen.!!
 
Hier dan toch nog lovende berichten van een Garmin rukker, die zeer tevreden is en blijft over de Zumo 550( of 500). Herken uit ervaring, dus niet uit voorkennis, een groot aantal argumenten van JaVaWa, dus dat spoor en adviezen zijn voor mij leidend. En ook hier is het oeroude Nederlandse spreekwoord van toepassing met iets van klok en klepel. Maar dat is vertrouwd beeld op elk forum!!
Ga dus ook eens het gebruik van tracks eens nader bestuderen. Tot nu eigenlijk alleen routes gemaakt met Mapsource en ingeladen in de Zumo. En toen inderdaad de melding gekregen van "Uw route is te lang, wordt later berekend "of woorden van gelijke strekking. En dan, om te voorkomen dat je het laatste deel mogelijk kwijt zou raken, de route in twee delen geknipt. Heb dus nooit de ervaring gehad dat de Zumo dat laatste inderdaad ging doen. Later zelfs ritten per dag gemaakt.
En voorlopig blijft de Zumo mij gewoon de weg wijzen.!!
Dit is allemasl mooi maar daar gaat het niet om.

Een fatsoenlijk discussie bijvoorbeeld is gewoonweg al niet mogelijk.
Rechtzetten en afblaffen is Garmin arrogantie.
 
Achja, ik plemp hier ook tips nav >10 jaren gebruik van de zumo550. Ding van mij is ook de hele wereld meegeweest en heeft me keurig op de plekken gebracht waar ik ook moest zijn....:}

En af en toe had ie een hick-up maar verder heeft hij zijn werk keurig gedaan.

En nu, heb ik zo’n ding voor de fun, af en toe een kronkelroute instellen om daarna zsm naar huis te navigeren als ik er genoeg van had.

En succes met de oplossing!
 
Ga dus ook eens het gebruik van tracks eens nader bestuderen. Tot nu eigenlijk alleen routes gemaakt met Mapsource en ingeladen in de Zumo. En toen inderdaad de melding gekregen van "Uw route is te lang, wordt later berekend "of woorden van gelijke strekking. En dan, om te voorkomen dat je het laatste deel mogelijk kwijt zou raken, de route in twee delen geknipt. Heb dus nooit de ervaring gehad dat de Zumo dat laatste inderdaad ging doen. Later zelfs ritten per dag gemaakt.
Te lange routes blijft toch een probleem bij Garmin, en dat verandert niet als je met tracks gaat werken. Een meerdaagse trip in één route zetten, dat gaat niet goed. Als je de route opknipt in behapbare stukken gaat 't prima.
Overigens speelt dit probleem nog nadrukkelijker bij Openstreetmap-kaarten. Omdat Garmin het kaartformaat niet zelf openbaar gemaakt heeft, hebben enthousiastelingen dit zelf ontrafeld. Ze zijn er heel goed in geslaagd, maar 100% gelijk aan die van Garmin gaat begrijpelijkerwijs niet lukken. Door de mindere optimalisatie kunnen routes op de OSM kunnen dus minder lang gemaakt worden dan die op Garmin kaarten.
 
Om nog even terug te keren naar het originele probleem: je zou de firmware opnieuw kunnen installeren. Met dezelfde versie als die erop staat gaat mogelijk niet lukken, maar eerst met een oudere en daarna de laatste gaat het wel. Hier zijn de diverse updates voor de zumo te vinden: Index of /perry/zumo (pak wel de goeie, er staan updates voor alle modellen).
De update is een zelf-installerende exe, je hebt Garmin Express daarvoor dus niet nodig.

Controleer daarnaast ook de kaarten met je toestel met JaVaWa Device Manager, misschien brengt die een mogelijke oorzaak aan het licht.
 
Hopelijk kan de TS hier mee uit de voeten. Zelf gebruik ik regelmatig de JaVaWa Device Manager om de Zumo te controleren op zijn bestanden. En ik ga geen lange routes meer inladen, zoals het nu gaat werkt het goed.
Hartelijk dank voor je goede adviezen. :t
 
Heb zelf ook de Zumo 550
ik gebruik ’m voor van A naar B
voor kronkelroutes gebruik ik deze kaart
1578933275190.png
 
Direct vanuit Express updaten naar het toestel gaat bij oudere modellen niet, dan moet je eerst de kaart op je computer laten installeren en daarna met MapInstall op je toestel zetten. Ik meen dat dat bij de zumo 550 ook het geval is.

Jawel, dat gaat prima met Garmin Express op een 550.
Doe ik al 10 jaar zo en daarbij kan ik er voor kiezen om de kaart te installeren op de 550, de 550 en de PC of de PC.
 
Er was toch iets met de 550, maar ik wist niet meer precies wat... Even nazoeken, en het probleem is blijkbaar dat je niet direct vanuit Express naar de SD-kaart kan updaten, wel naar het toestel zelf.
Ik heb zelf een zumo 500, die heeft nog veel minder ruimte intern dan de 550 en zet daarom de kaart nooit over met Express (omdat er eigenlijk geen geschikte deelregio te vinden is).
Met Garmin MapInstall zit ik niet vast aan die voorgedefinieerde regio's, en kan ik precies kiezen wat ik erop zet om zo optimaal gebruik te maken van de beschikbare ruimte.
 
Dit is jouw mening als echte kenner.

Voor een normaal mens is het onmogelijk om een Garmin te doorgronden, laat staan voor mij.
Ik vind dit niet eerlijk, zoals het gebracht word, maar.... gullie krijgen jullie zin.

Een samenwerking tussen TomTom én Garmin fanaten is perfect, maar ik heb in het verleden gemerkt dat voor sommigen Garmin altijd en forever dé nummer 1 is. Ook al blijkt het tegendeel.

Ik vind het best, dan maar geen reünie.
Jammer dat sommigen het voordeel niet zien van kennis van Garmin en TomTom, en kennis uitwisselen. Van de goeie én slechte punten/eigenschappen, wat Garmin ook heeft.

Ik haat die Garmin arrogantie.
Eigenlijk haatte, want veel Garmin gebruikers zijn overgestapt naar TomTom.

Raar hè. Arrogantie, en vernieuwingen achterwege laten, en de concurrent langszij laten komen _O-

Dit is allemasl mooi maar daar gaat het niet om.

Een fatsoenlijk discussie bijvoorbeeld is gewoonweg al niet mogelijk.
Rechtzetten en afblaffen is Garmin arrogantie.
Over een fatsoenlijke discussie gesproken?? Volgens mij was het onderwerp dat de Zumo 550 niet altijd luistert en niet over haatgevoelens jegens de naam Garmin.
 
Over een fatsoenlijke discussie gesproken?? Volgens mij was het onderwerp dat de Zumo 550 niet altijd luistert en niet over haatgevoelens jegens de naam Garmin.
Ik ga er voor de rest geen discussie over aan.

Een paar posten waren gewoon een belediging.
Zo werkt het in het echte leven niet.
Maar dit is een bijna standaard reactie van Garmin-ofielen.

Vooringenomen, dit is the best of the best, en daar is verder geen discussie over nodig, alleen maar afbranden.
Garmin is in feite ook het beste navigatieapparaat, daar is ook bijna nooit geen discussie over geweest.
Toch heeft de concurrentie ook hele goeie dingen, wat Garmin niet heeft. En waar garmin-dyhards best wel veel aan hebben. Maar die zijn blind/eenrichtingverkeer.

Om een lang verhaal kort te maken, 9 van de 10 gebruikers kent alle mogelijkheden helemaal niet, maar wel vol houden dat het the best of the best is. Tot aan beledigen toe.
Bij een Garmin heb je een eigenlijk echt een curcus nodig, wat de mogelijkheden allemaal zijn.
Dat zijn er meer dan bij de concurrentie maar word in feite nooit gebruikt.

De kennis is ook vaak belabberd.
De concurentnav wil links af, de Garmin rechtsaf en er breekt een complete oorlog uit:?

Je kunt 1 keer vertellen of 10 keer vertellen dat je hierna over 500 meter weer op dezelfde weg uitkomt, nee alles is bagger. Zelfs onderling garmin-garmin vliegt men elkaar in de haren_O-

Echt, wat een stelletje ezels zijn het.
Verouderde kaarten tegenover nieuwe kaarten onderling.
De één heeft herberekening uitstaan, de ander aan, enz enz, en men gaat elkaar afmaken.

Zelfs nog met tracks gaat het onderling of met de concurrentie wel eens anders dan gedacht, en dan gaat het gejankt weer aan.
Gewoon totaal geen kennis en wel alles afbranden.

Ik werd ook afgebrand, maar ik vind het best.
Leef maar lekker verder in jullie eigen Garminwereldje:W
 
Wel jammer dat dan de tekortkomingen van de eigenaar de aanleiding is van je zeer onsamenhangende reactie. De frustratie druipt er af.
Ik zou gewoon een kaart meenemen, heeft weinig opties en je hebt als gebruiker weinig kennis nodig om het te begrijpen.
Men wil alles "hebben" wat een ander ook heeft, maar een paar avonden investeren om het ook goed te kunnen gebruiken en te begrijpen is klaarblijkelijk een probleem.
Ik wens je veel succes!!
 
Wel jammer dat dan de tekortkomingen van de eigenaar de aanleiding is van je zeer onsamenhangende reactie. De frustratie druipt er af.
Ik zou gewoon een kaart meenemen, heeft weinig opties en je hebt als gebruiker weinig kennis nodig om het te begrijpen.
Men wil alles "hebben" wat een ander ook heeft, maar een paar avonden investeren om het ook goed te kunnen gebruiken en te begrijpen is klaarblijkelijk een probleem.
Ik wens je veel succes!!
Er was helemaal geen frustatie :?

Totdat een paar pipo's gingen lopen verkondigen dat ik alleen maar poep praatte.

Lees het nog maar een keer, en als je bij die mening blijft dan zal het wel niet overkomen.

Ongeveer iedereen zei, pleur dat ding maar weg, ik zei waarschijnlijk ligt de software gewoon wat door elkaar.

En dat waren allemaal Garmin gebruikers, en dat ben ik niet.
Daarna word je op alles afgebrand, ik vind het goed:W

Als je nu denkt dat dit de eerste keer is,:N
Toevallig waren het deze keer echte kenners, vaak zijn het "Ik heb gehoord dat Garmin the best is, maar eigenlijk heb ik nergens verstand van, maar dit houd ik koppig vol".
 
Zumo 550 niet, de nieuwe series wel.....dus wil je die optie knikker die de oude550 in de ton en koop een nieuwe type. Of ga lekker klooien op de computer voor een mooie route en dan overzetten.

Nee ik vraag het ff voor @Boevie :+


Bedankt voor de tip, persoonlijk neig ik meer naar een Rider 550 ivm vlekkeloos bedieningsgemak.
Maar overzicht-technisch ziet een Garmin (346 serie) er top uit..
Ach het heeft nog geen haast, vakantie staat pas gepland voor eind juni :9
 
Terug
Bovenaan Onderaan