Garmin Zumo deel 3

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mosibi

MF veteraan
21 mei 2004
8.132
3
Garmin Zūmo

Dit topic op Motor-Forum is bedoeld voor het uitwisselen van ervaringen en vragen over de Garmin Zūmo.

rf-lg.jpg
lf-lg.jpg
Zumo660_2.jpg
Zumo660_3.jpg


Inleiding
De Garmin zūmo is het eerste Garmin navigatiesysteem die exclusief is ontworpen voor gebruik op een motorfiets. De ervaring die Garmin de afgelopen jaren heeft verkregen op het gebied van navigatie op de motor aan de hand van met name de StreetPilot III en StreetPilot 2610 hebben geresulteerd in deze ultieme motorfietsnavigator.

Er zijn 3 (actuele) uitvoeringen van de Garmin Zūmo:

lightgreen_bullet.png
Zūmo 220
De Zūmo 220 is een robuust en betaalbaar motornavigatiesysteem met een helder kleurenscherm. Voorzien van text-to-speech, rijbaanassistent, Bluetooth wijst de Zūmo 220 u zowel on als offroad de weg!

lightgreen_bullet.png
Zūmo 550
De Zūmo 550 is af-fabriek voorgeprogrammeerd met de uiterst gedetailleerde City Navigator NT wegenkaart van Europa (uitgebreid met cartografie van een aantal Oost Europese landen). Alleen de Zūmo 550 wordt standaard geleverd met een autosteun met ingebouwde luidspreker.

lightgreen_bullet.png
Zūmo 660
De Zūmo 660 is de opvolger van de Zūmo 550 en komt in het eerste kwartaal van 2009 op de markt. De adviesprijs van 799.99 USD is 100 lager dan die van de 550. Op dit moment zijn er nog geen reviews, wel zijn twee filmpjes te vinden, hier en hier. Uiteraard kun je op de Garmin site alle (engelstalige) informatie vinden en ook een vergelijking maken tussen de 550 en de 660.

De Zūmo's hebben de mogelijkheid van het aansluiten van een optionele TMC ontvanger, zoals de GTM12 of GTM 21




De volgende Zumo modelen wordt niet meer verkocht, maar kunnen natuurlijk nog ergens op de plank liggen, of tweedehands aangeboden worden:

lightgreen_bullet.png
Zūmo 400
De Zūmo 400 Benelux is Benelux voorgeprogrammeerd. Hij heeft geen Bluetooth en ook geen DVD met de City Navigator voor cartografie van de overige Europese landen.

lightgreen_bullet.png
Zūmo 450
De Zūmo 450 is nooit leverbaar geweest in Nederland.

lightgreen_bullet.png
Zūmo 500
De Zūmo 500 Deluxe is Benelux voorgeprogrammeerd en wordt geleverd inclusief de City Navigator NT Europe detailwegenkaart (uitgebreid met cartografie van een aantal Oost Europese landen) op DVD.




Vorige delen
lightgreen_bullet.png
Garmin zumo
lightgreen_bullet.png
Garmin zumo deel 2




Route links
lightgreen_bullet.png
GPStracks - GPS tracks en routes voor de fiets, wandelaar, auto en motorrijder en mountainbike
lightgreen_bullet.png
Garmin routes
lightgreen_bullet.png
http://gps.aergrimm.nl
lightgreen_bullet.png
Homepage van Gerard en Louise
lightgreen_bullet.png
http://verweg.de/linkenpagina_tracks_over_deze_we.htm
lightgreen_bullet.png
http://members.home.nl/opamotor/motorroutes.htm
lightgreen_bullet.png
http://www.promotor.nl/published/prm/content/pages/routes/routes-subhome.nl.html
lightgreen_bullet.png
Beleef de mooiste routes in het Nederlands
lightgreen_bullet.png
YDCN - Toerritten archief
lightgreen_bullet.png
GPS-Tour.info - gemeinsam draußen (er)leben
lightgreen_bullet.png
GPSies | Tracks, Strecken, Touren, Routen, Konverter
lightgreen_bullet.png
http://www.motorradtouren-inclusive.eu
lightgreen_bullet.png
http://www.tourenfahrer.de/index.php?id=777 Die schönsten Motorradtouren in den Alpen





Zumo links
lightgreen_bullet.png
Waypoint gps forum
lightgreen_bullet.png
Engelstalig Zūmo forum
lightgreen_bullet.png
Engelstalige Wiki over de Garmin Zūmo




Flitspalen en andere waypoints
Er zijn meerdere websites waar je flitspalen en andere waypoints kunt downloaden voor in de Zūmo. Voor het importeren van deze punten (Points of Interest = POI) biedt Garmin POILoader aan. Wil je meerdere (bronnen van) POI's samenvoegen, kijk dan naar het prachtige programma POIEdit.

POIEdit kun je gebruiken om van meerdere websites POI's te downloaden en deze weg te schrijven in 'Garmin' formaat. POIEdit kan ook zo ingesteld worden om deze POI's daarna met POILoader meteen te importeren in de Zūmo. Je vindt hier een nederlandse handleiding waarin dit helemaal tot in detail wordt uitgelegd (aanrader!!)




Kaartmateriaal en Mapsource
Vaak is er enige verwarring over het programma Mapsource en de verschillende kaarten van Garmin. Eigenlijk is het helemaal niet zo lastig, Mapsource is het programma waarmee je routes kunt maken en communiceren met jouw navigatie om deze routes te uploaden, of bijvoorbeeld 'tracks' (ritten die je zelf hebt gereden) uit je navigatiesysteem te halen. De verschillende kaarten die Garmin aanbiedt, kun je in het programma Mapsource laden om ze te bekijken.

Voor het kaartmateriaal van Garmin dien je dan ook te betalen, ook bij een update, het programma Mapsource kun je gratis downloaden en uiteraard ook updaten.




Updates van het kaartmateriaal
Zodra je een toestel koopt van Garmin, dient er eigenlijk het nieuwste materiaal op te zitten. Mocht dat niet het geval zijn, of komt er zeer snel (60 dagen) na eerste gebruik een een nieuwere versie van het kaartmateriaal, dan heb je recht op een eenmalige update. Om deze update te krijgen, dien je een account aan te maken bij Garmin (myGarmin™) en jouw toestel te registreren. Mocht je recht hebben op een eenmalige update, dan zul je hiervan een e-mail bericht krijgen van Garmin (uiteraard nadat je je toestel geregistreerd hebt), waarin wordt uitgelegd hoe je deze update kun verkrijgen.

Naast de eenmalige gratis update, kun je uiteraard ook nieuwere versies van het kaartmateriaal kopen. Je kunt een losse 'update' kopen, dat heet de nuMaps Onetime en deze kost 79,95 (dit is uiteraard een volledige versie), maar er is ook een mogelijkheid om een abonnement af te sluiten, deze heet nuMaps Lifetime en kost 119,95, waardoor alle toekomstige kaarten voor jouw toestel zonder bijkomende kosten kunt downloaden.




OnRoute Motorkaart
Waypoint biedt een kaart aan die je naast het normale Garmin materiaal kunt installeren. Deze heeft de Onroute Motorkaart en is verkrijgbaar voor verschillende delen van Europa. Zodra je de Motorkaart 'aanzet' in de Zumo, zal je zien de de kaart er qua kleuren een klein beetje anders uitziet en de mooie (motor)weggetjes hebben ineens een groene kleur gekregen, net zoals wij al kennen van de Michelin kaarten.

Ga je nu met deze kaart nagiveren naar een adres, of ze je een route uit, dan zal niet de snelste route gekozen worden, maar de mooiste. Ervaring leert dat er een hoge voorkeur is voor kleinere weggetjes en dat alles wat B-weg is en hoger genegeerd wordt, tenzij het echt nodig is. Zo kan het dus voorkomen dat je route van werk naar huis ineens verdubbelt is qua reistijd, maar dat je over wegen rijdt waarvan je voorheen het bestaand niet wist. Deze kaart kost voor Waypoint klanten 89 euro en voor niet klanten, 119 euro.




Het schroefje
Om de Zūmo te borgen in de motorhouder, wordt er gebruik gemaakt van een schroefje die je met een 'speciaal' schroevendraaiertje vast en los dient te schroeven. Niet iedereen is daar erg van gecharmeerd :P

Door een vaste bezoeker van het Waypoint forum is een alternatief schroefje gemaakt die wel makkelijk los en vast te maken is en die je tegen (bijna) kostprijs bij hem kan bestellen. Link




Concurrentie
lightgreen_bullet.png
TomTom Rider II
 
Laatst bewerkt:
gebruikt iemand de zumo ook op de fiets? zijn er speciale fietskaarten in omloop of gebruik je de normale kaarten?
op gps.nl staat in ieder geval hoe hij gemonteerd kan worden.

ik zag trouwens ook dat 2 pooltjes gecorrodeerd zijn aan de onderkant van de zumo. kan dit kwaad en hoe kan ik dit voorkomen? komt volgens mij door vocht.
 
zeg K-jah... ben benieuwd wat er onder dat stickertje staat :+


:X

;)

gebruikt iemand de zumo ook op de fiets? zijn er speciale fietskaarten in omloop of gebruik je de normale kaarten?
op gps.nl staat in ieder geval hoe hij gemonteerd kan worden.

ik zag trouwens ook dat 2 pooltjes gecorrodeerd zijn aan de onderkant van de zumo. kan dit kwaad en hoe kan ik dit voorkomen? komt volgens mij door vocht.


Zuurvrije vaseline schijnt het goed te doen :Y .
 
Laatst bewerkt:
m'n vraag uit het oude topic ook maar even in het nieuwe plaatsen:

Is er hier iemand die een Samsung SGH-D600 gsm heeft en via bluetooth aan z'n zumo 550 gekoppeld heeft ?

Normaal moet je met deze gsm (ook volgens de Garmin site) handmatig via bluetooth je telefoonboek overzetten naar je zumo, maar misschien is er iemand die tips&trucks weet om dat automatisch te laten doen zodra je de gsm aan je zumo koppeld
 
Nog even reageren op twee onderwerpen uit het vorige topic:

Het overzetten van een toestel naar een ander account kon altijd al (door een mailtje te sturen naar Garmin), maar tegenwoordig kun je dat ook zelf doen via mygarmin. Nou ja, het is niet echt overzetten, maar je kunt hem dan loskoppelen van je eigen account zodat de nieuwe eigenaar hem op zijn naam kan registreren.

Kopiëren van routes van het ene naar het andere toestel: ook als herberekenen uit staat, kunnen er toch verschillen ontstaan. Dit komt dan meestal omdat de toestellen niet dezelfde kaartversie hebben.
 
gebruikt iemand de zumo ook op de fiets? zijn er speciale fietskaarten in omloop of gebruik je de normale kaarten?
op gps.nl staat in ieder geval hoe hij gemonteerd kan worden.

ik zag trouwens ook dat 2 pooltjes gecorrodeerd zijn aan de onderkant van de zumo. kan dit kwaad en hoe kan ik dit voorkomen? komt volgens mij door vocht.

Volgens mij was waypoint (gps.nl) bezig met aparte fietskaarten voor de zumo.
Die kosten niet de wereld, en zijn specifiek gericht op fietsers.
Het fijne weet ik er echter ook niet van.
 
Een nieuw topic, goed moment om ook ff een plaatje te posten:

zumo-splash.png


En dan nog mijn vraag uit het vorige topic:

Weet iemand hierzo of ik met de Zumo ook een rondetijd kan registreren. Ik heb gezien (nog niet geprobeert) dat je een track kunt uitlezen en dan afstanden en tijden kunt zien. Ook kun je blijkbaar een gesloten route maken (dus een 'ronde'). Betekend dit dat ik ronde kan programmeren en dan met de trackfunctie achteraf kan zien wat voor tijd ik op die ronde heb gereden?
 
Dat was toch op die fameuze site die hier gepost was? Tot je op die Zumo voor 450EUR klikte en er een prijs van bijna 600EUR op het scherm kwam... Bij alle winkels hier in de buurt staat ie nog 650EUR en 599EUR voor de 660... Maar soit, speelt geen rol mee, hij staat hier reeds gemonteerd op de Street.

Nee dat was niet nep, alleen van korte duur (paar dagen).

Ach als je een goede hebt en hij zit, dan maakt het nu ook niet meer uit.
 
Fiets routes kunnen ook op de zumo.
Je hebt dan de onroute fietskaart nodig van garmin.

Pieter

Daar kwam m'n collega ook mee.
Als het goed is kan hij het me deze week overhandigen... :P

Voor het eerst sinds de aanschaf heerlijk kennis gemaakt met't rijden, via zo'n 550....
Tourtje Teuto en omgeving.
Je kunt ongegeneerd afwijken van een route en prachtige smalle weggetjes afrijden.
Maakt niet uit ,...uiteindelijk ga je toch weer richting de geprogrammeerde route...
Ook bij wegwerken in kleinere dorpen, waar de route-rollers zoekende bleven,....daar gingen de nav-piloten ongestoord een willekeurige weg in... :) :P
Het maakt écht niet meer uit wat je doet,...het komt goed!
 
Weet iemand hierzo of ik met de Zumo ook een rondetijd kan registreren. Ik heb gezien (nog niet geprobeert) dat je een track kunt uitlezen en dan afstanden en tijden kunt zien. Ook kun je blijkbaar een gesloten route maken (dus een 'ronde'). Betekend dit dat ik ronde kan programmeren en dan met de trackfunctie achteraf kan zien wat voor tijd ik op die ronde heb gereden?

Je hoeft de ronde niet 'te programmeren'. Je rijdt gewoon en aan de hand van de tracklog kijk je hoe snel je gereden hebt. Als je met rondetijden echter een ronde op een circuit bedoelt, vermoed ik dat de Zumo niet accuraat genoeg is. De Zumo zet immers niet iedere centimeter een puntje, maar ik geloof om de zoveel (milli)seconden.

De meting zal uiteraard wel behoorlijk in de buurt van de werkelijkheid liggen.
 
Je hoeft de ronde niet 'te programmeren'. Je rijdt gewoon en aan de hand van de tracklog kijk je hoe snel je gereden hebt. Als je met rondetijden echter een ronde op een circuit bedoelt, vermoed ik dat de Zumo niet accuraat genoeg is. De Zumo zet immers niet iedere centimeter een puntje, maar ik geloof om de zoveel (milli)seconden.

De meting zal uiteraard wel behoorlijk in de buurt van de werkelijkheid liggen.
OK, bedankt voor de info. Het is niet echt een circuit maar heeft daar wel veel van weg O-) De meting komt niet echt op honderste van seconden aan.

Moet binnenkort maar eens gaan testen 8-)
 
Zonet een ritje gedaan van een km of 50 om eens te testen. Zalig gewoon om zo te kunnen rijden! Nu enkel nog een bluetooth setje voor in de helm. Maar zelfs zonder geluid was het perfect te doen om de instructies te volgen. Zeer tevreden van de aankoop!! :P
 
Zonet een ritje gedaan van een km of 50 om eens te testen. Zalig gewoon om zo te kunnen rijden! Nu enkel nog een bluetooth setje voor in de helm. Maar zelfs zonder geluid was het perfect te doen om de instructies te volgen. Zeer tevreden van de aankoop!! :P
Kost wat maar dan heb je wat....... _O-
 
Als ik een tracklog bekijk heb ik wel alle punten erin staan, maar kan daar geen ter plaatse gereden snelheid uithalen. Hoe kan dat? Krijg alleen de lengte tot het volgende/vorige bolletje de richting en de kaartkenmerken zoals dijkweg, stationsstraat e.d. Ook gen routetijd, dus is niet uit te rekenen ook.
 
Laatst bewerkt:
Als ik een tracklog bekijk heb ik wel alle punten erin staan, maar kan daar geen ter plaatse gereden snelheid uithalen. Hoe kan dat? Krijg alleen de lengte tot het volgende/vorige bolletje de richting en de kaartkenmerken zoals dijkweg, stationsstraat e.d. Ook gen routetijd, dus is niet uit te rekenen ook.

Waarmee bekijk je de tracklog?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan