hansvaessen
MF veteraan
Ik wel gemerkt met de routering van Garmin dat hij in principe de route met de minste snelweg wisselingen kiest indien er weinig tijd verschil is. Verder gemerkt dat wanneer in het kaart materiaal de weg geen snelheidsaanduiding heeft deze indien er andere routes zijn deze weg ook niet wordt mee genomen.
Het is ook per land verschillend. Navteq en Teleatlas kennen verschillende roadclasses, en vervolgens zit daar per land weer verschil in. Bijvoorbeeld in Frankrijk valt op dat juist teleatlas (TT) in dorpjes heel spannende binnendoorweggetjes met bang wegspringende boerinnen en kippen op kan zoeken, teneinde 20 meter korter te gaan.
Na de derde opgestoken riek in je achteruitkijkspiegel leer je dan gewoon even door te rijden tot de kerk en pas daar rechtsaf te slaan...
Snelheidsaanduiding is gekoppeld aan de kaart en is gaandeweg ingevoerd. In eerste instantie alleen op hoofdwegen; gaandeweg ook steeds meer op pruts-straatjes. Het ontbreken van snelheidsaanduiding duidt dan ook vaak op 'lagere roadclass'.
Daarnaast speelt in de loop der jaren nog een rol in welke mate de lokale bevolking/overheid protesteert tegen het toegenomen verkeer dankzij de gps. Dat de lokale bevolking een sluipweg kent is tot daar aan toe, maar dat ook de Poolse vrachtwagens met tomtom door de woonwijk denderen kan redelijk storend zijn.
Ook dat kan leiden tot een ogenschijnlijk minder efficiente, maar wel veiliger en maatschappelijk meer verantwoordde route.