Garmin Zumo deel 7

Dutch

MF veteraan
5 mrt 2003
7.890
128
Boxmeer
www.motorbazaar.nl
Garmin Zūmo

Dit topic op Motor-Forum is bedoeld voor het uitwisselen van ervaringen en vragen over de Garmin Zūmo.

Inleiding
De Garmin zūmo is het eerste Garmin navigatiesysteem die exclusief is ontworpen voor gebruik op een motorfiets. De ervaring die Garmin de afgelopen jaren heeft verkregen op het gebied van navigatie op de motor aan de hand van met name de StreetPilot III en StreetPilot 2610 hebben geresulteerd in deze ultieme motorfietsnavigator.

Er zijn meerdere uitvoeringen van de Garmin Zūmo:




Zūmo210CE/220



De Zūmo 210CE/220 is een robuust en betaalbaar motornavigatiesysteem met een helder kleurenscherm. Voorzien van text-to-speech, rijbaanassistent, Bluetooth wijst deze Zūmo u zowel on als offroad de weg!

De Zūmo 210CE wordt in Nederland officieel niet geleverd, maar is echter via Duitse webshops wel te bestellen. Bij de 210CE worden het kaartmateriaal van 22 landen meegeleverd in plaats van heel Europa die bij de 220 meegeleverd wordt.




Zūmo 660



De Zūmo 660 is de opvolger van de Zūmo 550 en kwam in het eerste kwartaal van 2009 op de markt. Uiteraard kun je op de Garmin site alle (engelstalige) informatie vinden en ook een vergelijking maken tussen de 550 en de 660.




Zūmo 310 / 340 / 390


Voor details zie de productpagina's van Garmin
Zumo 310
Zumo 340
Zumo 390




Zūmo 590



De Zumo 590 is het huidige topmodel in de Garmin Zumo reeks. Voor de details ook hier de Garmin site: link



De Zūmo's hebben de mogelijkheid van het aansluiten van een optionele TMC ontvanger, zoals de GTM12 of GTM 21

Afkortingen achter het model:
LM: deze toestellen zijn voorzien van Lifetime Mapupdates. Bij de jongere toestellen is het vaak standaard, bij de oudere toestellen zonder LM kan dit los bijgekocht worden.
CE: Central Europe. De kaarten van diverse landen worden steeds gedetailleerder. De bestandsgrootte neemt toe en bij de toestellen met minder intern geheugen past niet meer geheel Europa in het toestel. Er worden dan versies aangeboden met dekking over minder landen. CE heeft bijvoorbeeld de Britse Eilanden niet op de kaart staan.
WE: Western Europe. Met UK maar mist delen van Oost-Europa. In NL wordt meestal WE aangeboden, in Duitsland komt nogal eens een CE versie voor.

Toestellen zonder WE of CE als toevoeging beschikken over heel Europa (dus West en Oost).
- de 390 en 590 hebben standaard heel EU.
- De 340 is er in danwel WE danwel CE; niet met heel EU
- de 310 heeft nog weer een kleinere kaartdekking; bij ons Benelux + Frankrijk

Kaarten:
Garmin maakt gebruik van het kaartmateriaal van Navteq. Voor de Zumo's zijn twee standaarden in gebruik, het oudere NT en de nieuwe standaard NTU. De Zumo's 340, 350, 390 en de 590 gebruiken de NTU kaarten waarvoor 4x per jaar een update beschikbaar komt, de overige Zumo's gebruiken de NT kaart die 2x per jaar een update krijgt.




Routes delen
Routes kunnen gedeeld worden als .gdb en .gpx bestanden. Mapsource schrijft standaard als .gdb weg, Basecamp gebruikt het meer universele .gpx als standaard bestand. Aangezien ook andere programma's als b.v. Tyre met gpx overweg kunnen heeft dat de voorkeur.

Een hele goede methode om bestanden te delen is ook de TRACK. Alle Zumo's m.u.v. de 2 serie kunnen daarmee overweg.




Met dank aan diverse mensen die hun kennis bijgedragen hebben. Met speciaal woordje van dank aan hansvaessen, maker van o.a. het MrGPS youtube kanaal en de MrGPS kennisbase motorgps




De volgende Zumo modelen wordt niet meer verkocht, maar kunnen natuurlijk nog ergens op de plank liggen, of tweedehands aangeboden worden:

Zūmo 400
De Zūmo 400 Benelux is Benelux voorgeprogrammeerd. Hij heeft geen Bluetooth en ook geen DVD met de City Navigator voor cartografie van de overige Europese landen.

Zūmo 450
De Zūmo 450 is nooit leverbaar geweest in Nederland.

Zūmo 500
De Zūmo 500 Deluxe is Benelux voorgeprogrammeerd en wordt geleverd inclusief de City Navigator NT Europe detailwegenkaart (uitgebreid met cartografie van een aantal Oost Europese landen) op DVD.

Zūmo 550
De Zūmo 550 is af-fabriek voorgeprogrammeerd met de uiterst gedetailleerde City Navigator NT wegenkaart van Europa (uitgebreid met cartografie van een aantal Oost Europese landen). Alleen de Zūmo 550 wordt standaard geleverd met een autosteun met ingebouwde luidspreker.





Vorige delen
Garmin zumo
Garmin zumo deel 2
Garmin Zumo deel 3
Garmin Zumo deel 4
Garmin Zumo deel 5
Garmin Zumo deel 6




Route links
GPStracks - GPS tracks en routes voor de fiets, wandelaar, auto en motorrijder en mountainbike
Garmin routes
http://gps.aergrimm.nl
Homepage van Gerard en Louise
http://members.home.nl/opamotor/motorroutes.htm
Beleef de mooiste routes in het Nederlands
YDCN - Toerritten archief
GPS-Tour.info - gemeinsam draußen (er)leben
GPSies | Tracks, Strecken, Touren, Routen, Konverter
http://www.motorradtouren-inclusive.eu
http://www.tourenfahrer.de/index.php?id=777
Motorroutes.net | De mooiste motorroutes en het laatste motornieuws
http://www.tanktastocht.nl





Zumo links
Waypoint gps forum
Garmin MapSource instructie videos van Waypoint
Engelstalig Zūmo forum
Engelstalige Wiki over de Garmin Zūmo




Flitspalen en andere waypoints
Er zijn meerdere websites waar je flitspalen en andere waypoints kunt downloaden voor in de Zūmo. Voor het importeren van deze punten (Points of Interest = POI) biedt Garmin POILoader aan. Wil je meerdere (bronnen van) POI's samenvoegen, kijk dan naar het prachtige programma POIEdit.

POIEdit kun je gebruiken om van meerdere websites POI's te downloaden en deze weg te schrijven in 'Garmin' formaat. POIEdit kan ook zo ingesteld worden om deze POI's daarna met POILoader meteen te importeren in de Zūmo. Je vindt hier een nederlandse handleiding waarin dit helemaal tot in detail wordt uitgelegd (aanrader!!)




Kaartmateriaal en Mapsource
Vaak is er enige verwarring over het programma Mapsource en de verschillende kaarten van Garmin. Eigenlijk is het helemaal niet zo lastig, Mapsource is het programma waarmee je routes kunt maken en communiceren met jouw navigatie om deze routes te uploaden, of bijvoorbeeld 'tracks' (ritten die je zelf hebt gereden) uit je navigatiesysteem te halen. De verschillende kaarten die Garmin aanbiedt, kun je in het programma Mapsource laden om ze te bekijken.

Voor het kaartmateriaal van Garmin dien je dan ook te betalen, ook bij een update, het programma Mapsource kun je gratis downloaden en uiteraard ook updaten.




Updates van het kaartmateriaal

Zodra je een toestel koopt van Garmin, dient er eigenlijk het nieuwste materiaal op te zitten. Mocht dat niet het geval zijn, of komt er zeer snel (60 dagen) na eerste gebruik een een nieuwere versie van het kaartmateriaal, dan heb je recht op een eenmalige update. Om deze update te krijgen, dien je een account aan te maken bij Garmin (myGarmin™) en jouw toestel te registreren. Mocht je recht hebben op een eenmalige update, dan zul je hiervan een e-mail bericht krijgen van Garmin (uiteraard nadat je je toestel geregistreerd hebt), waarin wordt uitgelegd hoe je deze update kun verkrijgen.

Naast de eenmalige gratis update, kun je uiteraard ook nieuwere versies van het kaartmateriaal kopen. Je kunt een losse 'update' kopen, dat heet de nuMaps Onetime en deze kost 79,95 (dit is uiteraard een volledige versie), maar er is ook een mogelijkheid om een abonnement af te sluiten, deze heet nuMaps Lifetime en kost 119,95, waardoor alle toekomstige kaarten voor jouw toestel zonder bijkomende kosten kunt downloaden.

Mocht je er niet meer uitkomen en je wilt graag advies van de fabrikant, dan kun je deze bereiken op dit nummer:

(NL) 0800-0233937 (gratis)
(B) 0903/99 641 (max 1.50 p/m)

of je kunt ze mailen,

[email protected]




OnRoute Motorkaart
Waypoint biedt een kaart aan die je naast het normale Garmin materiaal kunt installeren. Deze heeft de Onroute Motorkaart en is verkrijgbaar voor verschillende delen van Europa. Zodra je de Motorkaart 'aanzet' in de Zumo, zal je zien de de kaart er qua kleuren een klein beetje anders uitziet en de mooie (motor)weggetjes hebben ineens een groene kleur gekregen, net zoals wij al kennen van de Michelin kaarten.

Ga je nu met deze kaart nagiveren naar een adres, of ze je een route uit, dan zal niet de snelste route gekozen worden, maar de mooiste. Ervaring leert dat er een hoge voorkeur is voor kleinere weggetjes en dat alles wat B-weg is en hoger genegeerd wordt, tenzij het echt nodig is. Zo kan het dus voorkomen dat je route van werk naar huis ineens verdubbelt is qua reistijd, maar dat je over wegen rijdt waarvan je voorheen het bestaand niet wist. Deze kaart kost voor Waypoint klanten 89 euro en voor niet klanten, 119 euro.




Het schroefje
Om de Zūmo 550 te borgen in de motorhouder, wordt er gebruik gemaakt van een schroefje die je met een 'speciaal' schroevendraaiertje vast en los dient te schroeven. Niet iedereen is daar erg van gecharmeerd :P

Door een vaste bezoeker van het Waypoint forum is een alternatief schroefje gemaakt die wel makkelijk los en vast te maken is en die je tegen (bijna) kostprijs bij hem kan bestellen. Link




Concurrentie
TomTom Rider II
 
Laatst bewerkt:

zichthuis

MF veteraan
5 jan 2007
10.235
1
53
Twente
is het verstandig om deze gelijk in een Zūmo. 350 te zetten ?

zie bovenstaande link

Voor het importeren van deze punten (Points of Interest = POI) biedt Garmin POILoader aan. Wil
 

Paul88

Die hard MF'er
2 apr 2014
525
0
Nijmegen
Ik heb sinds kort een Zumo 340 op 't stuur gemonteerd. Alleen als ik het systeem niet gebruik zit de houder wel op het stuur. Die kan ik eenvoudig verwijderen (RAM-mount), zodat er alleen een RAM-kogel zichbaar is, maar aan de houder zit een kabel die je niet makkelijker kan verwijderen. Iemand suggesties om de houder wel eenvoudig te kunnen verwijderen als je de navi niet gebruikt?
 

MonstroMorini

MF veteraan
26 apr 2010
3.495
24
63
Wormer
Bezoek site
Ik heb sinds kort een Zumo 340 op 't stuur gemonteerd. Alleen als ik het systeem niet gebruik zit de houder wel op het stuur. Die kan ik eenvoudig verwijderen (RAM-mount), zodat er alleen een RAM-kogel zichbaar is, maar aan de houder zit een kabel die je niet makkelijker kan verwijderen. Iemand suggesties om de houder wel eenvoudig te kunnen verwijderen als je de navi niet gebruikt?
Zou ik nooit doen en ken ook niemand waarbij de mount gejat is...... Wellicht een leuk topic: wiens zumo-houder is wel eens gejat :+
Mocht je je mount toch willen beveiligen kan je de rammount schroef vervangen door een torx bout oid.

@Dutch: tvp :)
 

hansvaessen

MF veteraan
4 jun 2012
2.518
7
55
wierden
Bezoek site
Persoonlijk heb ik in al die jaren gps-ervaring nog NOOIT gehoord van een gestolen mount. Sterker: zelfs nooit gehoord dat bij iemand de gps van de motor gestolen was.. (maar die neem je allicht meestal mee).

De wens om de mount te kunnen verwijderen zal echter mogelijk meer te maken hebben met uiterlijk dan met anti-diefstal.
 
Laatst bewerkt:

Paul88

Die hard MF'er
2 apr 2014
525
0
Nijmegen
Gaat inderdaad om uiterlijk. Ik zit er zelf aan te denken om de Garmin-kabel na de zekering door te knippen en van een stekker te voorzien. Doen? Of is er een aftermarket-kabeltje met deze mogelijkheid?
 

hansvaessen

MF veteraan
4 jun 2012
2.518
7
55
wierden
Bezoek site
Nee, zul je inderdaad zelf mee moeten fröbelen. Zorg wel dat je het omvormerblokje er tussen laat anders wordt de afleesbaarheid in zonlicht ineens hééél erg goed (maar wel maar héééél even) ;)
 

JaVaWa

MF veteraan
17 jun 2007
1.815
68
Utreg
Bezoek site
Klopt. De voorbeelden op de ADVrider site betreffen de zumo 590, die heeft geen losse omvormer. De 340/350/390 dus wél.
 
Laatst bewerkt:

hansvaessen

MF veteraan
4 jun 2012
2.518
7
55
wierden
Bezoek site
kan je door middel van de sd kaart wel heel europa er op zetten?
Ja en nee. Ja, het kan, maar dan moet je een compleet nieuwe licentie kopen. En daarbij dan weer apart je lifetime update. Ben je samen 150 euro verder. Dus dat doe je in de praktijk niet.

Je kunt allicht ook wel wat doen met de gratis OSM kaarten op de Zumo. Maar, advies, bij twijfel over de kaartdekking: ga meteen voor de 390 ipv 340. Het verschil verdien je terug zodra je 'm ooit als occasion aanbiedt.