Garmin Zumo deel 7

Zumo 220 werkt niet meer.

De zumo 220 deze week bij Waypoint kaart voor Motor Onroute Europa gekocht deze in de winkel erin gestopt alle kaarten die er opstonden uit gezet..
Zover alles goed navigeren deed hij ook tot een 20 tal km toen bevroor het scherm niets werkte meer. Tijdens het rijden even opnieuw opstarten en hij deed het weer even.

Goed thuis gekomen het kaartje eruit en deze op de computer gezet.
De kaart onroute die ik op het toestel had staan heb ik eraf gegooid.
Alleen een gedeelte van Europa stond er nog op.

Dacht dat ik via BaseCamp onroute op de zumo 220 heb gezet maar kan ook zijn dat ik dit deed met Mapsource geïnstalleerd heb daar ik niet heel Europa erop wou alleen Benelux.

Werkt ook goed de volgende dag naar Deventer gereden was een mooie rit. Geen problemen gekregen verder.

Gisteren naar Nijmegen er naar toerijden ging goed op een gegeven moment wou ik snel naar huis en heb Onroute uit geschakeld en de normale kaart aangezet.

Toen begon het probleem als ik op het scherm drukte zeg links zie je dat rechts ingedrukt word.
Met andere woorden je kunt verder niets meer mee.

Heb de accu er al uit gehaald opnieuw erin helpt ook niet.
Via Javawa het toestel aangesloten kijken of er eventueel fouten waren die zijn er niet.
Het toestel helemaal geformatteerd en aangesloten via Garmin Express hij herkende het toestel en wat updates gedaan.
Maar als ik de verbinding tussen de zumo 220 en de computer verbreek kabels verwijderen en de zumo opnieuw opstart is het precies hetzelfde als voorheen als je links op het scherm drukt zie je aan de rechte kant van het scherm net of je daar ingedrukt hebt.


Ben nu zover dat ik het niet meer weet.

Trouwens een hardreset heb ik ook al gedaan.
Zumo uit met de vinger rechtsonder op het scherm drukken en dan het toestel aanzetten als je Garmin op het scherm zit kun je de aan knop loslaten maar je blijft rechts onder op het scherm drukken totdat je een melding ziet op het scherm of je alles wilt verwijderen.
 
Als het repareren niet helpt heb ik een aanbod.
Ik heb via het topic Hulp, weggeef etc een half jaar geleden een Zumo 220 te geef gezet. Dat aanbod is nog geldig. Goed werkend, goede accu en kaartmateriaal van 2012.
Heb je interesse ?
 
Flitspaal meldingen (audio) van FlitsMeister vanaf de telefoon komen zeer laat door op het audiokanaal van de Zumo (346). Meestal pas ter hoogte of vlak voor de flitspaal, is niet handig. Bekend probleem? En zo niet wat zou de oorzaak kunnen zijn?

Wat ik zelf had bedacht is dat het audiokanaal nog niet is vrijgegeven omdat de Zumo zelf ook net een melding heeft gegeven. Deze komen wel netjes op tijd, 500meter van tevoren. FM meldingen van wegwerkzaamheden komen wel iets eerder door.
Als dit de oorzaak is kan ik er mee leven, mobiele flitsers die Garmin niet kent zullen dan in theorie wel op tijd worden doorgegeven.

Telefoon heeft alleen een BT connectie met de Zumo 346 omdat je dan kan filteren op functionaliteit. Wil de telefoon alleen als media apparaat en niet als telefoon gekoppeld hebben. Om deze reden is er geen rechtstreekse verbinding tussen telefoon en helm.
 
Geen vragen oid, gewoon even kudo's voor de kwaliteit van de Zumo 660.

24 juli 2011 toegevoegd in connect dus inmiddels al dik 10 jaar in gebruik en aangezien ik hem ook in de truck gebruik is dat zo'n 18.000 uren dat hij aanstaat/in gebruik is.
Laag gerekend (erg laag):
10 jaar
45 weken per jaar
5 dagen per week
8u per dag

Werkt nog steeds prima!
 
Flitspaal meldingen (audio) van FlitsMeister vanaf de telefoon komen zeer laat door op het audiokanaal van de Zumo (346). Meestal pas ter hoogte of vlak voor de flitspaal, is niet handig. Bekend probleem? En zo niet wat zou de oorzaak kunnen zijn?

Wat ik zelf had bedacht is dat het audiokanaal nog niet is vrijgegeven omdat de Zumo zelf ook net een melding heeft gegeven. Deze komen wel netjes op tijd, 500meter van tevoren. FM meldingen van wegwerkzaamheden komen wel iets eerder door.
Als dit de oorzaak is kan ik er mee leven, mobiele flitsers die Garmin niet kent zullen dan in theorie wel op tijd worden doorgegeven.

Telefoon heeft alleen een BT connectie met de Zumo 346 omdat je dan kan filteren op functionaliteit. Wil de telefoon alleen als media apparaat en niet als telefoon gekoppeld hebben. Om deze reden is er geen rechtstreekse verbinding tussen telefoon en helm.
Kan het niet zijn dat FlitsMeister het signaal te laat doorgeeft? Je kunt in de FM app de waarschuwingstijd wel aanpassen, zet 'm wat hoger.
 
Kan het niet zijn dat FlitsMeister het signaal te laat doorgeeft? Je kunt in de FM app de waarschuwingstijd wel aanpassen, zet 'm wat hoger.
Dank voor deze tip.
Flitspaal stond op 10sec, verhoogt naar het maximum 20sec.
Wegwerkzaamheden stonden op 20sec, deze ook verhoogt naar het maximum 30sec.

Morgen maar even in de praktijk testen :]
 
Geen vragen oid, gewoon even kudo's voor de kwaliteit van de Zumo 660.

24 juli 2011 toegevoegd in connect dus inmiddels al dik 10 jaar in gebruik en aangezien ik hem ook in de truck gebruik is dat zo'n 18.000 uren dat hij aanstaat/in gebruik is.
Laag gerekend (erg laag):
10 jaar
45 weken per jaar
5 dagen per week
8u per dag

Werkt nog steeds prima!
Ik gebruik hem ook nog steeds naar alle tevredenheid.
 
Heel Europa past makkelijk als je een SD-kaart in het toestel stopt. Met Garmin Express lukt het niet, maar met Garmin MapInstall en wat handigheid kan het wel.
Aan de andere kant: is het echt nodig dat de hele EU op je toestel staat? Er zullen maar weinigen zijn die een rondrit door heel EU maken (en al helemaal niet in deze Coronatijd)
 
Heel Europa past makkelijk als je een SD-kaart in het toestel stopt. Met Garmin Express lukt het niet, maar met Garmin MapInstall en wat handigheid kan het wel.
Aan de andere kant: is het echt nodig dat de hele EU op je toestel staat? Er zullen maar weinigen zijn die een rondrit door heel EU maken (en al helemaal niet in deze Coronatijd)
Daar heb je helemaal gelijk in. Van de andere kant ontbreekt het bij Garmin aan goede ondersteuning: het gebruik van MapInstall wordt afgeraden, er is geen installatie instructie van Garmin ter ondersteuning. Kun jij er niet een maken en naar Garmin Support sturen? Misschien worden ze dan wakker....
Dan hebben we sinds kort ook nog het Basecamp op de PC probleem waarvoor je alweer een "work around" nodig hebt.

Verder heb ik een BMW Navigator VI en dat is helemaal een drama; ik ben in ca. 4 jaar tijd aan mijn 4 de unit toe.... Wel allemaal onder coulance vervangen, maar als ie onderweg er mee ophoudt ben je mooi in de aap gelogeerd.

Wat voor mij wel als een paal boven water uitsteekt is de betrouwbaarheid van de Garmin 660.👍
 
Hier ook nog steeds de 660. Af en toe wat kuren, een kaart die ineens onderweg leeg lijkt, paar honderd meter verder weer terug in beeld, maar ja als je t weet, dan is t niet meer zo erg.
Ook geluidsaanwijzingen via bt af en toe de mist in, maar ook hiermee valt te leven.
Heel europa of een slechts een deel ervan is inderdaad pas weer sinds de laatste update.
Op zich niet erg dat er maar een deel van europa in kan, maar wel jammer dat je niet kan kiezen tussen een stuk van bijvoorbeeld westelijk en een stuk van oostelijk.
Op dit moment benelux en Frankrijk er in gezet, maar zou er best Spanje, Zwirserland en Duitsland bij willen hebben, voor een tourtje vanaf thuis langs de Franse kust omlaag, door de Pyreneeën een Zuid Frankrijk via Zwitserland en Duitsland weer terug.
Zoek voor mijn Garmin Dakota wel eens OSM maps bij elkaar voor fiets of wandelen, maar hierbij kun je op een wereldkaart gewoon de delen of landen bij elkaar klikken die je wil hebben.
Ben zoiets nog niet tegengekomen voor de 660…
 
Daar heb je helemaal gelijk in. Van de andere kant ontbreekt het bij Garmin aan goede ondersteuning: het gebruik van MapInstall wordt afgeraden, er is geen installatie instructie van Garmin ter ondersteuning. Kun jij er niet een maken en naar Garmin Support sturen? Misschien worden ze dan wakker....
Wie raadt het gebruik van MapInstall af? MapInstall is prima, al is het in het gebruik iets minder handig dan MapSource (maar die wordt juist wel afgeraden, gebruik die niet met de moderne CN-kaarten).
Ik ga niks naar Garmin sturen, maar ik heb wel een oplossing bedacht om eenvoudig de zumo 660 te voorzien van de hele EU-kaart: JaVaWa | zūmo 660 - kaart installeren
Ik heb het nog niet uitgebreid getest; ik hoor het wel als iets niet goed werkt of als er iets onduidelijk is.
 
Wie raadt het gebruik van MapInstall af? Antwoord: Garmin Support.
Dit was het advies van Garmin Support: En voor de goede orde ik had advies gevraagd voor de Zumo 660
"Ik help u graag met uw vraag.
Het kaartmateriaal wordt steeds gedetailleerder en bevat meer informatie dan voorgaande versies. Het kan dus voorkomen dat uw toestel te weinig intern geheugen heeft voor het uitvoeren van de update. U kunt meer geheugen op het toestel zelf vrijmaken aan de hand van de onderstaande instructie.
Windows:
  1. Sluit het toestel aan op de computer
  2. Klik op Start
  3. Klik op Computer
  4. Open de Garmin schijf
  5. Open de map Garmin
  6. Open de map Voice
  7. Verwijder de stemmen die u niet gebruikt
  8. Ga terug naar de map Garmin
  9. Voer de bovenstaande stappen ook uit voor de mappen Help, Text en JPEG
Mac:
  1. Sluit het toestel aan op de computer
  2. Open de Garmin schijf vanaf uw bureaublad
  3. Open de map Garmin
  4. Open de map Voice
  5. Sleep de bestanden die u niet gebruikt naar de prullenbak
  6. Leeg uw prullenbak
  7. Voer de bovenstaande stappen ook uit voor de mappen Help, Text en JPEG
Let op: Verwijder alleen de bestanden die u niet nodig hebt. Wanneer u de Nederlandse instellingen gebruikt, verwijder dan geen bestanden met ‘Dutch’ in de naam.

Mocht dit niet werken dan kan het toestel helaas de informatie verwerken en kunt u alleen nog de deelkaarten installeren. Dit heeft te maken dat de verplichte bestanden (die op het intern geheugen moeten geïnstalleerd worden) te groot zijn geworden voor het toestel.

U kunt nog wel een kaartregio installeren: https://support.garmin.com/nl-NL/?faq=YEYJMNYVze12yY6WzHWuO8

Einde citaat

Eerder had ik dit advies gekregen:

Zoals besproken aan de telefoon krijgt u deze mail.

U kunt het volgende proberen:
Garmin Express Prompts me to Select a Region I don't want During a Map Update

Met vriendelijke groet,

MapInstall is prima, al is het in het gebruik iets minder handig dan MapSource (maar die wordt juist wel afgeraden, gebruik die niet met de moderne CN-kaarten).
Ik ga niks naar Garmin sturen, maar ik heb wel een oplossing bedacht om eenvoudig de zumo 660 te voorzien van de hele EU-kaart: JaVaWa | zūmo 660 - kaart installeren
Ik heb het nog niet uitgebreid getest; ik hoor het wel als iets niet goed werkt of als er iets onduidelijk is.
Deze Garmin Support adviezen komen nogal dunnetjes over als ik dat vergelijk met jouw advies (oplossing)
 
Ik zie daar het afraden van MapInstall niet in terug...
Het advies van de Garmin helpdesk werkte in het verleden wel, toen de kaart net niet meer paste. Dat is inmiddels al een hele tijd geleden en is nu niet meer bruikbaar. Probleem van de helpdesk is dat ze werken met standaard (en inmiddels verouderde) scripts, en dat ze daadwerkelijke kennis ontberen... (bekend verschijnsel overigens bij heel veel helpdesks)
Heb je mijn stappenplan al geprobeerd?
 
Ik zie daar het afraden van MapInstall niet in terug...
Het advies van de Garmin helpdesk werkte in het verleden wel, toen de kaart net niet meer paste. Dat is inmiddels al een hele tijd geleden en is nu niet meer bruikbaar. Probleem van de helpdesk is dat ze werken met standaard (en inmiddels verouderde) scripts, en dat ze daadwerkelijke kennis ontberen... (bekend verschijnsel overigens bij heel veel helpdesks)
Heb je mijn stappenplan al geprobeerd?
Ik zie daar het afraden van MapInstall niet in terug... Dat is telefonisch medegedeeld.

En ja ik ga je stappenplan proberen. Een SD class 10 geeft dat nog een probleem? Garmin Support wilde max class 9; dus in de praktijk class 8 of 4
Alleen die heb ik niet.....
 
Je kunt het proberen met een class 10, maar het komt inderdaad regelmatig voor dat de zumo 660 daar moeite mee heeft. Gewoon proberen, je maakt er niets mee stuk. In het ergste geval moet je een nieuwe SD kopen en de inhoud van de huidige erop zetten.
 
Oh, ik snap de achterliggende gedachte van het afraden van MapInstall wel: je mist dan een aantal essentiële bestanden die Express wel installeert, maar MapInstall niet. In mijn stappenplan heb ik dat ondervangen door een kleine deelkaart op je toestel laten installeren door Express, welke je erna weer verwijdert. De essentiële bestanden blijven dan staan.
 
Het valt mij wel op dat smartphone link een eigen leven heeft zowel op de telefoon als op de 595

Niet dat ik elke keer een update uitvoer op het toestel maar wat je nu weer meemaakt is dat als je begin van de dag wanneer je de zumo 595 in combinatie met iPhone 11 met smartphone deze even werkt en dan lees je op de 595 telefoon losgekoppeld. Even later krijg je een melding om naar huis te rijden. Dat laatste had ik al ergens gelezen heeft met een update te maken.

Ook gelezen dat mensen problemen hebben met verkeersinformatie. De app Smart Link van Garmin werkt vaker niet dan wel als je de reacties leest over de app dan is het duidelijk dat garmin niet echt moeite doet om deze werkent te maken. Heb al verschillende dingen uitgeprobeerd waaronder de Smart Link opnieuw installeren iPhone uitzetten en opnieuw opstarten maar niets helpt. Als je Smart Link opstart op de telefoon zie je links boven op het scherm links van de zoeker balk een soort paraplu als je hier op klikt krijg je een venster met Niet Verbonden. Je kunt op OK klikken maar dan heb je nog niets. Of Probleem. Oplossen klikken nieuw venster met een fout melding 404 you seem to be lost. Let us help you find your way. Je kunt iets invullen maar dat maakt niets uit. Je krijgt het volgende te lezen No results matches your query SMARTLINK dus waardeloos.

Heb de 595 voor verkeersinformatie maar dit schijnt moeilijk te zijn om een app te maken die dan ook nog een keer werkt. Het lijkt erop dat bij elke toestel update er iets mis gaat.

Het laatste fout is dus de melding die je steeds krijgt om naar huis te rijden dit gebeurt vaak als je van een stop weer verder wilt rijden.
Gisteren een eindpunt gezet op de 595 begon te navigeren en als eerste wat ik zie dat ik op de snelweg moet rijden.
Nou had ik Onroute geactiveerd en Snelwegen (Tolwegen) uitstaan. maar dat is nog niet erg dat hij mij op de snelweg wil sturen dat bepaal ik zelf wel.
Het mooiste is dat ik nog geen 500 meter voor de snelweg sta deze is al meer dan een maand afgesloten maar de 595 wil dat ik de autobaan neem die afgesloten is.
In de auto met google map en Kaarten van iPhone en ook met Magic Earth krijg je direct te zien dat de snelweg is afgesloten voor verkeer verder zie ik ook dat waar aan de weg gewerkt word ook zichtbaar is op het scherm.
 
Terug
Bovenaan Onderaan