Garmin Zumo deel 7

Basecamp en Mapsource doen globaal hetzelfde. Ze werken wel verschillend. De 660 komt nog uit de tijd van Mapsource. Basecamp is van de latere generaties
Jaren met Mapsource gewerkt. Toen overgestapt naar Basecamp. Op een gegeven moment weer eens terug naar Mapsource maar het vond toen lastig om een route aan te passen.

Hoe dan ook. Het maakt dus niet uit welke van de 2 je kiest.
 
En waarom dan? Werkt het makkelijker? Ik ben wat motornavigatie betreft een beginner. Ik wil hem gebruiken om gpx te openen, aan te passen (punten toevoegen) en weer erin te zetten. Of gewoon een route te maken en erin te zetten.
Ja, Mapsource werkt aanmerkelijk makkelijker. Of eigenlijk moet ik zeggen simpeler.
Met name de "bibliotheek" van Basecamp is een verschrikking.
Als je het vaak gebruikt zal het best wennen, maar bij zelden gebruik blijft Mapsource beter hangen.
 
Die bibliotheek vind ik juist een zeer handige feature. Maar ik bewaar de routes dan ook vrijwel allemaal.
Als je helemaal niets gewend bent, zijn beide gewoon goed en moet je in beide gewoon je weg zien te vinden.
 
Als je Mapsource niet gewend bent, zou ik gewoon beginnen met Basecamp. Wanneer je al wel jaren werkt of gewerkt hebt met Mapsource en je vind dat prima werken; lekker blijven doen.
 
Hopelijk kan hier iemand mij wijzer maken.

Ik heb 2 GPX bestanden, beide met een lijst aan routes en waypoints (maar kan ook omgezet worden naar tracks, indien nodig). In de ene zitten 25 routes en in de andere 59 routes. Dit gaat om kleine stukjes route in Frankrijk en Oostenrijk (balcony roads in FR en mooie uitzichten in Oostenrijk).

Wat ik graag wil, is deze routes allemaal tegelijk (of minstens de 25 of de 59 tegelijk) op de kaart als een soort 'overlay' laten zien op mijn Zumo 396. Het achterliggende idee is dat je op deze manier makkelijk je huidige route iets kan aanpassen om even een stukje van de bekende tracks mee te pakken als je in de buurt bent. Ik hoef daarvoor niet de track navigeerbaar te hebben (toe te voegen aan je huidige route), slechts zien dat het in de buurt ligt en even een andere afslag pakken is opzich voldoende.

Nu kan ik dit als tracks importeren en aanzetten in de 'tracks' app op de zumo, maar dan moet ik ze per stuk aanzetten en hij accepteert max 12 of 15 stuks ofzo. Dat is niet handig.

Een beter idee lijkt mij om een custom kaart te maken waarmee ik alle tracks/routes in 1x op de kaart projecteer. Ik ben al zo ver dat ik hier dus een KMZ of KML bestand voor moet maken en deze op de Garmin moet zetten in Garmin/CustomMaps op het intern geheugen.

Dit is mij 1x gelukt met een of andere online converter, die een JPG maakte en er een vreselijk onleesbaar gedrocht van maakte. Maar het gaf wel aan dat ik op de goede weg zat want hij projecteerde dit wel op de juiste plek op de kaart en ik kon hem aan/uit zetten via de 'kaarten' functie in de Garmin.

Nu is het probleem: ik kom niet verder. Elke verbetering die ik probeer te doen, resulteert er in dat de nieuwe KML/KMZ niet gevonden wordt door de Garmin om hem aan te kunnen zetten.

Weet iemand hier hoe ik dit op de juiste manier doe?

De GPX files die ik probeer te gebruiken zijn deze en deze.
 
Goedenavond,
Vraag voor een maat van mij.. die heeft een Zumo 660 gekocht via mp.
Maar dit ding heeft een bijzondere manier van routes opbouwen.
De routes zijn altijd 2x zo lang als via bijvoorbeeld google maps. Ongeacht welke instellingen je pakt.

is er een mogelijkheid om hem een hard reset of iets te geven?
 
Hopelijk kan hier iemand mij wijzer maken.

Ik heb 2 GPX bestanden, beide met een lijst aan routes en waypoints (maar kan ook omgezet worden naar tracks, indien nodig). In de ene zitten 25 routes en in de andere 59 routes. Dit gaat om kleine stukjes route in Frankrijk en Oostenrijk (balcony roads in FR en mooie uitzichten in Oostenrijk).

Wat ik graag wil, is deze routes allemaal tegelijk (of minstens de 25 of de 59 tegelijk) op de kaart als een soort 'overlay' laten zien op mijn Zumo 396. Het achterliggende idee is dat je op deze manier makkelijk je huidige route iets kan aanpassen om even een stukje van de bekende tracks mee te pakken als je in de buurt bent. Ik hoef daarvoor niet de track navigeerbaar te hebben (toe te voegen aan je huidige route), slechts zien dat het in de buurt ligt en even een andere afslag pakken is opzich voldoende.

Nu kan ik dit als tracks importeren en aanzetten in de 'tracks' app op de zumo, maar dan moet ik ze per stuk aanzetten en hij accepteert max 12 of 15 stuks ofzo. Dat is niet handig.

Een beter idee lijkt mij om een custom kaart te maken waarmee ik alle tracks/routes in 1x op de kaart projecteer. Ik ben al zo ver dat ik hier dus een KMZ of KML bestand voor moet maken en deze op de Garmin moet zetten in Garmin/CustomMaps op het intern geheugen.

Dit is mij 1x gelukt met een of andere online converter, die een JPG maakte en er een vreselijk onleesbaar gedrocht van maakte. Maar het gaf wel aan dat ik op de goede weg zat want hij projecteerde dit wel op de juiste plek op de kaart en ik kon hem aan/uit zetten via de 'kaarten' functie in de Garmin.

Nu is het probleem: ik kom niet verder. Elke verbetering die ik probeer te doen, resulteert er in dat de nieuwe KML/KMZ niet gevonden wordt door de Garmin om hem aan te kunnen zetten.

Weet iemand hier hoe ik dit op de juiste manier doe?

De GPX files die ik probeer te gebruiken zijn deze en deze.
Een custom map m.b.v. een kml/kmz is niet de beste methode voor jouw doel. Je kunt beter een kaart maken van je routes (met wat spelen kun je ze verschillende kleuren geven), waarbij je dan alle routes in één keer aan of uit zet. Zo'n kaart kun je maken met het programma IMGfromGPX.
 
Goedenavond,
Vraag voor een maat van mij.. die heeft een Zumo 660 gekocht via mp.
Maar dit ding heeft een bijzondere manier van routes opbouwen.
De routes zijn altijd 2x zo lang als via bijvoorbeeld google maps. Ongeacht welke instellingen je pakt.

is er een mogelijkheid om hem een hard reset of iets te geven?

Hard reset zumo 660:

Schermafbeelding 2021-09-03 om 20.51.36.png
 
Een custom map m.b.v. een kml/kmz is niet de beste methode voor jouw doel. Je kunt beter een kaart maken van je routes (met wat spelen kun je ze verschillende kleuren geven), waarbij je dan alle routes in één keer aan of uit zet. Zo'n kaart kun je maken met het programma IMGfromGPX.
Kijk, dit klinkt al goed.

Ik wil alle stukjes gewoon dezelfde kleur hebben (rood ofzo, lekker opvallend), dus volgens mij daarmee alleen maar makkelijker. Ik heb IMGfrom GPX geinstalleerd en uitgevoerd op 1 van mijn GPX bestanden. Alle tracks rood en alle POI genegeerd.

Als ik het goed begrijp moet ik nu dus de gmapsupp.img file in de /Garmin directory gooien en daarmee zou het klaar moeten zijn?
 
Nee, bij de 396 moet het in de directory /Map.
Oke, deels gelukt.

Als ik het zo zie werkt het alleen als ik de naam van het .img (gmapsupp) niet aanpas. Ik had nu beide GPX'en (onder naam 'Frankrijk' en 'Oostenrijk') én een kopie van de Franse met de originele naam er op gezet en dan pakt hij toch alleen de Franse.

Dat betekent dus dat er maar 1 extra map tegelijkertijd ingeladen kan worden (en dus ook maar 1 tegelijk zichtbaar in de kaartlagen functie?)?
 
Heb je de kaarten elk een ander ID gegeven?
Ik zou trouwens niet voor elke GPX een aparte kaart maken, gewoon alles bij elkaar doen.
Er is een limiet aan het aantal kaarten.
 
Heb je de kaarten elk een ander ID gegeven?
Ik zou trouwens niet voor elke GPX een aparte kaart maken, gewoon alles bij elkaar doen.
Er is een limiet aan het aantal kaarten.
Dat ID in de JaVaWa software? Die staat standaard op 12345 en kan ik niet aanpassen 😕

Ik wil wel meerdere kaarten omdat ik bijv op dezelfde manier ook de TET en andere offroad tracks wil hebben, maar niet altijd zichtbaar.

Ook is het irritant dat als je wat wil toevoegen (nieuw stukkie offroad bijvoorbeeld) dat je dan alles van voorafaan opnieuw moet doen.

Heb het nu opgelost door mooie asfaltwegen als rood te markeren en de TET als zwart, dat is opzich duidelijk genoeg, maar zou helemaal perfect zijn als ik on en offroad kan scheiden.
 
Ben nu toch maar eens begonnen met Basecamp. Die klapt er steeds wel uit op m'n PC.. snap er niets van. Nu maar even proberen om de kaart te downloaden van de Garmin en dan proberen of hij er niet uit klapt
 
Met Garmin express kan je eenvoudig de kaarten direct op de pc zetten.
werkt ook een stukje sneller dan de kaarten van de zumo gebruiken.
 
Over kaarten gesproken....
Mij 350 lm raakt erg vol door de steeds grotere kaartbestanden.

Nu heb ik via BC en mapinstaller de kaarten op een 16 GB sd kaartje gezet.
De Citynavigator kaarten met de Device manager van de zumo verwijderd.
( de Basiskaart laten staan)
Zumo opnieuw opgestart.
De kaarten werken netjes, maar een route geimporteerd via BC wordt opeens
van bv 250 km na importeren 2500 km!
Allemaal vreemde lussen.

Via GE de kaarten maar weer op de zumo gezet en alles werkt weer normaal.
Tussentijds geen instellingen gewijzigd.
Heeft iemand een idee wat er mis gaat met de kaarten op de sd kaart?
 
Met Garmin express kan je eenvoudig de kaarten direct op de pc zetten.
werkt ook een stukje sneller dan de kaarten van de zumo gebruiken.
Dat heb ik ook gedaan, maar Basecamp blijft er iedere keer uitklappen. Dan zoek ik een adres op om toe te voegen aan de route, sluit het programma ineens af :?
Geen idee wat ik er aan kan doen. Misschien vanavond even opnieuw proberen te installeren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan