Garmin Zumo deel 7

Hoppa en gisteren was de Zumo xt binnen *O*

Wat aan het rommelen geweest en hij is echt snel en het scherm is prachtig. Met de aventures routes echter is net als wat ik met mijn tomtom rider 550 had, het is het net niet. Het enige verschil hier rij je niet door elk stad centrum zoals met de tomtom. Daarin tegen met de onroute kaart zijn ze prachtig zelfs mooier/beter/anders dan in mijn voorgaande zumo omdat je nu verschillende alternatieven kunt laten berekenen wat erg goede resultaten oplevert in de praktijk.

Waar gekocht ?

Bij Louis
 
Laatst bewerkt:
Hoppa en gisteren was de Zumo xt binnen *O*

Wat aan het rommelen geweest en hij is echt snel en het scherm is prachtig. Met de aventures routes echter is net als wat ik met mijn tomtom rider 550 had, het is het net niet. Het enige verschil hier rij je niet door elk stad centrum zoals met de tomtom. Daarin tegen met de onroute kaart zijn ze prachtig zelf mooier/beter/anders dan in mijn voorgaande zumo omdat je nu verschillende alternatieven kunt laten berekenen wat erg goede resultaten oplevert in de praktijk.



Bij Louis

Interessant, jij bent van een Rider 550 overgestapt op de Zumo XT begrijp ik? Zijn er meer zaken die je zowel positief als negatief opvallen?

Waar ik mij aan ergerde bij de 450/550 waren de fletse kleuren en het onduidelijke verloop van de wegen. Tevens de gehele kaartweergave, een afslag leek altijd verder weg dan in werkelijkheid.
Hoe doet de Garmin het op die punten?
 
Interessant, jij bent van een Rider 550 overgestapt op de Zumo XT begrijp ik? Zijn er meer zaken die je zowel positief als negatief opvallen?

Waar ik mij aan ergerde bij de 450/550 waren de fletse kleuren en het onduidelijke verloop van de wegen. Tevens de gehele kaartweergave, een afslag leek altijd verder weg dan in werkelijkheid.
Hoe doet de Garmin het op die punten?

Ja en nee. Ik vind het leuk om meerdere merken en types te testen. Daarom heb ik verschillende riders en zumo's gehad en ook wat Windows ce en Android navigatie systemen. Ik help zo nu en dan bij het verzorgen van toertochten voor groepen en dan vooral het navigatie gebeuren. Dan is het fijn als je mensen kunt ondersteunen bij de meeste vragen en instellingen bij meerdere toestellen. Maar goed ik wijk af.

De weergave is vergelijkbaar met vorige zumo's alleen heb je er nu wat extra opties bij zoals birdseye en topo en het scherm is super helder, wat te vergelijken is met een high end smartphone. Ik vind hem persoonlijk fijner dan de rider maar dat is een kwestie van wennen/smaak. De fletse weergave zoals bij de rider heb je hiermee absoluut niet, er zit veel kleur en contrast verschil in waardoor het erg duidelijk is. Mbt de rider afwijking met de werkelijkheid kun je overigens best wel een beetje verbeteren door hem in 2d en staande weergave te zetten (zo uit m'n hoofd).

Maar in de praktijk moet ik hem nog testen dat word hopelijk dit weekend want het is nu wel erg grijs buiten.
 
Nou ik ben tegen het eerste probleem/foutje aangelopen van de Zumo xt of de houder. Ik had op fb gelezen over speling op de houder en nu ben ik hem op de motor aan het installeren en heb het zelfde. Tussen de xt en de houder zit ruimte waardoor hij kan bewegen ten opzichte van de houder. Dat gaat natuurlijk trillen/rammelen en binnen de kortste keren zijn je contact puntjes naar de filistijnen. Ik heb het nu opgelost door 2 kleine stukjes tape op de houder te plakken zodat hij geen speling meer heeft. Ik mag hopen dat garmin hier nog een modificatie voor uitbrengt. Anders gaat het zeker veel problemen opleveren dit is natuurlijk in de begin periode garantie maar ik wil hem langer dan de garantie periode gebruiken.

IMG_20200319_114554.jpg
 
Deze speling heeft mijn 350lm ook.
Een paar stukjes tape en het is opgelost.

Stijlvol is het niet, zeker niet bij een hagel nieuwe.
 
Best slecht eigenlijk, de houders van Garmin waren juist veruit superieur aan die van TomTom. Maar goed het is ook weer geen ramp :)
 
Garmin waren juist veruit superieur
Nou nou superieur, inslagen contacten waren er op de Garmin 550 meer dat genoeg. Dat was in dezelfde tijd als de vorige generatie Riders.
speling op de houder
Dat is in 2020 erg onzorgvuldig. Kwaliteitscontrole onder de maat. Hoop dat het wordt opgelost.
Op de Chinese dingen schuur ik de punten goed vlak, vet de punten in, zodat deze de contacten niet beschadigdt. Maar ja, moet de boel wel netjes spelingsvrij aansluiten.
 
Nou nou superieur, inslagen contacten waren er op de Garmin 550 meer dat genoeg. Dat was in dezelfde tijd als de vorige generatie Riders.
In 1993 waren ze ook nog niet zo goed. Ik heb het wel over enigszins recent spul, de 660/590 zeg maar. Die houders waren gewoon domweg veel beter dan die van tomtom.
 
Ja, en de houders van vd Rider 4xx en 5 xx zijn ook ok. Dat is hetzelfde recent spul.
M'n vriendin heeft een Rider 410, sorry maar die houder is gewoon kut. Véél lomper dan die van de 660 die ik al als antiek beschouw, met slechts 2 pinnetjes (oftewel nergens voor nodig). Het contact valt regelmatig nét even weg, net lang genoeg om een melding te krijgen dat de stroomvoorziening wegvalt, apparaat is een jaar oud. Die melding kun je wel uitzetten, maar dat verbergt het probleem alleen. Daarbij heb je voor het in- en uitschuiven ruimte aan de bovenkant nodig, wat het minder handig maakt om het mooi strak onder een ruitje te verwerken. Garmins klikken van voren erin, dat is handiger.

Ik ben niet compleet anti-TT, want het ding ziet er zeker weten gelikter uit dan m'n 590 en de functionaliteit qua routes ter plekke of via de cloud aanmaken is gewoon beter. Maar qua houders beweren dat TT al jaren goed meedoet is gewoon je reinste onzin. Het ding valt er niet uit, maar daar houdt het wel op. Des te teleurstellender dat Garmin nu blijkbaar ook z'n standaarden verlaagt.
 
Laatst bewerkt:
Des te teleurstellender dat Garmin nu blijkbaar ook z'n standaarden verlaagt.

Hoho zo erg is het nou ook weer niet! 😋 Het is inmiddels bekend dat de pre productie modellen dit probleem niet hadden maar de eerste productie modellen wel. Dit komt omdat er een heel erg klein formaat verschil in de houder zit en met deze tijdelijke oplossing met de tapejes is hij prima te gebruiken. Garmin is inmiddels vanuit verschillende kanalen geïnformeerd over het probleem dus ik neem aan dat er achter de schermen hard aan een oplossing word gewerkt. Maar slecht is de houder echt niet, ik wil zelfs te zeggen dat hij stevig is, alleen zit er een foutje in het model wat ik heb.
 
Hoho zo erg is het nou ook weer niet! 😋 Het is inmiddels bekend dat de pre productie modellen dit probleem niet hadden maar de eerste productie modellen wel. Dit komt omdat er een heel erg klein formaat verschil in de houder zit en met deze tijdelijke oplossing met de tapejes is hij prima te gebruiken. Garmin is inmiddels vanuit verschillende kanalen geïnformeerd over het probleem dus ik neem aan dat er achter de schermen hard aan een oplossing word gewerkt. Maar slecht is de houder echt niet, ik wil zelfs te zeggen dat hij stevig is, alleen zit er een foutje in het model wat ik heb.
Dat scheelt alweer, vraag me af of er een omruilactie oid voor komt... Vraag me wel af waarom ze de form-factor van de houder aangepast hebben, daar was toch niks mis mee?
 
Nou inmiddels wat gereden met de xt om hem wat te testen. Zoals beloofd zou ik m'n ervaring even delen.
Ik kan niets anders zeggen dan wat een top ding! Het scherm is met de zon uit welke hoek dan ook afleesbaar, iets wat ik nog nooit eerder heb gehad met welk merk of type navigatie dan ook. Herberekenen op een track even getest en dat werkt ik de praktijk feilloos. En de dingen zoals het herberekenen en laden van tracks of het omzetten van een track naar de reisplanner gaat zo snel.

Het enige nadeel wat ik heb kunnen vinden is de houder. Maar dat is nu opgelost echter hoop ik nog op een oplossing vanuit garmin. Bij de meeste toestellen die ik gehad heb had ik doorgaans een flinke lijst aan verbeter/irritatie punten. Kortom die xt is echt een top toestel en een feest om te gebruiken.
 
Kan je ook vertellen hoe je de tracks hebt naar je XT gestuurd? En vanuit welk programma gemaakt?

Ja ik heb verschillende manieren geprobeerd.
Via basecamp en Windows verkenner dat werkt het zelfde als voorheen.
Wat nieuw is het inladen met bleutooth via de "garmin drive" app dat werkt prima, en "garmin explore" dat dus via de cloud via een website goed werkt ook de mobiele website. Kortom mogelijkheden genoeg en ze werken allemaal vlekkeloos.

Tracks maak ik doorgaans in myrouteapp of kurviger.
 
Positief nieuws vanuit mrgps over de houder van de Zumo xt. Zie het hele bericht hier onder.

⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️



De levering Zumo XT loopt wat extra vertraging op, en da's een goede zaak...

Huh??

Kort na mijn voorgaande bericht kwam vanuit Garmin de melding dat de uitlevering van de Zumo XT even helemaal 'on hold' staat.

Enkele gebruikers die het geluk hadden bij de eerste levering te zitten meldden namelijk een frictie in de motorsteun. Bij de steun die ik getest heb was daar geen sprake van dus ik heb daar, met hulp van de twee 'probleemgevallen' even m'n tanden in gezet. Leidend tot onderstaand filmpje voor de garmin-engeneers....

Goede zaak: In ruim 15 jaar ervaring met Garmin heb ik nog nóóit meegemaakt dat er zó snel gereageerd werd. Reden van de 'on hold' zijn de maatregelen om dit probleem op te lossen. Verwachting is dat het leidt tot 'enkele dagen' extra vertraging.
Voor wie de XT al heeft en last heeft van speling: even afwachten en voorlopig even een plakbandje gebruiken.

In combinatie met het Corona effect verwacht ik op dit moment de eerstvolgende (kleine) levering op z'n vroegst voor de eerste week april.

Maar het lijkt meer reëel uit te gaan van medio april; waarbij ik verwacht dat de levering dan eindelijk écht op gang komt.

Andermaal excuus voor de vertraging! Ik hou je op de hoogte.

https://www.mrgps.nl/gps/garmin-zumo-xt/
 
Ik heb iets raars met mijn Zumo 350.

Heeft enkele maanden stil gelegen in de kast ivm winterstop, nu vandaag even aangezet om voor te bereiden op nieuwe seizoen.
Echter is ineens mijn taalinstelling naar het engels gezet, en het vreemde is ... ik krijg hem niet op nederlands. Via garmin express de nederlandse taalbestanden nogmaal geinstalleerd maar ik blijf geen enkele keuze houden voor Text Language behalve American English. Snap er niks van.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan