Garmin Zumo deel 7

Even een simpele Garmin noob vraag (denk ik).... :$

Als ik een gpx bestand heb geladen van een route, moet ik die dan precies beginnen op het startpunt en dan de route selecteren?
Het lijkt mij van niet, want de route staat er in en moet ik hem kunnen oppakken ergens op die route toch?
Ik weet niet of een 660 net als de nieuwere type's bij het begin ook vraagt of hij je naar het begin of einde moet sturen?
Ik zet het startpunt altijd iets verder dan waar ik echt vertrek,en laat me dan naar het startpunt sturen,zo mis je het startpunt nooit.
En de zumo pikt dan vrijwel onmiddellijk verder de route op,dus je zet het startpunt best op een recht stuk niet vlak bij een kruispunt of afslag.
 
Even een simpele Garmin noob vraag (denk ik).... :$

Als ik een gpx bestand heb geladen van een route, moet ik die dan precies beginnen op het startpunt en dan de route selecteren?
Het lijkt mij van niet, want de route staat er in en moet ik hem kunnen oppakken ergens op die route toch?

Ik ga dit topic nog op mijn gemak doorlezen de komende dagen. :Y
Niet iedere garmin gaat daar goed mee overweg. Helaas is dat dus niet zo eenvoudig als je denkt.
 
Volgens mij kon de 660 daar beter mee overweg, dan de nieuwe Zumo's 3**/5** etc.
Daar moet je Herberekenen altijd uitzetten, de route in beeld zetten en naar de route rijden. Dan zit je nog wel met eventuele harde punten als je ergens halverwege de route wilt rijden.

Maar gewoon proberen (en Herberekenen uitzetten)
 
Ik weet niet of een 660 net als de nieuwere type's bij het begin ook vraagt of hij je naar het begin of einde moet sturen?
Ik zet het startpunt altijd iets verder dan waar ik echt vertrek,en laat me dan naar het startpunt sturen,zo mis je het startpunt nooit.
En de zumo pikt dan vrijwel onmiddellijk verder de route op,dus je zet het startpunt best op een recht stuk niet vlak bij een kruispunt of afslag.
Niet iedere garmin gaat daar goed mee overweg. Helaas is dat dus niet zo eenvoudig als je denkt.
Volgens mij kon de 660 daar beter mee overweg, dan de nieuwe Zumo's 3**/5** etc.
Daar moet je Herberekenen altijd uitzetten, de route in beeld zetten en naar de route rijden. Dan zit je nog wel met eventuele harde punten als je ergens halverwege de route wilt rijden.

Maar gewoon proberen (en Herberekenen uitzetten)
Dank allen, ik ga het meemaken, nu eerst eens proberen via Bluetooth er wat op zetten en morgen eens uitproberen. :)
 
Routes op de zumo 660 zetten gaat inderdaad alleen met een USB-kabeltje (of via de SD-kaart, maar dat is meer werk dan met een draadje). Daarnaast is het met de 660 toch verstandiger om je in te lezen in BaseCamp, MRA is meer geschikt voor de nieuwere toestellen.
 
Of beter nog teruggaan naar het nog oudere Mapsource. Dat heb ik gedaan.
Ik ben nu met Basecamp bezig en heb een track omgezet naar een route en probeer deze nu op mijn card te laden in de Zümo.
Deze eerste blijft wel heel lang hangen op 99% bij het importeren... :/ Geduld nog maar dan, zoals MrGPS al in zijn movies aan geeft. O-)

*Edit* Gelukt! :9 Nu nog 10 anderen er in importeren en dan morgen voor het eerst op pad er mee. :]
 
Laatst bewerkt:
Ja, een route starten als je niet op de route staat, en herberekenen staat aan... dan kan het best zijn dat je binnen 5 minuten bij het eindpunt bent. Of als het geen rondje is, je meteen linea recta de snelweg op op wordt geleid. Ik zet, zeker in het buitenland, ook altijd de track erbij aan, Dan zie je gelijk of dat vermaledijde ding er artistieke vrijheid op nahoudt.
 
Vanavond getest met MyRoute-app: The #1 all-in-one route tool (MRA).
Prima tool om routes in te tekenen.

Kan Garmin nog wat van leren.
Ben lang Mapsource blijven gebruiken omdat Basecamp nog onhandiger werkt.

Abonnement nemen op MRA stuit wel tegen de borst voor die paar keer per jaar dat ik een route maak.
Snap wel dat de makers ook brood op de plank willen maar ga daar geen eenmalige afkoop van €299 of jaarlijks €39 voor aftikken.

Blijf dan wel doorklooien met Basecamp tot Garmin een gebruikersvriendelijke applicatie uitbrengt.

Edit
Eenmalig 4 tientjes betalen voor basis functionaliteit (GPX aanmaken) heb ik geen moeite mee.
Trek ik de file daarna wel door Basecamp.
 
Laatst bewerkt:
MyRoute-App kun je ook gewoon gratis gebruiken. Allen de opties waar Gold achter staat werken dan niet.

Kurviver.de kun je ook snel routes mee maken. Ook gratis de extra features zijn hier 10 euro per jaar.

Ook MyDrive.TomTom.com is gratis en ook goed te gebruiken als je geen TomTom hebt. Deze werk wel iets anders het is hierbij handiger om direct een viapunt ver weg te plaatsen en dan de route verslepen naar de gewenste weg. Wel eerst ff op motor, spanende route en scenic segments aan zetten.
 
Vraagje, gezien ik mij steeds meer verdiep in mijn 660LM en (toch nog even) basecamp en ik haal het niet uit alle info on YT en het interwebs. :9

In mijn lijst, linksonder in basecamp, staan de ingeladen tracks én de daarna door mij naar route dezelfde omgezette tracks.

Deze staan beiden ook op de SD kaart, is dit nu nodig?

Ik bedoel, zijn de tracks (nog) nodig om de route op mijn navi te kunnen rijden? Het voelt zo 'dubbel' aan gebruik van de ruimte op de kaart.

Bedankt! :)
 
De route ga je rijden en zorgt voor de begeleidingsinstructies.
De track laat je tonen als een overlay. Deze is echt vormvast waarbij een route door allerlei zaken zoals b.v. route voorkeuren en herberekenen (dat uit moet staan) behoorlijk kan afwijken.
 
De route ga je rijden en zorgt voor de begeleidingsinstructies.
De track laat je tonen als een overlay. Deze is echt vormvast waarbij een route door allerlei zaken zoals b.v. route voorkeuren en herberekenen (dat uit moet staan) behoorlijk kan afwijken.
Ah duidelijk, top!

Net terug van een 100km route in de buurt, de navigatie werkt perfect!
Ik kan ook gewoon 'inhaken' in de route en het was puur genieten van het rijden en de omgeving.

Dit smaakt naar meer, véél meer routes rijden op deze manier, een hele fijne aankoop dus! :]
 
Abonnement nemen op MRA stuit wel tegen de borst voor die paar keer per jaar dat ik een route maak.
Snap wel dat de makers ook brood op de plank willen maar ga daar geen eenmalige afkoop van €299 of jaarlijks €39 voor aftikken.
Zoals hier reeds gemeld kan je MRA ook gratis gebruiken,en ook gratis 1 maand de GOLD versie proberen.
Ze hebben als promotie ook al meerdere keren de GOLD versie met 50% korting aangeboden via de maandelijkse nieuwsbrief.
 
Ik zou je aanraden geen tijd te steken in het verouderde basecamp en My Route App eens goed te bekijken.

En dan vooral als je even geen internet tot je beschikking hebt. Succes verzekerd.

Maar serieus, BaseCamp is nog steeds een heel goed programma voor het maken van (ook technisch) perfecte routes. Je moet er alleen even wat tijd insteken en daar ontbreekt het meestal aan. Als je eenmaal weet hoe het werkt èn je gebruikt het met enige regelmaat, dan valt het allemaal best mee.
 
Maar serieus, BaseCamp is nog steeds een heel goed programma voor het maken van (ook technisch) perfecte routes. Je moet er alleen even wat tijd insteken en daar ontbreekt het meestal aan. Als je eenmaal weet hoe het werkt èn je gebruikt het met enige regelmaat, dan valt het allemaal best mee.
Dit dus. :t Ik merk dat het wat tijd kost, maar met diverse uitleg op YT, is het leuk ontdekken en als het mij dan lukt =*O*
 
En dan vooral als je even geen internet tot je beschikking hebt. Succes verzekerd.

Maar serieus, BaseCamp is nog steeds een heel goed programma voor het maken van (ook technisch) perfecte routes. Je moet er alleen even wat tijd insteken en daar ontbreekt het meestal aan. Als je eenmaal weet hoe het werkt èn je gebruikt het met enige regelmaat, dan valt het allemaal best mee.
Ik heb jaren met BC gewerkt en het werkt inderdaad goed eens je er wat tijd in steekt,en er zijn nog een paar kleine voordelen.
Maar ondanks 4 kaartupdates per jaar lopen ze hopeloos achter,en duurt het soms jaren voor zelfs grote wegveranderingen zichtbaar zijn.
En de duidelijkheid van de kaarten is ook erg zwak,vergelijk de BC kaart even met bvb. Michelin en Google maps en vertel dan wat je voorkeur heeft.
 
Heb een paar jaar gelden, toen de Rider 550 uitkwam, deze even gehad. Voor mij een prulding, met maar een goede bijkomstigheid, de website Mydrive. Ik maak mijn (vakantie)routes in BaseCamp en mail ze dan naar mezelf, zodat ik ze in Mydrive kan importeren. Het voordeel hiervan is dat ik ‘s-avonds vooraf nog kan kijken of er (grote) verkeersafsluitingen zijn. Dan weet ik waar ik eventueel om moet rijden.
 
Ik heb jaren met BC gewerkt en het werkt inderdaad goed eens je er wat tijd in steekt,en er zijn nog een paar kleine voordelen.
Maar ondanks 4 kaartupdates per jaar lopen ze hopeloos achter,en duurt het soms jaren voor zelfs grote wegveranderingen zichtbaar zijn.
En de duidelijkheid van de kaarten is ook erg zwak,vergelijk de BC kaart even met bvb. Michelin en Google maps en vertel dan wat je voorkeur heeft.

Het zal je verrassen, maar ook ik ben een MRA "Gold-member" en gebruik het pakket regelmatig om een eerste probeersel te maken m.b.v. de TomTom kronkelwegen methode, de Michelinkaart als overlay en Streetview ter controle. Maar daarna gaat het spul BaseCamp weer in om vooral de puntjes weer goed op de weg te leggen en nog wat andere controles uit te voeren. Ik ben een beetje een pietlut wat dat betreft. En het moet m.i. ook, want bij de voor de route in MRA gebruikte TT-kaart liggen de wegen soms nèt even wat anders of zijn weer anders gekwalificeerd hetgeen in de GPS problemen kan opleveren tijdens het rijden. En ja, ik weet dat ik een track kan gebruiken maar ook die heeft dan de mogelijke afwijkingen dus gebruik ik gewoon m'n eigen gecontroleerde route. Je ziet het nu ook met bijv. het steeds vaker gebruikte Kurviger maar bij dat pakket kunnen er zomaar bussluizen of fietspaden in de route zitten.

In het tijdperk vóór MRA maakte ik in BC gebruik van Garmins Recreational map (uit de Oregon ed.) want die heeft ook een goed overzicht van het terrein maar omdat die niet routeert, plaats ik er gewoon een hele serie waypoints op in gebieden van mijn voorkeur en zoek dan op de gewone kaart de gewenste bochtige wegen er bij.

En 4 kaartupdates heb ik de laatste jaren niet gezien. Het zijn er maximaal 4 per jaar, en in de praktijk dus minder. :')
 
Het heeft mij wat tijd gekost, maar alle pagina's van dit topic door gescand en gelezen m.b.t. info over de door mij aangeschafte 660. :Z

Toch nog een paar leuke weetjes of trouble shooting's tegen gekomen, dat is dus handig voor nu of in de toekomst. :t
 
Na een update is kaart 2021.3 niet te selecteren in Basecamp met afgekoppelde Zumo346.
Kaartmateriaal op zowel computer als Zumo laten installeren tijdens de update.

Bestanden staan ook op de PC en de snelkoppeling in C:\ProgramData\Garmin\Maps is netjes aangemaakt door Garmin Express.

Hoe dit te fixen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan