Garmin Zumo deel 7

Hoi,

Ik heb problemen met het instaleren van de nieuwe City Navigator kaarten op mijn Zumo 959. mbv Garmin Express. Ik krijg de melding dat er te weinig geheugen beschikbar is. Echter er is nog 20.7 GB vrij op de SD kaart.
Wie weet wat hier mis gaat?
Ik volg. Hoop dat iemand een oplossing heeft
 
Bij mijn 350lm heb ik de map Garmin vanuit de zumo naar de sd card gecopieerd.
Sd card in de pc.
De sd card wordt dan door Garmin Express gezien als de zumo.
Daar de kaarten op gezet.
 
Laatst bewerkt:
Vaak heb ik GPS coördinaten in het volgende formaat:

Coordinaten (WGS): 52.1296 , 6.3764

Hoe voer ik die in de Garmin Zumo in? Het lijkt er op dat je ze eerst moet “omrekenen”, en dat lijkt me nogal omslachtig, zie ik iets over het hoofd?
 
Je kunt de zumo instellen op het juiste formaat, je hebt (o.a.) de keuze uit:
hddd.dddddº
hdddºmm.mmm'
hdddºmm'ss.s"
Standaard staat ie op de tweede, maar voor jouw coördinaten heb je de eerste nodig.
Je kunt het echter ook uitrekenen, vermenigvuldig het decimale gedeelte (het deel na de punt) met 60, dan krijg je N 52º 7.776' E 6º 22.584' en dat kun je bij de tweede instelling invullen.
Meer info: JaVaWa | Coördinaten omrekenen
 
Vaak heb ik GPS coördinaten in het volgende formaat:

Coordinaten (WGS): 52.1296 , 6.3764

Hoe voer ik die in de Garmin Zumo in? Het lijkt er op dat je ze eerst moet “omrekenen”, en dat lijkt me nogal omslachtig, zie ik iets over het hoofd?

Wat dacht je van Garmin Explore. Werk goed voor diverse problemen.
Ik doe hier bijna alles mee
 

Bijlagen

  • 9248B665-B191-4DDC-B8E1-14958F908CE0.png
    9248B665-B191-4DDC-B8E1-14958F908CE0.png
    161,3 KB · Weergaven: 24
De interne opslag van mijn Zumo 396 zit tjokvol en heb er een praktisch leeg sd kaartje inzitten.

Weet iemand of de interne opslag volledig verplaatst kan worden naar de sd kaart of zitten er in de interne opslag bijvoorbeeld essentiële bestanden voor de werking van het toestel waardoor overzetten problemen kan geven?
 
Als die vol zit met GPX bestanden kan je die verwijderen.
Het is een video van voor de 396,maar het werkt daar ook bij.
 
  • Leuk
Waarderingen: *RW*
De interne opslag van mijn Zumo 396 zit tjokvol en heb er een praktisch leeg sd kaartje inzitten.

Weet iemand of de interne opslag volledig verplaatst kan worden naar de sd kaart of zitten er in de interne opslag bijvoorbeeld essentiële bestanden voor de werking van het toestel waardoor overzetten problemen kan geven?
Nee, dat kan niet, er staan inderdaad essentiële bestanden op die niet verplaatst mogen worden. De kaarten kunnen wel verplaatst worden met het programma uit bovenstaand filmpje.
Hoe vol is hij eigenlijk? Voor normaal functioneren zijn enkele tientallen MB’s vrije ruimte meer dan genoeg.
 
  • Leuk
Waarderingen: *RW*
De interne opslag van mijn Zumo 396 zit tjokvol en heb er een praktisch leeg sd kaartje inzitten.

Weet iemand of de interne opslag volledig verplaatst kan worden naar de sd kaart of zitten er in de interne opslag bijvoorbeeld essentiële bestanden voor de werking van het toestel waardoor overzetten problemen kan geven?
Bekend probleem.
Mijn gevoel zegt me dat de updates steeds groter worden en dat daarmee de interne opslag te klein gaat worden.
Kan het zijn dat er (net als bij Windows) overtollige bestanden blijven staan na updates?
 
Nee, dat kan niet, er staan inderdaad essentiële bestanden op die niet verplaatst mogen worden. De kaarten kunnen wel verplaatst worden met het programma uit bovenstaand filmpje.
Hoe vol is hij eigenlijk? Voor normaal functioneren zijn enkele tientallen MB’s vrije ruimte meer dan genoeg.
Dank je!

Ik heb nog 100mb over van de 7,02gb. Verplaatsen van kaarten gaat lukken.
 
Dank je!

Ik heb nog 100mb over van de 7,02gb. Verplaatsen van kaarten gaat lukken.
Da’s voorlopig nog meer dan genoeg. Het wordt pas een probleem bij de volgende kaartupdate, maar als het goed is zal die dan automatisch op de SD-kaart gezet worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: *RW*
Bekend probleem.
Mijn gevoel zegt me dat de updates steeds groter worden en dat daarmee de interne opslag te klein gaat worden.
Kan het zijn dat er (net als bij Windows) overtollige bestanden blijven staan na updates?
Hangt ervan af hoe je update. Als je rechtstreeks van Garmin Express op je Zumo installeert worden de oude kaarten overschreven,
Als je eerst op je PC installeert en daarna vanaf de PC op je Zumo, worden de nieuwe kaarten ernaast gezet en de realistische weergave van de afslagen ook niet geupdate. Bovendien blijft er ook een groot temp bestand op je PC staan.
 
Bekend probleem.
Mijn gevoel zegt me dat de updates steeds groter worden en dat daarmee de interne opslag te klein gaat worden.
Kan het zijn dat er (net als bij Windows) overtollige bestanden blijven staan na updates?
Niet alleen je gevoel, de kaarten worden daadwerkelijk groter bij elke update…
 
Hangt ervan af hoe je update. Als je rechtstreeks van Garmin Express op je Zumo installeert worden de oude kaarten overschreven,
Als je eerst op je PC installeert en daarna vanaf de PC op je Zumo, worden de nieuwe kaarten ernaast gezet en de realistische weergave van de afslagen ook niet geupdate. Bovendien blijft er ook een groot temp bestand op je PC staan.
In principe altijd via Express updaten, de andere methode alleen gebruiken als je weet wat je doet.
Ongeacht de methode blijft er inderdaad een grote hoeveelheid bestanden op je computer staan, en dat wordt alleen maar meer bij elke update; de oude kaarten (én de tijdelijke bestanden) worden niet verwijderd van je PC!
Kaarten kun je hiermee wissen: JaVaWa | JaVaWa GMTK

En de caches kun je opschonen met deze info: JaVaWa | Opschonen caches Garmin software
 
In principe altijd via Express updaten, de andere methode alleen gebruiken als je weet wat je doet.
Ongeacht de methode blijft er inderdaad een grote hoeveelheid bestanden op je computer staan, en dat wordt alleen maar meer bij elke update; de oude kaarten (én de tijdelijke bestanden) worden niet verwijderd van je PC!
Kaarten kun je hiermee wissen: JaVaWa | JaVaWa GMTK

En de caches kun je opschonen met deze info: JaVaWa | Opschonen caches Garmin software
Top!
 
Da’s voorlopig nog meer dan genoeg. Het wordt pas een probleem bij de volgende kaartupdate, maar als het goed is zal die dan automatisch op de SD-kaart gezet worden.
Ja klopt, recente update is inderdaad al automatisch op de SD-kaart gezet. Maar helder, dank je wel👍

Wat ik eigenlijk als neveneffect hoopte te bereiken was een stukje snelheid in het systeem terug te krijgen met het verplaatsen van de grote bulk, met de gedachte dat dit bij een smartphone vaak ook het effect is na opschonen van bijvoorbeeld foto en video mapjes.
 
Rigoureus opschonen resulteert maar al te vaak in een apparaat dat niet meer werkt… Zie de video voor de juiste manier van opschonen.
Het opruimen van GPX-bestanden bevordert de snelheid, en als je naast de standaard aanwezige kaarten nog andere erop gezet hebt deze niet tegelijk aanzetten.
De grootte van de kaart maakt niet uit, het toestel leest alleen het gedeelte dat afgebeeld wordt.
 
  • Leuk
Waarderingen: *RW*
@JaVaWa
Ik heb me net toch een stomme actie.... Ik wilde mp3 files uit het interne geheugen verwijderen, verwijder ik per ongeluk ook de map "voices" mee.. Zonder waarschuwing weg. Niet terug te draaien en map zit ook niet in de prullenbak van de laptop.. Een grote oeps dus..

Is dit te herstellen dat jij weet?

Edit: Niet meer nodig. Bij toeval stuitte ik in Garmin Express op de taalbestanden en ze zijn weer geïnstalleerd.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb in het verleden alle bestanden in vreemde talen verwijderd, dat gaf al een grote verbetering. Nu met de tip hierboven over het verwijderen van de express updates 30 GB (!!!!) vrij gekregen
Ik ook een ruime 30 Gig.....
Mijn C-schijf gaf dan ook regelmatig meldingen dat hij bijna vol was.
 
@JaVaWa
Ik heb me net toch een stomme actie.... Ik wilde mp3 files uit het interne geheugen verwijderen, verwijder ik per ongeluk ook de map "voices" mee.. Zonder waarschuwing weg. Niet terug te draaien en map zit ook niet in de prullenbak van de laptop.. Een grote oeps dus..

Is dit te herstellen dat jij weet?

Edit: Niet meer nodig. Bij toeval stuitte ik in Garmin Express op de taalbestanden en ze zijn weer geïnstalleerd.
Zelf de map voice weer aanmaken. Met expres het voice bestand weer ophalen. Anders een pb dan stuur ik jouw de bestanden.
 
Zelf de map voice weer aanmaken. Met expres het voice bestand weer ophalen. Anders een pb dan stuur ik jouw de bestanden.
Dank je, maar is niet nodig. Ik zag dat de taalbestanden op Garmin Express staan. Dus kon mooi alleen de NL bestanden downloaden en nu werkt het weer
 
Terug
Bovenaan Onderaan