Garmin Zumo instappen

Snijworst

MF'er
12 aug 2015
69
3
Hallo,

Ik ben overtuigd TomTom gebruiker voor zowel de auto als de motor, maar vanuit mijn functie van tourcommissaris bij een motorclub krijg ik soms toch vragen over hoe een route of track in een Garmin te zetten en dan moet ik het antwoord schuldig blijven.
Nu wil ik mij toch eens gaan verdiepen in de basisbeginselen van Garmin en er een gebruikt exemplaar aanschaffen.
Mijn vraag is nu; is een gebruikte Zumo 550 voldoende om om te leren gaan met Garmin?
 
Mijn vraag is nu; is een gebruikte Zumo 550 voldoende om om te leren gaan met Garmin?


Nee.

Vanaf de 34*/39* en de 59* modellen is er teveel veranderd om op de manier te werken zoals met een 220/550/660

En nu is er de XT...


Wil je de Garmin leren kennen, en er echt mee leren werken? Dan vrees ik dat je die TomTom even aan de kant moet zetten en een moderne versie Garmin GPS aanschaffen en ermee aan de slag te gaan.
Inclusief Basecamp...


Een route of track inladen is "piece of cake"... De manier hoe je die route maakt en/of op welke manier je omgaat met een track.. daar is het om te doen.
Succes.
 
Nee, zo werkt dat bij mij niet, ik moet het zelf zien en doen.


Kijk nu eerst maar eens naar de site van mrGPS vooraleer zo'n conclusies te trekken... ;)

Er is geen betere site om die dingen te leren kennen. Mr GPS heeft voldoende materiaal waar hij laat zien hoe het moet. Zelfs als je een Garmin hebt aangeschaft is het geen overbodige luxe om zijn filmpjes er eens bij te nemen.
Of ineens de videocursus eens door te nemen natuurlijk...





Als het echt gewoon is om routes en/of tracks in te kunnen laden... dan heb je geen eigen toestel nodig, ook geen videocursus...
Gewoon Basecamp installeren, GPS aan de laptop hangen en de route of track (of beide) gewoon naar je toestel slepen...
 
Gewoon Basecamp installeren, GPS aan de laptop hangen en de route of track (of beide) gewoon naar je toestel slepen...
Geen BaseCamp installeren, daarmee maak je jezelf het alleen maar moeilijker dan nodig is (en het kost ook een hoop extra tijd, BaseCamp wil elk nieuw toestel helemaal scannen).
Vergeet ook de routes, met uitzondering van de zumo 210/220 (die kunnen namelijk niet met tracks overweg).
Alle andere zumo's kun je het beste voorzien van tracks. Deze zet je gewoon via de Verkenner in de map \garmin\GPX (oudere toestellen) of in de map \GPX (nieuwere toestellen).
 
Geen BaseCamp installeren, daarmee maak je jezelf het alleen maar moeilijker dan nodig is (en het kost ook een hoop extra tijd, BaseCamp wil elk nieuw toestel helemaal scannen).


Vergeet ook de routes,


Ok, deel één wil ik nog aannemen... als je zelf geen routes/tracks maakt is BC idd niet nodig.

Maar waarom geen routes? Een track inladen doe ik enkel als ondersteuning. Niet als enige manier om te navigeren, want maar 2 punten en je moet het herberekenen uitzetten... Ook een heel gedoe als je dan eens van de originele track af moet....
 
Maar waarom geen routes? Een track inladen doe ik enkel als ondersteuning. Niet als enige manier om te navigeren, want maar 2 punten en je moet het herberekenen uitzetten... Ook een heel gedoe als je dan eens van de originele track af moet....
Omdat routes gemaakt in een andere kaart dan die op het toestel staat, of routes die zijn gemaakt met een ander product dan MapSource of BaseCamp vaak tot problemen zullen leiden. Bij tracks heb je dat probleem niet; wel herberekenen uitzetten. Dat laatste is bij een door een organisatie voorbereide route geen punt; het is juist de bedoeling dat je niet van de originele track af gaat...

Routes zijn prima als je ze zelf maakt, maar als een routeorganisatie ze verspreid kan die het veel beter bij tracks houden. Een (beter) alternatief is dat de routeorganisatie ze vooraf verspreid, zodat iedereen de route kan prepareren op de manier die het beste bij zijn toestel past.
Bij moderne TomTom Riders en Garmin zumo's kan dat prepareren beperkt blijven tot het laden van de track, maar bij oudere toestellen (zumo 220, StreetPilots) of bij outdoortoestellen (Montana, GPSMAP 276Cx) zal er wat meer moeten gebeuren.
 
Omdat routes gemaakt in een andere kaart dan die op het toestel staat, of routes die zijn gemaakt met een ander product dan MapSource of BaseCamp vaak tot problemen zullen leiden. Bij tracks heb je dat probleem niet; wel herberekenen uitzetten. Dat laatste is bij een door een organisatie voorbereide route geen punt; het is juist de bedoeling dat je niet van de originele track af gaat...


Klopt, en dat laatste werkt alleen als er niet onverwacht ineens wegenwerken of afgesloten wegen opduiken...
Dan begint de ellende met een track en slechts twee viapunten. Meteen de reden waarom er zoveel zijn die Garmin verketteren en overstapten naar TomTom.


Ik rij altijd een route, laat het herberekenen gewoon aanstaan en heb de track ervan onderliggend in beeld. Best of both worlds...
(m'n viapunten zijn bijna allemaal zonder melding uiteraard)
 
als er niet onverwacht ineens wegenwerken of afgesloten wegen opduiken...
Dat kan alleen als de tourcommissaris zijn werk niet goed gedaan heeft... Het gaat hier immers over ritten die op een bepaalde datum in groepsverband worden gereden. Wegwerkzaamheden zijn zelden onverwacht, meestal worden ze ruim van tevoren aangekondigd in de lokale media. Iets waar een tourcommissaris rekening mee houdt/zou moeten houden.
 
Dat kan alleen als de tourcommissaris zijn werk niet goed gedaan heeft... Het gaat hier immers over ritten die op een bepaalde datum in groepsverband worden gereden. Wegwerkzaamheden zijn zelden onverwacht, meestal worden ze ruim van tevoren aangekondigd in de lokale media. Iets waar een tourcommissaris rekening mee houdt/zou moeten houden.


Niet dat dit altijd goed gaat, maar je hebt een punt.
En dan hopen dat degene met een Garmin ook met zo'n track kunnen werken natuurlijk.



In zo'n geval, om als tourcommissaris die tracks in dat ding te steken, dan kan TS zich de moeite sparen om kosten te doen he... :t

Dan heb ik dit bericht verkeerd begrepen, ik ging er vanuit dat hij de werkwijze van Garmin volledig wilde beheersen, inclusief het maken van routes/tracks, het verschil ervan kennen, de meldingen van de viapunten etc...
 
Dan heb ik dit bericht verkeerd begrepen, ik ging er vanuit dat hij de werkwijze van Garmin volledig wilde beheersen, inclusief het maken van routes/tracks, het verschil ervan kennen, de meldingen van de viapunten etc...

Hoezo? Is toch geen woord Spaans bij?

Nu wil ik mij toch eens gaan verdiepen in de basisbeginselen van Garmin en er een gebruikt exemplaar aanschaffen.

Vandaar
Snelcursus track importeren en koop een 34*/39*/59* of XT en geen 220/550/660.
 
Laatst bewerkt:
Voor de duidelijkheid; ik maak een route in myrouteapp met de tt kaarten. Haal de verschillen eruit door te vergelijken met Here en sla op als .gpx met route en track.

Clublid download de gpx, zet hem (geen idee hoe) in zn Garmin (geen idee welke) en meld me dat de route 175 km lang is terwijl de track 200 zou moeten zijn.

En ik wil graag weten waarom, vandaar mijn vraag...
 
Het gaat me dus allerminst om een spoedcursus routes maken met BC maar puur om het in het apparaat zetten van een gpx en hoe garmin dan omgaat met route of track, en waarom...
 
Omdat je vanuit MRA nooit een route naar een Garmin mag sturen. Routes mogen en kunnen alleen van Basecamp komen. gelijk welk ander programma kan geen goede routes geven. Zijn allemaal directe routes, die moet je herberekenen en dan begint de afwijking. Vanuit MRA of Kurviger steeds een spoor en dat in het toestel omzetten naar reis.
 
Omdat je vanuit MRA nooit een route naar een Garmin mag sturen.
Ook niet naar een Tomtom hoor, werkt daarin net zo beroerd.

Hoe je de route (track dus eigenlijk) in het toestel zet is niet ingewikkeld, gewoon het GPX-bestand met de Verkenner in de eerder genoemde map zetten.
 
Ook niet naar een Tomtom hoor, werkt daarin net zo beroerd.

Hoe je de route (track dus eigenlijk) in het toestel zet is niet ingewikkeld, gewoon het GPX-bestand met de Verkenner in de eerder genoemde map zetten.


Een route is geen track. In mn tomtom zet ik, om het even op welke manier, een gpx met daarin een route en een track en die komen ook als zodanig in beeld. Ik kan dan rechtstreeks kiezen welke ik wil rijden. Tt gaan nooit de track herberekenen naar eennreis. Wat is de reden dat Garmin dat wel doet?
 
Een TomTom maakt altijd een route van een track! Net als een Garmin zumo. De route die je erin zet bevat heel weinig punten, waardoor het resultaat wat het toestel ervan maakt behoorlijk kan afwijken. Een track bevat veel meer punten, waardoor het uiteindelijke resultaat ook veel beter zal zijn.
 
Een route is afhankelijk van de instellingen van t apparaat, een track niet, dat is een streep op de straat die één op één gevolgd wordt...
 
Bij sommige types toestellen wel ja, maar niet bij zumo's en al helemaal niet bij TomToms...
Een TomTom kan alleen routes op het scherm tonen; zet je een track erop dan wordt die altijd omgezet naar een route.

Overigens, als je een gpx-bestand met een route en een track op je TomTom zet, dan zal die geen onderscheid maken en ze beiden beschouwen als een track! Dat kun je aan het symbool zien: track=gestippeld, route (uit een ITN-bestand)= doorgetrokken lijn. Het verschil tussen route en track uit de GPX is dan alleen het aantal punten.
 
Voor de duidelijkheid; ik maak een route in myrouteapp met de tt kaarten. Haal de verschillen eruit door te vergelijken met Here en sla op als .gpx met route en track.

Clublid download de gpx, zet hem (geen idee hoe) in zn Garmin (geen idee welke) en meld me dat de route 175 km lang is terwijl de track 200 zou moeten zijn.

En ik wil graag weten waarom, vandaar mijn vraag...

Wellicht heeft de track te weinig routepunten waardoor de Garmin er zijn eigen route van gaat maken.
Maak er een spoor van en het zou op alle systemen goed moeten gaan.

Harde en zachte routepunten zijn wel een punt van aandacht voor Garmin gebruikers.
Harde mogen niet gemist worden en zachte kan je overslaan zonder teruggestuurd worden.
 
Bedankt voor alle reacties, maar nu even terug waar t om draait; is een zumo 550 voldoende om te leren hoe een gedownloade gpx met daarin een route en een track in het apparaat te zetten en te zien wat ik dan kan rijden?
 
Nobel om een Garmin aan te willen schaffen om het uit te zoeken. Ben zelf blij met mijn El Cheapo 346 LMT-S Zumo, deze kosten geen drol Garmin Zumo 346LMT-S (< €300) en werken prima. Entertainment (muziek) en flitspaal info ook dik in orde.
Geen transflective scherm, mag je ook niet verwachten in deze prijsklasse.

Heb jarenlang met een GPSMAP60 op het stuur rondgereden, ging prima maar in routes en herberekening was die niet goed.

Kortom even kortsluiten met je mederijder welke Garmin die gebruikt en de GPX bestanden van meer waypoints voorzien.

Recente Garmin Zumo zou hier goed mee om moeten gaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan