Garmin Zumo instappen

Bedankt voor alle reacties, maar nu even terug waar t om draait; is een zumo 550 voldoende om te leren hoe een gedownloade gpx met daarin een route en een track in het apparaat te zetten en te zien wat ik dan kan rijden?

Oude meuk moet je niet willen supporten.
Maak van een ander zijn probleem niet jouw probleem :+

Zoals eerder gemeld, meer 'broodkruimels / kiezels' in het GPX bestand zetten en iedereen deze zelf correct in zijn GPS laten zetten.
En anders het let op je achterganger systeem hanteren tijdens een rit.
 
Wellicht heeft de track te weinig routepunten waardoor de Garmin er zijn eigen route van gaat maken.
Maak er een spoor van en het zou op alle systemen goed moeten gaan.

Track = spoor. Track is Engels / Amerikaans waar wij spoor gebruiken.

Heb je die track importeren video wel bekeken? Met een track kun je zelfs off road rijden.

Bedankt voor alle reacties, maar nu even terug waar t om draait; is een zumo 550 voldoende om te leren hoe een gedownloade gpx met daarin een route en een track in het apparaat te zetten en te zien wat ik dan kan rijden?

Nee, want heel veel zullen met een nieuwer apparaat en dan is het dus net weer anders.

Ik herhaal nog maar eens wat @JaVaWa Wa schreef
Omdat routes gemaakt in een andere kaart dan die op het toestel staat, of routes die zijn gemaakt met een ander product dan MapSource of BaseCamp vaak tot problemen zullen leiden. Bij tracks heb je dat probleem niet; wel herberekenen uitzetten. Dat laatste is bij een door een organisatie voorbereide route geen punt; het is juist de bedoeling dat je niet van de originele track af gaat...

Routes zijn prima als je ze zelf maakt, maar als een routeorganisatie ze verspreid kan die het veel beter bij tracks houden. Een (beter) alternatief is dat de routeorganisatie ze vooraf verspreid, zodat iedereen de route kan prepareren op de manier die het beste bij zijn toestel past.
Bij moderne TomTom Riders en Garmin zumo's kan dat prepareren beperkt blijven tot het laden van de track, maar bij oudere toestellen (zumo 220, StreetPilots) of bij outdoortoestellen (Montana, GPSMAP 276Cx) zal er wat meer moeten gebeuren.

Je moet tracks uitwisselen en niet GPX files, want dan kan elke deelnemer op zijn kaart een andere route voor zijn neus krijgen, afhankelijk van de kaart en zijn navigatieapparaat. Tracks = sporen zijn hard.
 
Laatst bewerkt:
Hoezo? Is toch geen woord Spaans bij?

Klopt...

Was meer bezig met het feit dat hij als routecommissaris enkel wilde weten hoe juist een route (of track) in een Garmin te krijgen bezig en had dat deeltje van de beginpost even gemist.

Als Snijworst zich wil verdiepen in de werking van een Garmin GPS lijkt het mij verstandig om een jonger toestel aan te schaffen. Zelf die TomTom even van de motor te halen en eens een tijdje te werken met Garmin. Alleen zo ga je volgens mij de logica van Garmin begrijpen.

Of toch maar eens beginnen met de site van Mr GPS te openen misschien... Staan wel wat filmpjes op die 't één en 't ander verduidelijken... ;)
 
Begrijp het probleem sinds vandaag een stuk beter. Mijn Zumo346 maakte er vandaag ook een potje van. Oorzaak een onverharde weg in de route, onverhard mijden stond aan in de GPS. Maar dat mijden van onverhard geldt dan weer niet als meneer Zumo je weer terug wil sturen naar het punt waar onverhard begon, werd via een ander bospad terug gestuurd terwijl ik al weer verhard reed aan de andere kant van het bos waar de route verder had moeten gaan :+

Dat terug sturen kwam dan weer omdat herberekenen aan stond. Beide variabelen (onverhard mijden en herberekenen) staan nu uit in zowel de Zumo als Basecamp.

De kans op routeverschil is er dus al als men met hetzelfde type Garmin een route inleest.
 
Begrijp het probleem sinds vandaag een stuk beter. Mijn Zumo346 maakte er vandaag ook een potje van. Oorzaak een onverharde weg in de route, onverhard mijden stond aan in de GPS. Maar dat mijden van onverhard geldt dan weer niet als meneer Zumo je weer terug wil sturen naar het punt waar onverhard begon, werd via een ander bospad terug gestuurd terwijl ik al weer verhard reed aan de andere kant van het bos waar de route verder had moeten gaan :+

Dat terug sturen kwam dan weer omdat herberekenen aan stond. Beide variabelen (onverhard mijden en herberekenen) staan nu uit in zowel de Zumo als Basecamp.

De kans op routeverschil is er dus al als men met hetzelfde type Garmin een route inleest.

1 - zet ipv de route, ook een spoor in je navi, dan kan je zelf altijd het spoor terugvinden mocht je van de route afgeweken zijn
2 - zet alle punten op ‘niet waarschuwen’ zodat je niet teruggestuurd wordt als herberekenen aan staat

verschil in route op verschillende apparaten krijg je als je een spoor in het apparaat laat herberekenen naar een route, dat is wat anders dan het herberekenen van de route tijdens het rijden
 
1 - zet ipv de route, ook een spoor in je navi, dan kan je zelf altijd het spoor terugvinden mocht je van de route afgeweken zijn
2 - zet alle punten op ‘niet waarschuwen’ zodat je niet teruggestuurd wordt als herberekenen aan staat

verschil in route op verschillende apparaten krijg je als je een spoor in het apparaat laat herberekenen naar een route, dat is wat anders dan het herberekenen van de route tijdens het rijden

Dank voor deze input. Ga me zeker verdiepen in het 'sporen' verhaal.

Overigens was dit een route die ik vorig jaar gemaakt heb en nog in de GPS stond, het zandpad pas later toegevoegd om een vervelend stuk op doorgaande wegen te omzeilen. Was nog niet getest, nu wel :+

Andere factor waarom de route in de kreukels lag zou naast herberekenen en onverhard mijden, updates van het kaartmateriaal kunnen zijn. We zijn immers weer 2 / 3 kaarten verder.

Route binnengehaald in Basecamp (kaart 2021-1) en daar was de route ook een bende geworden rond het zandpad. Route gefatsoeneerd met extra waypoints (uiteraard van het type niet waarschuwen) en vandaag de route op de GPS kunnen rijden zoals ik deze bedacht had :]
 
Afgelopen donderdag nog een tanktastocht van 1996 in Basecamp naar track omgezet en in mijn Zumo346 geladen.
In basecamp en op de 346 de kaart 2020-3.
Afgezien van wat totaal veranderde situaties (rotonde ipv kruising, eenrichtingsverkeer etc) ging dat prima.
Waarom deze route? Begint in ons dorp bij de ene kroeg en eindigt bij de andere. Lopend 100 meter. Op de motor 139 km. :+
 
De tip van HaagseRay is de gouden tip.

Mooi kleurtje aan de track (spoor) geven en laten tonen op de kaart.
Geen misverstand meer mogelijk over wat nu de juiste route is :]
 
De tip van HaagseRay is de gouden tip.

Mooi kleurtje aan de track (spoor) geven en laten tonen op de kaart.
Geen misverstand meer mogelijk over wat nu de juiste route is :]


Zal wel zijn, die tip stond op de vorige pagina ook al te lezen.... ;)

Ik rij altijd een route, laat het herberekenen gewoon aanstaan en heb de track ervan onderliggend in beeld. Best of both worlds...
(m'n viapunten zijn bijna allemaal zonder melding uiteraard)




Als iedereen op die manier even de moeite zou nemen om van de eigen gemaakte, of gedownloade routes een track (spoor) te maken en de viapunten zonder melding te zetten zouden er al een pak minder "klachten" te vinden zijn over de werkwijze van die eigenwijze Garmin toestellen. :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan