Garmin Zumo XT

WayPoint

MF'er
13 apr 2015
43
0
Notter
De nieuwe Garmin Zumo XT:

1583311331505.png


Maart 2020 vond Garmin dat het weer tijd werd voor een nieuwe Zumo. Voorafgaand aan de introductie van Garmin hebben we de gelegenheid gehad om het toestel een goed te testen in Andalusië (Zuid Spanje) in februari van dat jaar. In ieder geval een prima gelegenheid om het scherm te testen bij zonnig weer.

Met de Garmin Zumo XT heeft Garmin weer een flinke stap vooruit gezet. Wat gelijk opvalt is het 5,5 inch scherm met een resolutie van 1280 x 720 pixels. Dit in combinatie met de uitstekende herlderheid maakt dit het beste scherm wat er nu op de markt verkijgbaar is voor een motornavigatiesysteem. Daarnaast heeft Garmin ook goed gekeken naar de populaire TomTom Rider. Onder andere het starten van een route op een ander punt dan het startpunt is veel makkelijker geworden. De Garmin Zumo XT brengt je gewoon naar het dichtsbijzijnde punt, indiend gewenst! Daarnaast is de avontuurlijke route functie ook verbeterd, en de manier om te kiezen voor een efficiente route of een leuke route gaat eenvoudig, na het ingeven van je bestemming kan je kiezen voor Ga (efficient) of de bergtop voor avontuur!

Voor meer info en video's zie:
Garmin Zumo XT review en video's
 
Sjiek ding! Is er al een prijsindicatie?

Hebben Garmins tegenwoordig eigenlijk ook filemeldingen, zoals de Riders dit hebben?
Edit: volgende keer eerst even op het linkje klikken O-)
 
Laatst bewerkt:
Wat is dat nou, geen prijs erbij vermelden...... :?

Edit: link aangeklikt en zie het al, voorlopig veel te duur.
 
Ah, nu zie ik de prijs ook. Erg prijzig, maar valt nog enigszins mee. Nog wel kleine 200 euro duurder dan de TomTom Rider 550 en of hij dat waard is weet ik niet.
 
Mooi ding met mooie features. 500 vind ik wel echt stevig aan de prijs dus dat wordt hem nog niet!
 
Ik zie bij de specs dat het gedeeltelijk een TFT scherm is (TFT + capacitief scherm denk ik). Voor de helderheid en afleesbaarheid.
Is het nu hetzelfde scherm-type als de BMW VI?
 
Ik zie bij de specs dat het gedeeltelijk een TFT scherm is (TFT + capacitief scherm denk ik). Voor de helderheid en afleesbaarheid.
Is het nu hetzelfde scherm-type als de BMW VI?

Niet het zelfde scherm maar 0,5 Inch groter.
De helderheid en leesbaarheid schijnt wel net zo goed te zijn als de BMW Navigator VI.
 
Lijkt me prima toestel.
Toch blijf ik (tot die uit elkaar valt) voorlopig maar bij mijn Zumo 350. Deze bevalt mij nog steeds prima!
Om van een willekeurig punt op een route te komen dat lukt mij ook zelf nog wel.
Ieder jaar weer iets beter en iets mooier. Dat zal altijd wel zo blijven!
 
Lijkt me prima toestel.
Toch blijf ik (tot die uit elkaar valt) voorlopig maar bij mijn Zumo 350. Deze bevalt mij nog steeds prima!
Om van een willekeurig punt op een route te komen dat lukt mij ook zelf nog wel.
Ieder jaar weer iets beter en iets mooier. Dat zal altijd wel zo blijven!
13 jaar met de 550 gedaan , sinds vorig jaar de 595, kijk over een jaar of 10 wel weer , (als ik dan nog mag rijden......)
 
Niet het zelfde scherm maar 0,5 Inch groter.
De helderheid en leesbaarheid schijnt wel net zo goed te zijn als de BMW Navigator VI.
Ja groter, dat weet ik, maar ik bedoel de techniek. Kijk, op de nieuwe motoren zie je die TFT dashboards. Kraakhelder en perfect af te lezen onder alle omstandigheden. Om te kunnen aanraken en bedienen heh je daarboven een capacitief scherm. Dat is bij deze Zumo, is dat ook het geval bij de BMW VI? Daar hoorde laatst iemand een opmerking over maken dat de VI niet altijd goed afleesbaar was.

Just curious ... :+
 
13 jaar met de 550 gedaan , sinds vorig jaar de 595, kijk over een jaar of 10 wel weer , (als ik dan nog mag rijden......)
Wrs hoef je over een paar jaar helemaal geen aparte GPS meer te kopen.
De TFT-dashboards worden steeds veelzijdiger en steeds beter afleesbaar.
Ook kan er steeds meer. Straks kan je vanaf de motor thuis de VW hoger zetten en de magnetron voor je 1-pans-gerecht starten.

De navigatie zit straks gewoon in je motorfiets zelf. Wellicht te laden middels een app.
Niks meer aparte toestellen ergens in een hoekje onder je windscreen, maar de route is gewoon zichtbaar in het hoofd-display.
 
Ik zie wel een aantal leuke verbeteringen, waarvan ik hoop dat Garmin ze met een software update toegevoegd gaan worden.
En een route toevoegen via app lijkt me super.
Time will tell
 
13 jaar met de 550 gedaan , sinds vorig jaar de 595, kijk over een jaar of 10 wel weer , (als ik dan nog mag rijden......)
Hier ook dik 10 jaar met de Zumo 550 gedaan, stuk gegaan en een paar jaar geleden de moderne TT550 gekocht en hopelijk gaat hij ook lang mee..... :+

Dan zien we wel weer of ik ooit eentje tweedehands aanschaf, ik gebruik nu slechts de kronkelroute en naar huis optie. Ding op de motor klikken, doel intoetsen en rijden.....en tussendoor afwijken. Al dat gedoe met uren vooraf routes uitzetten, uitwisselen, geklooi achter de computer is niet meer aan mij besteed...

Veel plezier ermee, want hij ziet er fraai uit!
 
Ik heb een BMW Nav5 (ook Zumo maar dan met BMW sticker), wat zou een reden voor mij kunnen zijn om hem aan te schaffen? (los van het scherm)
 
Ik heb alle video's van Mr GPS bekeken over dit ding. Het is wel een hele verbetering en heeft nu veel functionaliteit die al jaren op de TT zat. Maar het scherm - ik weet niet of de techniek anders is dan van de Nav VI van BMW. Dat is een prima afleesbaar scherm overigens- maar het heeft veel problemen. Ik ben inmiddels aan de derde unit bezig in drie jaar. Het is zelfs buiten garantie nog een keer vervangen. Dus voor ik hier in zou investeren wacht ik eerst even de ervaringen af van de early adapters.
 
Heb nog steeds de Zumo 550😔 ding draait nog steeds, echter al jaren geen update gedaan.
Moet me eens verdiepen in wat nieuws.
Denk nu aan de Zumo 595. Wellicht dat ie nog goedkoper wordt nu de XT op de markt is.
 
Ik heb een BMW Nav5 (ook Zumo maar dan met BMW sticker), wat zou een reden voor mij kunnen zijn om hem aan te schaffen? (los van het scherm)

Er zijn redelijk veel verbeteringen. Beter scherm, Sneller, Updates en routes laden via WiFi, Routes laden via telefoon, neerslag melding, Beter omgaan met routes gemaakt via andere routeplanners, Herberekenen hoeft niet meer uit. je wordt niet meer eindeloos naar een gemist hard via punt gestuurd enz. enz.

Maar er is ook een groot nadeel. Bij past niet meer in de BMW (Zummo 660) houder.
Er is ook geen communicatie meer mogelijk met de BMW boordcomputer.
 
@GS_BEN Ja dan moet je wachten op de Nav VII, De vraag is hoe snel BMW daarmee komt. De normale update frequentie van BMW is om de 4 jaar, dus dat zou 2021 kunnen zijn, maar wellicht wijken ze daar nu vanaf want die Zumo XT heeft toch wel heel wat meer te bieden dan de V/VI.
 
Ik ben zelf ook benieuwd of Garmin enkele nieuwe functies/verbeteringen met een update ook beschikbaar gaat stellen op andere modellen zoals de Zumo 396.
 
als je de video's op YouTube bekijkt kan dit toestel dat wel
altijd een sterk punt geweest van garmin
ik rijd alweer een tijdje met de 660
dit zou een goede vervanger kunnen zijn
ook vanwege de topografische kaarten

ikwas eigenlijk op zoek naar een betalbare telefoon zoals een Hammet exolorer
een poolse bouwtelefoon, water en stofdicht
kan er alleen weinig over vinden behalve poolse info

heb ook nog een tomtom 450 voor de kronkelwegen
deze optie werkt erg goed op de asfald wegen
jammer dat die geen ofroad tracks kan rijden

dit kan die xt wel
het is een garmin
adventures roads is zeer sterk verbeterd, lijkt op de kronkelweggetjes van tomtom
weet niet of die net zo goed is maar komt in de buurt
de garmin heeft net wat meer pluspunten dan de tomtom

ik zal wel zien of ik em aankoop
rij nu met 2 van die dingen|(
1 moet genoeg zijn
 
heb ook nog een tomtom 450 voor de kronkelwegen
deze optie werkt erg goed op de asfald wegen
jammer dat die geen ofroad tracks kan rijden

dit kan die xt wel

Zoals ik het heb begrepen zijn die topo kaarten enkel visueel en niet routeerbaar…



Maar het is wel leuk om ze als achtergrond zichtbaar te hebben staan, dat dan weer wel.
Een track volgen is ook zo moeilijk niet he.


Na de zomer ga ik mijn 395 ook op pensioen sturen voor de nieuwe XT.
 
als je de video's op YouTube bekijkt kan dit toestel dat wel
altijd een sterk punt geweest van garmin

Yep, zie het staan, las er overheen:

Garmin Drive app

Met behulp van de Garmin Drive app verstuur je eenvoudig GPX bestanden naar je Garmin Zumo XT of deel je ze met mede motorrijders. Met de Garmin Drive app blijf je ook op de hoogte van files en flitspalen onderweg.
 
Heb nog steeds de Zumo 550😔 ding draait nog steeds, echter al jaren geen update gedaan.
Moet me eens verdiepen in wat nieuws.
Denk nu aan de Zumo 595. Wellicht dat ie nog goedkoper wordt nu de XT op de markt is.

Zo kijk ik momenteel ook een beetje. Mijn 660 is aan vervanging toe, maar ik vind 500 euro voor de XT wel een hele hoop geld. Hopelijk zakt de 595 straks een beetje.
 
Terug
Bovenaan Onderaan