Garmin Zumo XT

Zo kijk ik momenteel ook een beetje. Mijn 660 is aan vervanging toe, maar ik vind 500 euro voor de XT wel een hele hoop geld. Hopelijk zakt de 595 straks een beetje.
De XT is een stuk goedkoper dan de 660 toen die geïntroduceerd werd...
Voor de zumo 500 (het goedkope broertje van de 550 zonder autosteun en met minder geheugen) betaalde ik in 2008 ook 500 euro. Rekening houdend met de inflatie is de XT een koopje...
 
Ik vervang niks zolang mijn BMW Nav5 het nog goed, ik vind het allemaal teveel van hetzelfde.

Ik besteed dat geld liever aan nieuwe kleding oid.
 
Zo kijk ik momenteel ook een beetje. Mijn 660 is aan vervanging toe, maar ik vind 500 euro voor de XT wel een hele hoop geld. Hopelijk zakt de 595 straks een beetje.


Waarom dan geen 396.... (329€)

Is prijs/kwaliteit beter dan de 595.
 
Laatst bewerkt:
Wel apart, dat de helft van de reacties hierboven is 'te duur'. Ikzelf was juist erg verrast over de prijs, 100 euro lager dan de adviesprijs van de zumo595. En ruim 300 euro minder dan de BMW Nav VI.
Zeker: hij is duurder dan de TT Rider of de Zumo396, maar hij heeft dan ook een 5,5 inch scherm ipv 4,3. Nee, persoonlijk vind ik de prijs van de XT eerder te laag dan te hoog. Het is zonneklaar dat Garmin de messen heeft geslepen om het aan TT verloren marktaandeel terug te winnen.

Bovendien: of iets duur is wordt ook bepaald door de verhouding tussen prijs en kwaliteit. Ik denk dat het goed is, voor je een oordeel velt even te verdiepen in het toestel, bijvoorbeeld via de review video's op


Overigens; voor wie toch liever niet dergelijke bedragen wil uitgeven: op marktplaats is het aanbod van tweedehands zumo's explosief gegroeid (hoe zou dat komen? ;)) en worden er op dit moment meer dan 100 aangeboden. Niet alleen de oude types als de 550 en 660, maar ook opvallend veel 590, 595 en zelfs de 396 zie ik voorbij komen.

Het slechte nieuws: na een eerste, kleine, leveringis de XTin heel Eu alweer uitverkocht; en het is op dit moment volstrekt onduidelijk wanneer er weer nieuwe voorraad komt.
 
Ik zeg niet dat hij te duur is, ik zeg dat ik het een hoop geld vind, dat is wat anders. Prijs-kwaliteit zal het gerust wel goed zitten, maar ik blijf het veel geld vinden. Dus een groot aanbod gebruikte op MP is precies waar ik op gehoopt had.
 
Wel apart, dat de helft van de reacties hierboven is 'te duur'. Ikzelf was juist erg verrast over de prijs, 100 euro lager dan de adviesprijs van de zumo595
Helemaal mee eens, kost bijna de helft van een BMW navigator VI, en is een stuk beter. Wel benieuwd wat BMW nu gaat doen, ik denk dat Garmin BMW behoorlijk voor het blok gezet heeft. De eerste goedkopere Nav VI's staan al op internet
 
Mooi toestel ! Maar ben na al die jaren wat "Garmin-Moe"
Enkel moment getwijfeld om het toch tedoen , maar had me voor genomen om de overstap naar TomTom tedoen...

Dus vanmiddag bij MrGps een TomTom Rider 550 besteld.

Iedereen die wel met de Zumo XT aan de gang gaat,veel plezier ermee !
 
Laatst bewerkt:
Na het zien van de video van MrGPS dacht ik direct die Zumo XT wil ik hebben.

Maar mijn TomTom Rider 550 bevalt goed en dit apparaat heeft ook geen geheimen meer voor mij.

Voordelen die ik zie in de Zumo XT t.o.v. de Rider 550 zijn.
- Beter en groter scherm.
- Met de Garmin weergave kan ik de bochten beter inschatten. (Mijn ervaring met mijn oude Garmin Zumo)
- Routes/Tracks eenvoudig via de smartphone laden. (Ben nu aan het kijken of ik dit ook voor TomTom kan maken (Android))
- Weergave van de originele track (geen GPX Track 2 OV2 nodig zoals bij TomTom)
- Mogelijkheid om Off Road te rijden. (Heb ik persoonlijk geen behoefte aan)
- Andere functies zoals regen melding of satellietbeelden enzovoort vind ik ook niet zo belangrijk.

Zaken die volgens mij bij TomTom nog steeds beter zijn;
- Live Traffic file informatie.
- Starten van Tracks gaat sneller (ik ben waarschijnlijk nog ongeduldiger als MrGPS 😙)
- Als ik de video's zo bekijk vind ik de Kronkel en spannende route er bij TomTom naar mijn smaak er nog steeds iets beter uitzien.
- Laden van meerdere Tracks via PC vind ik bij de TomTom handiger. (Mijn eerste onderzoek laat zien dat automatiseren bij Garmin lastiger wordt)
- Draaien van het scherm is gemakkelijker.
- Bediening is eenvoudiger (zeker voor beginners)

Dus na een paar nachtjes slapen heb ik besloten toch geen Zumo XT te kopen maar gewoon de TomTom Rider 550 te blijven gebruiken.
Maar wellicht komt er ooit toch een Zumo XT naast te hangen wat zo te zien is het wel een heel erg mooi apparaat. De belangrijkste punten die mij hebben doen besluiten om van Garmin over te stappen naar TomTom lijken nu opgelost.
 
Ik heb vorig jaar nog bewust een 660 gekocht. Vooral vanwege het weer omgaan met routes, starten, afwijken etc. Maar altijd gevonden dat het mooiste toestel een combi van de 550 en een Zumo is.

De XT komt daar dicht bij in de buurt. Het lijkt wel of hij je vooral terugstuurt naar daar waar je de route verlaten hebt. Zelfs met herberekenen aan. Maar hoe je dan voorbij een wegopbreking komt als je steeds naar daar waar je de route verlaat gestuurd wordt zal de praktijk leren. Maar dat geklooi met op de route staan hoeft niet meer. Top.

De TT lijkt sneller en mooiere routes te maken op het toestel. Tenminste in NL.
Maar die kun je ook maken op TT drive (op de telefoon zelfs) en naar de XT sturen. Duurt iets langer, maar het kan.
Ik denk dat dit mijn volgende toestel wordt. Als ie weer leverbaar is.
 
Wel apart, dat de helft van de reacties hierboven is 'te duur'. Ikzelf was juist erg verrast over de prijs, 100 euro lager dan de adviesprijs van de zumo595. En ruim 300 euro minder dan de BMW Nav VI.
Zeker: hij is duurder dan de TT Rider of de Zumo396, maar hij heeft dan ook een 5,5 inch scherm ipv 4,3. Nee, persoonlijk vind ik de prijs van de XT eerder te laag dan te hoog. Het is zonneklaar dat Garmin de messen heeft geslepen om het aan TT verloren marktaandeel terug te winnen.

Bovendien: of iets duur is wordt ook bepaald door de verhouding tussen prijs en kwaliteit. Ik denk dat het goed is, voor je een oordeel velt even te verdiepen in het toestel, bijvoorbeeld via de review video's op


Overigens; voor wie toch liever niet dergelijke bedragen wil uitgeven: op marktplaats is het aanbod van tweedehands zumo's explosief gegroeid (hoe zou dat komen? ;)) en worden er op dit moment meer dan 100 aangeboden. Niet alleen de oude types als de 550 en 660, maar ook opvallend veel 590, 595 en zelfs de 396 zie ik voorbij komen.

Het slechte nieuws: na een eerste, kleine, leveringis de XTin heel Eu alweer uitverkocht; en het is op dit moment volstrekt onduidelijk wanneer er weer nieuwe voorraad komt.
Toen jij achter de balie in Notter stond kosten de eerste streetpilot’s toentertijd 1300 euro ofzoiets nieuw, een geheugenkaartjes ook een vermogen... :+

En ze werden ook verkocht, overigens heb ik nog geen 300 euro voor een tweedehandse uitgeven waar ik jaren veel plezier mee beleefd heb.

Iig ik heb beiden, Garmin en TT en beiden functioneren nagenoeg feilloos zowel op de motor als in de auto..en beiden zijn over de hele wereld meegeweest!
 
Het lijkt wel of hij je vooral terugstuurt naar daar waar je de route verlaten hebt. Zelfs met herberekenen aan. Maar hoe je dan voorbij een wegopbreking komt als je steeds naar daar waar je de route verlaat gestuurd wordt zal de praktijk leren.

Heb je met de TomTom gekeken naar GPX Track 2 OV2 en Load Track? Hiermee kun je de orginele trackpunten van je route in beeld krijgen. Enigsins vergelijkbaar met een Zumo waarbij je ook de track in beeld kunt krijgen.
Bij een wegopbreking even uitzoomen en zelf een alternatief zoeken naar een trackpunt voorbij de opbreking. (En de route die de navigatie aangeeft negeren)

Deze methode heeft mij met minimale vertraging al langs veel wegopbrekingen geholpen.

Overigens is het vrij Logisch dat de navigatie je vrij lang probeerd terug te sturen naar het punt waar je de track bent verlaten.Je hebt immers niet aangegeven dat er een wegopbreking is. (Dit kan ook niet in een TomTom.)
 
Wel apart, dat de helft van de reacties hierboven is 'te duur'. Ikzelf was juist erg verrast over de prijs, 100 euro lager dan de adviesprijs van de zumo595. En ruim 300 euro minder dan de BMW Nav VI.
Zeker: hij is duurder dan de TT Rider of de Zumo396, maar hij heeft dan ook een 5,5 inch scherm ipv 4,3. Nee, persoonlijk vind ik de prijs van de XT eerder te laag dan te hoog. Het is zonneklaar dat Garmin de messen heeft geslepen om het aan TT verloren marktaandeel terug te winnen.

Bovendien: of iets duur is wordt ook bepaald door de verhouding tussen prijs en kwaliteit. Ik denk dat het goed is, voor je een oordeel velt even te verdiepen in het toestel, bijvoorbeeld via de review video's op


Overigens; voor wie toch liever niet dergelijke bedragen wil uitgeven: op marktplaats is het aanbod van tweedehands zumo's explosief gegroeid (hoe zou dat komen? ;)) en worden er op dit moment meer dan 100 aangeboden. Niet alleen de oude types als de 550 en 660, maar ook opvallend veel 590, 595 en zelfs de 396 zie ik voorbij komen.

Het slechte nieuws: na een eerste, kleine, leveringis de XTin heel Eu alweer uitverkocht; en het is op dit moment volstrekt onduidelijk wanneer er weer nieuwe voorraad komt.

Als je op die manier redeneert is hij idd goedkoper dan te verwachten. Aan de andere kant zijn er nu veel meer navigatie systemen die een goede concurrent zijn voor Garmin. (Waar Garmin een paar jaar geleden nog heer en meester was voor het rijden van routes.) Door die concurrentie is er veel meer aanbod. Aanbod-vraag verhouding brengt de prijs van de garmin wel weer naar beneden... Mensen hebben tegenwoordig veel meer keuze dus prijs speelt een belangrijke rol in hun keuze.
 
Na het zien van de video van MrGPS dacht ik direct die Zumo XT wil ik hebben.

Maar mijn TomTom Rider 550 bevalt goed en dit apparaat heeft ook geen geheimen meer voor mij.

Ik denk dan ook dat je de verschillen uitstekend hebt samengevat!

Mensen hebben tegenwoordig veel meer keuze dus prijs speelt een belangrijke rol in hun keuze.
Waar het gaat om 'dedicated devices' is die keuze feitelijk toch wat beperkt: Garmin of TomTom. En daarbij zit je danwel op een prijsniveau van 350 euro voor een toestel met 4,3 inch scherm (zowel garmin als tomtom), en dat al iets langer in de markt is; danwel het niveau van 500 euro voor een geheel nieuw toestel met 5,5 inch...
Wat zie ik afgelopen week in de praktijk:
- de zumo XT is niet aan te slepen (maar helaas ook nog niet leverbaar)
- de Rider blijft gewoon normaal doorverkopen
- voor de zumo 396 is amper nog belangstelling

Vooral die laatste twee aspecten duiden er imho op dat men tóch meer kiest op basis van type toestel (en de argumenten zoals door Ben zo mooi samengevat) dan op louter de prijs. Gegeven dat je in de regel jaren met zo'n apparaat gaat doen vind ik dat helemaal niet zo gek...
 
Ik denk dan ook dat je de verschillen uitstekend hebt samengevat!


Waar het gaat om 'dedicated devices' is die keuze feitelijk toch wat beperkt: Garmin of TomTom. En daarbij zit je danwel op een prijsniveau van 350 euro voor een toestel met 4,3 inch scherm (zowel garmin als tomtom), en dat al iets langer in de markt is; danwel het niveau van 500 euro voor een geheel nieuw toestel met 5,5 inch...
...

Qua dedicated devices valt het inderdaad best mee. Ik denk dat ze door de jaren heen een groot marktdeel aan TomTom zijn verloren. Daarnaast zijn er ook veel mensen die toch gebruik maken van de navigatieapps op hun telefoon. Tegenwoordig zijn er natuurlijk mooie systemen te krijgen om je telefoon op de motor te bevestigen. Veel gebruikers zijn daar erg tevreden over en zullen daarom minder snel overstappen naar een dedicated device.
 
Vandaag even bij Waypoint geweest om de XT te bekijken. Moet zeggen dat het er toch wel erg gelikt uitziet allemaal.

Het zal de prijs vast waard zijn, maar een bijpassende P&R houder en een zumolock en je zit toch op 700 euro. Nog even goed over nadenken, voorlopig zijn ze toch niet op voorraad.
 
Ik was er gisteren, heb daar de BMW Navigator ingeleverd (3 weken geleden gekocht) en heb er ook even mee gespeeld.
Lekker snel, mooi beeld en veel opties. Nu wachten totdat hij rond 23 maart binnen is en de XT wordt afgestuurd.

Vanmiddag alvast de balhoofdsteun geplaatst.
Balhoofd steun 1.jpg
Balhoofd steun 2.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan