Garmin Zumo XT

Dat komt vaker voor, gewoon blijven proberen tot dat het ineens wel weer goed gaat.
Het kan ook aan de verkeerde/slechte versie van Garmin Express liggen.
 
Goedenavond,

Ik heb sinds een maand of 2 een Zumo XT en gebruik vaak Kurviger om een route mee te genereren. Dit ging eigenlijk prima tot een week of 2-3 geleden. Als de Zumo de route moet herberekenen vanwege bijvoorbeeld een omleiding of als je de route halverwege opnieuw opstart en naar het dichtsbijzijnde invoerpunt laat navigeren komt het regelmatig voor dat de zumo een punt op de route pakt 10-20km verderop en daar dan in een rechte lijn naartoe wil navigeren, terwijl ik zelf op of vlakbij de route sta. Het resterende deel van de route wordt daarna zoals verwacht getoond en opgepakt.

Ik exporteer in Kurviger met onderstaande instellingen alleen de track die ik via Garmin Explore™ naar de zumo synchroniseer om vervolgens vanuit de track de route te laten berekenen. Zolang ik het beginpunt als invoerpunt kies gaat het ook gewoon goed en de track is ook gewoon netjes geplot op het scherm zoals deze ook uit Kurviger geëxporteerd is. Het lijkt ook geen GPS probleem, want signaal is goed en de locatie wordt altijd correct aangegeven.

1626894366382.png


Wat heb ik al geprobeerd:
- Herberekenen aan / uit. Maar dit zou volgens mij via bovenstaande methode op de Zumo XT niets uit moeten maken en het is ook niet dat hij de snelste route naar de eindbestemming volgt.
- Route voorkeuren aangepast op de Zumo
- Kaarten opnieuw geïnstalleerd
- Fora nagezocht op lotgenoten, maar kon zo snel niemand vinden die precies deze problemen ervaart.

De laatste weken heb ik wel 2x een kaart update geïnstalleerd, maar de laatste firmware update is al van wat langer geleden maar wel up-to-date (Softwareversie 6.20)

Iemand hier enig idee wat hiervan de oorzaak kan zijn of nog mooier of hier een oplossing voor is.

Alvast bedankt,
Leon
 
Goedemiddag,

Dit topic op een ander forum beschrijft hetzelfde probleem als ik ervaar : https://forum.gps.nl/viewtopic.php?f=141&t=52833

Daar worden ook een aantal suggesties gedaan om de tracks eerst in BaseCamp te importeren en daar naar een route om te zetten, eventueel in activity profile Direct om ook de softe via punten toe te voegen aan de route. Dit lijkt allemaal beter te werken en de route is ook veel minder grof als een gegeneerde route die ik vanuit de Zumo terug heb geëxporteerd in BaseCamp.

Hoewel ik het niet erg vind om Basecamp te gebruiken, vind ik het wel jammer dat deze tussenstap nodig is als ik spontaan besluit om een route uit bijvoorbeeld Kurviger wil gaan rijden en niet voorbereid heb. Ook omdat ik in de eerste weken dit probleem niet heb ervaren, waarbij ik in juni op dezelfde wijze routes voor Luxemburg in de Zumo geladen heb.

Hopelijk komt er ooit nog een software fix die het in het apparaat weer beter laat werken en tot die tijd maar wat meer routes voorruit gaan uitwerken met behulp van BaseCamp als tussenstap zodat ik direct op de motor kan stappen als ik een keer spontaan een leuke route wil rijden. Voor mij als kaart en topgrafie nerd is dat verder geen straf.
 
Garmin heeft BaseCamp en Explore voor hun toestellen. Ik verwacht niet dat ze rekening gaan houden met andere planners. Dat zijn tenslotte concurrenten. Eerder andersom, Kurviger en bv MRA dienen hun software aan te passen aan de toestellen.
 
Garmin heeft BaseCamp en Explore voor hun toestellen. Ik verwacht niet dat ze rekening gaan houden met andere planners. Dat zijn tenslotte concurrenten. Eerder andersom, Kurviger en bv MRA dienen hun software aan te passen aan de toestellen.

Het punt is meer het genereren van een route uit een track op de Zumo zelf kwalitatief een ander resultaat lijkt te geven dan deze route als tussenstap door Basecamp te laten genereren, toevallig komen de routes in mijn geval uit Kurviger, maar heb geen ervaring met routes van andere platformen of websites. Het navigeren naar het dichtstbijzijnde invoerpunt heeft ook wel degelijk de eerste weken gewerkt, maar dat zou toeval/geluk kunnen zijn?

Als ik zie hoelang basecamp er in het motor activity profiel over doet, snap ik wel dat de Zumo met een beperktere rekenkracht het wat minder gedetailleerd lijkt te doen, overigens nog steeds met voldoende detail om erop te kunnen navigeren zoals je ook zou verwachten.

Vanavond gaan we de proef op de som nemen, omdat ik voor de track (uit Kurviger) de route heb gegenereerd in Basecamp in plaats van direct op de Zumo. Als het vanavond werkt dan vind ik het verder prima om het via Basecamp te (blijven) doen.

Wat betreft Explore betreft heeft Garmin echt nog wel wat werk te verichten tov de concurrentie, gebruik het eigenlijk alleen maar om routes te synchroniseren zonder de Zumo aan te hoeven sluiten en de tracks te categoriseren. Basecamp is dan weer heel uitgebreid maar is kwa gebruikersgemak weer niet helemaal van deze tijd.
 
Goedemiddag,

Dit topic op een ander forum beschrijft hetzelfde probleem als ik ervaar : https://forum.gps.nl/viewtopic.php?f=141&t=52833

Daar worden ook een aantal suggesties gedaan om de tracks eerst in BaseCamp te importeren en daar naar een route om te zetten, eventueel in activity profile Direct om ook de softe via punten toe te voegen aan de route. Dit lijkt allemaal beter te werken en de route is ook veel minder grof als een gegeneerde route die ik vanuit de Zumo terug heb geëxporteerd in BaseCamp.

Hoewel ik het niet erg vind om Basecamp te gebruiken, vind ik het wel jammer dat deze tussenstap nodig is als ik spontaan besluit om een route uit bijvoorbeeld Kurviger wil gaan rijden en niet voorbereid heb. Ook omdat ik in de eerste weken dit probleem niet heb ervaren, waarbij ik in juni op dezelfde wijze routes voor Luxemburg in de Zumo geladen heb.

Hopelijk komt er ooit nog een software fix die het in het apparaat weer beter laat werken en tot die tijd maar wat meer routes voorruit gaan uitwerken met behulp van BaseCamp als tussenstap zodat ik direct op de motor kan stappen als ik een keer spontaan een leuke route wil rijden. Voor mij als kaart en topgrafie nerd is dat verder geen straf.


Ik heb de XT al vanaf dag 1 dat ie te krijgen was ongeveer en heb sinds een paar weken 2 keer dit probleem ook gehad maar dan met routes vanuit myrouteapp. Ik rij/maak/deel best veel routes en dit heb ik nog niet eerder gehad. Ik denk dat we kunnen spreken van een software bugje bij garmin/de xt om eerlijk te zijn.

Ps: je zou ipv kurviger ook eens mydrive (browser versie dus niet de app) van tomtom kunnen gebruiken voor je spontane routes. Dit werkt nog iets makkelijker dan kurviger en je kunt de routes iets makkelijker tweaken om bijvoorbeeld stad/dorpskernen heen.
 
  • Leuk
Waarderingen: bzzy
Vanavond gaan we de proef op de som nemen, omdat ik voor de track (uit Kurviger) de route heb gegenereerd in Basecamp in plaats van direct op de Zumo. Als het vanavond werkt dan vind ik het verder prima om het via Basecamp te (blijven) doen.
Vanavond geen problemen gehad, paar keer bewust stukje van de route afgeweken en een keer halverwege herstart met dichtsbijzijnde invoerpunt.

Ik heb de XT al vanaf dag 1 dat ie te krijgen was ongeveer en heb sinds een paar weken 2 keer dit probleem ook gehad maar dan met routes vanuit myrouteapp. Ik rij/maak/deel best veel routes en dit heb ik nog niet eerder gehad. Ik denk dat we kunnen spreken van een software bugje bij garmin/de xt om eerlijk te zijn.
Dan zal het waarschijnlijk met software update ook weer te verhelpen zijn, we gaan het zien.

Ps: je zou ipv kurviger ook eens mydrive (browser versie dus niet de app) van tomtom kunnen gebruiken voor je spontane routes. Dit werkt nog iets makkelijker dan kurviger en je kunt de routes iets makkelijker tweaken om bijvoorbeeld stad/dorpskernen heen.
Bedankt voor de tip, zal de tomtom app ook een testen 👍
 
Vandaag de Zumo XT op een BMW F850GS adventure geïnstalleerd, best wel een klusje. An sicht tevreden, alleen de kabel is veel te lang en is lastig weg te werken. Daar verzinnen we in de toekomst wel wat op. Ik heb de Zumo gemonteerd op de navigatie voorbereiding. Daarvoor de cradle van de Nav VI verwijderd. Dacht dat het centrale deel achter kon blijven, maar dat is een geïntegreerd deel van de cradle. Dus bij waypoint nog een TeqMount gehaald en probleem opgelost. Geheel afsluitbaar met de ZumoLock gemaakt. Dit is het resultaat.
IMG_20210724_173148.jpg
IMG_20210724_172638.jpg
 
Geen idee of het al ergens vermeld is maar ik dacht te begrijpen dat de Zumo XT naast Basecamp ook kaarten materiaal online heeft staan zoals de TomTom Rider dit heeft. Ik weet alleen waar ik dit kan vinden.
 
Geen idee of het al ergens vermeld is maar ik dacht te begrijpen dat de Zumo XT naast Basecamp ook kaarten materiaal online heeft staan zoals de TomTom Rider dit heeft. Ik weet alleen waar ik dit kan vinden.
 
Helaas werkt Explore nog niet zoals het hoort.
Er zijn voldoende alternatieven zoals kurviger, MRA, google maps waarin je een route kunt ontwikkelen en dan importeren in explorer waardoor deze beschikbaar komt in de Zumo XT. Maar ik ben het met je eens dit product is niet af, terwijl basecamp niet meer door ontwikkeld wordt.
 
Maar ik ben het met je eens dit product is niet af, terwijl basecamp niet meer door ontwikkeld wordt.
Explore is om een aantal redenen wat mij betreft wellicht iets voor de lange, lange termijn maar je kunt niet beweren dat BaseCamp niet meer wordt doorontwikkeld. De laatste update was van mei 2021 met wat bugfixes en vereenvoudigingen:

- Fixed zūmo connection issue
- Various stability and bug fixes

En waarom zou je het ook verder ontwikkelen, wat mij betreft is BaseCamp vrijwel perfect. ;)
 
En waarom zou je het ook verder ontwikkelen, wat mij betreft is BaseCamp vrijwel perfect. ;)
Bug fixes zijn correctief onderhoud en voegt geen functionaliteiten toe. Tevens wordt dit door Garmin zelf gecommuniceerd. Ik ben ook een liefhebber van Basecamp en gebruik het om de uiteindelijke route in op te tekenen en ook de database functionaliteit vind ik gemakkelijk.
Dat betekent niet dat er niets te wensen valt. Bijvoorbeeld het creëren van een rondrit is een mooie functie die Basecamp of explorer niet misstaan. Ik denk dat het maken van een webbased programma iets toevoegt, je kunt met een tablet je routes/tracks aanpassen. Ik zou graag op Michelin kaarten plannen, de scenic routes zijn gemarkeerd en helpen bij het plannen van mooie routes.
 
Ik merk dat ik BC de laatste tijd veel gebruik om routes en tracks goed te controleren voordat ik ze de XT ingooi. Want voor de basis versie van elke nieuwe route gebruik ik MRA met de TT-kaart en Michelin overlay, ondersteunt dor Streetview..
Onderweg is wat lastiger want als een tablet het grootste scherm is, dan laat ik liever de XT iets verzinnen. En buiten NL gaat dat best goed.
 
Afgelopen weekend in Luxemburg kwam ik ook iets aardigs tegen. Ik rij ergens in de niemandsland en de voorleesmuts zegt in mijn oor: over 1 km indien mogelijk keer om :?
Ik gewoon doorrijden want ben wel nieuwsgierig. Ter plaatse: gewoon een 180 graden hairpin. En de U-bochten vermijden staat niet aangevinkt. En later nog een paar keer meegekregen
 
Afgelopen weekend in Luxemburg kwam ik ook iets aardigs tegen. Ik rij ergens in de niemandsland en de voorleesmuts zegt in mijn oor: over 1 km indien mogelijk keer om :?
Ik gewoon doorrijden want ben wel nieuwsgierig. Ter plaatse: gewoon een 180 graden hairpin. En de U-bochten vermijden staat niet aangevinkt. En later nog een paar keer meegekregen
Hahaha in het verleden ook wel gehad de Alpen dat muts helemaal in de war was omdat je kennelijk over dezelfde weg ging maar dan hoger. Met de nieuwe generatie navigatie die van meer satelliet systemen (GPS, GLONAS, Gallileo) gebruikmaken, wordt de nauwkeurigheid ook in hoogte beter.
 
Sinds gister ook een Garmin XT, wat doe ik fout als ik een track van MyDrive exporteer naar Garmin explore dan is de track 352Km op MyDrive en 715Km volgens explore dit terwijl ik niets aan de route heb veranderd alleen uit MyDrive geëxporteerd naar mijn bestanden en vandaar uit weer naar explore.

Nu zag ik de laatste video over importeren van een track van mrgps dat hij dit probleem ook had maar hij is daar verder niet op in gegaan wie weet wat ik niet goed doe?
Als ik een track van internet af haal zonder tussen komst van MyDrive gaat dit wel goed.
 

Bijlagen

  • 8D274899-53E6-4D48-8042-D94B9B8B8805.jpeg
    8D274899-53E6-4D48-8042-D94B9B8B8805.jpeg
    141,5 KB · Weergaven: 13
  • 99DF6645-66DA-4254-A40C-57D9C1D6D27E.jpeg
    99DF6645-66DA-4254-A40C-57D9C1D6D27E.jpeg
    136,4 KB · Weergaven: 15
Sinds gister ook een Garmin XT, wat doe ik fout als ik een track van MyDrive exporteer naar Garmin explore dan is de track 352Km op MyDrive en 715Km volgens explore dit terwijl ik niets aan de route heb veranderd alleen uit MyDrive geëxporteerd naar mijn bestanden en vandaar uit weer naar explore.
Ik had laatst hetzelfde met een route die ik in Basecamp had gegenereerd uit een track vanuit Kurviger. Omdat ik de USB-kabel niet bij de hand had de route via Garmin Explore naar de Zumo gestuurd en deze gaf toen ook dubbele KM's weer. Kon de route zonder problemen rijden behalve dat de aankomst tijd ook x 2 ging. Ik heb de navi op het laatste stuk van de route uitgezet maar had het gevoel dat deze me anders nog een keer hetzelfde rondje als toegift wilde laten doen.

Als ik dezelfde route via Basecamp met een USB-kabel naar de Zumo XT stuur gaat het wel goed, mijn gevoel zegt dan ook dat dit ook een bug in Garmin Explore is. Voorheen importeerde ik alleen de track via Garmin Explore en had ik dit probleem ook niet, maar weer andere problemen zoals hierboven al eens beschreven.

Het is jammer, maar het lijkt er een beetje bij te horen, maar dit zijn gelukkig wel software problemen en dus ook met een update op te lossen.
 
Sinds gister ook een Garmin XT, wat doe ik fout als ik een track van MyDrive exporteer naar Garmin explore dan is de track 352Km op MyDrive en 715Km volgens explore dit terwijl ik niets aan de route heb veranderd alleen uit MyDrive geëxporteerd naar mijn bestanden en vandaar uit weer naar explore.

Nu zag ik de laatste video over importeren van een track van mrgps dat hij dit probleem ook had maar hij is daar verder niet op in gegaan wie weet wat ik niet goed doe?
Als ik een track van internet af haal zonder tussen komst van MyDrive gaat dit wel goed.
Ik verzend een track naar de xt en converteer deze naar een route op mijn gps zelf maar ik zie dat je TomTom drive gebruikt en voor zover ik weet kan een TomTom niets met een track beginnen.
Dus vermoed ik dat TomTom drive ook geen track kan verzenden.
Waarom gebruik je mra of basecamp niet in samen werking met Garmin drive niet?
 
MyDrive van Tomtom kan wel degelijk omgaan met een track. Ook kun je in MyDrive een track verzenden. Je kiest voor “delen”. Vervolgens kun je een GPX bestand downloaden en naar jezelf verzenden. Vanuit je mail kun je deze track met de App Drive van Garmin naar je XT sturen. Ik gebruik MyDrive vooral voor het controleren van een route de avond voor vertrek op bv wegversperringen. De verkeersinfo van Garmin is vaak minder dan die van Tomtom.
 
Terug
Bovenaan Onderaan