Garmin Zumo XT

Dat is vreemd, want dat krijg ik bij een track/spoor dus wel te zien.
Start jij de track/spoor wel op juiste wijze?

Converteer jij de track wel naar de reisplanner?
Zie dit filmpje van MrGPS
Dat is wat ik bedoelde, het omzetten naar een route lijkt bij mij niet echt lekker te werken. Duurt mega lang en vaak een foutmelding. Ik maak vaak routes in Mapsource van tussen de 200 en 400 Km. Daar maak ik dan een track of spoor van en die zet ik over naar de XT. Ik heb het een aantal keer geprobeerd om van dat spoor dan een route te maken, maar meestal loopt hij na een minuut of 10 vast of geeft hij een vage foutmelding. Van de keren die ik het heb geprobeerd werkte het vaker niet dan wel en als het al werkte dan was de route soms ook nog is dusdanig afwijkend dat ik er geen gebruik van wilde maken.
Ik rij dus altijd met het spoor, alleen dan heb je dus geen route begeleiding. Hij weet hoeveel Km je nog moet en op het spoor zie je een pijltje met naar links of rechts en dat is het. Opzich prima, je moet alleen je scherm in de gaten houden.
 
De bron, het pakket waarmee een track of route is gemaakt, is zeker van belang. Ik heb nl. geconstateerd dat de gebruikte wegenkaart in Kurviger simpelweg kan afwijken van de door Garmin gebruikte City Navigator kaart. Tracks die ik dan maak in Kurviger hebben veel meer tijd nodig om in de XT geconverteerd te worden omdat de XT de door Kurviger uitgezochte wegen niet lust, zoals wegen met bijvoorbeeld bussluizen en fietspaden. Dit geldt in mindere mate ook voor tracks gemaakt met MRA als je daar dan de TomTom kaart gebruikt.

Ik doe dan ook altijd een laatste check in BaseCamp en dat lijkt wellicht overbodig, maar scheelt een hoop ergernis.

Over het herberekenen. Zoals eerder opgemerkt zorgt de verkeersinfo voor de nodige misère door, zeker in bergachtig gebied, je een hele hoop extra kilometers te laten maken. Ik zet dat dus echt alleen aan als ik kilometers moet maken en de motor de snelweg opstuur.
 
Dat is wat ik bedoelde, het omzetten naar een route lijkt bij mij niet echt lekker te werken. Duurt mega lang en vaak een foutmelding. Ik maak vaak routes in Mapsource van tussen de 200 en 400 Km. Daar maak ik dan een track of spoor van en die zet ik over naar de XT. Ik heb het een aantal keer geprobeerd om van dat spoor dan een route te maken, maar meestal loopt hij na een minuut of 10 vast of geeft hij een vage foutmelding. Van de keren die ik het heb geprobeerd werkte het vaker niet dan wel en als het al werkte dan was de route soms ook nog is dusdanig afwijkend dat ik er geen gebruik van wilde maken.
Ik rij dus altijd met het spoor, alleen dan heb je dus geen route begeleiding. Hij weet hoeveel Km je nog moet en op het spoor zie je een pijltje met naar links of rechts en dat is het. Opzich prima, je moet alleen je scherm in de gaten houden.
Ik had dit probleem ook. Tracks converteren naar routes ging niet altijd goed. Zeker met routes gemaakt met Kurviger. Maar ook met de de TomTom kaart gemaakte routes soms problemen met converteren.
De oplossing hiervoor was het laden van de OSM kaart (gratis te downloaden)
Herberekenen werkt met de OSM kaart ook minder slecht als met de City Navigator kaarten.

Maar dit zijn ervaringen van meer dan een jaar geleden. Inmiddels is de firmware aangepast.
 
Even in het kort, je maakt een spoor/track die je prima kunt rijden.
Waarom dan van de spoor/track weer een route maken (die je al had)?

Hoe ik het doe.
Ik maak een route op Kurviger (ideaal programma en gratis), die sla ik op als spoor/track.
Daarna importeer ik dit bestandje in Explore.garmin als spoor/track.

Daarna verschijnt de track op de Zumo XT en converteer dit naar reis (het blijft nog steeds een spoor/track) en start de track vanuit de reisplanner.
Zie (al eerder gedeeld) filmpje en ik heb een route als track, inclusief aanwijzigen.

Probeer dit maar eens.
 
Even in het kort, je maakt een spoor/track die je prima kunt rijden.
Waarom dan van de spoor/track weer een route maken (die je al had)?

Hoe ik het doe.
Ik maak een route op Kurviger (ideaal programma en gratis), die sla ik op als spoor/track.
Daarna importeer ik dit bestandje in Explore.garmin als spoor/track.

Daarna verschijnt de track op de Zumo XT en converteer dit naar reis (het blijft nog steeds een spoor/track) en start de track vanuit de reisplanner.
Zie (al eerder gedeeld) filmpje en ik heb een route als track, inclusief aanwijzigen.

Probeer dit maar eens.
Uuuh met converteren naar reis maakt hij er toch een route van?
 
Ja en nee.
Een spoor/track is een route met maar 2 punten, een begin en een eind punt.
Een route is een route met meerder punten in de hele route.

Beide zijn routes maar met een verschillende inhoud, en je kunt van het ene, niet een andere maken want dan krijg je fouten.
 
Ja en nee.
Een spoor/track is een route met maar 2 punten, een begin en een eind punt.
Een route is een route met meerder punten in de hele route.

Beide zijn routes maar met een verschillende inhoud, en je kunt van het ene, niet een andere maken want dan krijg je fouten.
En spoor/track is géén route! Dat wordt alleen een route (met inderdaad alleen een begin en eindpunt) als jij dat spoor door de XT laat omzetten naar een reis/route. Jouw spoor blijft gewoon intact in de App sporen. Het geconverteerde spoor zie je in de App Reisplanner.
 
Wat is er fout dan? Dat is “de manier van werken” met de xt. Een route erop zetten vanuit mapsource levert niet dezelfde route op op je xt. Andere opties zijn er, zo ver ik weet, niet.
De ‘fout’ is het gebruik van Mapsource. De XT werkt prima met BaseCamp(BC). Wat je zou kunnen doen als je wilt vasthouden aan het maken van tracks is met BC om leren gaan. Een track/spoor gemaakt in BC is, mits gemaakt met hetzelfde kaartmateriaal, altijd zonder problemen om te zetten in een reis/route.
 
De ‘fout’ is het gebruik van Mapsource. De XT werkt prima met BaseCamp(BC). Wat je zou kunnen doen als je wilt vasthouden aan het maken van tracks is met BC om leren gaan. Een track/spoor gemaakt in BC is, mits gemaakt met hetzelfde kaartmateriaal, altijd zonder problemen om te zetten in een reis/route.
Het importeren ging altijd goed met mijn zumo 390 en 220. Met de XT helaas niet. Het kaart materiaal is in alle gevallen altijd hetzelfde. Anders krijg je fouten, dat was altijd al zo.
 
Belangrijk in basecamp is ook, welk overzend protocol je gekozen hebt voor de verzending van computer naar XT?
 
Welk “overzend protocol”? Daar kun je niets aan instellen… Of bedoel je het vinkje “route aanpassen aan kaart op toestel”? (Die moet altijd uit staan)
 
Ik denk dat hij USB Kabel, Drive App of Explore website bedoelt.
Vooral Explore laat een route met extra informatie zoals shaping points niet intact.

Maar als je alleen een track verzend werken alle drie de methoden gewoon goed.

Mijn conclusie was dat vooral de verschillen tussen de OSM kaart die Kurviger gebruikt en de City navigator kaart de problemen veroorzaken. Daarnaast gaf een track naar een route converteren met een start punt op een volgens de CN kaart niet toegankelijke weg problemen. (Terwijl ik het pasje van de slagboom gewoon heb)
 
Ja, de optie om aan te geven dat ik dat pasje heb miste ik al in de instellingen. :+

Edit: om volledig te zijn het start punt bevond zich nog ongeveer 50 meter voor de slagboom. Echter volgens de CN kaart is de weg daar al niet meer vrij toegangkelijk.
 
Laatst bewerkt:
. Een track/spoor gemaakt in BC is, mits gemaakt met hetzelfde kaartmateriaal, altijd zonder problemen om te zetten in een reis/route.
Ik maak altijd routes in BC en ik zie er dan ook geen heil in om daar in BC weer een track van te maken om die vervolgens in de XT weer te converteren naar een route. 🙄
Tenzij deze echt veel later gereden gaat worden met de mogelijke complicatie van nieuw kaartmateriaal.

Het overzetten van een vers gemaakte route van BC naar de XT gaat altijd goed zolang het eerder genoemde vinkje uit staat. Met Garmin's Explore wil ik geen ervaring (meer) hebben omdat dat pakket teveel controle over m'n routes en tracks van de XT overneemt.
 
Vanmiddag een route gereden maar ik liep ook tegen dat track verhaal aan. In Kurviger een route gemaakt en die via de drive app geïmporteerd naar de navi. Ik krijg dan ook de route op het scherm maar hij geeft bovenin niet de aanwijzingen...... En hij doet raar in de cradle, als ik hem aanzet en motor staat nog niet aan laad hij op. Vervolgens start ik de motor en geeft hij aan dat de spanning verbroken is (kan, dipje met starten) hij wil dan daarna niet meer laden tot ik hem uit heb gezet en weer aan. Dan laad hij weer prima weer verder......

Ben dus nog niet helemaal vriendjes met hem

update : Ik had de route niet als reis omgezet, dat is ws mijn manco geweest.... Morgen nog eens proberen
 
Laatst bewerkt:
Afgelopen week in de Eifel wezen toeren en tegen een aantal dingen aangelopen. Mijn benadering is dat het gedrag van Garmin is gewijzigd en dat je daaraan moet wennen, als je weet hoe het ding reageert verklaart al een hoop. Ik had zowel zelf routes gemaakt in BC als Kurviger rondritten laten genereren. De Kurviger tracks ook in BC geïmporteerd. In BC nog aanpassingen gedaan en daarna in explore geladen om in de Zumo XT te laden.
Ik denk dat ik het volgende heb gezien:
  1. Kurviger neemt stukjes half verhard als gewoon verharde weg mee. De Zumo XT wil bij het converteren van de track naar een route deze stukken vermijden en daar wijkt de route af van de track en duurt berekenen langer. De Zumo XT geeft daarover een melding.
  2. Bij het converteren houdt de Zumo rekening met verkeersinfo. Zeker te merken bij de afsluitingen als gevolg van overstromingen in de Eifel. Omdat ik dat gedrag in eerste instantie niet herkende, trachtte ik zelf de track (die ook zichtbaar is) te volgen. Je begrijpt het al je loopt op een afsluiting. Later meer vertrouwen gekregen in de route, geen enkel probleem.
  3. Bij de route moet je over het startpunt, of je moet deze skippen. (in de 660 hoefde dat niet als je maar op de route zat) Als je over de start gaat, gaat hij kennelijk nog een keer naar de verkeersinfo en in mijn geval wilde hij herberekenen.
  4. Geïmporteerde POI via explore zijn mooi zichtbaar in de Zumo XT met het gekozen symbool.
  5. Het is even wennen aan de kleuren van de wegen van de Zumo XT (als je 10 jaar met een 660 hebt gereden)
 
  1. Kurviger neemt stukjes half verhard als gewoon verharde weg mee. De Zumo XT wil bij het converteren van de track naar een route deze stukken vermijden en daar wijkt de route af van de track en duurt berekenen langer. De Zumo XT geeft daarover een melding.
  2. Bij het converteren houdt de Zumo rekening met verkeersinfo. Zeker te merken bij de afsluitingen als gevolg van overstromingen in de Eifel. Omdat ik dat gedrag in eerste instantie niet herkende, trachtte ik zelf de track (die ook zichtbaar is) te volgen. Je begrijpt het al je loopt op een afsluiting. Later meer vertrouwen gekregen in de route, geen enkel probleem.
  3. Bij de route moet je over het startpunt, of je moet deze skippen. (in de 660 hoefde dat niet als je maar op de route zat) Als je over de start gaat, gaat hij kennelijk nog een keer naar de verkeersinfo en in mijn geval wilde hij herberekenen.
  4. Geïmporteerde POI via explore zijn mooi zichtbaar in de Zumo XT met het gekozen symbool.
  5. Het is even wennen aan de kleuren van de wegen van de Zumo XT (als je 10 jaar met een 660 hebt gereden)
Ad 1: Die melding zegt mij niets, maar het zijn ook vaak nietszeggende meldingen
Ad 2: Bij mij niet. Maar verkeersinfo moet je ook uitzetten als je niet snel van A naar B wilt, nog los van de kwaliteit van die info.
Ad 3: Je kunt ook kiezen voor het dichtsbijzijnde punt. En als je zelf naar de route rijdt, dus niet naar het begin, dan kun je de route gewoon opstarten en gaat die gewoon verder. Ik gebruik daarvoor altijd een track om de route even zichtbaar te maken op het scherm, maak vervolgens een waypoint op dat spoor en rij er vervolgens heen. Op de route start ik deze en ga mijn weg.
Ad 4: Explore :r (ok, ieder zijn meug) Geïmporteerde POI's zijn altijd mooi zichtbaar, maar kan Explore dat dan? Zijn het geen Waypoints? Maar los van Explore, ik maak POI bestanden met behulp van JaVaWa's RTWTool en plaats dat simpelweg in de map POI op de Zumo.
Ad 5: En op de XT kun je het erg bont maken want er valt nog wat kiezen ook, in tegenstelling tot de 210/220/550 of 660. Op mijn site staan er trouwens nog meer.
 
Laatst bewerkt:
Ad 1: Die melding zegt mij niets, maar het zijn ook vaak nietszeggende meldingen
Ad 2: Bij mij niet. Maar verkeersinfo moet je ook uitzetten als je niet snel van A naar B wilt, nog los van de kwaliteit van die info.
Ad 3: Je kunt ook kiezen voor het dichtsbijzijnde punt. En als je zelf naar de route rijdt, dus niet naar het begin, dan kun je de route gewoon opstarten en gaat die gewoon verder. Ik gebruik daarvoor altijd een track om de route even zichtbaar te maken op het scherm, maak vervolgens een waypoint op dat spoor en rij er vervolgens heen. Op de route start ik deze en ga mijn weg.
Ad 4: Explore :r (ok, ieder zijn meug) Geïmporteerde POI's zijn altijd mooi zichtbaar, maar kan Explore dat dan? Zijn het geen Waypoints? Maar los van Explore, ik maak POI bestanden met behulp van JaVaWa's RTWTool en plaats dat simpelweg in de map POI op de Zumo.
Ad 5: En op de XT kun je het erg bont maken want er valt nog wat kiezen ook, in tegenstelling tot de 210/220/550 of 660. Op mijn site staan er trouwens nog meer.
1. Ik heb niet onthouden wat de precieze melding is maar iets in de trant dat de track voert via een stuk dat niet als weg geïdentificeerd kan worden en dus gaat omleiden.
2. Ik vond dat wel handig in deze situatie, alleen ik begreep in eerste instantie niet wat er gebeurde.
3. Klopt, wist ik niet in eerste instantie
4. Voor de POI bestanden heb ik punten in BC aangemaakt en deze naar explore geëxporteerd. Hoeft dus geen tussenstap via RTWtool tussen.
 
Ad 4 Dat zijn dus waypoints en geen POI's. Alle POI's staan vermeld bij "Waarheen / Categorieën". Waypoints staan bij "Opgeslagen". Is net even anders. Niet veel, maar toch.
 
Ad 4 Dat zijn dus waypoints en geen POI's. Alle POI's staan vermeld bij "Waarheen / Categorieën". Waypoints staan bij "Opgeslagen". Is net even anders. Niet veel, maar toch.
Oke was in de veronderstelling dat waypoints te bezoeken punten op een route zijn.
 
Dat klopt wel maar het zijn in feite markeringen van de gebruiker. "Thuis" is er ook zo eentje, net als elk ander zelf op de kaart gemarkeerd punt. De POI's zitten in een apart bestand met extentie *.gpi en bevatten bijvoorbeeld alle benzinestations, winkels, geldautomaten en horeca..

In BaseCamp kun je de verschillende categorieën POI's ook uitzetten om in een stad als Amsterdam nog de straten te kunnen zien na inzoomen tot bijv. 300m.
Dat kun je doen via: Bewerken / Opties / Activiteitenprofiel en dan op het tab "Algemeen" de keuze maken voor "Geselecteerde functies voor weergave". Haal niet teveel weg, zoals bijv. Steden, want dan zie je de plaatsnamen niet meer.
functies.jpg
 
Vanmorgen even getest met de track omzetten naar reis en nu had ik idd wel de aanwijzingen.... nu dat stroomdingetje even testen met enkel de garmin steun en dan zien we wel weer verder
 
Terug
Bovenaan Onderaan