Garmin Zumo XT

Leveren van onderdelen, zeker kleine zaken als een rubber dopje zijn totaal uit de tijd.
Ik denk dat de enorme variatie aan producten en het ontwerp en gebruik van maat gemaakte onderdelen van de comsumptie maatschappij dit met zich meebrengt.
Vroegâh kon je nog wel eens een aan/uit schakelaar door een ander exemplaar van de rommelbak wisselen, hedendaagse schakelaars zijn van andere orde.
En als er wel onderdelen geleverd worden dan gaat dat vaak als samengestelde producten en krijg je behalve de aan/uit schakelaar gelijk een half apparaat tegen overeenkomstige prijs.
 
Ja maar wat verwacht je dan?

Het gaat hier om een motorfiets navigatiesysteem van acht jaar oud. Het is geen essentieel onderdeel van een kerncentrale of het ISS (International Space Station).

Zie je het al voor je dat ze van elk hebbedingetje ter wereld een complete reserve voorraad aanhouden voor de periode van 10 jaar?

Kom op zeg, wel ff realistisch blijven.
 
Afgelopen voorjaar ook de 350 vervangen voor een xt .
Omdat de 350 wat traag werd.
Ondanks regelmatig opschonen.
Verder werkt deze nog als nieuw.
Maar niet te vergelijken met de xt natuurlijk.
Consumenten elektronica is na 5 jaar volledig afgeschreven.
Dus losse onderdelen kan je vaak wel vergeten.
Zo werkt de wereld tegenwoordig.
 
Belachelijk dat Garmin de service aan klanten zo afhandelt. Mss toch maar eens kijken bij Tomtom?
Mijn FZ is nu bijna 40 jr oud en veel delen zijn nog steeds gewoon te koop.
Bij een Zumo van 8 jr moet de gebruiker maar zien. Voor mij een foute manier van klanten-binding.:(
Hoezo belachelijk? Allereerst zoals al meerdere keren vermeld; een navi heeft een afschrijvingsperiode van vijf jaar. Alles langer is gewoon meegenomen. TomTom; deze heeft véél slechtere en kortere garantie/service periode. Amper drie jaar. Ook heeft TomTom al een hele tijd geen nieuw model en het is de vraag of ze die überhaupt nog wel uitbrengen.
Ben maar blij dat hij het acht jaar heeft volgehouden.
 
Interessant deze nieuwe inzichten.
Ik heb (mss nu wel HAD) gedachtes voor vervanging van mijn 350 voor wellicht een XT.
Ik blijf berichten volgen....................

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mijn 350 werkt (voor mij) op zich prima, maar ben toch niet blij met het apparaat.☹️
De aan/uit knop was vorig jaar plots defect. Beter gezegd: Die was er ineens niet meer.
Garmin blijkt geen service-delen meer te leveren voor de Zumo 350. :(:(:( Gloeiende-gloeiende. :X
Zo'n simpel rubber knopje (kost mss maar 1euro) betekent straks het einde van mijn Zumo.
Vraag is bijna of ik nog wel weer een nieuwe Garmin zal willen.

Bij Waypoint hebben ze een 2e hands achterwand geplaatst, waar nog wel een 'goede' knop in zat.
NEE, dus, want bij deze begint het rubber na ongeveer 1 jaar gebruik ook al weer te scheuren.

Belachelijk dat Garmin de service aan klanten zo afhandelt. Mss toch maar eens kijken bij Tomtom?
Mijn FZ is nu bijna 40 jr oud en veel delen zijn nog steeds gewoon te koop.
Bij een Zumo van 8 jr moet de gebruiker maar zien. Voor mij een foute manier van klanten-binding.:(
Is er niet iemand met een 3D printer, die dit dopje wil printen?
 
Rubberen afdichtingen en andere rubber delen is echt al jaren een Garmin probleem.

In de foto hieronder is er al wat beginschade te zien van “rubberrot”, en dit is al mijn 4e exemplaar van zo’n outdoor toestelletje.
De 1e Dakota is een jaar of 8 meegegaan, rubber van t knopje weg, toestel niet meer aan of uit te zetten, op MP andere Dakota gekocht, 2 jaar later t zelfde euvel, weer via MP een Oregon, 3 maanden later laat ik m vallen, knopje weggeschaafd…☹️.
Dus op MP gezocht en heb nu mijn 4e outdoor toestel in 10 of 11 jaar en allemaal t rubberrot fenomeen, en deze begint dus ook al.
Mijn 3e exemplaar heb ik later provisorisch gerepareerd met een gummetje van een potlood en daar een binnenbandplakkertje overheen gelijmd, waardoor de aan/uitknop weer te bedienen is, voldoet tot nu toe redelijk op de fiets in de houder.
Als je op de internetsite van @JaVaWa kijkt, staan daar bij zijn toestel verzameling ook dit soort oplossingen beschreven.

A6B52672-C91F-4CF6-9BA7-2357F9549EB7.jpeg
 
Dat rubber heef inderdaad een beperkte levensduur, komt waarschijnlijk door de samenstelling. Het is namelijk vrij dik, maar moet wel voldoende flexibiliteit hebben om de knopjes in te drukken.
Je hebt ook apparaten met siliconen knoppen, maar die moeten ergens tussenin geklemd worden. Die zie je op apparaten als de GPSMAP 60 e.d. Deze knoppen kunnen veel beter tegen mechanische slijtage door indrukken, maar hebben weer wel last van afslijtende opschriften.
Het blijft behelpen dus. Ik heb meerdere, behoorlijk oude toestellen met hele knoppen. In de meeste gevallen zijn het echter wel apparaten die nauwelijks gebruikt zijn.

Losse onderdelen zijn inderdaad niet te krijgen, behalve tweedehands. Er zijn inderdaad wel wat knutselaars met 3D-printers, maar dat zijn hele kleine oplages waar je per knopje de hoofdprijs betaalt (denk aan ca. €30).
Binnen de garantie zijn ze ruimhartig bij Garmin, je krijgt dan een nieuwe (zij gaan zelf ook niet repareren). Buiten de garantie en niet al te oud, dan kun je met korting een nieuwe aanschaffen.
 
Ja maar wat verwacht je dan?

Het gaat hier om een motorfiets navigatiesysteem van acht jaar oud. Het is geen essentieel onderdeel van een kerncentrale of het ISS (International Space Station).

Zie je het al voor je dat ze van elk hebbedingetje ter wereld een complete reserve voorraad aanhouden voor de periode van 10 jaar?

Kom op zeg, wel ff realistisch blijven.
Kijk eens bij cmsnl.
Voor iedere Honda, Kawa, Yamaha of Suzuki zijn alle (iig de meeste) onderdelen nog gewoon verkrijgbaar.
Garmin weet natuurlijk ook dat de knopjes van de 340/345/350 heel slecht zijn.
Zal wel commercieel ingegeven zijn om geen onderdelen te leveren. Verkopen ze weer een 'nieuwe'.
 
Ik ken de site, heb er wel eens wat besteld. Kost wat, heb je ook wat. Beter te duur, dan niet te koop.
Vorige week nog voor €70 aan spul voor FZ besteld. (vooral rubbers en tulles)
Ja, is goedbeschouwd best duur voor een klein doosje met grijpspul. Toch blij ermee!
Daar dus wel nieuwe delen te koop om je oude motor weer goed rijdend te maken.
Ik kan een poging wagen...................... bedankt voor info.
Alleen jammer dat Garmin hierin niet gewoon zelf in voorziet.
 
Vorige week nog voor €70 aan spul voor FZ besteld. (vooral rubbers en tulles)
Ja, is goedbeschouwd best duur voor een klein doosje met grijpspul. Toch blij ermee!
Daar dus wel nieuwe delen te koop om je oude motor weer goed rijdend te maken.

Ik kan een poging wagen...................... bedankt voor info.
Alleen jammer dat Garmin hierin niet gewoon zelf in voorziet.
Ik begrijp je punt, maar motorfiets onderdelen vergelijken met een navigatiesysteem is een beetje appels- peren vergelijken.
Ga eens met een 8 jaar oude telefoon naar een winkel voor reparatie.
Ik denk dat de verkoper heel hard begint te lachen.
 
Ik hou van zulke oplossingen! :}
Daar ben ik ook van.

Toch denk ik dat 't zo simpel niet is bij de 350.
Dus niet oplosbaar met een plakkertje. (anders had ik dat echt wel gedaan)
Toen de 1e knop het heeft begeven, heb ik een poosje een mini-schroevendraaier gebruikt voor schakelen micro-switch.
Maar je zit dan wel heel dicht bij de elektronica. Kans is al snel dat je daar iets stuk gaat maken.
Alleen te doen in stilstand en héél voorzichtig. Geen duurzame oplossing dus!
 
Misschien geen 350 maar voorbeeld van een van onze oude zumo 550. Gewoon binnen band plakker erop werkt perfect al diverse jaren :t
Heb er ook nog eentje in gebruik, plusknop los en gewoon met secondenlijm geplakt.
Ding blijft maar werken en dan krijg 'k het niet over mijn hart om zoveel aan een XT te geven.
 
Voor de 550 is/was geen update in verband met de rollback. Ik verwacht dat de locatie bepaling steeds meer gaat afwijken.
 
Voor de 550 is/was geen update in verband met de rollback. Ik verwacht dat de locatie bepaling steeds meer gaat afwijken.
Welke “rollback” bedoel je? Die van de weeknummers waardoor de datum niet goed zou staan? Mijn 500 en 550 hebben daar geen last van, de datum staat gewoon goed. Maar ook Garmin toestellen die er wel last van hebben kunnen nog steeds de locatie correct bepalen en ermee navigeren. Er zijn maar een paar kleine probleempjes: de dag-/nachtstand van het scherm werkt niet meer goed, en de zomertijdinstelling klopt niet (moet je dus met de hand aanpassen). Afwijkingen in de locatiebepaling zijn niet anders dan vroeger.

Oude TomToms schijnen er wel serieuze problemen mee te hebben.
 
Heb met de locatiebepaling tot nu toe ook geen probleem. Enkel het berekenen van een route duurt wat lang maar gezien ik automatisch herberekenen uit heb staan maakt het weinig uit.
 
Welke “rollback” bedoel je? Die van de weeknummers waardoor de datum niet goed zou staan? Mijn 500 en 550 hebben daar geen last van, de datum staat gewoon goed. Maar ook Garmin toestellen die er wel last van hebben kunnen nog steeds de locatie correct bepalen en ermee navigeren. Er zijn maar een paar kleine probleempjes: de dag-/nachtstand van het scherm werkt niet meer goed, en de zomertijdinstelling klopt niet (moet je dus met de hand aanpassen). Afwijkingen in de locatiebepaling zijn niet anders dan vroeger.

Oude TomToms schijnen er wel serieuze problemen mee te hebben.
Het zou kunnen dat er pas een probleem ontstaat als we bij week nr. 1025 na de rollback komen.
 
De meest recente rollback was op 7 april 2019, week 1025 na deze rollback is pas op 28-11-2038. Hoef je voorlopig geen zorgen om te maken.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan