Garmin Zumo XT

Update via Waypoint mbt de Zumo XT

Beschikbaarheid, update 3 april, het probleem met de motorsteun is inmiddels verholpen. De eerste levering wordt nu verwacht in de week van 6 tot 10 april. Exacte aantallen weten we nog niet, maar het lijkt erop dat de productie op gang komt en dan kan het ineens snel gaan bij Garmin.
 
Bericht van MrGPS op facebook

Stand van zaken levering Zumo XT

>>update 7 april: vannacht bericht dat er een eerste batch vanuit Engeland daadwerkelijk onderweg is. Vooralsnog niet toereikend voor alle bestellingen: grofweg: heb je uiterlijk 7 maart besteld dat verwacht ik de je de XT vóór het weekend binnen hebt.
Eind deze week/begin volgende week volgt er een nieuwe zending waarmee niet alleen alle bestellingen geleverd zullen worden maar het toestel vervolgens ook gewoon uit voorraad leverbaar zal zijn. <<

1586360270187.png
 
Laatst bewerkt:
Na wat geklooi met China meuk besloten om toch maar te investeren en wat goeds te kopen. De oplossing met de telefoon (Kyocera) bleek tot nu toe de beste. Uitstapje naar de Gorider Excalibur was geen succes. Toestel vol water, uitvallen van de verbinding met de cradle en toch niet zo goed afleesbaar scherm waren de issues. Gelukkig maar 99 Euro via Ibood voor betaald. (Ga nog proberen het ding te retourneren). Alle filmpjes van Mr GPS bekeken en zodoende enthousiast geworden en hem daar ook besteld. Al was het alleen maar vanwege de moeite die Hans (Mr GPS) doet. zoiets mag ook gewaardeerd en beloond worden vind ik. Ik hoop dat de nieuwe serie niet het probleem met de houder heeft. En dat ik er weer jaren plezier van heb.
 
Als ik het mag samenvatten: De beste opties van TomTom en Garmin in 1 toestel. Vooral het routes laden in de cloud miste ik altijd bij Garmin. Dat zou nu net als bij TomTom moeten gaan werken. En het ver****** van routes tijdens de rit zou ook verleden tijd moeten zijn. Daar had mijn eerste Zumo (de oer-Zumo) heel erg last van. Als nu ook de kronkelwegen net zo goed werken als bij TomTom ben ik happy.
 
Gisteren een XT besteld bij MrGps, kan niet wachten tot die binnen is:]*D
 
Klopt het dat je met de Garmin zumo XT spotify kan laten afspelen doormiddel van handbediening ? Zat naar de Tom tom rider 550 te kijken, maar las dat die alleen spraakgestuurd dingen kan opvangen en dan spotify kan openen via ''Hallo google''. Wat mijn super de luxe telefoon NIET kan. :+
 
In het verleden vond ik alle beschikbare motornavigatie te duur voor wat je ervoor kreeg en heb ik het altijd zonder gedaan, wat op zich ook wel prima ging. Nu heb ik mezelf toch laten verleiden - €500 blijft immers een hoop knaken - om zo'n XT aan te schaffen, en qua scherm is het echt een uitstekend ding :t .
 
Er zijn inmiddels al de nodige XT's uitgeleverd.
Ondanks de bijzondere tijden waar we mee te maken hebben zullen er best al een aantal gebruikerservaringen te delen zijn verwacht ik.
Ik overweeg sterk om er eentje aan te schaffen, nu Zumo 590 en die doet het nog prima maar verwacht toch een mooie stap voorwaarts te maken.

Wie kan/wil zijn ervaringen met de XT met ons delen.

Alvast bedankt.
 
Ik heb gisteren met de XT mijn eerste ritje gemaakt, en wat een prachtig scherm, alsof je naar je 4K tv scherm zit te kijken.
En ongeacht van welke kant de zon op mijn scherm scheen, het scherm was perfect afleesbaar, dat heb ik wel anders meegemaakt..
Het draadloos overbrengen van routes is geweldig, net als het draadloos updaten.
De XT is werkelijk snel en reageert heel snel op alle bedieningen.

Kortom, ik ben er heel blij mee en straks nog ff de helm koppelen aan de XT.
 
Heb 4 jaar Garmin 440. als het nodig is zie ik wel wat ik koop , wel weer een garmin. of het de XT wordt zie ik dan wel weer.
 
Ik vind het soms wel irritant dat het scherm zo spiegelt, zeker als de zon achter je staat.
Dan reflecteert het zonlicht soms zeer fel in je ogen.
Ga maar eens zoeken naar anti-glare folie.

Verder lekker apparaat om mee te rijden 8-)
Ik vind het ook met de XT fijn om herbereken uit te laten staan, ik prefereer het toch om zelf naar de route terug te navigeren ipv automatisch.
 
Hoewel ik de prijs in de eerste instantie wel wat aan de hoge kant vond gaat de XT er bij mij ook wel komen. Ik heb wel besloten nog even te wachten, in Nederland heb ik het ding niet nodig, en buitenlandreisjes zitten er voorlopig toch niet in. Dus ik wacht nog een paar maanden af.
 
Ik heb het ding inmiddels. En gemonteerd. Gelijk geprobeerd wat routes etc te uploaden.
Conclusie: Het is een prachtig ding, met ontzettend veel mogelijkheden MAAR TomTom is veel eenvoudiger en intuïtiever. De "Explorer" site kun je vergeten en is absoluut geen vergelijk met de "MyDrive" site van TomTom. En het uploaden en rijden van routes is met een TomTom (Rider of de App) veel eenvoudiger. Kan niet zeggen dat ik spijt van de aankoop heb. Ik vind het scherm geweldig. En uiteindelijk krijg ik ook wel voor elkaar wat ik wil. Maar met TomTom gaat het allemaal wat "logischer". Degene die al een Zumo had zal er minder moeite mee hebben denk ik. Maar de overstappers van TomTom zullen best even aan de bak moeten.

Jammer dat de Gorider hardwarematig zo'n flut ding was. Want die deed precies wat ik van hem verwachte.

Als je de filmpjes van MrGPS bekijkt dan zegt hij op een gegeven moment dat je bijvoorbeeld routes van Calimoto, Kurviger en de MyDrive app zó naar je Zumo kunt sturen. Dat werkt niet altijd zo eenvoudig.
Tot voor kort zette ik mijn routes uit met de MyDrive app of de MyDrive website van TomTom. Maar die routes kan de Zumo niet goed mee overweg. Gelukkig heb ik nog een Gold abonnement bij MyRoute app. Want dat werkt wel prima.
 
Heb nog steeds de Zumo 550😔 ding draait nog steeds, echter al jaren geen update gedaan.
Moet me eens verdiepen in wat nieuws.
Denk nu aan de Zumo 595. Wellicht dat ie nog goedkoper wordt nu de XT op de markt is.
Heb al een paar jaar een 595 Lm maar erger mij kapot aan dat ding .valt zomaar op de meest onmogelijke plekken uit waardoor je in vervelende situaties terecht komt(drukke stad)!
Heb op mijn vakantie s altijd nog mij 550 bij me en die heeft mij dan uit de shit geholpen!
Met een 595Lm is het fijn rijden .maar het gevoel dat hij elk moment uitvalt is niet prettig!
 
Omdat niet iedereen op Facebook en in de Zumo groep zit hier mijn review tot nu toe:

Ik heb de XT gisteren ook ontvangen. Ooit begonnen met de oer-Zumo. Nooit een fan geweest van programma's als Mapsource en Basecamp. Dat had TomTom beter voor elkaar. Na de Zumo een aantal jaren rond gereden met Chinese toestellen met IGO erop. Nog een Becker Mamba gehad. En uiteindelijk weer terug bij Garmin nu.

Conclusie:

-Het toestel op zich is prachtig. Scherm is onovertroffen. En je kunt kronkelroutes en rondritten op het toestel zelf plannen. De Drive app op de telefoon werkt prima bij mij.

-Het plannen van leuke routes op de pc. Of het uploaden van routes van anderen gaat nog steeds een stuk lastiger dan bij TomTom.
Om te beginnen is Explore gewoon een aanfluiting en geen concurrentie voor Mydrive. Het werkt gewoon voor geen meter. Als je een gpx bestand downloadt met daarin route en track informatie gooit ie alle punten op een hoop met als gevolg allemaal dubbele lijnen en een 3 keer zo lange route. Alleen een kale track gemaakt met MyRouteApp werkt. Maar alles wat je zo downloadt kun je vergeten.
Ik heb op mijn telefoon bijvoorbeeld de apps Kurviger, Calimoto en Mydrive van TomTom om mooie routes uit te laten rekenen. Die apps op zich werken goed. Maar de Drive app accepteert geen routes vanuit deze apps. Als je bijvoorbeeld in MyDrive of Kurviger op "delen" drukt kun je kiezen voor mail, whatsapp of de Drive app. kies je de Drive app krijg je keurig de melding "We konden het adres niet vinden". Met andere woorden, dikke vinger, zoek het zelf maar uit! Er is een workaround door het gpx bestand vanuit MyDrive/Kurviger naar jezelf te mailen. Dan openen met de Drive app. En dan werkt het wel. Beetje krom dat je 500 Euro voor een apparaat uitgeeft en dan nog steeds dit soort truukjes moet uithalen.
Het is jammer dat de aangeboden Android apparataten hardwarematig zo shit zijn. Anders zou dat voor mij een betere oplossing zijn. (Met de TomTom GO appp).Een smartphone werkt perfect maar ziet er rommelig uit met snoertjes voor het laden enzo. En de Gorider Excalibur XL viel ook tegen. Het toestel was lek (scherm niet goed geplakt), had problemen met laden in de houder en was in direct zonlicht niet goed afleesbaar.
De Rider van TomTom was misschien ook een goede keuze geweest. Alhoewel ik daar ook veel vochtproblemen en problemen met defecte houders van lees. En het begint zo langzamerhand een antiek modelletje te worden. Daarom heb ik me laten verleiden tot de aanschaf van het nieuwste van het nieuwste.
Het zal ongetwijfeld een kwestie van studeren en uitproberen zijn. En Garmin moet zelf nog de puntjes op de i zetten in zijn apps en webomgeving. Maar het werkt bij lange na allemaal niet zo probleemloos als bij TomTom.
Na alle lofzangen mag er ook een kritische noot zijn toch?
En, oh ja, ik heb ook wat speling op de motorhouder. Was mij zelf niet opgevallen anders. Maar iedereen heeft het erover. En het zit er inderdaad in. Volgens mij maakt het voor het functioneren niks uit
 
Om de snel de route informatie uit een .GPX bestand bestand te halen heb ik Keep Track geschreven.
(wat ook voor TomTom handig is anders zie je hem twee keer de route en de track)
Door de GPX bestanden op de PC eerst te bewerken met Keep Track en dan door te sturen naar Explore ben van het bovengenoemde probleem af.

Je kunt Keep Track hier downloaden Keep Track | Roadrider

Ik ben al bezig geweest met een Android versie maar omdat MRA met de optie kwam om alleen een Track in een GPX bestand te zetten heb ik hier de priortijd van verlaagt en heb Send Route voorrang gegeven. (Deze werkt maar de optie om gedeelde bestanden te openen moet nog worden toegevoegd. Dit is voor mij nieuw dus vergt nog wat uitzoek werk. Ik begrijp nu dat Garmin het met Drive ook lastig vind ;))
 
Volgens mij werkt dat versturen van alleen de track met MyRouteApp niet op de smartphone. Zie hem er op de pc tussen staan. Op de telefoon niet.
 
Is er iemand die zowel de Zumo XT als de TomTom Rider 550 in huis heeft (gehad)? Ben wel benieuwd naar ervaringen. Welke redenen zijn er - buiten het scherm - om ca 200 piek extra neer te leggen voor de XT?

Hoor vaak dat de Garmin veelzijdiger is, maar de TT meer gebruiksvriendelijk. Waar uit dat veelzijdiger zich dan in? Wat zijn opties die je bij Garmin hebt, die TT niet heeft?

Is TT550 nog altijd beter in bochtige weggetjes en leuke adventurous routes dan de Zumo XT?

Ik heb nog geen navigatie en twijfel erg tussen deze TT en Garmin.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan