Garmin Zumo XT

Ik ben niet bekend met de navigatiesystemen van Garmin, maar ik overweeg een Garmin Zumo XT. De laatste jaren heb ik altijd gewerkt met ITN-bestanden. Ik vroeg me af of een ITN-bestand vanuit de MyRoute-app (ik werk hier graag mee) over te zetten is naar een Garmin of ben je hiervoor volledig afhankelijk van Basecamp? Kijkend naar bijvoorbeeld de website van MRGPS kun je alleen tracks overzetten. Ik hoor het graag!
 
Ik ben niet bekend met de navigatiesystemen van Garmin, maar ik overweeg een Garmin Zumo XT. De laatste jaren heb ik altijd gewerkt met ITN-bestanden. Ik vroeg me af of een ITN-bestand vanuit de MyRoute-app (ik werk hier graag mee) over te zetten is naar een Garmin of ben je hiervoor volledig afhankelijk van Basecamp? Kijkend naar bijvoorbeeld de website van MRGPS kun je alleen tracks overzetten. Ik hoor het graag!
Ten eerste weet ik niet of dat wel zo verstandig is, een ITN transformeren naar GDP Garmin formaat. Of het tegenwoordige GPX. Omdat ITN een aantal vaste punten zijn, met daartussen een variabele route (Tenminste, op een TomTom).
Maar MRA zet al automatisch een route over in het GPX formaat. (Als route en als track, bij een tomtom).
En MRA word al gebruikt door Garmin bezitters, dus het kan.

En nu zie ik net dat je dat al wist _O-
Dus ik denk niet dat het kan of verstandig is of logisch is, dat ITN.
In Tyre kon dat trouwens ook altijd, ITN omzetten naar GDP of GPX. Maar dat is wel weer een extra stap, en volgens mij gebruikt Tyre een andere kaart dan TomTom, en volgens mij ook Garmin. En wat MRA voor kaart gebruikt weet ik eigenlijk niet.

Het is allemaal wel tricky met een grote kans op fouten in de route, of rare kronkels, of keer om.
 
Het overzetten van een ITN bestand naar een GPX bestand zie ik niet als een oplossing. Een ITN bestand is tenslotte niets meer dan een aantal op volgorde vastgelegde coördinaten dat door TomTom zelf in het toestel wordt omgetoverd tot een route. Ik begrijp ook niet waarom MRA achter de exportmogelijkheden bij ITN èn bij GPX overal -(route)- achter plaatst, want MRA levert alleen bestanden met de genoemde coördinaten en geen route. Zelfs niet voor de Garmins. Wellicht een kwestie van interpretatie. 🙄
Bij de Garmin levert het "route" bestand dus hetzelfde op en ook bij de Zumo's moet het toestel dus, op basis van de eigen gebruikte methodiek, een route gaan samenstellen. De vraag die resteert is dan in hoeverre er nog enige overeenkomst is met datgene wat je hebt uitgevogelt in MRA.
De oplossing met de tracks daarentegen levert wèl een identieke route op in een Garmin (of TomTom vanaf Rider 400) en dat is dan zeker te overwegen.
Maar, als je dan een ITN wil omzetten in een GPX, dan kan dat o.a. met JaVaWa's RTWTool.
 
Nieuwe Garmin Zumo XT ter overname aangeboden! (mag dit op deze manier?)

 
Het overzetten van een ITN bestand naar een GPX bestand zie ik niet als een oplossing. Een ITN bestand is tenslotte niets meer dan een aantal op volgorde vastgelegde coördinaten dat door TomTom zelf in het toestel wordt omgetoverd tot een route. Ik begrijp ook niet waarom MRA achter de exportmogelijkheden bij ITN èn bij GPX overal -(route)- achter plaatst, want MRA levert alleen bestanden met de genoemde coördinaten en geen route. Zelfs niet voor de Garmins. Wellicht een kwestie van interpretatie. 🙄
Bij de Garmin levert het "route" bestand dus hetzelfde op en ook bij de Zumo's moet het toestel dus, op basis van de eigen gebruikte methodiek, een route gaan samenstellen. De vraag die resteert is dan in hoeverre er nog enige overeenkomst is met datgene wat je hebt uitgevogelt in MRA.
De oplossing met de tracks daarentegen levert wèl een identieke route op in een Garmin (of TomTom vanaf Rider 400) en dat is dan zeker te overwegen.
Maar, als je dan een ITN wil omzetten in een GPX, dan kan dat o.a. met JaVaWa's RTWTool.

Nog even een aanvulling op bovenstaande:

MRA heeft inmiddels een Bèta functie ontwikkeld waarmee het ook een onderscheidt maakt tussen de zgn. "zachte" vormingspunten en de "harde" viapunten. Daarmee komt een met MRA vervaardigde route ook in de juiste vorm in BasaeCamp binnen. Vraag is dan alleen, wat gebeurt er verder als die route rechtstreeks de XT wordt ingestopt. Want MRA mist natuurlijk het juiste versienummer van de onderliggende kaart, of dat nu een Here, Google of TomTom kaart is.

Ik heb dus een bestaande track in MRA omgezet naar een route.
Daarna het track eveneens ingeladen om de door de MRA bewerking veroorzaakte afwijkingen te corrigeren.
Zowel het resultaat met GPX 1.1 (Beta, route track, poi) op m'n PC geplaatst.
Ook het resultaat met GPX 1.1 (track, poi) op m'n PC geplaatst.
Van het eerste bestand de route en van het tweede bestand het track naar BaseCamp geïmporteerd.

In BaseCamp ziet het er allemaal goed uit, tot je naar de details kijkt. Had de route in MRA nog 93 routepunten staan, na de export met de Bèta functie maar liefst 5397 (!), voornamelijk harde punten. De track had er zelfs, met 5348 punten, nog wat minder.

Dan nog het importeren in de XT. Die had daar, naar verwachting, weinig zin in en bleef bij het importeren op 0% hangen. Tot slot nog de rechtstreekse optie geprobeerd, de MRA Connector, maar dat werkte nog met het "oude formaat", de 93 coördinaten dus da's ook geen oplossing.

Ach, het begin is er.....
MRA-Garminroutes-Beta.jpg


MRA-Garminroutes-Beta2.jpg
 
Ik had e.e.a. ook aan MRA gerapporteerd en het lijkt nu goed te werken. Ook met MRA's connector krijg je een route in de directory \Garmin\GPX geplaatst die dan nog wel geïmporteerd moet worden.
 
Blijkbaar op een paar uitgeschoven tenen gestaan van de "grote baas" want m'n "ticket" is van de aardbodem verdwenen. Zou toch in de het archief terecht moeten zijn gekomen... Had ik maar niet moeten vragen of ze beter wilden communiceren. 🙄

Zo jammer...
 
Mag ik dat ook even hier droppen?

 
Mag ik dat ook even hier droppen?


Gaat niet helemaal jofel zo. Verkeerde item.
 
Jofel?

En die Nederlanders hier maar klagen als je "ge" zegt in plaats van je O-)
 
Hallo Zumo XT gebruikers.

Ik ben reeds jaren een tevreden Zumo 350 gebruiker. Mijn grootste probleem hiermee is echter dat het vrijwel onmogelijk is om onderweg routes te maken of aan te passen. Ik maak nu vooraf thuis alle routes, en dit is voor dagtrips prima, maar als je wat langer onderweg bent zou ik graag onderweg routes willen kunnen maken, en deze in mijn navigatie inladen. ook het aanpassen van een route bij een afgesloten weg bijvoorbeeld werk slecht.

Ik sta nu voor de keuze tussen mijn 350 houden, upgraden naar een Zumo XT of upgraden naar een grote smartphone met kurviger pro oid.

De smartphone heeft duidelijk de voorkeur qua flexibiliteit, omdat je allerlei apps kan gebruiken ook onderweg, Spotify integratie etc. is natuurlijk prima. En ik kan er gewoon een extra simkaartje indrukken voor online verkeersinfo etc. Grootste bezwaar wat ik hier zie is toch de helderheid/afleesbaarheid van het scherm.

De Zumo XT komt natuurlijk ook in beeld, aangezien je routes "via de cloud" kunt uploaden. zijn er hier mensen die ervaring hebben met het onderweg maken van een route waarbij je zelf alle route punten zet (dus zoals in basecamp, niet gewoon A->B met bochtige route) op je telefoon of tablet en dit vervolgens naar je Zumo XT verstuurd? Bijvoorbeeld vanuit je tentje op de camping?
 
Laatst bewerkt:
Jazekers, dat doe ik zo af en toe wel, maar da's een kwestie van flink in- en uitzoomen en het plaatsen markeringen op de gewenste wegen. Niet echt handig om te doen. Ik neem ook een tablet mee met daarop MRA en dat gaat een stuk makkelijker, alleen al vanwege het overzicht door het grotere scherm. Op zowel een Zumo als een smartphone is het onderweg allemaal een beetje klungelig. Aan de andere kant, de optie kronkelwegen werkt wel degelijk (in het buitenland).
 
Jazekers, dat doe ik zo af en toe wel, maar da's een kwestie van flink in- en uitzoomen en het plaatsen markeringen op de gewenste wegen. Niet echt handig om te doen. Ik neem ook een tablet mee met daarop MRA en dat gaat een stuk makkelijker, alleen al vanwege het overzicht door het grotere scherm. Op zowel een Zumo als een smartphone is het onderweg allemaal een beetje klungelig. Aan de andere kant, de optie kronkelwegen werkt wel degelijk (in het buitenland).

Dank voor je snelle antwoord, dit maakt dan wellicht de XT toch weer iets hoger op de lijst komt dan een smartphone + Kurviger.
Ik heb nog geen ervaring met MRA, maar deze routes kun je dus direct vanaf je tablet uploaden naar je garmin cloud & vanaf daar weer naar je XT? Geen gezeur met harde/zachte routepunten, herberekening, kaartversies etc?
 
Op onze vakantie had iemand een tomtom550.
Via Kurviger (retemakkelijk) maakte hij routes en uploade hij ze (meende via MRA) naar zijn tomtom550.

Zelf heb ik de Zumo 590 en ben erg tevreden met dit toestel, maar mis de optie om onderweg (via Kurviger op iPhone) routes te maken en digitaal te verzenden, zonder tablet oid.

Ik meende dat dit wel mogelijk is met de XT, vandaar dat de XT voor mij ook een serieuze optie is.
Of anders toch maar die TT550.
 
Dank voor je snelle antwoord, dit maakt dan wellicht de XT toch weer iets hoger op de lijst komt dan een smartphone + Kurviger.
Ik heb nog geen ervaring met MRA, maar deze routes kun je dus direct vanaf je tablet uploaden naar je garmin cloud & vanaf daar weer naar je XT? Geen gezeur met harde/zachte routepunten, herberekening, kaartversies etc?

Nou, routes voor een Garmin met MRA zijn doorgaans wat onhandig dus ik gebruik dan een track die via Dropbox naar m'n smartphone wordt gestuurd en via die dan naar m'n XT. Alternatief is via een mSD maar dat is weer wat extra werk.
MRA is overigens bezig met een verbeterde versie Garmin routes en die hebben doorgaans de zachte puntjes.
 
Nou, routes voor een Garmin met MRA zijn doorgaans wat onhandig dus ik gebruik dan een track die via Dropbox naar m'n smartphone wordt gestuurd en via die dan naar m'n XT. Alternatief is via een mSD maar dat is weer wat extra werk.
MRA is overigens bezig met een verbeterde versie Garmin routes en die hebben doorgaans de zachte puntjes.

Hoe verzend je hem dan van je Smartphone naar de XT?

Ik had me net aangeleerd alleen zachte punten te gebruiken, omdat je anders soms eindeloos terug gestuurd word als je een punt net gemist hebt, omdat hij in de berm stond bijvoorbeeld. maar lees nu dat dat bij de XT weer een probleem kan zijn. Ivm oppaken route halverwege bij harde punten, en maximaal aantal zachte tussenpunten van 125.

Bedankt voor de tips, ook je site even bekeken :t
 
Ik heb echt nooit problemen met "harde puntjes", maar dat mag ook wel gezien de energie die ik in het route maken heb gestoken. Alle tracks en alle routes die ik normaal ontvang, dus niet zelf maak, gaan bij mij altijd via BaseCamp. Niet alleen om overbodige harde punten er uit te halen, maar ook om te controleren of alle punten goed op de weg staan en er geen "heen- en weertjes" in zitten, zoals bijvoorbeeld een punt op de verkeerde weghelft bij een middenberm. Zelfs tracks kijk ik na omdat een track, gebaseerd op een andere kaart dan die van Garmin, ook weer de nodige afwijkingen kan hebben. Kan net het verschil zijn tussen een naast elkaar liggende ventweg of een N-weg bijvoorbeeld.

Maar je vraag: ik stuur het bestand naar de Garmin XT via de app Garmin Drive en dat zou ook rechtstreeks via het tablet moeten kunnen.

Denk ik nu pas aan.... 🙄

Edit. Dat werkt dus niet.Heb 2 verschillende Android Tabs maar die koppelen goed niet met de XT.
 
Laatst bewerkt:
Als je terugsturen niet wil, werk dan enkel met de track. Van in MRA kan je enkel de track naar de XT sturen Via Dropbox zoals TenCats. Je kan de GPX bestand ook mailen van je Tablet naar smartphone indien je geen Cloud opslag hebt. Van je smartphone dan via garmin drive naar je XT zenden. De track in je XT dan een route maken en dat is het.
Ik doe het op dezelfde manier als TeCats. Tablet mee op reis en daar de routes maken in MRA. Ik gebruik MRA vooral omdat hier de Michelin kaart beschikbaar is. Deze heeft een goede manier om mooie wegen te laten zien.
 
Als je terugsturen niet wil, werk dan enkel met de track. Van in MRA kan je enkel de track naar de XT sturen Via Dropbox zoals TenCats. Je kan de GPX bestand ook mailen van je Tablet naar smartphone indien je geen Cloud opslag hebt. Van je smartphone dan via garmin drive naar je XT zenden. De track in je XT dan een route maken en dat is het.
Ik doe het op dezelfde manier als TeCats. Tablet mee op reis en daar de routes maken in MRA. Ik gebruik MRA vooral omdat hier de Michelin kaart beschikbaar is. Deze heeft een goede manier om mooie wegen te laten zien.
Misschien een stomme vraag maar waarom gebruiken jullie dropbox of mail dan?

Als ik een route op m'n tablet Chromebook etc maak in mra. Dan pak ik hem gewoon via mra op m'n tel weer op en stuur hem dan naar de xt via garmin drive of Explore. Of als ik toch achter de pc of tablet zit, zet ik hem daar al in explore. Zodra ik m'n garmin aan slinger staat de track er dan gelijk op.
 
En hoe krijg je het bestand dat vanaf je Chromebook naar je smartphone? Daar zit toch ook wat tussen of heb je ze dan direct gekoppeld met een kabeltje of bluetooth of gebruik je zoiets als iCloud. Wij gebruiken simpelweg Dropbox en bij voorkeur geen mail, want een mailprogramma wil het bestand wel eens verstoren door een karakter toe te voegen.

Garmin Explore vind ik een drama omdat ik bijv. tracks heb opgeslagen op m'n XT en zodra je Explore gaat gebruiken, dan kopieert Explore die naar de cloud en zijn ze verdwenen van m'n XT. Los van het gegeven dat ik dit sowieso niet wenselijk acht, moet ik ergens onderweg wèl verbinding hebben om ze te kunnen zien of rijden.
 
Laatst bewerkt:
En hoe krijg je het bestand dat vanaf je Chromebook naar je smartphone? Daar zit toch ook wat tussen of heb je ze dan direct gekoppeld met een kabeltje of bluetooth of gebruik je zoiets als iCloud. Wij gebruiken simpelweg Dropbox en bij voorkeur geen mail, want een mailprogramma wil het bestand wel eens verstoren door een karakter toe te voegen.

Garmin Explore vind ik een drama omdat ik bijv. tracks heb opgeslagen op m'n XT en zodra je Explore gaat gebruiken, dan kopieert Explore die naar de cloud en zijn ze verdwenen van m'n XT. Los van het gegeven dat ik dit sowieso niet wenselijk acht, moet ik ergens onderweg wèl verbinding hebben om ze te kunnen zien of rijden.

Mra slaat toch alles op in de cloud dus als ik een route maak vind ik die op alle apparaten waar mra op draait terug. Dus het versturen van het ene naar het andere apparaat is in mijn ogen volstrekt onnodig. Mocht je ze Offline willen gebruiken download je ze desnoods op je telefoon zodat je ze altijd bij je hebt.

In de instellingen van Explore en je garmin toestellen dien je de sync opties aan te zetten dan raak je geen routes kwijt vanaf je toestel. Op het moment dat hij dan verbinding of via WiFi of de drive app maakt zet hij de routes/tracks op je toestel. Ik gebruik het zowel voor m'n garmin fenix 6 (smartwatch ding) als m'n zumo xt en het werkt prima mits goed ingesteld.

Op YouTube staan hier wel video's van hoe het zou moeten werken met de Zumo XT van waypoint bijvoorbeeld.
 
Terug
Bovenaan Onderaan