Garmin Zumo XT

Flitspalen staan in geen enkele kaart, ook niet in die van Garmin of TomTom. Die worden apart aangeboden en zijn dus niet kaartgebonden.
Toch ziet mijn scherm op er XT er anders uit. Ik mis de verkeersinfo rechts en de oranje en rode balkjes boven als ik hem op de OnRoute-kaart zet.
 
Dat klopt, zaken als lane assist, junction view en maximum snelheid vind je alleen terug in kaarten van Garmin zelf. De technieken daarachter zijn niet vrijgegeven en kunnen daardoor niet toegepast worden door andere kaartenmakers. De flitspalen staan er echter los van.
 
Dus ook als ik op de Zumo XT navigeer met de OnRoute Motorkaart zou ik alle flitspalen enz (uit de Cyclops database) moeten zien?
 
Ik las hier al eerder over de pinnetjes die geen contact maken. Gistermiddag vertrokken wij met een werkende Zumo maar na 200 km hield die het voor gezien. Stroom op. Ik had het al eens eerder gehad, maar toen heb ik die contactjes schoon gemaakt en leek alles te werken. Ook de multimeter gaf gewoon een goede waarde op de contacten.

Zou het helpen het rubber naast de contacten wat weg te snijden?

Gelukkig heb ik ook een USB kabel die ik ook nog eens in mijn dashboard kan prikken. Maar straks gaat het verderop nat zijn, en dan lijkt dat me niet handig.
 
Zou het helpen het rubber naast de contacten wat weg te snijden?
Dat zou ik niet doen, Garmin heeft in de beginperiode juist de connector aangepast met extra rubber om te voorkomen dat de pinnetjes afbreken...
Die pennetjes in de houder zijn enigszins verend.
Precies dat, en als ze onderin blijven hangen heb je geen goed contact. Zorg dat ze kunnen blijven veren.
 
Bij mijn zumo 396 heb ik sporadisch ook last van dat hij niet meer wil opladen terwijl hij in de motorhouder zit.
Wat bij mij dan helpt is de zumo erafhalen en voorzichtig met je nagel de koperen pinnetjes van de houder een paar keer induwen, ik heb het idee dat ze soms blijven hangen en dan net niet goed contact maken.
 
Wat je eigenlijk zou moeten hebben is een kaart van Nederland waarin handmatig de wegen zijn beoordeeld, dus met bochtige weggetjes, maar ook mooie op- en afritten van de snelweg, klaverbladen, en dergelijke.
Volgens mij is de Onroute motorkaart ooit zo begonnen, zonder alles wat met snelwegen te maken heeft. Inmiddels zijn er te weinig mooie wegen over om überhaupt een landelijk dekkende kaart te maken, vrees ik.
 
Voor Nederland is de OMK matig, maar Duitsland bv een stuk beter. Ook beter dan de TT Riders omdat je met de OMK centra van steden kunt vermijden.😁
 
Wrs hoef je over een paar jaar helemaal geen aparte GPS meer te kopen.
De TFT-dashboards worden steeds veelzijdiger en steeds beter afleesbaar.
Ook kan er steeds meer. Straks kan je vanaf de motor thuis de VW hoger zetten en de magnetron voor je 1-pans-gerecht starten.

De navigatie zit straks gewoon in je motorfiets zelf. Wellicht te laden middels een app.
Niks meer aparte toestellen ergens in een hoekje onder je windscreen, maar de route is gewoon zichtbaar in het hoofd-display.

Lukt dat ook met een Ford? _O-

Zonder gein, al jaren een Zumo 345. Prima navi, en ik heb op mijn VTX geen digitaal dashbord.

Overigens een probleem, de 345 wilde soms niet laden. Denk je aan een draadbreuk.
Probleem bleek er in te liggen dat de puntjes in de houder naar binnen waren geschoten.
 
Helaas regelmatig uitval van de stroomvoorziening van de XT
Voor de omzetting van mijn mount op een nieuwe motor (juli 2022) meteen bij Waypoint een nieuwe kabel gehaald. Ik had nog de eerste versie. Helaas nu regelmatig uitval. Eerst gedacht aan de XT zelf. Deze heeft Waypoint nagezien, maar niet aan te zien. Mijn toestel deed het echter wel op de steun van Waypoint zelf. Toen van Waypoint een andere XT gekregen. Deze heeft het vervolgens ruim vier maanden goed gedaan, maar de laatste weken weer regelmatig uitval. Met de motordealer alles nagelopen en deze dacht dat het aan de motorsteun zou kunnen liggen. Doordat ik een Ram-mount gebruikte en tevens een Touratech houder zou het spul teveel trillen. Besloten om de XT te monteren op een houder op het balhoofd van de motor zonder de Touratech houder. Helaas niet het gewenste resultaat. Weer opnieuw met Waypoint (Vessem) in overleg. Het enige wat nog niet vervangen was, was de houder van de XT waar de kabel in bevestigd moet worden. Deze vervangen en nu werkt uiteindelijk alles prima! Expres een paar slechte wegen uitgeprobeerd en alles trilt nagenoeg niet en blijft werken. Dank aan Waypoint voor hun geduld en medewerking👍
 
Laatst bewerkt:
Overigens een probleem, de 345 wilde soms niet laden. Denk je aan een draadbreuk.
Probleem bleek er in te liggen dat de puntjes in de houder naar binnen waren geschoten.
En daarover heb ik al meer berichten geplaatst.

Het is vlgs mij gewoon een gebrek van de Garmin.
Omdat de steun (met puntjes) altijd op de motor blijft zitten is op termijn slecht contact door corrosie een zekerheidje.
Ze zouden vlak bij de motorsteun een verbindings-stekkertje moeten maken. Heeft Tomtom dat niet?

Ik heb het kabeltje ca 10cm onder de houder afgeknipt en heb zelf een verbindings-stekker (m) eraan gemaakt.
Ik heb 2 motoren met op beide een 5V omvormer die eindigt met een stekker (v) vlak bij het dashboard.
Nu kan ik de steun heel eenvoudig overzetten van de FZ naar de BB.

Als ik de motor(en) parkeer, thuis of tijdens vakanties haal ik altijd de steun (met puntjes) van de motor.
Dus meestal ligt deze steun bij mij droog binnenshuis. De motor(en) staat buiten met alleen zichtbaar de mount-kogel.
De puntjes staan bij mij dus nooit bloot aan regen of vochtige lucht. Oke, wel natuurlijk als ik rijd, maar dan zit de Zumo erop.
Nu na een jaar of 8 en ca 100k km nog nooit storing van de contacten gehad.

O ja, of toch wel?
Wat bleek? De klemming van de houder kreeg in de loop van de tijd steeds meer speling.
De Zumo rammelde zogezegd in de houder, en daarom dus ook op de puntjes.
Dit heb ik kunnen oplossen mbv plakken van 2 zelfklevende siliconen deur-stoppertjes. (heet dat zo?) tegen trillen.
Ik moet nu de Zumo met iets druk in de houder plaatsten. Trillen doet ie niet meer en de storingen zijn daarmee ook opgelost.
 
En daarover heb ik al meer berichten geplaatst.

Het is vlgs mij gewoon een gebrek van de Garmin.
Omdat de steun (met puntjes) altijd op de motor blijft zitten is op termijn slecht contact door corrosie een zekerheidje.
Ze zouden vlak bij de motorsteun een verbindings-stekkertje moeten maken. Heeft Tomtom dat niet?

Ik heb het kabeltje ca 10cm onder de houder afgeknipt en heb zelf een verbindings-stekker (m) eraan gemaakt.
Ik heb 2 motoren met op beide een 5V omvormer die eindigt met een stekker (v) vlak bij het dashboard.
Nu kan ik de steun heel eenvoudig overzetten van de FZ naar de BB.

Als ik de motor(en) parkeer, thuis of tijdens vakanties haal ik altijd de steun (met puntjes) van de motor.
Dus meestal ligt deze steun bij mij droog binnenshuis. De motor(en) staat buiten met alleen zichtbaar de mount-kogel.
De puntjes staan bij mij dus nooit bloot aan regen of vochtige lucht. Oke, wel natuurlijk als ik rijd, maar dan zit de Zumo erop.
Nu na een jaar of 8 en ca 100k km nog nooit storing van de contacten gehad.

O ja, of toch wel?
Wat bleek? De klemming van de houder kreeg in de loop van de tijd steeds meer speling.
De Zumo rammelde zogezegd in de houder, en daarom dus ook op de puntjes.
Dit heb ik kunnen oplossen mbv plakken van 2 zelfklevende siliconen deur-stoppertjes. (heet dat zo?) tegen trillen.
Ik moet nu de Zumo met iets druk in de houder plaatsten. Trillen doet ie niet meer en de storingen zijn daarmee ook opgelost.
Toen ik van de VT1100 naar de VTX 1300 overstapte en de houder over liet zetten bleken de contactpuntjes "ingedrukt" te zijn.
Nu had ik eerder het idee gehad dat er ergens een draadbreuk zat of zo.
Bij het overzetten door mijn monteur de puntjes terug gezet en voila, geen lege Garmin meer.
 
Ik wil de Zumo XT eigenaren niet ongerust maken, maar op een Amerikaans forum lees ik over enkele meldingen van spookvingers (ghosting of ghost finger) op de Zumo XT.
De spookvinger wordt al sinds 2018 gemeld voor de BMW Motorrad Navigator VI en is een fenomeen waarbij het lijkt dat een ontzichtbare vinger het scherm bediend.
Aan de buitenkant lijken de scherm ontwerpen van de Navigator VI en Zumo XT wel op elkaar, beide hebben een glimmend scherm met een naadje erlangs.
Goed schoon en vetvrij houden van het glimmende scherm is remedie nummer 1, maar dat helpt lang niet altijd bij de Navigator VI om het spook weg te houden.

Navigator VI:
1671265475975.png


Zumo XT:
1671265502631.png

Hopelijk zijn het valse geruchten over de Zumo XT.
 
Laatst bewerkt:
Laatst stond in de motoplus een duurtest van een bmw met navigator.
In de loop van de testperiode is de navigator meerdere keren vervangen.:X
 
Nee. De BMW Nav's t/m de IV waren altijd kopieën van standaard Garmin toestellen, maar de V en VI zijn speciaal voor BMW gemaakt.
 
Spookvinger heb ik 1 keer gehad. XT wisselde continu van scherm/ menu.
Heb hem toen uitgezet en na een minuutje weer aan. Daarna niks geen last meer. Oorzaak? Geen idee. Had hem overigens toen niet op de motor maar in de bus. Mocht het weer gebeuren dan ga ik wel ff in Moordrecht langs want goed is het natuurlijk niet.
 
Was de BMW-navigator niet een voorloper van de XT?
Nee. De BMW Nav's t/m de IV waren altijd kopieën van standaard Garmin toestellen, maar de V en VI zijn speciaal voor BMW gemaakt.
De BMW Navigator IV is nagenoeg gelijk aan de Zumo 660, de BMW Navigators V en VI lijken kwa opbouw (plaatsing van: aan/uit knop, USB aansluiting en de accu) op de Zumo 590/595. En dit hele hiervoor genoemde rijtje gebruikt dezelfde aansluiting achterop en ze passen allemaal op de zelfde Garmin houder (de Zumo 590/595 past niet in een BMW houder of op de RT en K1600 met navigatie voorbereiding).
De Zumo XT lijkt kwa display op de Navigator VI maar heeft een afwijkende aansluting voor de houder en de XT presteert veel beter.
Sommigen hopen nog op een BMW Navigator VII, ik denk dat BMW en Garmin elkaar vaarwel gezegd hebben, BMW is met navigatie een eigen weg in geslagen.
 
Interessant deze nieuwe inzichten.
Ik heb (mss nu wel HAD) gedachtes voor vervanging van mijn 350 voor wellicht een XT.
Ik blijf berichten volgen....................

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mijn 350 werkt (voor mij) op zich prima, maar ben toch niet blij met het apparaat.☹️
De aan/uit knop was vorig jaar plots defect. Beter gezegd: Die was er ineens niet meer.
Garmin blijkt geen service-delen meer te leveren voor de Zumo 350. :(:(:( Gloeiende-gloeiende. :X
Zo'n simpel rubber knopje (kost mss maar 1euro) betekent straks het einde van mijn Zumo.
Vraag is bijna of ik nog wel weer een nieuwe Garmin zal willen.

Bij Waypoint hebben ze een 2e hands achterwand geplaatst, waar nog wel een 'goede' knop in zat.
NEE, dus, want bij deze begint het rubber na ongeveer 1 jaar gebruik ook al weer te scheuren.

Belachelijk dat Garmin de service aan klanten zo afhandelt. Mss toch maar eens kijken bij Tomtom?
Mijn FZ is nu bijna 40 jr oud en veel delen zijn nog steeds gewoon te koop.
Bij een Zumo van 8 jr moet de gebruiker maar zien. Voor mij een foute manier van klanten-binding.:(
 
Terug
Bovenaan Onderaan