Garmin Zumo XT

Ben vroeger met mapsource begonnen en vond de overstap naar basecamp wat te veel maar uiteindelijk raak je dat snel gewend. Ondertussen zijn die online dingen zo goed en makkelijk dat ik daar steeds de route uitteken oa door die Michelin overlay. Wat ik wel doe is die altijd eens in Basecamp openen en kijken of er geen vreemde dingen gebeuren voor 'k ze naar de gps stuur.

Ook het snel meerdere routes naast elkaar leggen en stukken kopiëren en plakken vind ik makkelijker in Basecamp.
 
In kurviger kun je ook opgeslagen routes weergeven op het scherm waardoor je meerdaagse routes goed overzichtelijk hebt. Niet zo eenvoudig als in basecamp maar het werkt verder prima.
 
Mensen, een (waarschijnlijk domme) vraag, maar ik ben totaal niet Garmin onderlegd. Voor een aankomende reis wil ik OSM kaarten van Canada en Alaska op mijn Zumo XT zetten. Nu heb ik die kaarten wel gevonden op Garmin.BBBike.org, maar dat klinkt als kaarten voor de fiets. Maakt dat iets uit?

Als ik die kaarten eenmaal heb, hoe krijg ik ze dan werkend op de Garmin?
 
Fietskaarten sturen je continu via fietspaden, dat maakt dus wel wat uit. Er zijn verschillende kaarten te vinden op BBBike, niet alleen voor fietsers. Garmin OSM (latin1) zou de goede moeten zijn voor auto's/motoren.
BBBike is echter bedoeld voor kleinere regio's, heel Alaska en Canada downloaden gaat waarschijnlijk niet lukken. Je kunt beter hier een kaart downloaden: Map updates for Garmin navigators
Op die site staan ook instructies.
 
Fietskaarten sturen je continu via fietspaden, dat maakt dus wel wat uit. Er zijn verschillende kaarten te vinden op BBBike, niet alleen voor fietsers. Garmin OSM (latin1) zou de goede moeten zijn voor auto's/motoren.
BBBike is echter bedoeld voor kleinere regio's, heel Alaska en Canada downloaden gaat waarschijnlijk niet lukken. Je kunt beter hier een kaart downloaden: Map updates for Garmin navigators
Op die site staan ook instructies.
Jammer dat Noorwegen (en de andere noordelijke landen) niet bij de EU staan, was wel interessant geweest om mijn Zumo 660 eens een keertje van een andere set kaarten te voorzien voor het aankomende zomer reisje.
 
Fietskaarten sturen je continu via fietspaden, dat maakt dus wel wat uit. Er zijn verschillende kaarten te vinden op BBBike, niet alleen voor fietsers. Garmin OSM (latin1) zou de goede moeten zijn voor auto's/motoren.
BBBike is echter bedoeld voor kleinere regio's, heel Alaska en Canada downloaden gaat waarschijnlijk niet lukken. Je kunt beter hier een kaart downloaden: Map updates for Garmin navigators
Op die site staan ook instructies.
Top, bedankt!
 
Mijn Garmin Zumo XT wil wel aan Garmin Express connecten (okay, het duurt wat lang), maar niet aan Basecamp. Als ik in Basecamp Task Launcher op Manage Your Device klik, dan krijg ik de melding: No Garmin device detected. Please connect a device to your computer. Als ik de Task Launcher afsluit dan zie ik linksboven in Basecamp geen device en als ik op Transfer klik dan zijn Send en Receive beide grijs (niet te selecteren).
Als ik het USB kabeltje uit mijn nieuwe Garmin Zumo XT trek en in mijn oude Garmin Zumo 350 LM prik, dan doet die wel alles zoals het hoort.
Heeft iemand enig idee wat ik op mijn XT moet doen zodat Basecamp hem kan zien?
Dank voor jullie hulp.

Edit: ik heb zowel mijn Mac als mijn XT al een keer opnieuw opgestart.
 
Op de Mac kan maar één programma tegelijk een MTP-apparaat (zoals de zumo XT) benaderen. Is Express nog (op de achtergrond) actief, dan kan BaseCamp er niet bij.
Express dus helemaal afsluiten, dan BaseCamp starten.
De oudere zumo’s gebruiken geen MTP, maar USB Mass Storage Mode. Daarmee kunnen wel meerdere programma’s er tegelijkertijd bij.
 
Kan in de nieuwe tomtom online ook.
Ben vroeger met mapsource begonnen en vond de overstap naar basecamp wat te veel maar uiteindelijk raak je dat snel gewend. Ondertussen zijn die online dingen zo goed en makkelijk dat ik daar steeds de route uitteken oa door die Michelin overlay. Wat ik wel doe is die altijd eens in Basecamp openen en kijken of er geen vreemde dingen gebeuren voor 'k ze naar de gps stuur.

Ook het snel meerdere routes naast elkaar leggen en stukken kopiëren en plakken vind ik makkelijker in Basecamp.

Basecamp is nog steeds king - precies om de reden die je daar noemt, helemaal voor het beheer van je routes, tracks - lekker onderverdelen in mapjes enzo. maar wat je zeg - geen scenic routes of satelliet-overlay - De nieuwe plan.tomtom.com kan dit wel en werkt ook prima. Ze staat ook zo in je tomtom-rider of tomtom-go (gebruik ik in de auto). Routes kan je gewoon exporteren en dan verder met Basecamp. MRA gebruik ik niet (vind ik niet fijn werken en veel te veel blaot). Kurviger werkt ook maar vind het niet zo'n intuïtieve interface hebben.
 
Vaak geef ik de route weer in BC en in google earth.
Kan je mooi controleren of de route door een mooie omgeving loopt.

Vraagje over de XT:
Als je in de buurt komt van een wijziging van de maximum snelheid, komt er een oranje balk in beeld.
Die de afstand aftelt.
Kan ik deze melding ergens uitschakelen?
 
In kurviger kun je ook opgeslagen routes weergeven op het scherm waardoor je meerdaagse routes goed overzichtelijk hebt. Niet zo eenvoudig als in basecamp maar het werkt verder prima.
En Kurviger werkt zonder internet, ik dacht dat MRA wel persé een internetverbinding nodig heeft? En dat is nog wel eens een probleem dus ik gebruik ook Kurviger en ben er erg tevreden over :)
 
En Kurviger werkt zonder internet, ik dacht dat MRA wel persé een internetverbinding nodig heeft? En dat is nog wel eens een probleem als je zomaar ergens staat met je mobieltje om een route te maken dus ik gebruik ook Kurviger en ben er erg tevreden over :)
 
Er werd mij door de verkoper van mijn Garmin verteld dat het beter is om de GPX bestanden op de toestel zelf te zetten ipv op een SD-kaartje.
geen idee waarom of hoe en wat...dit werd er niet bij verteld.
heeft het iets te maken met lees/schrijf snelheid van de SD-kaartje? want ik vind de vrije opslag ruimte op mijn toestel na elke update wle iets minder worden
dus liefst wil ik de GPX bestanden op de SD-kaart zetten zodat alle vrije ruimte op het toestel ter beschikking staat van updates/fixes voor het toestel zelf

iemand een idee hoe dit zit?
 
Die GPX-bestanden zijn doorgaans maar een paar kilobyte groot, hooguit een megabyte. Dat is een fractie van het totale geheugen van de XT, op de SD zetten zet echt geen zoden aan de dijk.
Het mag overigens wel, en is ook niet beter of slechter. Als je BaseCamp gebruikt is het wel onpraktischer.
 
Er werd mij door de verkoper van mijn Garmin verteld dat het beter is om de GPX bestanden op de toestel zelf te zetten ipv op een SD-kaartje.
geen idee waarom of hoe en wat...dit werd er niet bij verteld.
heeft het iets te maken met lees/schrijf snelheid van de SD-kaartje? want ik vind de vrije opslag ruimte op mijn toestel na elke update wle iets minder worden
dus liefst wil ik de GPX bestanden op de SD-kaart zetten zodat alle vrije ruimte op het toestel ter beschikking staat van updates/fixes voor het toestel zelf

iemand een idee hoe dit zit?
Nee niet beter. Betrouwbaarder misschien, omdat er geen data van de ene naar de andere plek hoeft. Je kunt misschien ook makkelijker gegevens uitwisselen doordat een SD-kaartje vrijwel overal in te plaatsen is.
Echter, als je een route ook echt gaat rijden, dan laad je die altijd in het (werk)geheugen van het toestel. Tijdens het rijden leest hij hem dan sowieso niet meer van de SD-kaart. Het geheugen raakt onmogelijk vol van de routes die je erop zet, tenzij het er duizenden zijn misschien.
 
Gisteren kaarten en software geupdated. Softwareversie 6.5.

Nu toont de XT geen kaarten meer (alleen nog achtergrondkleur), maar ook geen routes of tracks. Kaarten staan wel aan. Ideeën?

Screenshot van track en kaart.
190103.png191616.png
 
Laatst bewerkt:
De kaart bestaat uit twee delen, het noordelijke deel staat er blijkbaar niet op bij jou. Nog een keer de kaartupdate uitvoeren.
 
Dat had ik gecontroleerd, alle kaarten staan er op. De XT toont ook in tekst waar ik ben (Kerkstraat, A2 etc), maar laat geen wegen zien en ook geen tracks etc. Dat laatste zou ook zonder kaarten moeten werken lijkt me.

Een route berekenen gaat ook, alleen wordt de route niet getoond.
 
Hmmmm, sinds vandaag heb ik dit probleem. Als ik wil navigeren krijg ik deze fout. Ik heb hem ook al terug gezet naar fabrieksinstellingen. Wat kan dat wezen?

IMG-20230409-WA0049.jpeg
 
Terug
Bovenaan Onderaan