Garmin Zumo XT2

BartElektrisch

Die hard MF'er
Donateur
19 mrt 2020
571
573
Ik las op het blog van MrGPS dat er een nieuwe versie van de Garmin Zumo XT is. Het scherm is 0,5 inch (1,25 cm) groter, en de helderheid is ietsje beter (van 1000 naar 1050 nits).

Meer info hier: De nieuwe Garmin Zumo XT2!

Wat ik niet kan vinden, is of ze nou de Mini-USB poort hebben vervangen door een fatsoenlijke USB-C poort, zoals ELK ANDER APPARAAT IN MIJN HUIS. De website heeft Garmin nog niet bijgewerkt, volgens mij: GPS motornavigatie | navigatie voor motoren | Garmin
Er staat "Zumo XT2" maar als je er op klikt, zie ik geen 6" maar gewoon 5,5" staan. Dus de specs zijn misschien nog niet vernieuwd?
 
Je kunt op die pagina wel ergens 6” aanklikken, dan krijg je ook de specs te zien maar er staat helaas niets over de USB-aansluiting.
Ik denk dat het wel een USB-C aansluiting is, de nieuwste Garmins krijgen dat allemaal.
 
Het scherm is 0,5 inch (1,25 cm) groter,

Nog groter? Mijn huidige XT is al even groot als mijn Dash panel. 😅

PXL_20230419_101825863.jpg
 
Mooi ding. Ik zie 3 of 4 ongebruikte contacten. Vraag me af of er dan toch een toekomstig achterdeurtje is naar (BMW) can bus.
 
De XT2 is wel een heel erg uitgebreid apparaat zeg. Net de recensie / eerste indruk gezien op het YouTube kanaal van MrGPS, erg indrukwekkend wat er allemaal mogelijk is.

Voor mij persoonlijk net even teveel van het goede, de TT410 blijft nog wel even op mijn motor zitten.
 
BMW zal eerder gaan inzetten op hun cradle systeem dan dat ze zich nog eens de ellende van een garmin navigator op de hals halen.
 
Mooi apparaat zo te zien. Ik zie echter vanalles over een Smartphone-app van Garmin om routes te maken / aanpassen / etc voor de nieuwe XT2. Ik mag toch hopen dat er ook nog iets is dat op een laptop/desktop met groot scherm en fatsoenlijke input werkt? Met dikke vingers op een klein telefoonschermpje moeten pielen voor je routes is wel heel erg waardeloos naar mijn mening.

Note: Basecamp heb ik altijd al een gedrocht van een programma gevonden. Ik had juist de hoop dat daar een moderne opvolger voor kwam, maar dan niet alleen op smartphones :)
 
Denk dat Garmin ok wel met iets gaat komen om routes te maken naast een app voor een smartphone.
Een online programma of een samenwerking met iets als mra of kurviger.
Of een soort online Basecamp.
 
Denk dat Garmin ok wel met iets gaat komen om routes te maken naast een app voor een smartphone.
Een online programma of een samenwerking met iets als mra of kurviger.
Of een soort online Basecamp.
Mag het hopen.
12V rechtstreeks op het apparaat is ook een minpunt (of juist niet vanwege geen omvormer nodig).

Heb nu een USB kabel aan de voertuigkabel van mijn Zumo346 houder gesoldeerd om deze demontabel te houden.
Hoe is dit op te lossen met de XT2 :?

Sowieso waardeloos dat Garmin geen losse kabels voor aansluiten van de cradle op accessoire(12V) of USB(5V) aansluiting in het assortiment heeft.

Knutsel zelf wel wat in elkaar en heb de mazzel dat mijn motorfiets zowel een accessoire als usb aansluiting heeft.
 
Mag het hopen.
12V rechtstreeks op het apparaat is ook een minpunt (of juist niet vanwege geen omvormer nodig).

Heb nu een USB kabel aan de voertuigkabel van mijn Zumo346 houder gesoldeerd om deze demontabel te houden.
Hoe is dit op te lossen met de XT2 :?
Dat is bij de XT2 juist mooi geregeld: die kan op zowel 5V als 12V werken. De XT2 doet 't ook op de cradle van de XT (andersom kan uiteraard niet).
 
Hoe zit het met muziek afspelen via het apparaat en meldingen vanaf je telefoon doorgeven?
Met mijn huidige Zumo346 gaat dit niet samen.

Tijdens afspelen van media vanaf de interne microsd card geeft het apparaat een melding als bijv. FlitsMeister een melding wil doorgeven vanaf de telefoon via BT: "overschakelen naar BT audio?"

Zou fijn zijn als FM door het afspelen van lokale media heen zou tetteren :}
 
Dat is bij de XT2 juist mooi geregeld: die kan op zowel 5V als 12V werken. De XT2 doet 't ook op de cradle van de XT (andersom kan uiteraard niet).
Dat is goed nieuws. Kan dus gewoon een USB stekker aan de voertuigkabel solderen?
 
Huidige Zumo 346 LMT-S begint toch wat te kraken.
Nieuwste kaartupdate (2024-1) moest deels op de SD Card.

Ondanks dat het apparaat eigenlijk nog steeds voldoet begint het wel tijd te worden om deze te vervangen.
Maar €600 voor een XT2 is ook weer zoiets.
XT1 voor €400 is dan een stuk aantrekkelijker.

Wat zijn goede argumenten/verbeterpunten om die €200 extra uit te geven?
 
Heb een kleine review zitten kijken van de XT2. Heb zelf een XT.

Samengevat:
-XT2 is wat groter (qua scherm en dikte) en nog helderder.
-Heeft USB C, Lijkt me steviger/robuuster dan de oude USB.
-Nieuwe app (Huidige app voelt een beetje overbodig / omslachtig en ik gebruik hem niet).
-Nieuwe routeplanner op het toestel zelf, dat lijkt me wel handig.. want je kan dan je route makkelijk editen als je aan het rijden bent. Vind dat nu toch altijd wel een gedoe/haast onmogelijk. Dus als deze functie goed werkt; dan dikke plus.
-Grouprides (geen idee wat dat precies inhoud).. Nu moest je daar een aparte antenne voor kopen? Geen idee of iemand dat daadwerkelijk gebruikt.

Als je even wacht tot hij wat goedkoper is (bijv. 550) dan zou ik hem zeker nemen over de XT. Toch weer net wat nieuwer/beter.. Als je dan toch flink geld aan het investeren bent aan een apparaat waarmee je lang gaat doen/het vaak gebruikt en er veel plezier van hebt. koop dan de nieuwste.

Had graag gezien dat ze kwamen met een soort "Extra Fysieke knoppen" die je kan monteren bij je handvat en zo de navigatie kan bedienen. Dus bijv. inzoomen/extra informatie tonen/door informatie scrollen etc) Dat douwen met een handschoen aan is het toch allemaal net niet vaak.
 
Ik stuur nu mijn, mijn routes uit MRA, direct met garmin drive naar de zumo. Dit werkt uitstekend. Ik vraag me af dat dit met de XT2 nog kan?
 
XT2 doet in principe niks meer met garmin drive. Daar wordt nu tread voor gebruikt.

Ik heb hem nu sinds vrijdag, maar in principe werkt tracks inladen perfect hoor. Downloaden uit MRA, direct openen in tread, en dan synchronisereert ie direct met de XT2.
 
Terug
Bovenaan Onderaan