Garmin Zumo XT2

Weinig tot geen volgens Mr GPS als de xt2 vergelijkt met xt.
De door sommige genoemde scherm update is betrekkelijk.
Inderdaad.. voor de huidige XT bezitters geen reden om over te stappen.
Voor iemand die overstapt van een ouder type echter wel wat goede redenen om maar meteen een XT2 te kopen.
 
Precies, en de routeplanner op je GSM is ook niets nieuws als je MRA gebruikt. Voor mij persoonlijk vind ik dat zeer beperkt bruikbaar...te dikke vingers en frusterend.
Op een tablet gaat dat beter, maar je moet wel internet beschikbaar hebben.
Xt verkopen om een xt2 te kopen is ......
 
filmpje gezien van mrGPS, vind het maar onhandig allemaal. Ik heb zowel Garmin (geen fan) als tomtom 550 aan toe gehad.
Met MRA en een smartphone ben je beter (en sneller en goedkoper) af. Al die onzinnige poespas zoals die group-ride mode heeft een normaal mens toch niet nodig. 600 euro is gewoon echt veul te duur voor een apparaat wat niets toevoegd. Telefoon met Quadlock en klaar is het beestje.
Snap oprecht niet waarop er in die dingen altijd een takketrage processor gepropt wordt, geldkwestie natuurlijk maar het is frustrerend traag (en dat is ook deze nieuwe weer zoals gezien op de filmpjes).
 
filmpje gezien van mrGPS, vind het maar onhandig allemaal. Ik heb zowel Garmin (geen fan) als tomtom 550 aan toe gehad.
Met MRA en een smartphone ben je beter (en sneller en goedkoper) af. Al die onzinnige poespas zoals die group-ride mode heeft een normaal mens toch niet nodig. 600 euro is gewoon echt veul te duur voor een apparaat wat niets toevoegd. Telefoon met Quadlock en klaar is het beestje.
Snap oprecht niet waarop er in die dingen altijd een takketrage processor gepropt wordt, geldkwestie natuurlijk maar het is frustrerend traag (en dat is ook deze nieuwe weer zoals gezien op de filmpjes).
Je telefoon kan echt niet zo goed met hitte omgaan dan een dedicated apparaat (TT550/XT2) dan kan.
Idem voor trillingen, idem voor druppels op het scherm i.c.m. met de vinger het scherm willen bedienen.

Dus ja: een telefoon kan een prima alternatief zijn voor een dedicated apparaat, mits de omstandigheden dat toelaten.
Er zijn voor zover ik weet geen omstandigheden waarin een dedicated apparaat zijn werk niet naar behoren kan doen.
 
Je telefoon kan echt niet zo goed met hitte omgaan dan een dedicated apparaat (TT550/XT2) dan kan.
Idem voor trillingen, idem voor druppels op het scherm i.c.m. met de vinger het scherm willen bedienen.
Hmmmm BMW stapt toch af van dedicated en zet in op telefooncradle...hebben de neus vol van de ahum garmin navigator dedicated problemen.
 
Hmmmm BMW stapt toch af van dedicated en zet in op telefooncradle...hebben de neus vol van de ahum garmin navigator dedicated problemen.
Ik betwijfel of het aan de Garmin dedicated ligt dat BMW er volgens jou vanaf stapt. Het is ook niet precies een Garmin, maar een BMW-navigator die als dedicated op een BMW als merkeigen(!)accessoire erbij gekocht kan worden.

BMW (of de gebruiker?) verlangt evenzoveel connectiviteit van het navigatiescherm als een telefoonscherm dat kan (spotify, mail, weerbericht, filemelder, vast nog wat EN navigatie) . Dat lijkt me eerder de reden om voor een telefoon ipv een dedicated apparaat te kiezen.

Maar ik laat me graag hierover informeren door een expert (iemand zoals Mr. GPS bijvoorbeeld). De noodzaak hiervoor is echter klein: ik rij geen BMW...
 
Ik betwijfel of het aan de Garmin dedicated ligt dat BMW er volgens jou vanaf stapt. Het is ook niet precies een Garmin, maar een BMW-navigator die als dedicated op een BMW als merkeigen(!)accessoire erbij gekocht kan worden.

BMW (of de gebruiker?) verlangt evenzoveel connectiviteit van het navigatiescherm als een telefoonscherm dat kan (spotify, mail, weerbericht, filemelder, vast nog wat EN navigatie) . Dat lijkt me eerder de reden om voor een telefoon ipv een dedicated apparaat te kiezen.

Maar ik laat me graag hierover informeren door een expert (iemand zoals Mr. GPS bijvoorbeeld). De noodzaak hiervoor is echter klein: ik rij geen BMW...
Bmw verlangt geen extra connectiviteit van een navi omdat dit al in hun eigen tft scherm zit ingebouwd.
Met hun cradle zien zij, en vele duizenden gebruikers de door jouw geschetste problemen niet.
Of er een navigator7 komt...kunnen we nu de xt2 op de markt is binnenkort zien. Ik betwijfel het.
 
Vandaag iemand met een nieuwe XT2 geprobeerd te helpen om een route in te stellen vanuit Duitsland naar het westen van NL. Mooi dat het ding maar routes bleef geven die acht uur of langer zouden duren. Ik heb al mijn kennis in de strijd geworpen maar het is niet gelukt. Mijn XT gaf voor dezelfde bestemming een snelle route van drie uur. Nou ja, gelukkig was met de topografische kennis van die persoon niets mis want hij is thuisgekomen. Toch vreemd. Het blijven toch lastig te bedienen apparaten die Garmins.

Het kan zijn dat die XT2 een update nodig had. Dat meende ik wel te zien, dat er updates klaar stonden.
 
dit klinkt als een instelling of verkeerd geladen kaart? Als je de onroute kaart hebt, dan is het alleen 'mooie' wegen. en ben je zo 8 uur onderweg. Of als je snelwegen vermijden hebt aanstaan, enz. routeberekening zou niet heel anders moeten zijn als bij de XT.
 
dit klinkt als een instelling of verkeerd geladen kaart? Als je de onroute kaart hebt, dan is het alleen 'mooie' wegen. en ben je zo 8 uur onderweg. Of als je snelwegen vermijden hebt aanstaan, enz. routeberekening zou niet heel anders moeten zijn als bij de XT.
Het was een gloednieuw apparaat dat, als ik het goed heb, voor het eerst werd gebruikt. Maar ik weet de details verder ook niet, weet alleen dat het mij dus niet lukte om een normale route eruit te krijgen.
 
Het is standaard zo dat nieuwe Garmin toestellen nagenoeg altijd voorzien dienen te worden van Updates. Vaak zowel firmware alsook kaarten. Een dergelijke route met alleen de standaard kaarten betekent dat de routering op Adventure ride staat. Je krijgt dan een avontuurlijke oftewel kronkelroute voorgeschoten. Je kunt niet meer voor snelle route of kortste afstand kiezen.
 
Je kan met die schuif balk toch instellen hoe bochtig de route moet worden?
 
Een dergelijke route met alleen de standaard kaarten betekent dat de routering op Adventure ride staat. Je krijgt dan een avontuurlijke oftewel kronkelroute voorgeschoten. Je kunt niet meer voor snelle route of kortste afstand kiezen.
Is dat echt zo? Ik kan me het nauwelijks voorstellen dat zo'n apparaat zo uitgeleverd zou worden. De snelwegen zullen toch ook wel op die standaardkaarten staan?
Je kan met die schuif balk toch instellen hoe bochtig de route moet worden?
Klopt, maar het maakte geen zak uit waarop je die schuifknop instelde. De route bleef hetzelfde. Heel anders dan op mijn XT.

Maar het zal wel nieuwigheid geweest zijn die te verhelpen is met een update. Ik ga me hier verder niet druk om maken.
 
Ik heb hem nu 2 weken, (impulsief gekocht, kreeg super prijs op mp voor mn 2 jaar oude XT)
mijn eerste ervaringen:
1. geluid van de navigatiestem klinkt eindelijk loepzuiver op mn sena 10u intercom. Op de xt klonk het als een oude transistorradio
2. routes maken met de tread app gaat razendsnel en gemakkelijk (max tussenpunten is geloof ik 64, dus daar moet je wel rekening mee houden
3. Tread app draait prima op de ipad, dus lekker met goed groot scherm op de bank je route maken. Die synchroniseert in the cloud, met zowel je telefoon als de xt2
3. Hij kan GEEN sporen maken met de tread app, dus routes delen met andere apparaten 1:1 is wellicht wat moeizamer. Dus goed de tussenpunten maken
4. Met de xt kon je tussen 2 zumo’s via bt de routes delen, dat kan niet meer. Routes moet je verzenden naar je motormaat via je telefoon
5 bij de xt kon je onder het rijden switchen van kaartrichting. Dit kan nu alleen nog maar via menu
6. Je kan nu wel in de menu’s je applicaties in je eigen volgorde ordenen. Lukte me niet met xt.
7. Voor thuis laden heb je dikke usb lader met voldoende ampere nodig. Je iphone stekkertje doet het bijna niet
8. de laadkabel trekken door/tussen je framebuizen naar (in mijn geval de geschakelde aansluitingen onder de duozit) is peuleschilletje, er zit GEEN trafo blokje meer op, alleen een snoer. 5 min werk en geen kuipdelen moeten monteren, kon het zo naar achteren schuiven.
9. Nog steeds kan het snelheidsveld niet gewijzigd worden in bv afstand tot volgende afslag.
10. bij ieder volgend liedje komt de omschrijving in beeld. Wil ik niet, kan niet uit…
11. Lijkt wel of ik harder moet drukken op het scherm met mn handschoenen. Kan psychisch zijn. Heb mn oude xt niet meer om het te vergelijken
12. Bij waypoint krijg je handig aan/uit knop sticker. Werkt nu wel beter met winterhandschoenen
13. Eindelijk usb-c. dus geen geklooi meer met waarom krijg ik mn stekker er niet in (slechte ogen/donker)

maar blijft een hoop geld, dus wel je xt goed slijten op mp, of aan je schoonmoeder
 
Gelezen op duits forum, route die in de cloud zit komt anders op de zumo xt2.
Kan MRA nu al met de zumo2 overweg ?
 
Precies, en de routeplanner op je GSM is ook niets nieuws als je MRA gebruikt. Voor mij persoonlijk vind ik dat zeer beperkt bruikbaar...te dikke vingers en frusterend.
Op een tablet gaat dat beter, maar je moet wel internet beschikbaar hebben.
Xt verkopen om een xt2 te kopen is ......
Tablet kan je altijd via hotspot op telefoon aan internet hangen toch?
 
XT2 doet in principe niks meer met garmin drive. Daar wordt nu tread voor gebruikt.

Ik heb hem nu sinds vrijdag, maar in principe werkt tracks inladen perfect hoor. Downloaden uit MRA, direct openen in tread, en dan synchronisereert ie direct met de XT2.
Dat moet je mij eens even uitleggen hoe je dat voor elkaar krijgt. Want dit lukt mij nl. niet zonder Explore hetgeen een gedrocht van een programma is. En met Explore word je route vernaggelt.... (en nee, ik heb het nu niet over tracks..)

Import.jpg


Groen is het origineel,.
 
Android telefoon/tablet. Route klaar in myrouteapp, download gpx. Dan vraagt ie of ik hem direct wil openen in tread, dat wil ik. Verzameling kiezen, en dan staat ie in principe ook op de xt2.

Maar wat ik nu wel zie naar aanleiding van je berichtje is dat er verschil in lengte is (als je track gegevens gaat vergelijken in myrouteapp en tread). Niet veel 197 om 199km. Of de track ook echt anders wil ik nog wel even uitzoeken. Kan ook nog met kaartversies te maken hebben natuurlijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan