gas blijft hangen

racingkip

MF'er
27 dec 2009
36
0
Amsterdam
als ik gas geef en mijn gas loslaat, dan blijft hij op dat toerental hangen. ik heb dus een soort cruisecontrol...

maaruh...

hoort dit wel? en hoe is dit te verhelpen?
 
Mja dat probleem heb ik ook altijd op lekker bochtige weggetjes O-) .

Ok, serieus nu: gaskabel komt waarschijnlijk niet meer goed terug. Misschien ff opnieuw de binnenkabel smeren?
 
Wat voor motor heb je? oudere motoren zoals een oudere cbr 600 hebben 2 kabels lopen naar de gashendel:

1 om gas te geven en
1 om gas terug te nemen.

beide kabels kunnen een keertje breken (door doorroesten)...Als de kabel breekt die het gas terugneemt...dan blijft je motor/gashandel dus in de 'gas-geven' stand staan...heb ik ook wel eens gehad...kan voorkomen...en kan jezelf ook makkelijk repareren als je handig bent...gewoon een kabel kopen en erin bouwen:

TIP VAN DE DAG:
Vervang beide gashendel kabels! omdat het best wel een prutsklusje is, om tussen je carberateurs te komen, is het verstandig om beide kabels te vervangen van je gashendel als dit nodig is. dat is maar 1x opensleutelen, en anders is de kans ook aanwezig dat de ander ook binnen een half jaar breekt...


Maar:

bij oudere motoren zit er ook een veer in het katrolletje om de gaskleppen van de carberateurs te sluiten...Wanneer dit veertje stuk is...veert je gas dus niet auto'magisch' terug.

dit veertje kan dus ook stuk zijn... en om die te vervangen moet je misschien je carberateurs van je motor afhalen...

Als laatste kan er natuurlijk ook gewoon iets bij je gashendel zelf blijven haken...
 
Laatst bewerkt:
Al wat goede tips gezien hierboven.

Kijk bij de hendel of er iets klemt.

Kijk of de gas en retour kabel klemt.

Kijk of het mechanisme op de carbs nog goed is.

En check even of je geen last hebt van valse lucht.
 
Oh ja, nog een tip:

Gebruik geen vet, olie, WD40 of andere dingen om je gashendel soepel te laten lopen.

Integendeel: verwijder alle vet, olie, WD40 of andere zooi. Het trekt namelijk stof aan en binnen de kortste keren is de boel weer vastgekoekt.

Het beste is om gewoon het plastic over het metaal te laten glijden.

Desnoods kun je er nog wat teflonspray op spuiten. Maar wel goed wachten tot het opgedroogd is voordat je het weer terug monteert.
 
bedankt voor de tips die al gegeven zijn, om even een paar vragen te beantwoorden:

- ik heb een cbr600f2 (pc25), uit 1992 dus. weet niet of dat die 2 gastkabels heeft.

- nee, mijn hendel zelf blijft ook gewoon staan
 
Ik heb hetzelfde probleem met mijn GPX600r. Zal deze topic nog ff in de gaten houden.


Ik heb het 1 keer gehad de eerste keer starten na een reparatie met m'n GPZ 600R (wat direct familie is van je GPX)

Om de rubbers tussen carburateur en luchtfilter zit bij de gpz (en dus ook GPX) een slangenklem. Die klem zat zo gedraaid dat het schroefje/uitsteksel ervan de gasklep van de carburateur liet haken.

Was dus eenvoudig op te lossen door de slangenklem een stukje te draaien, maar wel vervelend als je er onderweg pas achter komt.

Komt er dus op neer dat de monteur (of liever gezegt de stagiar) niet goed had opgelet nadat de carbs waren gesynct.
 
Laatst bewerkt:
dus de conclusie is:

eerst even kijken of dat hij nergens klem zit o.i.d.
daarna checken of dat de "terugtrekkabeldinges" gebroken is of niet, zo ja; vervangen

maar welke is voor het terugdraaien en welke is voor het gasgeven?
en hoe check ik of dat deze gebroken is?
 
Er is 1 kabel die als je gas geeft uitgetrokken word uit de buitenkabel en de retourkabel word op dat mooment vanaf je gashandle gezien in de buitenkabel "gedrukt".
De retourkabel dient ervoor om wanneer de veer op je carburateurs zou breken je altijd nog je gaskleppen sluit.
Dus je zou de retourkabel om te proberen even los kunnen gooien aan beide zijdes en kijken of het gas dan wel terugveert. Is dat wel zo dan is het je retourkabel die de problemen veroorzaakt, of de afstelling ervan
 
Ok, ten eerste, voordat je begint te sleutelen, raadpleeg een werkplaatshandboek.

Als je op de volgende link met je rechtermuisknop klinkt, en dan drukt op: koppeling opslaan als, dan heb je daar een werkplaatshandboek:

http://www.carlsalter.com/aaman/Honda_CBR600_F2_91-94_Service%20Manual.pdf

Ten tweede stap voor stap plan:

1. Zet je motor in zijn vrij..
2. kijk ofdat je je gashendel kan bewegen zonder weerstand...(wanneer dit kan weet je dat je gashendel nergens klemt
3. breng je gashendel van je stationair-stand naar je 'gasgeven' stand: blijft hij staan, dan weet je:
a. of je retourkabel is gebroken
b. of je veer tussen je carburateurs is stuk
4. kappen eraf...tank eraf...luchtfilter en luchtfilterbehuizing eraf... handvatten eraf en gashendel openmaken en dan kijken welke kabels gebroken zijn...
5 Zijn er geen kabels gebroken, dan is de veer stuk van je katrol tussen je carburateurs
 
Laatst bewerkt:
Wat voor motor heb je? oudere motoren zoals een oudere cbr 600 hebben 2 kabels lopen naar de gashendel:

1 om gas te geven en
1 om gas terug te nemen.

.....


.


Wat een klets dat alleen "oudere" motoren met 2 kabels werken ... Mijn Yammie heeft met z'n YCCi + YCCt (Drive By Wire) óók nog gewoon 2 kabels vanaf de "gashendel" nodig hoor.

[edit]Alleen lopen die kabels naar een servo die input geeft aan de ECU in plaats van naar een stel carb's of gasschuiven.[/edit]
 
Laatst bewerkt:
Wat een klets dat alleen "oudere" motoren met 2 kabels werken ... Mijn Yammie heeft met z'n YCCi + YCCt (Drive By Wire) óók nog gewoon 2 kabels vanaf de "gashendel" nodig hoor.

Nee...geen klets...ik zei geen: ALLEEN! ...ik zei: Oudere motoren hebben gewoon 2 van die kabels...

Dat nieuwe motoren dat ook nog steeds hebben, daar heb ik geen ervaring mee...dus dat durfde ik niet zo stellig te beweren ;)

Verder: er zullen vast hele oude motoren zijn die maar 1 kabel hebben...maar daar heb ik ook geen ervaring mee...dus daar ga ik ook niets over beweren.
 
Laatst bewerkt:
Nee...geen klets...Oudere motoren hebben gewoon 2 van die kabels...

Dat nieuwe motoren dat ook nog steeds hebben, daar heb ik geen ervaring mee...dus dat durfde ik niet zo stellig te beweren ;)

Verder: er zullen vast hele oude motoren zijn die maar 1 kabel hebben...maar daar heb ik ook geen ervaring mee...dus daar ga ik ook niets over beweren.

Nee, maar door te zeggen dat 'oude' motoren 2 kabels hebben impliceer je dat dat bij 'nieuwe' motoren niet het geval is :P .

Mijn mille heeft er trouwens ook 2.
 
Laatst bewerkt:
Crisis, wat ouderwets! :+ _O-

Je bent gewoon jaloers
bupatih.gif
.

Had ik nou maar zo'n oud hok met één gaskabel '( .
 
Terug
Bovenaan Onderaan