gas blijft hangen

racingkip

MF'er
27 dec 2009
36
0
Amsterdam
als ik gas geef en mijn gas loslaat, dan blijft hij op dat toerental hangen. ik heb dus een soort cruisecontrol...

maaruh...

hoort dit wel? en hoe is dit te verhelpen?
 
@ de armestudent..

volgens mij heb jij der wel verstand van :), heb al een wp-handboek en sleutelen gaat ook wel prima. ooit eens mijn distributie van peugeot 306 16v vervangen en nog wat. mijn kennis wat betreft motoren moet ik nog opbouwen.

in ieder geval bedankt voor alle tips, ik ga van het weekend eens aan het sleutelen. en is het trouwens niet makkelijker om op een ander punt te kijken of de kabel gebroken is (zoals bij de carburateurs)?
 
kan idd verschillende redens hebben
(heb zelf o,a, een yamaha xj600 N diversion uit 97) had het ook
bleek ik het gashandel huisje (of hoe je het noemt) dus bij je handvat
zat iets te stak aangedraait en dus klemde hij een beetje
nu de juiste(lees orginele ) schroeven gebruikt en alles was opgelost

maar kan idd aan veel dingen liggen knik in de kabel vuil in een van de kabels (stof/zand)
gebroken ergens carbrateurs veer systeem slecht of stuk

ps hoe je kan zien of je 1 of 2 kabels hebt (gewoon ff naar je gas handel kijken)
zit er een onderaan je handvat het je 1 kabel
zitten er 2 (je raad het al) dan heb je er 2
 
Ook hier: liever teflon spray gebruiken. Laat geen plakkerige laag achter waardoor het vuil zich na inspuiten dubbel zo snel weer vastzet in je kabel.
Pas op voor verwarring van benamingen:

- teflon-spray (zonder olie/vet) is een onderhoudsmiddel voor rubbers en plastics
- teflon-olie voor smering van vaak-bewegende metalen delen (gaskabel etc.).
- teflon-vet voor smering van weinig bewegende metalen (remkabels etc.).
 
Veiligheidsaspectje ; je kunt je gas altijd dichtdraaien (als de kabel niet kapot is :+ )

Dan nog zit er op het gasklephuis/carburateur een veer die er voor zorgt dat de gasklep altijd weer sluit. tenzij je gashendel in de open stand plotseling vastrot. :+

Over het oudere motoren hebben twee gaskabels verhaal;
BMW past dit ook pas sinds de 1300's toe, dus dat het alleen voor oudere motoren opgaat is onzin. :)
 
Pas op voor verwarring van benamingen:

- teflon-spray (zonder olie/vet) is een onderhoudsmiddel voor rubbers en plastics
- teflon-olie voor smering van vaak-bewegende metalen delen (gaskabel etc.).
- teflon-vet voor smering van weinig bewegende metalen (remkabels etc.).

Helemaal mee eens. Met dien verstande dat teflon spray ook je gaskabels soepel kan laten lopen. In ieder geval in mijn ervaring. :)
 
Ik denk dat hij ergens in mijn gashendel stroef gaat.. dus, ik denk dat het spul uit elkaar moet.. maar hoe zie ik waar het probleem zit?

@willem1940
hij heeft geen stelschroefje volgens mij (en het wp handboek)
 
Ik had hetzelfde probleem. Bij mij bleek het handvat uitgezet te zijn. Deze kwam tegen de behuizing van de remhandle aan. Teflon-spray was ook bij mij de oplossing. Nu "valt" 'ie weer dicht.
 
Laatst bewerkt:
Als ik het zo lees kun je de motor beter naar de garage brengen, je hebt er niet veel verstand van en het zijn natuurlijk geen geintjes als je gas wel weer eens blijft hangen in een bocht
 
Als ik het zo lees kun je de motor beter naar de garage brengen, je hebt er niet veel verstand van en het zijn natuurlijk geen geintjes als je gas wel weer eens blijft hangen in een bocht

het gas blijft staan op het punt waar ik hem zet en als ik dan gas terug wil nemen moet ik de hendel zelf weer terugdraaien. Het is dus altijd zo en niet dat het "opeens" gebeurt.

Ik heb inderdaad weinig verstand van motoren, |( (integendeel tot auto's) want ik kan ook gewoon de distributie van mijn auto vervangen dus dan vind ik dat een simpele gashendel mij niet onder de tafel moet krijgen B| . heb trouwens altijd al het onderhoud van mijn brommerts, scooters, auto's zelf gedaan.
 
Laatst bewerkt:
het gas blijft staan op het punt waar ik hem zet en als ik dan gas terug wil nemen moet ik de hendel zelf weer terugdraaien.
Op zich kan dit ook handig zijn. Ik heb op mijn motor juist een speciale stelschroef gezet om tijdens lange ritten ook eens mijn "gashand" te kunnen laten rusten.

Als het een rafelende kabel was, zou je ook weerstand moeten voelen op het moment dat je je gas open draait, dus dat zal het waarschijnlijk niet zijn.
 
Bij brommertjes kreeg ik een stroeflopend gashandle wel eens weer goed door het los te maken en iets minder ver op het stuur te schuiven; het had dan net tegen het begin van de bocht in het stuur aangedrukt gezeten, òf het stuur was iets vals gebogen gebleven na vallen.

Dit gaat natuurlijk alleen redelijk als er geen bout of schroef extra voor de bevestiging is die in een gat in het stuur moet.
 
Laatst bewerkt:
het gas blijft staan op het punt waar ik hem zet en als ik dan gas terug wil nemen moet ik de hendel zelf weer terugdraaien. Het is dus altijd zo en niet dat het "opeens" gebeurt.

Ik heb inderdaad weinig verstand van motoren, |( (integendeel tot auto's) want ik kan ook gewoon de distributie van mijn auto vervangen dus dan vind ik dat een simpele gashendel mij niet onder de tafel moet krijgen B| . heb trouwens altijd al het onderhoud van mijn brommerts, scooters, auto's zelf gedaan.

Als je motorblok direct reageert op het terugdraaien van je gashendel, dan lijkt het erop dat de veer tussen je carburateurs stuk is, en je kabels intact. Aangezien je ook beschrijft dat je gashendel blijft staan, denk ik dat dit de enige juiste conclusie is...(omdat anders, wanneer de retourkabel stuk is en niet de veer tussen je carbs, de veer tussen je carbs je gashendel terug in de originele stand zou bewegen doordat hij de gaskabel (en dus niet de retourkabel) terugtrekt...)

Reageert je motorblok iets vertraagd met het terugnemen van je gashendel, dan is je retour-kabel stuk, en zorgt de veer tussen je carbs ervoor dat je toeren teruglopen...en tegelijkertijd dat je gashendel teruggaat naar je stationairstand bij het loslaten (en dit is niet bij jou het geval.)

Case closed: HET PROBLEEM ZIT TUSSEN (de inlaten van) JE CARBURATEURS!

Nu nog iemand ff opzoeken die handig is in sleutelen...of het zelf doen.. *O*

PS: uitleg:
1. de gas-kabel: daarmee geef je gas...en deze brengt je gashendel weer in de originele 'stationair'stand bij het loslaten doordat de veer bij je carburateurs aan deze kabel trekt, wanneer hij de luchtinlaten sluit.
2. Wanneer deze veer tussen je carbs stuk is (wat dus mogelijk bij jou het geval is) dan trekt deze veer de gas-kabel dus niet meer de gashendel in de originele stationairstand...en blijft je motor dus hoog in de toeren, maar als beveiliging heb je dan nog een retourkabel van je gashendel, die naar je carbs lopen om zogezegd de luchtinlaten geforceerd te sluiten...en terug te brengen naar de stationairstand...en zo dus wel veilig thuis te komen.

thank God for the those bright engineers! :]

ps: als je kabels ergens zo stroef lopen dat je gashendel niet meer verplaatst...kan dat het ook zijn, zoals willem zegt, maar dan lijkt het me vreemd dat je er wel mee kan rijden, omdat dan heel je gashendel stroef zou moeten bewegen...
 
Laatst bewerkt:
kijk, dat is even duidelijke praat.

De gashendel gaat trouwens stroef bij het opendraaien en bij het terugdraaien gaat het vrij gemakkelijk. hij reageert direct als ik het gas terugdraai.
 
Laatst bewerkt:
update:

ik heb alles maar eens uit elkaar gehaald en de hendel zelf bleek stroef te gaan rond de clipon.. nu even een nieuwe op laten sturen en dan is het verholpen. ik ben echter weer op een nieuw probleem gestuit: motor start niet meer :S
 
ok, gister heb ik een nieuw gashendeltje binnengekregen. deze gaat ook makkelijk over de clipon heen en heeft zelfs een beetje speling. Als ik deze in het bedieningshuisje zet met de kabels en het "gas geef" dan schiet hij bij het loslaten van het gas gelijk terug.

Edit:

hele probleem lag in de bocht van de gaskabels.. zodra de clipon op de poot van de voorvork zat bleef het gas hangen. nu heb ik de stand van de kabels veranderd en gaat het gas uit zichzelf weer terug.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan