gas blijft hangen?

larsz

Die hard MF'er
22 jul 2008
390
0
nijmegen
Dag luitjes!

sinds een paar week heeft mijn cbr f2 uit 91 een probleem:

als ik gas geef in zijn neutraal dan blijft die SOMS bij 4000 toeren even hangen en loopt die weer netje terug. de gas hendel en de "vlinder klepjes" in de carbs zelf schieten mooi netjes terug en klappen mooi netjes terug op hun plek. dit is dus niet het probleem.

sinds het weer 10 graden warmer is geworden heeft hij hier last van.

ook wil die moeilijk starten sinds kort en start die even op 3 cil. na ff gassen komt de 4e er ook bij. tijdens het rijden heb ik geen problemen. dit is waarschijnlijk me bougie dan.

heeft iemand enig idee? kan het misschien wat te maken hebben met de emissie shit die er op zit (evap, pair klep...)

avb,

Lars
 
Het klinkt alsof er ergens valse lucht wordt aangezogen, bijvoorbeeld bij een lekkend inlaatrubber tussen carb en cylinderkop. Dit zorgt er voor dat de motor "op hol slaat" (dus dat de toeren hoog blijven ondanks een gesloten gasklep) of dat het mengsel te arm wordt om in de cylinder te ontbranden. Problemen met valse lucht zijn het ergst met koude motor (slecht starten, bokkend lopen, niet goed stationair, afslaan bij gas geven etc etc). Het loopt gewoon k*t.

Simpel gezegd moet je er voor zorgen dat het hele inlaat- en uitlaattraject gasdicht is, afgezien van de plekken waar de lucht er in en uit moet natuurlijk :P
Een truc die gebruikt wordt om zo'n lek op te sporen is bij stationair draaiende motor met een of andere spuitbus (sommige gebruiken remreiniger, andere haarlak...laat de discussie los barsten) gericht op plekken te spuiten en te kijken of het toerental verandert. Soms kan je aan de inlaatrubbers gewoon zien dat ze gaar zijn...en is vervangen de beste optie.
 
Zoals hierboven.
Even een busje remreiniger/haarlijk/wd40 etc over het inlaat gedeelte spuiten, dus alles tussen de carbs en het blok.

Als je dit doet als het blok netjes stationair loopt, dus laag in de toeren, en hij begint anders te lopen zodra je er wat op spuit, heb je valse lucht.

Dan is het nog even uitzoeken waar hij precies valse lucht aanzuigt, en dan het probleem oplossen, nieuwe pakking, of een rubber die lek is, vervangen.
 
oja, als ik de motor uit doe en hij is dus warm dan hoor ik een slurpend geluid vanuit de carbs komen.. wanneer ik vervolgens aan me gashendel draai kan die lucht (denk ik) ergens uit ontsnappen, en hoor ik het geluid dus niet. wanneer ik hem weer dicht draai begint die weer te "blazen/slurpen" heel zachtjes. dit alles dus met stilstaande motor.

kan dit ook te maken hebben met valse lucht?
 
nou.. na me carbs uit elkaar te hebben gehaald en alles gechekt (wat er perfect uit zag) deed hij het zelfde. wel merkte ik dat hij weer op 3 cilinders liep.

ik heb nu de bougies vervangen door mijn oude. en hij loopt super. start warm en koud en alles lijkt nu perfect te zijn (dus ook zonder emissie systeem)

kan het trouwens wel kloppen dat een bougie keurig vonkt maar toch stuk is?
 
Terug
Bovenaan Onderaan