Gas erop en plat door een bocht?

Als je niet echt plat in de bocht ligt, ga je ook niet echt hard.
Vanwege middelpuntvliedende kracht zul je bij hoge snelheid plat MOETEN.
Tis dus precies andersom.
 
Als je niet echt plat in de bocht ligt, ga je ook niet echt hard.
Vanwege middelpuntvliedende kracht zul je bij hoge snelheid plat MOETEN.
Tis dus precies andersom.

:^

Overigens heeft de zithouding wel invloed op hoe schuin de motor door de bocht gaat.
 
Wat mij vaak verbaast is dat sommige rijders een ideale lijn aanhouden en geen verlegde lijn... Als je langer wacht voordat je de motor de bocht inkantelt heb je meer overzicht en kan je dus ook harder de bocht door... zonder gelijk op de kudde schapen te knallen...
 
als je instuurt kantelt je motor. Als de bocht nu zo kort is dat je het eerste gedeelte instuurt en het tweede gedeelte weer gas geeft om recht op te komen kun je volgens mij inderdaad sneller zijn dan wanneer je de motor schuinlegt en de zwaartekracht de centrifugaal kracht opvangt. Hiermee zeg ik dus niets over grip ed. dit gaat alleen om het compenseren van de centrifugaal kracht voor het 'omkiepen' van de motor.
Werkt dus niet in lange bochten als klaverbladen ed.

Als je niet echt plat in de bocht ligt, ga je ook niet echt hard.
Vanwege middelpuntvliedende kracht zul je bij hoge snelheid plat MOETEN.
Tis dus precies andersom.
 
Laatst bewerkt:
Jij bent duidelijk toe aan CiRcuiT-dagje,dan blijven dit soort topics hopelijk achterwege.
 
Ik neem vaak een bocht met een pittige snelheid en als het kan doe ik er nog een scheutje gas bij maar ga nooit echt plat zoals je hier vaak leest met de steppies aan de grond of knietje.
Nu vraag ik me dus af of die jongens die heel plat door de bocht gaan wel het gas erop houden, dicht gooien of zelfs nog gas bijgeven wel zoveel sneller zijn dan iemand die er de snelheid inhoud en niet zo plat gaat.
Nu weet ik dat je heel erg plat kan met een sportbike maar als je puur op snelheid gaat kijken zal degene die platter door een bocht gaat per defenitie wel sneller zijn. :?
Plus de risico: hoe platter hoe minder grip :? en dit met veel snelheid leid eerder tot een slippper.
Graag jullie opinie hierover 8-)

Kijk maar even naar het kneedown filmpje van het circuit. (staat op mijn site). Daar zie je mijn knie en kan je horen wanneer ik hoeveel gas geef. Let wel: op het circuit worden de banden erg warm en leveren veel meer grip dan op straat! Dus op straat moet het iets minder heftig....maar....aan de andere kant kom ik nog 8 seconden te kort per rondje.... HEt kan dus nog veeeeel harder.
 
Wat mij vaak verbaast is dat sommige rijders een ideale lijn aanhouden en geen verlegde lijn... Als je langer wacht voordat je de motor de bocht inkantelt heb je meer overzicht en kan je dus ook harder de bocht door... zonder gelijk op de kudde schapen te knallen...

Pcies, met TOMS is mij verteld dat je rechte stukken zo lang mogelijk en bochten zo kort mogelijk moet maken. :)

Daarom moet je laat en snel insturen, zodat je meteen na de apex al gas kunt gaan geven. Bij vroeg insturen drijft de motor naar buiten is het moeilijker om de apex te halen. In dat geval moet de motor platter gelegd worden dan eigenlijk nodig is.
 
Pcies, met TOMS is mij verteld dat je rechte stukken zo lang mogelijk en bochten zo kort mogelijk moet maken. :)

Daarom moet je laat en snel insturen, zodat je meteen na de apex al gas kunt gaan geven. Bij vroeg insturen drijft de motor naar buiten is het moeilijker om de apex te halen. In dat geval moet de motor platter gelegd worden dan eigenlijk nodig is.

Ik heb altijd begrepen dat er een tweede reden is om een bocht zo laat mogelijk in te sturen en zo scherp mogelijk te maken: het verschil zit hem in het vermogen: een auto of motor met weinig vermogen zal een zo hoog mogelijke bochtensnelheid willen aanhouden en daarom de straal van de bocht zo groot mogelijk willen maken. De bocht is dan vrijwel symmetrisch. Heb je echter belachelijk veel vermogen (zoals de meeste moderne motoren) dan heeft het zin om bij het uitaccelereren van de bocht al zo recht mogelijk te rijden. Dat betekent dat je zo laat mogelijk de bocht in moet sturen en vervolgens zo snel mogelijk naar binnen. Dan sta je namelijk ook het snelst weer rechtop en kun je sneller weer op het gas zonder risico dat je je achterwiel onderuit trekt.
 
De theorie in een notendop volgens Keith Code:

- Laat en snel insturen.
- In één keer naar de juiste hellingshoek, daarna niet meer corrigeren (in perfecte geval)
- Zorgen dat je gewichtsverdeling 60-40 is. Dus 60% achter, en 40% op je voorwiel.
Als je die verdeling zo aanhoudt, zal je voorwiel nooit eerder gaan glijden als je achterwiel, tenzij er iets op je pad komt :) m.a.w., gas er op!
"If in doubt, gas it!!"

Aldus de theorie :P
 
Okay, het gas opbouwen lijkt me duidelijk. Dat dacht ik tenminste totdat ik zondag eens op de bochtentechniek van de heren in de motogp ging letten. Bij de onboard kon je heel duidelijk horen dat de er in bochten gas constant gehouden werd of zelf gas los ging. Volgens de "bijbel" van Keith Code is dit dus niet de bedoeling...

Natuurlijk zitten Rossi en co in een hele andere league dan ik maar ik vond het toch vreemd.
 
Okay, het gas opbouwen lijkt me duidelijk. Dat dacht ik tenminste totdat ik zondag eens op de bochtentechniek van de heren in de motogp ging letten. Bij de onboard kon je heel duidelijk horen dat de er in bochten gas constant gehouden werd of zelf gas los ging. Volgens de "bijbel" van Keith Code is dit dus niet de bedoeling...

Natuurlijk zitten Rossi en co in een hele andere league dan ik maar ik vond het toch vreemd.

Dat gasgeven door een bocht zal dan alleen zijn doordat ze niet van het gas AFHOEVEN, bijvoorbeeld bij een flauwe bocht...

Ik weet uiteraard niet welk stukje jij bedoelt, maar goed...
 
Okay, het gas opbouwen lijkt me duidelijk. Dat dacht ik tenminste totdat ik zondag eens op de bochtentechniek van de heren in de motogp ging letten. Bij de onboard kon je heel duidelijk horen dat de er in bochten gas constant gehouden werd of zelf gas los ging. Volgens de "bijbel" van Keith Code is dit dus niet de bedoeling...

Natuurlijk zitten Rossi en co in een hele andere league dan ik maar ik vond het toch vreemd.
Waar dacht je dat die mooie zwarte strepen allemaal vandaan komen :}
Om over de wat minder mooie high siders maar te zwijgen :+
 
Waar dacht je dat die mooie zwarte strepen allemaal vandaan komen :}
Om over de wat minder mooie high siders maar te zwijgen :+

Okay, maar dan nog. Volgens mij hadden ze bij Bayliss (correct me if I'm wrong) die camera erin hangen (dat je vanaf de tellers op hem keek). Hij loste het gas regelmatig midden in een bocht, het zal dus wel sneller zijn om zo nu en dan gas te lossen of constant te houden.
Ben wat racen betreft een newbie (en wat gewoon rijden betreft ook :) dus begrijp dat niet helemaal. Er zijn vast wel circuitrijders hier die het me kunnen uitleggen!
 
gas los in bocht gaat de motor omhoog en gaat naar buiten. Maar als ik goed gas in een bocht loopt die ook naar buiten :?

What ever... ik rij ook geen aprilla ( dat zijn toch brommers :+ )
 
"If in doubt, gas it!!"

Aldus de theorie :P
En inderdaad, na Twist of the Wrist gelezen te hebben en dit in de praktijk uitgeprobeerd te hebben kan ik zeggen: dat klopt. If in doubt, gas it!
Probeer maar eens in een bocht die je goed kent. Start met een lagere snelheid dan je gewend bent, en draai in de bocht je gas open. Je motor zal vanzelf platter en meer naar binnen gaan. In tegenstelling tot gas dichtdraaien, waarbij de motor zich op richt en je wijd gaat.
En ik heb het niet alleen in mij bekende bochten getest, het heeft me ook al een paar keer gered in bochten die ineens scherper bleken te zijn dan ik ingeschat had.
Dus: Gas it!!
 
Buehehehehe, nu moet je even dimmen want dat brommertje rijdt je helemaal zoek in de bochten baby 8-)
Dacht trouwens dat alleen smerissen op BMW's reden :9


bij deze mag U lid worden van de Golf GTI club.... :+

maar niet alleen smerissen, ook beschaafde mensen en mensen met verantwoordelijkheidsgevoel, aardige mensen.... O-) . Ook Duitsers en ik ken een Columbiaan met een BMW blok achter zich, gaat ook best hard...

want dat brommertje rijdtje... bla bla => dus toch een brommertje :?
 
Terug
Bovenaan Onderaan