Gas slaat op hol bij indrukken shoke

mauricevd

Rookie
2 aug 2009
28
0
Bathmen
Goedenavond,

Ik heb een omgebouwde kassasaki z750 uit 1985 en heb wat problemen met het starten. Soms pakt hij wel soms niet. Het lukt me om hem aan te krijgen, maar toen ik mijn shoke weer terug zette ging hij vol op het gas. Ik heb wel wat zitten draaien met het mengsel. Om hem draaiend te houden moest ik wat gas bij geven, uiteindelijk liep hij wel stationair maar ging hij dus op hol.

Iemand tips, enig idee hoe dit kan?

mvg Maurice,
 
Meestal is dat valse lucht, ergens tussen de aansluiting van de carburateurs en de cilinderkop.
 
Tussen de aansluiting van de carburateurs... Waar moet ik dan aan denken? Pakkingen? Koppakking etc?

Sorry heb niet veel ervaring en verstand van motoren
 
waarschijnlijk staan de luchtschroeven veel te ver open zodat hij teveel lucht krijgt, en met de choke open krijgt hij ook meer benzine --> meer lucht + benzine = hard lopen (op hol slaan).

en zonder choke krijgt hij dan te weinig benzine, en moet je gas bij geven om hem aan de gang te houden.
 
Dus je hebt geen verstand van techniek, weet niet wat er gebeurd, weet niet hoe je motor werkt en vervolgens ga je aan mengselschroeven lopen draaien en nou mogen wij het oplossen?

Succes!
 
@Hellracer: Niet vervelend bedoeld hoor, maar vind je reactie wel erg negatief. Voegt niet echt iets toe

Mijn inziens is een forum juist bedoeld om te leren van de kennis van anderen. Als ik nooit vraag en probeer zal ik het nooit leren...
 
Hoe lang stil gestaan?
Carbs wel schoon? En dan ook echt schoon dus ook de mengselschroeven ed eruit geweest en alle kanaaltjes en zo goed schoon?
Inlaat rubbers tussen carbs en cilinderkop niet gescheurd?
 
@Hellracer: Niet vervelend bedoeld hoor, maar vind je reactie wel erg negatief. Voegt niet echt iets toe

Mijn inziens is een forum juist bedoeld om te leren van de kennis van anderen. Als ik nooit vraag en probeer zal ik het nooit leren...

Tuurlijk is een forum bedoelt om elkaar te helpen maar een beetje zelfstudie kan ook geen kwaad.
1 keer googlen hoe een carburateur werkt en je krijgt een youtube filmpje met een veel beter antwoord dan je hier uit allerlei goedbedoelde adviezen ooit zult kunnen destilleren.
Als je dan met je nieuw opgedane kennis er alsnog niet uitkomt is de bereidheid tot helpen ook groter.

Ik lees aangepaste Z750. Laat me gokken: open luchtfilters gemonteerd en geen aanpassing aan de sproeiers gedaan?
 
Hoe zou ik de luchtschroeven en het mengselschroeven het beste kunnen afstellen?

Beginnen met Luchtschroeven helemaal dicht draaien (naar rechts?) en dan 2 1/2 slag open? Hetzelfde met de mengselschroeven?
 
Als ik op plaatjes op Google kijk lijkt het niet origineel. Sproeier vervangen is voor mij geen optie. Ga ik laten doen door motorzaak. Wil hem nu zo goed mogelijk afstellen.
 
Ondanks alle negatieve reacties :? nu 1 waar je wel wat aan heb :Y
Luchtschroeven zijn mengsel schroeven,door de hoeveelheid lucht te regelen maak je
het mengsel armer of rijker.Je moet die als de motor verder standaard is op de fabrieks gegevens zetten en afblijven als je niet weet wat je doet.
Losse filters veranderen de afstelling van het mengsel.
Alleen iemand met een testbank of uitlaatgassen tester kan die goed afstellen.
Ik raad je aan naar een dynojet testbank zaak te gaan,die kunnen zo zien wat er aan
het mengsel niet klopt.Kost een paar centen maar bespaard je een hoop ergernis.
En je hoeft dan geen boek over carbs te kopen ;)
Bijvoorbeeld http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j...am.nl/&usg=AFQjCNGlQgT44c6b2lNddH27c4syM4fG7Q
 
Laatst bewerkt:
Ondanks alle negatieve reacties :? nu 1 waar je wel wat aan heb :Y
Luchtschroeven zijn mengsel schroeven,door de hoeveelheid lucht te regelen maak je
het mengsel armer of rijker.Je moet die als de motor verder standaard is op de fabrieks gegevens zetten en afblijven als je niet weet wat je doet.
Losse filters veranderen de afstelling van het mengsel.
Alleen iemand met een testbank of uitlaatgassen tester kan die goed afstellen.
Ik raad je aan naar een dynojet testbank zaak te gaan,die kunnen zo zien wat er aan
het mengsel niet klopt.Kost een paar centen maar bespaard je een hoop ergernis.
En je hoeft dan geen boek over carbs te kopen ;)
Bijvoorbeeld http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j...am.nl/&usg=AFQjCNGlQgT44c6b2lNddH27c4syM4fG7Q

Ik zou toch eerst even checken of hij geen valse lucht krijgt voordat je hem op de dynojet zet. Vaak zijn dit de aansluitingen van het spruitstuk op de carburateurs of van de het spruitstuk op de cilinderkop. Als dit ok is vervolgens de mengselschroeven op de stand zetten die in het werkplaatshandboek is vermeld. Is het dan nog niet goed dan kan je altijd nog professionele hulp inroepen.
 
Leren doe ik constant. Ik ben helemaal blanco en ben blij met de nuttige tips. Daar kan ik direct goede keuzes mee maken.

Ik heb een oude vw t2 bus gehad en de ervaring leert om niet zomaar garages te vertrouwen, maar ook ervaringsdeskundigen te vragen naar hun mening.

Overigens had ik het niet over 2 schroeven, maar over 2 slagen, lees maar even terug. Scheelt een hoop frustratie
 
Leren doe ik constant. Ik ben helemaal blanco en ben blij met de nuttige tips. Daar kan ik direct goede keuzes mee maken.

Ik heb een oude vw t2 bus gehad en de ervaring leert om niet zomaar garages te vertrouwen, maar ook ervaringsdeskundigen te vragen naar hun mening.

Overigens had ik het niet over 2 schroeven, maar over 2 slagen, lees maar even terug. Scheelt een hoop frustratie

Hoe zou ik de luchtschroeven en het mengselschroeven het beste kunnen afstellen?

Beginnen met Luchtschroeven helemaal dicht draaien (naar rechts?) en dan 2 1/2 slag open? Hetzelfde met de mengselschroeven?

:')
 
Rest nog de vraag, weet iemand hoeveel slagen de mengselschroef open moet staan, fabrieksinstelling? Of is dat alleen te doen met apparatuur?
 
Terug
Bovenaan Onderaan