Gasemissies overschrijden toegelaten niveau

1 jul 2023
3
1
Sorry. hallo, ik heb een probleem met een hoge uitstoot van gassen toen ik mijn motorfiets voor inspectie bracht. Graag hoor ik of iemand een idee heeft om dit op te lossen. Ik woon in Kasterlee in België. Het spijt me voor eventuele spelfouten, aangezien ik geen Nederlands spreek en Google Translator gebruik. mijn fiets is een Honda Shadow 750 uit 1998.
 

Bijlagen

  • 20230630_125819.jpg
    20230630_125819.jpg
    116 KB · Weergaven: 61
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo, ik heb een probleem met hoge gasemissies toen ik mijn motorfiets voor inspectie binnenbracht. Graag hoor ik of iemand een idee heeft om dit op te lossen. Ik woon in Kasterlee in België. Mijn excuses voor eventuele spelfouten, aangezien ik geen Nederlands spreek en Google Translator gebruik. mijn fiets is een Honda Shadow 750 uit 1998.

A.u.b. je berichten zelf vertalen anders gaat het niet goed komen :D

In uitlaatgassen zitten CO en NOx. De Euro normen stellen hier bepaalde limieten op. Euro1 voor motorfietsen ging echter pas in 1999 van kracht.

Vraag even aan WELKE norm ze willen dat jouw fiets voldoet en welke gassen er te veel zijn (met waarden). Misschien hebben ze wel een fout gemaakt qua bouwjaar?
 
Ik ben niet bekend met de eisen van keuringen in Belgie.
In de basis maakt het uitlaatsysteem niet uit voor de uitstoot. Maar zit het standaard systeem op de motor? Wellicht doelen ze op geluidproductie maar omschrijven dit niet goed.
 
Laatst bewerkt:
Het CO is een niveau wat met een schroevendraaier afgesteld kan worden. Vaak worden deze net even "een half slagje" extra open gezet voor een betere loop.

Je kunt het CO weer afstellen conform het werkplaatshandboek. Ook staat er in dat boek een afstelmethode ("idle drop procedure") om de CO op een andere manier af te stellen.
 
CO van een oudere motor mag inderdaad stationair gemeten max. 4,5 zijn.
Laten afstellen bij een garage die ook een CO meter heeft,zodat je zeker bent dat het nu goed is.
Ik heb hetzelfde gehad met een injectiemotor voorzien van een Rapidbike module.
Het (tijdelijk) afkoppelen van die module was voldoende om onder de limiet te komen.:)
 
Dit is in Nederland ook een 'probleem' bij de apk bij de wat oudere auto's.
Corrigeren met de co schroeven op de carburateur(s).
Hij moet daarna wel stationair blijven lopen, eventueel die iets hoger zetten.
Mocht hij daarna niet goed lopen dan na goedkeuren alles weer goed zetten. Dus goed om te onthouden hoeveel je de schroeven verdraait.
 
Dit is in Nederland ook een 'probleem' bij de apk bij de wat oudere auto's.
Corrigeren met de co schroeven op de carburateur(s).
Hij moet daarna wel stationair blijven lopen, eventueel die iets hoger zetten.
Mocht hij daarna niet goed lopen dan na goedkeuren alles weer goed zetten. Dus goed om te onthouden hoeveel je de schroeven verdraait.
Ja ik heb dat ook gehad met een Subaru M80: Carburateurauto maar In 1991 op kenteken gekomen dus "moest" aan een euro norm voldoen waarvoor een geregelde catalysator nodig was.... ¯\_(ツ)_/¯
 
Terug
Bovenaan Onderaan