Gasflowed clininderkop

Rage

MF veteraan
23 dec 2001
4.808
1
Emmen
Heeft iemand (een) enig idee wat dit is en inhoudt?
Uit de contekst van de stukjes waar dit meestal instaat begrijp ik dat het een soort bewerking moet zijn, maar begrijp ik dit wel goed?
 
Volgens mij is het het bewerken van de gehele kop, zodat de gasstroom gunstiger wordt, dus niet alleen afvlakken. Gunstiger gasstroom = meer vermogah = harder rijah!!!!!
 
Mensen, het wordt tijd dat jullie de PB gaan lezen. De afgelopen maanden hebben daar uitgebreide artikelen in gestaan over:
[*] NOS
[*] Turbo
[*] Flowen cilinderkop
[*] Big bore kits.
[*] Injectie
[*] Airbox

Daar staat het antwoord op al je vragen.
 
Voor diegene die geen PB hebben/lezen en alleen internet hebben:

Ik dacht dat flowen van de kop het bewerken van de in-/uitlaat kanalen was met als resultaat:
Meer vermogen bovenin en minder vermogen onderin (anders had de fabrikant van het blok de kop wel geflowed) het toerenbereik.
 
Dat is een bepaalde manier waarop ze de cilinderkop afvlakken (flowen)

(een bepaalde werkwijze/apparaat)

'Flow' is het engelse woord voor stroom/ stromen.

Als je je cilinderkop laat flowen dan optimaliseren ze de gasstromen van de inlaat- en uitlaatpoorten in je cilinderkop.
Hierdoor zal de inkomende gasstroom (mix van lucht en benzine) makkelijker en sneller de verbrandingsruimte in kunnen komen.
Zo ook de uitlaatpoorten. Hierdoor kan het verbrande gasmengsel makkelijker je cilinderkop verlaten.
Meestal doe ze het door de kanalen te polijsten om zo min mogelijk weerstand te krijgen.
Aangezien deze kanalen meestal niet recht zijn maar altijd wel een soort knik hebben proberen ze deze ook zo recht mogelijk te maken om de gassen zo optimaal mogelijk (lees snel) in en uit te laten stromen.
Flowen heeft dus niks met het afvlakken van je cilinderkop te maken maar kan een volgende stap zijn.
Afvlakken heeft tot gevolg dat er een grotere compressie ontstaat en dus hetzelfde hoeveelheid mengels onder hogere druk in je verbrandingskamer terechtkomt.
Hierdoor zal de ontbranding heviger zijn en dus (iets) meer vermogen opleveren.
 
Op Woensdag 13 februari 2002 11:40 schreef
Ik dacht dat flowen van de kop het bewerken van de in-/uitlaat kanalen was met als resultaat:
Meer vermogen bovenin en minder vermogen onderin (anders had de fabrikant van het blok de kop wel geflowed) het toerenbereik.



het vermogen wordt over het hele bereik meer
en fabrikanten doen dit niet omdat het een zeer arbeids intensief werkje is.
ik ben zo'n 40 uur bezig met een 16 klepskop
maar lopen doet ie dan veel mooier
de bedoeling is niet alleen meer doorstroming te krijgen maar ook de onderlinge verschillen zo klein mogelijk te maken.
 
Flowen is het zodanig behandelen van in/uitlaatpoorten, spruitstukken, kleppen en verbrandingskamer dat er meer mengsel in de cil. kop komt, en hopelijk meer vermogen !!

Zie ook
www.floheadworks.com/ Gaat over HD maar interessant
http://www.mix-net/~red/index.html (www.mix-net/~red/index.html)
www.mototuneusa.com/homework.htm Interessant !
Zelf doen ?
Zelf doen?
Zeker, is wel een HEEL leuk winterproject...
kun je tenminste flink wat tijd in kwijt.

Ik heb uit het verhaal op de laatste site begrepen dat ze de inlaatpoorten kleiner maken om een hogere snelheid van het gasmengsel te krijgen.

Op die laatste site staat een mooie tutorial (met foto's enzo) hoe je het allemaal zelf kunt doen.
Lijkt me nog niet eens zo'n kostbare aangelegenheid BTW.
 
kosten doet het niet veel
zeker in baas zijn tijd kost het nix })
je heb wat materialen nodig zo als een luchtslijper en natuurlijk perslucht.
naarja wat het baasje bied koop je zelf niet ;)
 
Wel opletten dat je er niet doorslijpt tot in een waterkanaal, dan ben je wel |( |( |( |(
Ook niet té groot gaan, omdat dan de luchtsnelheid te klein wordt. (ideaal rond de 100 m/s)
Belangrijk is dat het resultaat bij alle cilinders hetzelfde is.
 
Wel opletten dat je er niet doorslijpt tot in een waterkanaal, dan ben je wel |( |( |( |(
Ook niet té groot gaan, omdat dan de luchtsnelheid te klein wordt. (ideaal rond de 100 m/s)
Belangrijk is dat het resultaat bij alle cilinders hetzelfde is.

Eeh.... ik had toch kleiner geschreven?
Die luchttol is alleen om het materiaal op te ruwen.

Met de normale (fabrieks) doorlaat kom je dus ws niet tot 100 m/s
 
Volgens mij is het wel wat ingewikkelder dan die meneer van Mototune doet voorkomen maar als het goed is volgt er ook nog een deel 2
Pro Flo maakt het inlaatkanaal zeer ruw om een goede menging te krijgen omdat een Shovel vrijwel geen squish heeft, maar dat is bij een moderne motor wellicht weer niet nodig.
Als je zelf aan de slag gaat of het iemand laat doen zou ik persoonlijk eerst de motor op een vermogensbank meten dan flowen en dan weer meten op de zelfde bank, om te kijken of het echt pk's oplevert.
 
inlaat kanaalen moeten vloeiend zijn.
geen opstaande randje erin zoals vak voorkomt bij overgang kanaal klepzitting.
de kanalen mogen niet spiegelend glad zijn,hoewel veel tuners dit wel vaak als voorbeeld laten zien het oog wil immers ook wat
inlaat liefst iets wijder beginnen en naar de klep vernauwen voor meer gas snelheid.
ook worden vaak als een kop geflowd wordt de klepzittingen naar buiten verlegd, en de de kleppen gepolijst (voor klepbreuk door kerfwerking en het minder snel aanhechten van vuil)
bij noderne motorfiets motoren is het meestal voldoende om alles netje af te werken.

was vroeger wel anders dan had van die dikke randen erin (maar ja dat is voor jullie tijd

})
 
Laatst bewerkt:
Mensen, het wordt tijd dat jullie de PB gaan lezen. De afgelopen maanden hebben daar uitgebreide artikelen in gestaan over:
[*] NOS
[*] Turbo
[*] Flowen cilinderkop
[*] Big bore kits.
[*] Injectie
[*] Airbox

Daar staat het antwoord op al je vragen.

NOS heb'k gelezen, maar euhh.. SCAN DE REST DAN EEN KEERTJE IN VOOR ONS!!! :(
;)
 
De kennis over cylinderkoppen flowen is hier nog niet zo beroerd, als ik van alle reacties iets bij elkaar raap, en de overige 90% weggooi, dan
zal het misschien wel lukken.
Cylinderkoppen flowen is een zeer moeilijke klus, en accuraat werk, wat echt niet iedereen zomaar kan,zelfs niet met veel kennis van zaken.
Er zijn maar heel weinig mensen in nederland die dit echt kunnen, Maar dan moeten ze wel tijd voor je (willen) maken.
Hier op dit forum kan het (na beoordeling van de gelezen antwoorden) naar mijn bescheiden mening helemaal niemand, en ikzelf kan het ook
(nog) niet.
Suuk-6 voor diegene die het wil proberen!

Groeten Paul.
 
Afvlakken heeft tot gevolg dat er een grotere compressie ontstaat en dus hetzelfde hoeveelheid mengels onder hogere druk in je verbrandingskamer terechtkomt.
Hierdoor zal de ontbranding heviger zijn en dus (iets) meer vermogen opleveren.
Het lijkt me sterk dat je een hogere compressie krijgt door het afvlakken van je cilinderkop of zuiger. Je krijgt juist een lagere compressie. Wel krijg je een grotere cilinderinhoud. Ander voordeel kan zijn dat je wervelingen beter worden, waardoor de explosie beter zal verlopen. Maar dan mag je het wel door een kunstenaar laten uitvoeren. Dit is namelijk een zeer complex iets, waar fabrikanten de nodige tests voor uitvoeren.
 
Het lijkt me sterk dat je een hogere compressie krijgt door het afvlakken van je cilinderkop of zuiger. Je krijgt juist een lagere compressie. Wel krijg je een grotere cilinderinhoud. Ander voordeel kan zijn dat je wervelingen beter worden, waardoor de explosie beter zal verlopen. Maar dan mag je het wel door een kunstenaar laten uitvoeren. Dit is namelijk een zeer complex iets, waar fabrikanten de nodige tests voor uitvoeren.

Je kunt wel een hogere compressie krijgen door het afvlakken van de kop.
Op die manier verminder je de dode ruimte die je nog hebt als de zuiger in BDP staat... De bovenkant van de verbrandingsruimte (onderkant van de kop) is meestal een beetje komvormig, dus als je daar een beetje vanaf haalt, verplaats je die kom naar beneden, minder cilinderinhoud - hogere compressieverhouding.
Met het afvlakken van de zuiger schiet je in mijn humbele opinie ook nix op (alleen dat ie lichter wordt dan).
 
Het lijkt me sterk dat je een hogere compressie krijgt door het afvlakken van je cilinderkop of zuiger.
Pardon?!!!

Je krijgt juist een lagere compressie.
[/quote]
Nogmaals pardon?!!!!

Wel krijg je een grotere cilinderinhoud.
[/quote]
PARDON??????!!!!!!!!!!!

Ander voordeel kan zijn dat je wervelingen beter worden
[/quote]
Waarom dan?

Dit is namelijk een zeer complex iets, waar fabrikanten de nodige tests voor uitvoeren.
[/quote]
dit lijkt er meer op!

Groeten, Paul.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan