gashendel blijft hangen

Rubbere Ronnie

MF veteraan
28 jan 2004
4.754
35
in de buurt van Enschede
Nou de titel zegt het eigenlijk al, als ik gas geef op de intruder blijft hij hangen.
Nu heb ik de hendel er al af gehad en de binnenkabel zelf die loopt soepel in de buitenkabel.
Het stuur heb ik op die plek helemaal schoongemaakt en voorzien van een smeermiddel, maar toen ik het gashendel weer terugzette om uit te proberen(zonder kabel weer te bevestigen) ging hij stroef.
na het monteren van de kabel was het wel iets beter maar hij blijft nog steeds hangen.
Wat moet ik doen/kan ik proberen.

alvast bedankt
 
heb net de zoekfunctie gebruikt(oke had ik mischien eerder kunnen doen) maar klopt het dat het handvat en het binnenste zwarte deel waar de kabel op vast gaat 2 losse delen zijn??
Bij mij zitten deze vast en lijkt het of het binnenste zwarte deel draait over het stuur.
Lijkt me dat deze niet moet bewegen maar alleen het buitenste deel(handvat zelf)

graag bevestiging ;)
 
oke, maar ik bedoelde dus dat het draaideel vast zou moeten zitten en dat alleen het handvat kan draaien.
Maar bedenk me nu dat het helemaal niet kan want dan kan je geen gas geven, dus mijn theorie gaat niet op.

Nee het ligt echt aan het totaal plaatje, het draaideel zou moeten draaien en dat doet het niet.
Het gaat heel stroef, dus de kabel kan niet terug getrokken worden in de buitenkabel.
Maar dan zou je zeggen dat het smeren van het stuur voldoende zou moeten zijn, maar dat is het dus niet.

Dillema dillema
 
nou al doe ik het handvat er slechts voor de helft op dan gaat hij al heel stroef.
Dus ik denk min of meer dat of mijn stuur te dik is, of het handvat gedeelte te dun is.
Ze zijn allebei niet origineel dus dit zou natuurlijk heel goed kunnen, het was al bij aanschaf 4 weken geleden dus weet niet wanneer dit begonnen is.
 
nee een schroefje heeft hij niet, en heb hem onlangs gesmeerd.
Onder het draaideel van het handvat is het ook echt glad.
Maar ik merk gewoon dat als ik het geheel eraf haal en alleen het draaideel met handvat op het stuur zet dat hij al stroef gaat.
En dan heb ik er geen kabeltje aan vast of zo.
De binnen kabel beweegt heel soepel t.o.v de buitenkabel, want dat heb ik met de hand geprobeerd en echt probleemloos.
Uiteraard wel meteen even wat olie geprobeerd in de buitenkabel te krijgen.
Maar dat helpt ook niet(was te verwachten)
Dus het probleem moet echt bij het draaiding liggen, alleen begrijp ik niet waarom hij zo stroef gaat zelfs na het smeren en zonder kabel er aan vast.
 
als ie zonder gaskabels en los in je hand wel soepel draait, zal toch de binnenkant een te kleine diameter hebben voor op je stuur, buitenkant en binnenkant zitten dan zo strak op elkaar dat het klemt.

ik denk andere handvaten kopen
 
heb net de zoekfunctie gebruikt(oke had ik mischien eerder kunnen doen) maar klopt het dat het handvat en het binnenste zwarte deel waar de kabel op vast gaat 2 losse delen zijn?? Bij mij zitten deze vast en lijkt het of het binnenste zwarte deel draait over het stuur. Lijkt me dat deze niet moet bewegen maar alleen het buitenste deel(handvat zelf)

graag bevestiging ;)
Het draaibare deel draait over het stuur, het rubber handvat moet vast zitten op het draaideel.
 
is wel makkelijk als je tijdens het rijden je rechterarm even
wil laten rusten :)

Misschien is het zelfs met opzet zo gedaan. Voor alle bmw's is een schroef die de gashendel stroever laat draaien standaard als origineel onderdeel te koop en zorgt voor een boel ontspanning tijdens het rijden (ook het moeten klemmen van je hand om het handvat om de gashendel op positie te houden hoeft niet). Wel moet het soepel genoeg bewegen om goed te kunnen doseren en snel weer dicht te kunnen draaien, dus als het echt flink klemt lijkt het me beroerd rijden..

Kun je wel normaal je gashandel verdraaien, maar gaat-ie enkel niet vanzelf terug, dan zou ik er gewoon eens mee gaan rijden en kijken of het echt zo lastig rijdt. Ikzelf heb zo'n schroef er naderhand op gezet en vindt het stroevere draaien van de gashandel een uitkomst bij langere ritten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan