Gashendel draait één slag door

Loona35

MF veteraan
26 nov 2008
1.793
0
Hoi allemaal,

Ik heb een motor op het oog waarvan (tijdens testrijden) bleek dat de gashendel een kleine slag naar voren slaat als ik het gas dichtknijpt. Het gebeurt alleen als je stevig het gast dichtknijpt, als je de hendel van zichzelf laat terugkomen maakt hij geen extra knikje naar voren. Doet ie dat wel en je wil gas bijgeven moet je de hendel eerst door dat punt halen.

Iemand enig idee wat dat kan zijn en of het eenvoudig is op te lossen?

/edit
voor mijn gevoel slaat hij bij het snel dichtknijpen van het gas +/- 2 cm verder door dan het punt waar de hendel normaal stopt en je dus geen gas meer geeft.
 
Laatst bewerkt:
Het klinkt als iets gaars in de kabel of de geleiding daarvan of in een carburateur maar het is beter dat je merk/type/bouwjaar van de meter eerst noemt want er hebben ooit maffe constructies bestaan waarbij voorbij "nul" van gashandle iets bediend werd, choke of kleplichter.
 
Laatst bewerkt:
Het gaat om een Triumph Daytona T595 uit 1997.

Omdat het om een racer gaat kan ik mij haast niet voorstellen dat er voorbij de nul van de gashendel nog een optie zit?
 
1997 lijkt mij inderdaad vèruit te modern voor complexe aanhangsels aan gashandle; ik denk dat de kabel(s) los moet(en) en de hele weg inclusief handle- zowel als carb-binnenwerk gechecked.

Moet er niet aan denken dat plotseling je gas niet meer dicht kan of zoiets engs ...
 
Laatst bewerkt:
dat van de unit zou op zich wel kunnen maar dan zou het hele spul toch nog veel verder doorschuiven? wat houd de unit dan tegen?

ik zou eerst een kijken naar de gasschuiv, slaat die niet door?
 
Het is niet de hele unit die draait, dan zou het ook niet zo constant voelen. Het was steeds het gas dicht draaien en daarna op het "nulpunt" met de minste kracht een kwartslag verder draaien. Dat "doordraaien" had dus ook een eindpunt zeg maar. Op moment dat ik voorbij het nulpunt draaide maakt het voor mijn gevoel ook een klein knikje... duidelijk merkbaar dat je dus over de grens draaide (en kwartslag terug draaien tot nulpunt idem).

/edit
Of het de gasschuif is weet ik niet. Is dat nog op een andere manier merkbaar?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan