gashendel moto guzzi california

rutgertjuh

MF veteraan
16 jun 2004
16.156
4
44
buren(gld)
Bezoek site
Mijn vader heeft pas een california gekocht. Het ding komt uit 1991 en ziet er echt als nieuw uit. Er zijn alleen twee dingen die mij opvallen.
Het gas gaat ontzettend zwaar. Hoort dit, is het een guzzi kwaal en is het een kwestie van de kabels even inspuiten?

En de rubbers van het luchtfilterhuis naar de carberateurs zitten niet met slangenklemmen van de carberateurs vast.
Is dit nogmaal of kan ik die er beter wel opzetten?
Het lijkt mij namelijk dat je er op den duur nog wel eens valse lucht langs kan trekken.
 

bananeman1001

MF veteraan
2 feb 2008
11.355
24
heb geen ervaring met een guzzi, maar vaak helpt het om de kabel wat speling te geven of de kabel zo te leiden dat er geen scherpe bochten in voorkomen, ook als dat betekent dat er een andere route als standaard moet komen.
ook kan het zijn dat het gashendel op het stuur blijft klemmen.
ik persoonlijk zou de kabels niet smeren maar vervangen als dat nodig is.
ook het gashandvat zou ik niet smeren, maar gewoon droog op het stuur monteren.
 

F2ride2001

MF veteraan
20 jul 2004
2.520
103
Oudenbosch
Bezoek site
Mijn vader heeft pas een california gekocht. Het ding komt uit 1991 en ziet er echt als nieuw uit. Er zijn alleen twee dingen die mij opvallen.
Het gas gaat ontzettend zwaar. Hoort dit, is het een guzzi kwaal en is het een kwestie van de kabels even inspuiten?

En de rubbers van het luchtfilterhuis naar de carberateurs zitten niet met slangenklemmen van de carberateurs vast.
Is dit nogmaal of kan ik die er beter wel opzetten?
Het lijkt mij namelijk dat je er op den duur nog wel eens valse lucht langs kan trekken.
Gaskabel is waarschijnlijk toch ergens inwendig verroest. Was bij mij GS ook, deze had 15jaar stilgestaan en zag er inderdaad ook nog als nieuw uit. Gas en koppelingskabel liepen zwaar. Uiteindelijk gewoon nieuwe kabels gekochten (kosten maar een paar euro's)

Ik heb de oude kabel doorgeknipt en eruit getrokken en toen bleek ie toch in het midden verroest. Terwijl hij aan de uiteindes als nieuw eruit zag.

Smeren kan niet altijd, veel kabels hebben een teflon binnenkant en dan werkt smeren niet zo lekker. Gewoon effe een niewe kopen en erop zetten loopt als weer als niet.

Bij de rubbers moet je effe goed kijken. Vaak zit er en rand waar de slangenklem in valt zodat hij op zijn plek blijft zitten. Is die rand er mis je een slangeklem. Heb je die rand niet is het de vraag of dat er uberhaupt een slangen klem op hoort.

MArc
 

rutgertjuh

MF veteraan
16 jun 2004
16.156
4
44
buren(gld)
Bezoek site
Gaskabel is waarschijnlijk toch ergens inwendig verroest. Was bij mij GS ook, deze had 15jaar stilgestaan en zag er inderdaad ook nog als nieuw uit. Gas en koppelingskabel liepen zwaar. Uiteindelijk gewoon nieuwe kabels gekochten (kosten maar een paar euro's)

Ik heb de oude kabel doorgeknipt en eruit getrokken en toen bleek ie toch in het midden verroest. Terwijl hij aan de uiteindes als nieuw eruit zag.

Smeren kan niet altijd, veel kabels hebben een teflon binnenkant en dan werkt smeren niet zo lekker. Gewoon effe een niewe kopen en erop zetten loopt als weer als niet.

Bij de rubbers moet je effe goed kijken. Vaak zit er en rand waar de slangenklem in valt zodat hij op zijn plek blijft zitten. Is die rand er mis je een slangeklem. Heb je die rand niet is het de vraag of dat er uberhaupt een slangen klem op hoort.

MArc

Ik weeet dat veel kabels een teflon oid binnenkant hebben, dat houd mij ook tegen om ze te smeren.
Hij ligt nergens klem ofzo dus het zou of ergens in de kabel moeten zitten, de gashendel of de carberateurs. Hij valt weer wel heel makkelijk dicht.

De rubbers hebben twee van die randen, daarom ging ik er ook vanuit dat er slangenklemmen op hoorden.
Maarja, als je het niet zeker weet kan je het beter even navragen he.
 

C-H

MF veteraan
13 nov 2006
2.365
2
Ergens
Hij valt weer wel heel makkelijk dicht.

.
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat het geheel wel goed is, maar dat de veren van de gasschuiven nogal, umm, veren.

Bij Dell Orto maken ze ze in ieder geval voor een aantal modellen (carburateur dan) in medium en strong.

Bij mijn eigen motor ga ik bij gasgeven aan een waterpomptang denken, maar dat ligt na alles vervangen te hebben dus echt aan de veer.

Die staat dan ook op de "te doen lijst".
 

rutgertjuh

MF veteraan
16 jun 2004
16.156
4
44
buren(gld)
Bezoek site
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat het geheel wel goed is, maar dat de veren van de gasschuiven nogal, umm, veren.

Bij Dell Orto maken ze ze in ieder geval voor een aantal modellen (carburateur dan) in medium en strong.

Bij mijn eigen motor ga ik bij gasgeven aan een waterpomptang denken, maar dat ligt na alles vervangen te hebben dus echt aan de veer.

Die staat dan ook op de "te doen lijst".

Daar zit ik dus ook aan te denken maar ik weet niet of het een guzzi kwaal is.
 

3wheel

MF veteraan
10 jun 2004
4.513
9
49
Rotterdam
Bezoek site
Daar zit ik dus ook aan te denken maar ik weet niet of het een guzzi kwaal is.
is geen "kwaal", wen je vanzelf aan; en dan begin je te schelden op die rare japaners met ondoseerbare rare lichte gashandles........... O-)

je kunt het iets lichter maken door de veer 1 of 2 windingen in te korten als het echt niet gaat; maar de hoge veerdruk is niet voor niets:
De Dell Orto's van guzzi's zijn GEEN constant-vacuum carburateurs maar gasschuif exemplaren; voordeel hiervan is de veel directere respons op het gashandle. nadeel is dat je er een behoorlijke veer in moet stoppen om zeker te weten dat de gasschuif direct dichtgaat als je het gas afsluit: de gasschuif moet dan wel genoeg kracht op kunnen brengen om de luchtstroom te "doorbreken".

Bij een constant vacuum carburateur is dat veel eenvoudiger en kun je voor de feitelijke gasschuif een veel lichtere veer gebruiken omdat de luchtstroom wordt afgesloten door een vlinderklep en die klapt vanzelf verder dicht alsie begint te bewegen omdat het afsluiten juist door de luchtstroom geholpen wordt.

Voor iedereen die voor het eerst op een guzzi stapt lijkt het erg zwaar; maar je went er aan, luister gewoon even goed naar de carburateurs als je het volgende probeert:
geef volgas (motor uit a.u.b.) en laat in 1 keer het gas los, je hoort dan als het goed is direct uit beide carburateurs simultaan een behoorlijke klik van de gasschuiven die dichtslaan; hoor je die niet of duurt het even (en niet simultaan) dan zijn de gaskabels niet goed gangbaar en slecht afgesteld.

op je rubber vraag kan ik geen direct antwoord geven: ik rijdt al jaren alleen met K&N filters op mijn Guzzi's
 
Laatst bewerkt:

rutgertjuh

MF veteraan
16 jun 2004
16.156
4
44
buren(gld)
Bezoek site
is geen "kwaal", wen je vanzelf aan; en dan begin je te schelden op die rare japaners met ondoseerbare rare lichte gashandles........... O-)

je kunt het iets lichter maken door de veer 1 of 2 windingen in te korten als het echt niet gaat; maar de hoge veerdruk is niet voor niets:
De Dell Orto's van guzzi's zijn GEEN constant-vacuum carburateurs maar gasschuif exemplaren; voordeel hiervan is de veel directere respons op het gashandle. nadeel is dat je er een behoorlijke veer in moet stoppen om zeker te weten dat de gasschuif direct dichtgaat als je het gas afsluit: de gasschuif moet dan wel genoeg kracht op kunnen brengen om de luchtstroom te "doorbreken".

Bij een constant vacuum carburateur is dat veel eenvoudiger en kun je voor de feitelijke gasschuif een veel lichtere veer gebruiken omdat de luchtstroom wordt afgesloten door een vlinderklep en die klapt vanzelf verder dicht alsie begint te bewegen omdat het afsluiten juist door de luchtstroom geholpen wordt.

Voor iedereen die voor het eerst op een guzzi stapt lijkt het erg zwaar; maar je went er aan, luister gewoon even goed naar de carburateurs als je het volgende probeert:
geef volgas (motor uit a.u.b.) en laat in 1 keer het gas los, je hoort dan als het goed is direct uit beide carburateurs simultaan een behoorlijke klik van de gasschuiven die dichtslaan; hoor je die niet of duurt het even (en niet simultaan) dan zijn de gaskabels niet goed gangbaar en slecht afgesteld.

op je rubber vraag kan ik geen direct antwoord geven: ik rijdt al jaren alleen met K&N filters op mijn Guzzi's

Ik had idd al een keer met de motor uit het gas helemaal open gedaan en het weer los gelaten. Je hoord dat eigenlijk direct de gasschuiven dichtklappen. In die zin gaat et wel goed dus. Maar om de een of ander reden heb ik echt het idee dat het te zwaar gaat. Mijn vader heeft na een half uurtje rijden ook echt wel last van zijn hand, en dat lijkt me dan weer niet nodmaal.
 

3wheel

MF veteraan
10 jun 2004
4.513
9
49
Rotterdam
Bezoek site
Ik had idd al een keer met de motor uit het gas helemaal open gedaan en het weer los gelaten. Je hoord dat eigenlijk direct de gasschuiven dichtklappen. In die zin gaat et wel goed dus. Maar om de een of ander reden heb ik echt het idee dat het te zwaar gaat. Mijn vader heeft na een half uurtje rijden ook echt wel last van zijn hand, en dat lijkt me dan weer niet nodmaal.
kan gewoon gewenning zijn; als je in de buurt van Rotterdam bent mag je/je pa van mij een keer langskomen: kun je vergelijken met mijn Guzzi en kan ik er naar kijken voor je.
of je belt gewoon even teo lamers en besteld nieuwe gaskabels; werkt het dan werkt het ze zijn niet duur
 

rutgertjuh

MF veteraan
16 jun 2004
16.156
4
44
buren(gld)
Bezoek site
kan gewoon gewenning zijn; als je in de buurt van Rotterdam bent mag je/je pa van mij een keer langskomen: kun je vergelijken met mijn Guzzi en kan ik er naar kijken voor je.
of je belt gewoon even teo lamers en besteld nieuwe gaskabels; werkt het dan werkt het ze zijn niet duur

Mijn vader woont vlak bij almelo dus dat gaat het denk ik niet worden.
Ik denk wel dat ik nieuwe gaskabels bestel. Als het niet werkt heb ik een setje op reserve.
 

lapo

Die hard MF'er
13 okt 2007
597
6
57
Valse lucht kun je alleen aanzuigen tussen de carb. en de cylinder lijkt me.