Gaskabel maken / solderen

cbrrrr

MF veteraan
11 feb 2003
1.894
1
Wijhe
Ik heb via ebay een universele kabelset besteld en gekregen.

Dus losse binnen en buitenkabel en messing nippels.
Nu heb ik al diverse pogingen gedaan om de nippels aan de kabel te solderen maar ik krijg het niet voor elkaar.

Heb het met en zonder S39 geprobeerd en met soldeertin met en zonder harskern maar het wil niet vloeien.

De kabel lijkt op rvs maar de magneet plak eraan dus het zal staal zijn met een beschermlaagje erop.

Als ik afzonderlijk de kabel soldeer en de nippel wil het met een beetje moeite wel uitvloeien. Probleem is denk ik het dunne kabeltje icm de 6mm dikke nippel.

Iemand tips en trucs die dit vaker heeft gedaan.
 
Gewoon de nippels vervangen voor schroef type. (bij elke scooterboer te krijgen)
Deze zet je op de kabel en door middel van een schroef / inbus klemt hij op de kabel.

SoldeerTIN is erg zacht, wedden dat hij los komt op een moment dat je net ff je soldeer apparaat niet in je buddyseat heb zitten ;-)
 
Schijnbaar trekt je soldeerbout het niet.

De volgende stap is dan de brander. (Houdt afstand)

Vergeet niet de kabel open te splijten, zodat het soldeer een blokkeermiddel ipv een bevestigingsmiddel is.
 
PS als je echt wilt solderen.... (dan hard soldeer gebruiken ipv TIN)
En wel met een vlam solderen niet met een elektrische bout !
de nippel warm stoken. de kabel niet rood gloeien laten worden (anders wordt hij bros en breekt hij makkelijk), kabel kan je beschermen door bv in een bankschroef te klemmen (op het puntje na die in de nippel moet ;-)
 
Met een brandertje wordt de kabel rood gloeiend voordat de nippel goed warm is.

Kabel rafelen op het einde had ik al gedaan.

Misschien een ander vloeimiddel dan s39 ??
 
Dan doe je het verkeerd.

Dat snap ik ook wel anders had ik het niet hoeven te vragen als het goed ding.

Nippel apart verhitten wil ook niet. Dan moet ik de kabel door de hete nippel halen dan rafelen en op de juiste plaats zetten. En dan ... is de nippel weer afgekoeld.

Ga vanavond de tip eens proberen om de kabel in de bankschroef te klemmen en dan de nippel te verwarmen. Goed idee, hoop dat dit werkt.

Iemand nog een idee over het wel of niet gebruiken van welk vloeimiddel.
 
Wel eens gedaan met zo'n binnenkabel "pannenset" van een Duits motorverzendhuis, uitrafelen en solderen met harskern (electronica) soldeer. Goed laten vloeien. En dat ging voortreffelijk.
Volgens mij een betere verbinding als zo'n schroefding.

Maar je hebt er een goede geregelde soldeerbout voor nodig anders ben je kansloos. Mijn Weller met grove tip redde het, Een ongeregelde bout zou in de problemen kunnen komen.

Misschien dat het met een verstandig toegepast vlammetje ook gaat? Nooit geprobeerd.

S39 is het werk van de duivel - dat rot het metaal door, lang na het solderen. Ook als je denkt het goed schoongemaakt te hebben.
 
Dat snap ik ook wel anders had ik het niet hoeven te vragen als het goed ding.

Nippel apart verhitten wil ook niet. Dan moet ik de kabel door de hete nippel halen dan rafelen en op de juiste plaats zetten. En dan ... is de nippel weer afgekoeld.

Ga vanavond de tip eens proberen om de kabel in de bankschroef te klemmen en dan de nippel te verwarmen. Goed idee, hoop dat dit werkt.

Iemand nog een idee over het wel of niet gebruiken van welk vloeimiddel.

Ik had het al geschreven: "Houdt afstand".

Je zet de brander zachtjes aan, ergens boven de vlam is de juiste temperatuur, niet warm genoeg: stukje naar beneden. Warmte op de nippel richten, af en toe kijken of de soldeer al vloeit, vullen, de kabel gaat dan ook mee, uit de vlam, af laten koelen.

Gewoon met harskern, S39 is voor de loodgieter.
 
Tja ik zelf maak mijn kabels ook zelf en gebruikt daarvoor een klein smeltkroesje om de tin te smelten .
Nadat je de kabel uitgesplitst hebt en de nippel op zijn plaats zit dompel je de kabel met nippel net in de gesmolten Tin hierdoor komt er nauwelijks hitte in je kabel en voorkom je breuk net achter de nippel .
Door met een vlam te zolderen trekt het tin te ver in de kabel waardoor deze verhard .

l_soldeerpotje.jpg
 
Laatst bewerkt:
Als het niet nodig is zou ik hier ook niet mee beginnen.

Maar als je een nieuwere carburateur op een oude motor zet en daar ook nog een ander stuur op monteerd, moet je dus een andere aansluiting en een andere lengte hebben.

Deze zijn dus niet te koop en moet ik dus zelf aan de gang.

Heb net even zo'n tin smelt bakje gemaakt en ga die morgen ws even proberen.
 
Tja ik zelf maak mijn kabels ook zelf en gebruikt daarvoor een klein smeltkroesje om de tin te smelten .
Nadat je de kabel uitgesplitst hebt en de nippel op zijn plaats zit dompel je de kabel met nippel net in de gesmolten Tin hierdoor komt er nauwelijks hitte in je kabel en voorkom je breuk net achter de nippel .
Door met een vlam te zolderen trekt het tin te ver in de kabel waardoor deze verhard .

[afbeelding]

tja ook wij kunnen nog wel eens wat leren

zeker een nominatie voor tip van de maand waard
 
De credits gaan naar Guzzigek !!

Gisteren even aan een rvs blinddop een staafje gelast om hem in de bankschroef te klemmen. Toen het brandtje er onder gezet om te verwarmen.

Beetje soldeertin gesmolten, kabeltje even gerafeld en nippel goed gezet. Toen in vloeimiddel gedoopt en daarna de nippel in de gesmolten tin gedaan.

Resultaat is een perfect gesoldeerde kabel/nippel !!!!!

Ik heb uren zitten klooien en nu was het nog geen 5 min. werk.

Bedankt voor de tip.
 
Ik heb het niet van me zelf maar jeren geleden geleerd van een oude fietsenmaker .
Nu weet ik niet of het op de site van de cable-shop het staat maar daar is de foto wel vandaan van het smeldkroesje al heb ik de mijne al voor hun tijd in mijn bezit .
Jou oplossing voor een kroes werkt zelf denk ik beter daar je geen los staande beker met gesmolten tin hebt die je kan omstoten .

Hmm eens kijken of daar wat aan kan doen .
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan