Gaskabels, gashandvat en afstelling daarvan

Tvdh

MF veteraan
1 mei 2012
1.304
274
Boekel
Hallo.

Hierbij wil ik wat vragen stellen over gaskabels, gashandvaten en het afstellen daarvan!
Even een kort verhaaltje

Als er iets irritant is aan een motor is het wel een niet soepel lopende gaskabel.
Nu liep de mijne eerst erg soepel, toen steeds minder.... hij ging wel goed terug maar niet helemaal zoals het moet.
Ook had ik als ik het gas losliet dat de motor dan ongeveer 1800 toeren draaide en ik dan met de hand nog het gashandvat iets verder terug kon draaien waardoor hij 1000 toeren ging draaien wat ook precies goed is.
Dus niet helemaal goed afgesteld.
Vandaag dus even af willen stellen, maar zodra ik ook maar iets aan de retour kabel deed stellen ( die wou ik iets strakker zetten ) liep het gas helemaal niet meer soepel, super stroef zelfs.
Toen de kabels dus even eruit gehaald en jahoor!!! een klein rafeltje.
Even nieuwe kabels kopen dus en dan GOED afstellen.

Nu hoor ik van veel mensen een hoop verschillende dingen.

Sommige mensen smeren hun gashandvaten, anderen zeggen juist dat je dat niet moet doen ( doe het persoonlijk ook niet )
Gaskabels smeren, doen de meeste mensen wel hoor ik.
En dan de afstelling.

Beetje vrije slag aan het gashandvat hoor ik vaak, maar wat is de beste manier om dat te bereiken?

Zoals je kon lezen heb ik wat problemen gehad met de afstelling ( te strak want het stationair toerental liep wat op ) maar ik had wel vrije slag aan het handvat!

De retour kabel trok net niet hard genoeg aan de gasklepbediening waardoor hij net niet helemaal sloot ( mijn conclusie tenminste )
Wat ook zou kunnen is dat door het rafeltje ( wat in de kabel zit die trekt als je het gas open draait ) er spanning bleef staan op de gaskabel waardoor het gasklep mechanisme niet goed sloot.


Om het even kort samen te vatten.
Hoe gaan jullie te werk als jullie je gaskabels vervangen?

Smeren jullie de kabel, ja of nee, zoja hoe dan?
Smeren jullie het gashandvat of juist niet?
En wat is de beste manier om de gaskabels af te stellen?

Groeten en alvast bedankt voor het meedenken/meeschrijven :]
 
Ik heb mijn eerste motor nu, een suzuki bandit. Gaskabel smeer ik niet, ik zou niet weten waarom en staat ook niet in .... Tromgeroffel ... Het boekje.

Afstellen staat gewoon klip en klaar in het boekje wat erbij zit (vrije slag).

Dus tsja, read the manual zou ik zeggen :d
 
Laatst bewerkt:
ik vind het fijn om zo min mogelijk vrije slag in het handvat te hebben.
Ik heb zelf nog nooit een kabel gesmeerd.
Wel eens een kabel vervangen, maar de motor was dan ook uit 1959, en smeren hielp echt niet.

Heb je een werkplaathandboek? daar staan de antwoorden op dit soort vragen.
 
De vrije slag kun je stellen met de stelschroef die op het handvat zit lijkt mij. Smeren heb ik ook nog nooit gedaan. Ook wel verschillende dingen gehoord, zo zouden moderne kabels voorzien zijn van grafiet als smering. Hoe dat precies zit weet ik niet.

Een beetje vrije slag van een paar mm vind ik wel prettig altijd.
 
Heb nog nooit gehad dat ze stroever gingen lopen zonder dat er iets aan de hand was (rafelen of uit de excenter geschoten bij handvat).
Als ze stroever worden, dan is er dus iets aan de hand :)

Handvat moet uit zichzelf terugkomen.

Ga en retour moeten in balans zijn.

Vrije slag er in.
 
Heb nog nooit gehad dat ze stroever gingen lopen zonder dat er iets aan de hand was (rafelen of uit de excenter geschoten bij handvat).
Als ze stroever worden, dan is er dus iets aan de hand :)

Handvat moet uit zichzelf terugkomen.

Gas en retour moeten in balans zijn.

Vrije slag er in.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo.

In het handboek staat het afstellen van de kabels niet zo duidelijk beschreven en het ene handboek staat het anders als in het andere ( verschillende motoren )
Maar in elk van de boeken staat dat de kabels gesmeerd dienen te worden, over het handvat kan ik niks vinden ( doe het zelf ook nooit ) maar hoor van andere dat ze het wel doen!

Gaskabel smeren doe ik persoonlijk zelf ook met dunnen olie, hoor ook wel eens van mensen dat ze grafiet poeder gebruiken.

Ik heb ( al zeg ik het zelf ) genoeg verstand/logisch denkvermogen om te bedenken wat wel of niet goed is, maar bijleren kan natuurlijk altijd.

Maar jullie stellen dus alleen aan het handvat en niet onderaan bij de gasklep bediening?
Ik probeer altijd de afstelling in het midden te houden ( koppeling en gashendel ) dan kan je allebei de kanten uit even veel draaien zodat je een zo groot mogelijk afstel gebied hebt.

Bedankt voor het meedenken :)
 
Stellen tot het gas nog net uit zichzelf dicht valt met het stuur tegen de aanslag.

Kabels niet smeren gashandvat wel (ptfe tussen handvat en stuur).
Bij een Offroad/Enduro/Crosser is vettigheid tussen hanvdvat en stuur een no-go ivm vervuiling.
Btw, bij al mijn motoren zit er geen smeermiddel tussen gashandvat en stuur.
Kabels smeren (vet): alleen die gedeeltes welke in aanraking komt met metaal (de stelbouten) of in de buitenlucht hangen.
 
Bij een Offroad/Enduro/Crosser is vettigheid tussen hanvdvat en stuur een no-go ivm vervuiling.
Btw, bij al mijn motoren zit er geen smeermiddel tussen gashandvat en stuur.
Kabels smeren (vet): alleen die gedeeltes welke in aanraking komt met metaal (de stelbouten) of in de buitenlucht hangen.

Kabels smeer je altijd met teflon (ptfe), niet met vet. En ik raad je aan om het handvat > stuur ook te smeren, ptfe trekt niet zo snel vuil aan. Natuurlijk wel als je vet gaat gebruiken...
 
Bij een Offroad/Enduro/Crosser is vettigheid tussen hanvdvat en stuur een no-go ivm vervuiling.
Btw, bij al mijn motoren zit er geen smeermiddel tussen gashandvat en stuur.
Kabels smeren (vet): alleen die gedeeltes welke in aanraking komt met metaal (de stelbouten) of in de buitenlucht hangen.

Bij een zandhapper is het een ander verhaal inderdaad.
 
Terug
Bovenaan Onderaan