Gasklep R6 ‘07 gaat zeer stroef

lucky_luuc

MF'er
27 aug 2007
104
0
vlakbij Arnhem
Tijdens de installatie van active type 3 snelgas wil ik mijn gas reactie testen en merkte dat dit zeer stroef ging. Dus heb ik alle kabels los gehaald om te testen waaraan het ligt. Nu blijkt dat als ik aan hevel draai aan het gasklephuis waaraan normaal gesproken de gaskabels bevestigd zitten deze zeer stroef draait. Het ligt dus niet aan de kabels van het snelgas systeem. Maar wat nu? Hele gasklephuis eraf halen en bekijken waaraan het ligt?
 
Hmm hiervoor ging die wel soepeler maar ook niet super licht. Maar het is toch raar dat je andere kabels erop aansluit en dat de unit dan stroef gaat lopen. Ook als de kabels er weer af zijn. Dus haal de hele unit er wel af en ga dan alles wel bekijken wat er aan de hand is.
 
Hmm hiervoor ging die wel soepeler maar ook niet super licht. Maar het is toch raar dat je andere kabels erop aansluit en dat de unit dan stroef gaat lopen. Ook als de kabels er weer af zijn. Dus haal de hele unit er wel af en ga dan alles wel bekijken wat er aan de hand is.
Dat is de manier.
Misschien wat scheef getrokken bij het de-monteren van kabels? Iets klem?
 
Ik heb op een carburateur eens een vastzittende vlinderklep gehad, stond 10 jaar stil. Gangbaar gemaakt met kruipolie en een paar keer bewegen. Daarna schoongemaakt en even met machineolie nagedruppelt. Dat was in mijn geval voldoende.

Stroef of zwaar is inderdaad nogal een verschil. Als je hem met enige kracht helemaal open kan doen en hij vanzelf weer sluit is er niets stroef maar gewoon zwaar.
 
Laatst bewerkt:
Vanavond de hele handel los gehaald en het probleem achterhaald. Het is inderdaad ride by wire. De gaskabels zitten aan een systeempje met veren. Dit systeempje is met een asje verbonden met gaspositiesensor. En juist dat asje was het probleem. Nu alleen nog even een tangetje regelen om een borgveer eruit te halen. En dan kan het asje eruit en kan ik alles schoonmaken. Hopelijk is dat voldoende. Bijkomend voordeel is dat ik nu ook weet dat de inlaatkanalen geflowed zijn 😁. Probleem wordt nog wel om alles weer goed in elkaar te krijgen met de juiste spanning op de veren. Iedereen bedankt voor het meedenken!
 
Ja, hij gebruikt een extra snelgas om de klep in de uitlaat handmatig te bedienen.

Jim, wat bedoel je hiermee? De gaskabels bedienen nog steeds de as waarmee de gaspositiesensor wordt bediend. Dus als je snelgas erop zet dan heeft dat weldegelijk zin. Daarnaast zit er een volledig akrapovic systeem op en een yec computer en kabelboom. Dus heb geen klep meer in mijn uitlaat en geen aansturing daar meer van.
 
Had je niet gewoon wat druppels naaimachine olie op het asje kunnen gooien, of was dat te veel werk? :+

Haha dat was inderdaad teveel werk :+
Maar heb de unit met wd40 ingespoten en dat had geen zin. Na het loshalen snapte ik dat ook want de as zit opgesloten door rubberen ringen waardoor er geen vloeistof ik kan komen. Nu is alles los en kan het gaan schoonmaken. Waardoor het precies ontstaan weet ik nog niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan