Gaskleppen synchroniseren - SV650S K8

Disaster-Master

Vuâh Meistâh sins ‘9-23
Donateur
26 feb 2009
30.113
104.292
Joehoe :W

Ik word langzamerhand wel een beetje nerveus van dat getril uit mn SV650 blok bij 5000/6000 toeren en besloot dattik er toch maar iets aan ga doen, het meest voor de hand liggende is het synchroniseren van de gaskleppen, dat zou bij 12.000 (staat nu op 15) gedaan moeten worden, en nu moet ik daar een synchronisatie kit voor hebben..

Ik had op Louis.de deze twee gezien:
Rothwald Synchroniser 59,95

Boehm Synchroniser 99,95

Ik weet niet of er verschillen zijn tussen dit soort sets of de een wel of niet geschikt is voor injectie motoren? Of dat ze alleen voor Carbs geschikt zijn.. Als iemand anders een alternatief weet dan hoor ik dat graag, en uiteraard of iemand 1 van deze 2 merken kent en of aanraad.. die van Boehm is dus wat duurder, bijna 2x zo duur, de vraag is of dat het waard is.. ?

Vervolgens zag ik het volgende in het Grote Haynes boek..
Synchronisation of the throttle bodies on K3 to K6 models can be carried out using vacuum gauges or calibrated tubes. The procedure for K7 models and onward also requires the use of the Suzuki SDS tester to set the ISC (idle speed control) value between the two cylinders - it is thus advised that this maintenance operation be carried out by a Suzuki dealer.

Iemand daar ervaring mee?
Schijnt dat van Healtech-Electronics een OBD tool a 149 euro beschikbaar is die het zelfde kan als de originele (ongetwijfeld veel duurdere) suzuki SDS...
Ik heb overigens 2 SV-tjes welke aan de beurt zijn, dus om het te laten doen ben ik zowat evenveel geld kwijt als het aanschaffen van deze meuk.. de vraag is dus: is dat ding om de ISC aan te spreken nou echt zo nodig..
 
Synchroniseren moet je doen met een licht verhoogd stationair toerental. Als deze niet instelbaar is d.m.v. een draaischroefje van een euro, zit je inderdaad vast aan deze tool.

Ikzelf heb by the way een "Carbtune" , nog niet mee gewerkt though...
 
Synchroniseren moet je doen met een licht verhoogd stationair toerental. Als deze niet instelbaar is d.m.v. een draaischroefje van een euro, zit je inderdaad vast aan deze tool.

Ikzelf heb by the way een "Carbtune" , nog niet mee gewerkt though...
Is inderdaad niet aanwezig van 2007 modellen, daar word het stationair toerental beheerd door het elektronisch brein, is dus niet instelbaar..

De Carbtune had ik inderdaad (nadat ik bij louis had gekeken) gezien, denk dat deze wat prettiger is dan zoiets met die wijzerplaten.. zit qua prijs er een beetje tussenin..
als is het alleen al omdat je het makkelijker beet houd volgens mij...
 
Laatst bewerkt:
Als je voor het syncen het toerental iets boven stationair moet hebben, en je dit dus normaal met een stelschroef doet, die ik dus niet heb, kun je dit dan niet gewoon met de gashendel doen en deze vast zetten dat hij net wat meer toeren draait ?
Of desnoods de gaskabel wat aanpassen dat hij op een net wat hoger toerental blijft steken...?

Of is dat gewoon geen optie ?
 
Als je voor het syncen het toerental iets boven stationair moet hebben, en je dit dus normaal met een stelschroef doet, die ik dus niet heb, kun je dit dan niet gewoon met de gashendel doen en deze vast zetten dat hij net wat meer toeren draait ?
Of desnoods de gaskabel wat aanpassen dat hij op een net wat hoger toerental blijft steken...?

Of is dat gewoon geen optie ?

Het gaat niet om verhoogd toerental maar de ISC valve beïnvloed je meting, daarom moet je hem uitschakelen met de pc. Als je dit niet doet kun je de motor wel perfect synchroon zetten op de meters, maar loopt de motor in het echt niet synchroon.
 
Hmmm ja daar was ik inderdaad achter gekomen..
Ik heb dit dingentje gespot op het net, deze vergrendeld de ISC... het is mij echter niet duidelijk of hij de fiets gelijk ook wat hoger stationair laat lopen of niet...

Linkje: http://www.probike.co.uk/it080012.htm
En anders had ik nog de ODB tool van Healtech Electronics gevonden.. maar die is weer 150 euro, bied wel veel meer mogelijkheden.. :/
 
Nee, en hij moet helemaal niet hoger stationair lopen. Je stelt hem juist met de luchtschroeven op stationair toerental af.
Ah.. ik was in de verondersteling dat hij iets hoger moest lopen dan stationair, maargoed, dan heb ik dat verkeerd.

Denk echter niet dat ik die Biketech ISC controler aanschaf, zal eerder (de duurdere) healtech ODB tool worden, heeft toch wat meer functies en lifetime updates, handig voor als ik in de toekomst ooit een andere suzuki fiets zou kopen.. Zal je zien dat die ISC controler maar alleen op bepaalde modellen werkt en dan hebbie er geen zak aan. Daarbij las ik iets op een ander engels forum dat iemand na gebruik van dat ding een FI code in ze scherm kreeg..

Maar bedankt voor je antwoorden!
 
Terug
Bovenaan Onderaan