Gasschuif gaat stroef Virago 535 '93 - bijpolijsten?

4 mei 2012
10
0
Haren (GN)
Dag allemaal,

ik heb een probleempje met mijn Virago 535 '93. Hij heeft problemen met soepel lopen bij weinig gas geven met name als hij koud is. Nu hebben mijn vriend en ik al gezien dat een van de gasschuiven wat moeilijk loopt in de carb en dit zou het wel kunnen verklaren: bij weinig gas is erg laag vacuum en dit trekt net niet genoeg aan de gasschuif om hem over het stroeve gedeelte te halen dus hij blijft hangen. Dit is alleen bij een specifiek toerental / hoeveelheid gas (note: heb geen toerenteller), bij meer gas loopt hij prima.

Als we de twee gasschuiven omwisselen blijkt dat het niet aan de gasschuif zelf ligt maar aan het gat. Misschien heeft de vorige eigenaar ermee lopen gooien ik weet niet :/ , maar we vonden meer butsen op de rand. We hebben alles goed schoongemaakt en voorzichtig gepolijst maar het heeft niet geholpen. We zien verder geen aangekoekt vuil in de carb zelf, deze lijken schoon.

Mijn vraag: Kunnen we nog iets beter proberen om de gasschuif te polijsten c.q. iets dunner te maken of gaat dit in alle gevallen alleen de boel maar verergeren? Heb geen zin in een totaal vacuumlek namelijk... :/

Een nieuwe gasschuif is 150 euro en zoals gezegd het zit hem hoogst waarschijnlijk in de carb zelf.
 
Bedankt voor de antwoorden. Dirk lijkt een goede optie maar hij is vast wat duur :+ Nieuwe (tweedehands) carbs is ook aan te komen, maar ook dat is duur... Ik vroeg me juist af of het op een iets beunhazerige manier kon door voorzichtig de gasschuif te schuren/polijsten? Niemand die dit eerder heeft gedaan en mij wat tips kan geven of dat het verstandig is of niet?
 
Laatst bewerkt:
Licht opschuren, vervolgens polijsten, stappen herhalen tot het soepel gaat. Dan testen :)

( mocht het daarna waardeloos rijden o.i.d kan je altijd nog een 2de-hands setje aanrukken :) )
 
Kun je niet zien op welke plek de gasschuif begint te klemmen?
Eventueel met stift rondom een streep trekken en kijken waar deze weg (begint) te slijten.
Als je die plek kan vinden zou ik die plek even opschuren met een fijn schuurpapiertje tot het soepel gaat. In de carburateur zelf bedoel ik dan.

Je hebt weinig te verliezen.
 
schuren lijkt mij geen optie,denk dat de motor dan nog slechter gaat lopen, passing is dan weg kijk eens bij mook in ell limburg
Hoe belangrijk is die 'passing' dan :?

Spul moet gewoon netjes schoon en gangbaar zijn. Dat is belangrijk.

Overmatig gesleten gasschuiven geven geluid. Gesleten gasnaalden hebben invloed op t mengsel.

Even globaal genomen.
 
Van die paar ruwe plekjes opschuren en polijsten gaan heus je gasschuiven niet rammelen hoor.
Gewoon doen wat je niet laten kan en het eventuele rammelen voor lief nemen.

Groeten en succes ermee.
 
Bedankt voor de reacties! Ik ga me eens verdiepen in de mogelijkheden die zijn aangedragen. Het idee van erwinko om een stift gebruiken om precies te zien waar de gasschuif aanloopt is een goeie! Ook is het fijn dat Martell nog schuiven heeft liggen, mocht ik deze verkloten :+

Ik begrijp dat als ik teveel verschuur dat de motor dan slecht loopt, daarom had ik het al over polijsten. Het gaat om 10den van mm waarschijnlijk tussen hangen > soepel lopen > vacuum verlies. Op de website van Mook kan ik geen carburateurs oid vinden, ik had al bij Roukama gekeken, maar zoals ik eerder zei: een andere carb is vrij prijzig en dit probleem is irritant maar nog niet zó irritant, aangezien het probleem vrijwel weg is als de motor warm is en de carb waarschijnlijk iets uitzetten.
 
Bedankt voor de reacties! Ik ga me eens verdiepen in de mogelijkheden die zijn aangedragen. Het idee van erwinko om een stift gebruiken om precies te zien waar de gasschuif aanloopt is een goeie! Ook is het fijn dat Martell nog schuiven heeft liggen, mocht ik deze verkloten :+

Ik begrijp dat als ik teveel verschuur dat de motor dan slecht loopt, daarom had ik het al over polijsten. Het gaat om 10den van mm waarschijnlijk tussen hangen > soepel lopen > vacuum verlies. Op de website van Mook kan ik geen carburateurs oid vinden, ik had al bij Roukama gekeken, maar zoals ik eerder zei: een andere carb is vrij prijzig en dit probleem is irritant maar nog niet zó irritant, aangezien het probleem vrijwel weg is als de motor warm is en de carb waarschijnlijk iets uitzetten.
Verkloten is een ruim begrip.

Je kunt je oude schuiven best netjes opzuiveren met fijn schuurpapier of polijstspul.

Daar tast je de passing niet mee aan, laat staan hoe de motor gaat lopen.

En vacuüm verlies staat los van de schuiven zelf, daar heb je juist weer dat luchtdichte membraan voor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan