Gasstandsensor vraagje

RetepV

MF veteraan
22 okt 2008
4.567
2
Huizen
Hi mensen.

Ik vroeg me af hoe lang een gasstandsensor eigenlijk mee zou moeten gaan...

Stel dat de gasstandsensor niet helemaal lekker meer is. Dan kun je bij bepaalde gasstanden volgens mij een onregelmatig lopende motor krijgen. Dat zou zich uiten in rommelig lopen bij verschillende toeren in verschillende versnellingen (bijv. bij 4000rpm in z'n 2, bij 2500rpm in z'n 3, etc.).

Weet iemand iets meer over dit onderwerp te vertellen?
 
Het zit je nogal hoog Paul. Dat is niet nodig.
Banaanscore vergelijken is bovendien een beetje flauw.
Ik verwacht van een vakman van jouw kaliber meer dan een "goh...er gaat weer een wéreld voor ons open".

Je reactie impliceert het volgende: "Ow jee weer zo'n wannebee technieker die denkt het allemaal te weten maar het verschil niet weet tussen ringsleutel en een schroevendraaier".
Geen enkele blijk van waardering. Dat is in mijn woordenboek onbeschoft.
Die reaktie was rechtvaardig op dat moment. Moet "een vakman van zijn kaliber" soms ook een glazen bol hebben en kunnen voorspellen dat er nog een verhaal achteraan komt?

Duh.
 
Laatst bewerkt:
Plotseling weet ik weer waarom ik zo'n hekel aan school had.

~[edit] Wel duidelijk zijn Zot

Van het gebrek aan realiteitsbesef en relativerings vermogen krijg ik nog steeds de kriebels.
 
Laatst bewerkt:
Je kunt de weerstand van de gaskleppositiesensor meten in de stand dicht en stand open. Die moeten voldoen aan de specificaties van de fabrikant.
Vervelende is dat je dan maar 2 standen hebt gemeten en dan nog de twee minst gebruikte standen.

Wil je echt weten of je gaskleppositiesensor in orde is kun je het best een oscilloscoop aansluiten. Die zijn echter knetter duur en je moet er mee kunnen werken.
Als je hem demonteert en opstuurt wil ik hem met alle plezier even voor je doormeten.
Fluitje van een cent.
Hoe ga je een potenciometer testen met een oscilloscoop ?
Een goede gebruikte oscilloscoop betaal je ongeveer 100 euro voor, dus zo knetter duur is dat niet.
 
Hoe ga je een potenciometer testen met een oscilloscoop ?
Een goede gebruikte oscilloscoop betaal je ongeveer 100 euro voor, dus zo knetter duur is dat niet.

Een potentiometer zoals de gaskleppositiesensor heeft 3 aansluitingen zoals ik al eerder aangaf.
Voeding (5V), massa (accu-min) en signaalspanning (gaat naar motorcomputer).

mf31.jpg


Als je je oscilloscoop aansluit op de draad van de signaalspanning en op de accu-min kun je het spanningsverloop keurig testen.

Dat zou er dan zo uit moeten zien (opgenomen met een Fluke 123):

mf32.jpg
 
Een potentiometer zoals de gaskleppositiesensor heeft 3 aansluitingen zoals ik al eerder aangaf.
Voeding (5V), massa (accu-min) en signaalspanning (gaat naar motorcomputer).

[afbeelding]

Als je je oscilloscoop aansluit op de draad van de signaalspanning en op de accu-min kun je het spanningsverloop keurig testen.

Dat zou er dan zo uit moeten zien (opgenomen met een Fluke 123):

[afbeelding]
Hoe weet je dat dit is wat je moet meten?
Wat is het voordeel van deze meting t.o.v. een weerstandsmeting?
Of een spanningsmeting met een voltmeter ?
 
Misschien een beetje laat: jongens jongens, geen ruzie maken in het door mij geliefde techniek deel he?!?

Nagenoeg iedereen hier bedoelt het goed, en het blijft internet met alle makken van dien :Y

En weer OT O-)
 
Eeeuh ...... De eigenlijke vraag was toch hoelang zo'n TPS sensor ding mee moest gaan? De rest in de OP is alleen maar een door TS gestelde conclusie/waarneming.

Hi mensen.

Ik vroeg me af hoe lang een gasstandsensor eigenlijk mee zou moeten gaan...

Stel dat de gasstandsensor niet helemaal lekker meer is. Dan kun je bij bepaalde gasstanden volgens mij een onregelmatig lopende motor krijgen. Dat zou zich uiten in rommelig lopen bij verschillende toeren in verschillende versnellingen (bijv. bij 4000rpm in z'n 2, bij 2500rpm in z'n 3, etc.).

Weet iemand iets meer over dit onderwerp te vertellen?

Enige correcte antwoord: Electronica werkt op "rook" en is kapot als de rook op/ontsnapt is !!
 
Hoe weet je dat dit is wat je moet meten?
Wat is het voordeel van deze meting t.o.v. een weerstandsmeting?
Of een spanningsmeting met een voltmeter ?

Nou v.d.v. dat zijn drie goede vragen.

Hoe weet je dat dit is wat je moet weten?
Kijk het gaat niet zozeer om de hoogte van de spanning maar om het verloop van de spanning. Die is mooi strak en egaal op de oscilloscoop.

Als je heel langzaam de gasklep zou verdraaien en je meet met een voltmeter de spanning dan zou je een aardige metingen kunnen verrichten.
Ware het niet dat een haarscheurtje in de koolstofbaan echt moeilijk te vinden is.

Ik heb voor een cursus sensoren en actuatoren eens een potmeter opgegezaagd en het koolstofbaantje met een kraspen de koolstofbaan kapot gemaakt.
Toen die sensor weer aangesloten en een scoopbeeld genomen.
Dat zag er zo uit:


mf33.jpg


Je ziet duidelijk dat er een "hapering" zit in het spanningsverloop.

Wat is het voordeel van deze meting t.o.v. een weerstandsmeting?
Nou een weerstandsmeting zou kunnen als je precies wist wat de weerstand van de potentiometer moet zijn bij verschillende gasklepopeningen. Dat is haast niet te doen.
Vandaar dat je in nagenoeg alle werkplaatshandboeken twee weerstandsmetingen ziet.
Eén met gasklep helemaal gesloten en één met gasklep helemaal geopend.


Waarom niet spanningsmeten met een voltmeter?
Als je een echte goede voltmeter hebt v.d.v. dan kun je die heel goed gebruiken.
Met een goede bedoel ik een Fluke zoals deze en die is echt DUUR!!!
Met een Aldi of Lidl multimeter gaat dat niet lukken omdat die een veel te grote afwijking hebben en erg traag reageren.
 
Waarom niet spanningsmeten met een voltmeter?
Als je een echte goede voltmeter hebt v.d.v. dan kun je die heel goed gebruiken.
Met een goede bedoel ik een Fluke zoals deze en die is echt DUUR!!!
Met een Aldi of Lidl multimeter gaat dat niet lukken omdat die een veel te grote afwijking hebben en erg traag reageren.
Een scopemeter kost (zoals je waarschijnlijk wel weet) nog een heel stuk meer. :P
 
Nou v.d.v. dat zijn drie goede vragen.

Hoe weet je dat dit is wat je moet weten?
Kijk het gaat niet zozeer om de hoogte van de spanning maar om het verloop van de spanning. Die is mooi strak en egaal op de oscilloscoop.

Als je heel langzaam de gasklep zou verdraaien en je meet met een voltmeter de spanning dan zou je een aardige metingen kunnen verrichten.
Ware het niet dat een haarscheurtje in de koolstofbaan echt moeilijk te vinden is.

Ik heb voor een cursus sensoren en actuatoren eens een potmeter opgegezaagd en het koolstofbaantje met een kraspen de koolstofbaan kapot gemaakt.
Toen die sensor weer aangesloten en een scoopbeeld genomen.
Dat zag er zo uit:


[afbeelding]

Je ziet duidelijk dat er een "hapering" zit in het spanningsverloop.

Wat is het voordeel van deze meting t.o.v. een weerstandsmeting?
Nou een weerstandsmeting zou kunnen als je precies wist wat de weerstand van de potentiometer moet zijn bij verschillende gasklepopeningen. Dat is haast niet te doen.
Vandaar dat je in nagenoeg alle werkplaatshandboeken twee weerstandsmetingen ziet.
Eén met gasklep helemaal gesloten en één met gasklep helemaal geopend.


Waarom niet spanningsmeten met een voltmeter?
Als je een echte goede voltmeter hebt v.d.v. dan kun je die heel goed gebruiken.
Met een goede bedoel ik een Fluke zoals deze en die is echt DUUR!!!
Met een Aldi of Lidl multimeter gaat dat niet lukken omdat die een veel te grote afwijking hebben en erg traag reageren.
Als het zo precies komt dan kan je beter een analoge scoop nemen i.p.v. een digitale.
Als er stijle pieken of dalen zijn dan is de kans groot dat een digitale scoop dit niet laat zien a.g.v. de bemonstering. een analoge oscilloscoop heeft dit effect niet.
 
Als er stijle pieken of dalen zijn dan is de kans groot dat een digitale scoop dit niet laat zien a.g.v. de bemonstering.
De samplerate van digitale scopemeters is hoog genoeg om zulke kleine pieken/dalen weer te geven. De fluke 123 waar ik op school wel eens mee pruts zit uit m'n hoofd op 20MS/s. Met de smooth optie uit en een juist ingesteld beeld zie je de kleinste sprongetjes.

Edit:
Op het geposte scopebeeld is de dip nauwelijks zichtbaar omdat het beeld is ingesteld op 200ms/d. Op bijvoorbeeld 5ms/d (kleinste instelling is 20ns/d) zou deze veel duidelijker zichtbaar zijn.
 
Laatst bewerkt:
De samplerate van digitale scopemeters is hoog genoeg om zulke kleine pieken/dalen weer te geven. De fluke 123 waar ik op school wel eens mee pruts zit uit m'n hoofd op 20MS/s. Met de smooth optie uit en een juist ingesteld beeld zie je de kleinste sprongetjes.

Edit:
Op het geposte scopebeeld is de dip nauwelijks zichtbaar omdat het beeld is ingesteld op 200ms/d. Op bijvoorbeeld 5ms/d (kleinste instelling is 20ns/d) zou deze veel duidelijker zichtbaar zijn.

Fluke 123 heeft inderdaad een samplerate van 20 MS/s. Dat is is echt meer dan genoeg.
Ik heb mijn Fluke 123 van marktplaats gehaald voor €450,-
Wel een mazzeltje hoor, dat zeg ik er eerlijk bij. Maar voor die prijs heb je ook een fantastisch mooie PicoScope.
Dat is een USB PC-scope. Ideaal!
 
Terug
Bovenaan Onderaan