Gasstandsensor vraagje

RetepV

MF veteraan
22 okt 2008
4.567
2
Huizen
Hi mensen.

Ik vroeg me af hoe lang een gasstandsensor eigenlijk mee zou moeten gaan...

Stel dat de gasstandsensor niet helemaal lekker meer is. Dan kun je bij bepaalde gasstanden volgens mij een onregelmatig lopende motor krijgen. Dat zou zich uiten in rommelig lopen bij verschillende toeren in verschillende versnellingen (bijv. bij 4000rpm in z'n 2, bij 2500rpm in z'n 3, etc.).

Weet iemand iets meer over dit onderwerp te vertellen?
 
Hi mensen.

Ik vroeg me af hoe lang een gasstandsensor eigenlijk mee zou moeten gaan...

Stel dat de gasstandsensor niet helemaal lekker meer is. Dan kun je bij bepaalde gasstanden volgens mij een onregelmatig lopende motor krijgen. Dat zou zich uiten in rommelig lopen bij verschillende toeren in verschillende versnellingen (bijv. bij 4000rpm in z'n 2, bij 2500rpm in z'n 3, etc.).

Weet iemand iets meer over dit onderwerp te vertellen?

Tja, dat kán aan een TPS sensor liggen, maar ook nog aan zo'n 20 andere dingen..... -O-
 
Het was meer een algemene vraag. Geen probleem met mijn eigen motorfiets.

Ik heb wel een vriend met een Fireblade die ineens niet lekker meer loopt op bepaalde toerentallen. We hebben wel van alles vervangen, maar niets helpt echt. Dus vroeg ik me af of de TPS misschien een probleem zou kunnen zijn. De motor heeft iets van 50k gelopen.

Ik ben meer geinteresseerd in hoe een motor in het algemeen zou reageren als de TPS versleten is. Hoe je het kan herkennen. Maar dat ligt dus een beetje moeilijk, blijkt. :)
 
Laatst bewerkt:
Het was meer een algemene vraag. Geen probleem met mijn eigen motorfiets.

Ik heb wel een vriend met een Fireblade die ineens niet lekker meer loopt op bepaalde toerentallen. We hebben wel van alles vervangen, maar niets helpt echt. Dus vroeg ik me af of de TPS misschien een probleem zou kunnen zijn. De motor heeft iets van 50k gelopen.

Ik ben meer geinteresseerd in hoe een motor in het algemeen zou reageren als de TPS versleten is. Hoe je het kan herkennen. Maar dat ligt dus een beetje moeilijk, blijkt. :)
voltmeter aansluiten, contact aan .....meten......draaien :Z
 
Het was meer een algemene vraag. Geen probleem met mijn eigen motorfiets.

Ik heb wel een vriend met een Fireblade die ineens niet lekker meer loopt op bepaalde toerentallen. We hebben wel van alles vervangen, maar niets helpt echt. Dus vroeg ik me af of de TPS misschien een probleem zou kunnen zijn. De motor heeft iets van 50k gelopen.
Dus je bent at random dingen gaan vervangen. :?
 
Dus je bent at random dingen gaan vervangen. :?

Nee. De dingen die ik kan nameten met de apparatuur die ik heb ben ik aan het nameten. De dingen die ik niet kan nameten maar waarvan ik wel vervangingsonderdelen heb ben ik aan het vervangen geweest om te zien of het probleem opgelost werd.

De dingen waarvan ik niet weet of ze met het probleem te maken hebben, daar stel ik dan hier vragen over om te beoordelen of het zin heeft er iets aan te doen.

Als ik hier dan random antwoorden krijg, ben ik inderdaad random dingen aan het vervangen. Maar volgens mij is het wel redelijk om aan te nemen dat hier wel mensen zitten die een gefundeerd antwoord kunnen geven.
 
Graag ook geen geneuzel over dat ik niet zelf moet gaan prutsen maar naar de dealer moet gaan. Ten eerste is er geen geld om naar de dealer te gaan. Ten tweede ben ik technisch genoeg om de meeste dingen zelf te doen, en van de dingen die ik nog niet weet te leren wat ik er mee moet doen. Dat ik geen motortechniek heb gestudeerd betekent nog niet dat ik er niks van kan snappen.
 
Graag ook geen geneuzel over dat ik niet zelf moet gaan prutsen maar naar de dealer moet gaan. Ten eerste is er geen geld om naar de dealer te gaan. Ten tweede ben ik technisch genoeg om de meeste dingen zelf te doen, en van de dingen die ik nog niet weet te leren wat ik er mee moet doen. Dat ik geen motortechniek heb gestudeerd betekent nog niet dat ik er niks van kan snappen.

en heb je die tps dan al gemeten, dmv aan je gas draaien en zien wat die evt met rijden doet |(
 
Een TPS die niet in orde is merk je je direct in de praktijk aan het motorgedrag.

Stationair loopt de motor zeker verrot !

Dat ligt eraan, ik heb geen idee of de fireblade uit 97 injectie of carburatie is, maar in het laatste geval wordt zon TPS sensor alleen gebruikt om de doorlaat van de uitlaatklep te bepalen. Als deze kapot is, blijft de uitlaatklep openstaan en merk je dit alleen aan vermogensverlies, en niet aan een motor die verrot loopt.
 
Dat ligt eraan, ik heb geen idee of de fireblade uit 97 injectie of carburatie is, maar in het laatste geval wordt zon TPS sensor alleen gebruikt om de doorlaat van de uitlaatklep te bepalen. Als deze kapot is, blijft de uitlaatklep openstaan en merk je dit alleen aan vermogensverlies, en niet aan een motor die verrot loopt.


een TPS sensor beinvloed de ontsteking als bij laag toerental het gas ver opengezet wodt.
en als er injectie op zit kan deze ook informatie uit deze sensor halen.

de uitlaatklep of exup of wat voor benaming dan ook, wordt versteld naarmate de gassnelheid in de uitlaat oploopt, en daarmee is dus het toerental het criterium voor de klep.
de stand van de gaskleppen heeft er niet zo veel mee te maken.
 
Laatst bewerkt:
Beste motorvrienden,

Hier lees ik heel veel onwaarheden over de TPS, Throttle Position Sensor, of in het Nederlands gaskleppositiesensor.
Ik zal proberen uit te leggen hoe de meest voorkomende gaskleppositiesensor toegepast bij motorfietsen werkt.

Waarom is die sensor eigenlijk nodig?

De stand van de gasklep is van groot belang voor de motorcomputer. Daar bestaat geen twijfel over.
Je meet met die sensor eigenlijk de belastingvraag.
Immers, als je het gas opendraait wil je als bestuurder meer kracht of vermogen.
Met die sensor beïnvloed je dus ook je inspuitduur, inspuitmoment en ontstekingstijdstip.

Bananeman heeft gelijk als hij zegt dat het ontstekingstijdstip verandert op het moment dat je de gasklep bedient. Want nu komt er meer lucht en brandstof binnen.
De belangrijkste factor voor ontsteking is echter toerental. Dat is logisch als je beseft dat je veel minder tijd hebt om het mengsel te verbranden bij 15.000 toeren als bij 3000 toeren.

Wanneer je de stekker van de gaskleppositiesensor los maakt kan de motor gewoon perfect stationair draaien. Voor stationairloop heeft een motorfiets geen gasklepstand nodig.
Je hoeft toch ook niet aan de gashendel te draaien om de motor te starten (als het goed is).
Een fabrikant kan wel een dusdanige failsafe functie ingebouwd hebben dat wanneer de motorcomputer merkt dat de gaskleppositiesensor niet werkt (gebeurt al op het moment dat je het contact aan zet) de motor niet zal starten of aanslaan.

Hoe ziet zo'n gaskleppositiesensor er dan uit?

Wel vaak zit deze aan de zijkant van het gasklephuis gemonteerd. Een rond kastje dat doorgaans met 2 boutjes vast zit.

mf26.jpg


Hoe werkt nou zo'n ding dan?

Welnu deze sensor is een potentiometer (variabele weerstand).
Hij functioneert als spanningsdeler.
Door een lopertje (wijzertje/naaldje) over een koolstofbaan te laten glijden verandert de weerstand. Dit lopertje zit vast aan de gasklep.
Wanneer de gasklep bedient wordt verandert dus ook de positie van het lopertje.

In onderstaande afbeelding kun je die koolstofbanen duidelijk zien.

mf27.jpg


Als de weerstand verandert zal de spanning ook veranderen. Dit komt door de functie van spanningsdeler. Hoe de spanningsdeler precies werkt lijkt me net even wat te ver gaan.
Wel belangrijk is dat de spanning dus een maat is voor de gasklepstand!!!
Je zult zien in elektrische schema's dat gaskleppositiesensoren (TPS) 3 aansluitingen hebben. Voeding (5 Volt), massa en signaal.

Kijk maar naar dit schema van een Yamaha FZ6 (14 is de TPS):

mf28.jpg


Of dit schema van een Kawasaki Z1000:

mf29.jpg


Waar moet ik op letten bij vervangen?

Vaak moet de basisstand van de gaskleppositiestand worden afgesteld.
Soms moet het met een multimeter door de spanning op de signaaldraad te meten.
En soms doet een motorcomputer het helemaal automatisch.
Hangt van merk en model af.

In het geval van de R1 uit dit topic kan het via de toerenteller.
Kijk maar eens naar onderstaande procedure:

mf30.jpg


Hopelijk ben je wat wijzer geworden met dit verhaal.
 
Laatst bewerkt:
Beste motorvrienden,

Hier lees ik heel veel onwaarheden over de TPS, Throttle Position Sensor, of in het nederlands gaskleppositiesensor.
Ik zal proberen uit te leggen hoe de meest voorkomende gaskleppositiesensor toegepast bij motorfietsen werkt.

De stand van de gasklep is van groot belang voor de motorcomputer. Daar bestaat geen twijfel over.
Je meet met die sensor eigenlijk de belastingvraag.
Immers, als je het gas opendraait wil je als bestuurder meer kracht. Met die sensor beïnvloed je dus ook je inspuiting, inspuitmoment en ontstekingstijdstip.


Ban

Goh..... , er gaat weer een wéreld voor ons open :+ :+ :+ :+ :+
 
Goh..... , er gaat weer een wéreld voor ons open :+ :+ :+ :+ :+

Waat slaat deze reactie nou op man. Er ging per ongeluk iets mis.
Jij leest dan een half verhaal en komt dan met zo'n reactie.
Probeer eens een bijdrage te leveren in plaats van loos commentaar.

(ik heb nu een uur gespendeerd om het verhaaltje begrijpelijk te maken en er geschikte plaatjes bij te vinden. jij hebt 5 seconden gespendeerd om een lullige opmerking te maken.
waardering nul dus, Paul bedankt!)
 
Laatst bewerkt:
@j@se, bedankt voor de uitleg. Let niet op sommige reageerders hier, die hebben gewoon nog niet door dat het enige in je hele leven dat je nooit meer terug kunt krijgen, je gespendeerde tijd is. Ik waardeer het, en er zijn genoeg andere mensen die het ook zullen waarderen.

Maar helaas beantwoordt het mijn vraag niet :). Het ging mij er om wat de symptomen van een versleten gasklepsensor zijn. Of eigenlijk meer of je aan bepaalde symptomen kan concluderen dat de gasklepsensor kapot is.

@Fury: het is niet mijn motor, ik heb er dus ook geen toegang toe tot komend weekend. In de tussentijd probeer ik meer informatie te krijgen, totdat ik daadwerkelijk kan gaan meten. Ik vind dat een gewone gang van zaken hoor. :? Daarbij, ik had toch al gezegd dat het niet specifiek om een bepaalde motor gaat, maar meer om algemene kennis?
 
Laatst bewerkt:
Goed, ook even constructief.

Ik ben van mening dat bij een gasstandsensor het vooral zal gaan om dat de koolstofbanen langzamerhand slijten. Dat zal deels gebeuren over het hele bereik, waardoor de totale stroom door de sensor zal veranderen. Maar de slijtage zal hoger zijn in het gebied dat je het meeste gebruikt.

Dus deels zal het de ontsteking over het gehele toerenbereik beinvloeden. Maar vooral op de plek waarop je je gashendel het meeste vasthoudt. Zeg bijvoorbeeld op de stand voor 3000rpm in de 3e versnelling (dan rij je ongeveer 50 a 60km/u). Diezelfde stand zou overeenkomen met 4000rpm in de 2e versnelling en misschien 2000rpm in de 4e.

Iemand die dat overkomt zal waarschijnlijk met vage klachten komen dat de motor bij bepaalde toeren slecht loopt, maar dat hij niet de vinger kan leggen op welk toerental. Soms is het bij 3000rpm, soms bij 4000, etc. Wat natuurlijk komt omdat het in verschillende versnellingen bij een verschillend toerental voorkomt.

Volgens mij zal hij eerder zeggen dat het bij bepaalde snelheden voorkomt, want de meeste motorrijders rijden een bepaalde snelheid altijd in dezelfde versnelling (en dus met dezelfde gasstand).
 
Waat slaat deze reactie nou op man. Er ging per ongeluk iets mis.
Jij leest dan een half verhaal en komt dan met zo'n reactie.
Probeer eens een bijdrage te leveren in plaats van loos commentaar.

(ik heb nu een uur gespendeerd om het verhaaltje begrijpelijk te maken en er geschikte plaatjes bij te vinden. jij hebt 5 seconden gespendeerd om een lullige opmerking te maken.
waardering nul dus, Paul bedankt!)

Ahum..., je geeft zélf aan dat ik gepost heb in de tijd dat jij je verhaal niet volledig hier had neergezet.
Dat het pas een half verhaal was, kon ik toch ook niet weten :? dus commentaar was wel te verwachten lijkt me dan.
En dat ik eens een bijdrage moet leveren in plaats van loos commentaar, tja, ik weet niet hoeveel jij hier in de afgelopen jaren gepost hebt aan technisch nuttige info, maar ik dacht dat ik mijn steentje hier door de jaren heen al zeer aardig had bijgedragen :+

EDIT:

Oops.... kijk net ff naar je profiel, en zie dat je banaanscore 35,1% is, en je 211 keer iets gepost hebt in 6 jaar en twee weken.
Als ik ff op mijn profiel kijk, zie ik dat ik een banaanscore van 84% heb, en 6482 berichten geplaatst heb in 7 jaar en elf maanden.
Als je alle 6482 berichten ff naleest en je vindt er maar één (1!!) berichtje tussen waarvan jij het technisch verkeerd onderbouwd of gewoon een slechte oplossing vindt, ga ik gráág met je in discussie..... :Y
 
Laatst bewerkt:
Ahum..., je geeft zélf aan dat ik gepost heb in de tijd dat jij je verhaal niet volledig hier had neergezet.
Dat het pas een half verhaal was, kon ik toch ook niet weten :? dus commentaar was wel te verwachten lijkt me dan.
En dat ik eens een bijdrage moet leveren in plaats van loos commentaar, tja, ik weet niet hoeveel jij hier in de afgelopen jaren gepost hebt aan technisch nuttige info, maar ik dacht dat ik mijn steentje hier door de jaren heen al zeer aardig had bijgedragen :+

EDIT:

Oops.... kijk net ff naar je profiel, en zie dat je banaanscore 35,1% is, en je 211 keer iets gepost hebt in 6 jaar en twee weken.
Als ik ff op mijn profiel kijk, zie ik dat ik een banaanscore van 84% heb, en 6482 berichten geplaatst heb in 7 jaar en elf maanden.
Als je alle 6482 berichten ff naleest en je vindt er maar één (1!!) berichtje tussen waarvan jij het technisch verkeerd onderbouwd of gewoon een slechte oplossing vindt, ga ik gráág met je in discussie..... :Y

Paul, laat maar ;)

De TS is te lui is om zn tps te gaan doormeten....als ie vermoed dat datgeen het probleem is :+
En vervolgens alleen naar symptoom beschrijvingen gaat vragen......vallen in de kategorie ......... "ik denk dat ik n lekke band heb maar ik ga niet kijken, wil graag van jullie horen hoe dat rijd/voelt"
 
Laatst bewerkt:
Het zit je nogal hoog Paul. Dat is niet nodig.
Banaanscore vergelijken is bovendien een beetje flauw.
Ik verwacht van een vakman van jouw kaliber meer dan een "goh...er gaat weer een wéreld voor ons open".

Je reactie impliceert het volgende: "Ow jee weer zo'n wannebee technieker die denkt het allemaal te weten maar het verschil niet weet tussen ringsleutel en een schroevendraaier".
Geen enkele blijk van waardering. Dat is in mijn woordenboek onbeschoft.
 
Laatst bewerkt:
Goed, ook even constructief.

Ik ben van mening dat bij een gasstandsensor het vooral zal gaan om dat de koolstofbanen langzamerhand slijten. Dat zal deels gebeuren over het hele bereik, waardoor de totale stroom door de sensor zal veranderen. Maar de slijtage zal hoger zijn in het gebied dat je het meeste gebruikt.

Dit is absoluut waar. Bij auto's van bepaalde merken kwam dit nogal eens voor.
Soms lieten hele stukken van die koolstofbanen zelfs gewoon los.
Klachten van bestuurders waren veelal;

- inhouden, horten en stoten bij bepaalde snelheden (50 km/h of 80 km/h)
vaak snelheden dus waarbij constante snelheid wordt gereden


Dus deels zal het de ontsteking over het gehele toerenbereik beinvloeden. Maar vooral op de plek waarop je je gashendel het meeste vasthoudt. Zeg bijvoorbeeld op de stand voor 3000rpm in de 3e versnelling (dan rij je ongeveer 50 a 60km/u). Diezelfde stand zou overeenkomen met 4000rpm in de 2e versnelling en misschien 2000rpm in de 4e.

Is ook waar. Snelheden die constant gereden worden in een zeker versnelling.
Wat me wel opviel waren vaak relatief hoge kilometerstanden. Echt slijtage dus.


Iemand die dat overkomt zal waarschijnlijk met vage klachten komen dat de motor bij bepaalde toeren slecht loopt, maar dat hij niet de vinger kan leggen op welk toerental. Soms is het bij 3000rpm, soms bij 4000, etc. Wat natuurlijk komt omdat het in verschillende versnellingen bij een verschillend toerental voorkomt.

Inhouden (op willekeurige momenten) was de meest gehoorde klacht.

Volgens mij zal hij eerder zeggen dat het bij bepaalde snelheden voorkomt, want de meeste motorrijders rijden een bepaalde snelheid altijd in dezelfde versnelling (en dus met dezelfde gasstand).

Bravo, je hebt het aardig goed in de gaten!

Je kunt de weerstand van de gaskleppositiesensor meten in de stand dicht en stand open. Die moeten voldoen aan de specificaties van de fabrikant.
Vervelende is dat je dan maar 2 standen hebt gemeten en dan nog de twee minst gebruikte standen.

Wil je echt weten of je gaskleppositiesensor in orde is kun je het best een oscilloscoop aansluiten. Die zijn echter knetter duur en je moet er mee kunnen werken.
Als je hem demonteert en opstuurt wil ik hem met alle plezier even voor je doormeten.
Fluitje van een cent.
 
Terug
Bovenaan Onderaan