Gat in remschijf groter maken

Madra

MF'er
6 sep 2007
68
0
Hallo,

Ik heb onlangs een Abus Granit 8000 gekocht met een 14mm pen erin, nu past deze alleen net niet door mijn remschijf heen. Dan heb ik het niet over de kleine gaatjes welke op het remvlak zitten, maar over de grotere gaten meer binnenin de remschijf.
Omdat het gaat om ongeveer 1 a 2mm vroeg ik me af of het kwaad kon om één van de gaten ietsjes uit te vijlen of bij te boren. Op verschillende topics op dit forum had ik al gelezen dat dit kon. Was alleen benieuwd hoe dit boren of vijlen het best te doen is.

Alvast bedankt
Mvg
Madra
 
Als het een "normale" remschijf is lijkt me dat geen punt. Exotishce materialen of van die dunne wave discs zou ik niet doen.

Wel even de schijf demonteren en netjes onder de kolomboor leggen.
 
1 van die gaten is niet handig, of je moet iedere keer je wiel in ongeveer dezelfde positie moeten parkeren wil je dat ding bevestigd krijgen.
beter dat je ff wat meer moeite doet en allemaal (of de helft) van de gaten iets uitvijlt.
op die laatste manier hou je ook misschien net wat meer balans in je wiel
 
zou er niet aan beginnen. qua remmen zal het misschien niet veel uitmaken, maar doordat je metaal (en daardoor gewicht) weghaalt krijg je onbalans in je remschijf als je voorwiel draait. :/
 
zou er niet aan beginnen. qua remmen zal het misschien niet veel uitmaken, maar doordat je metaal (en daardoor gewicht) weghaalt krijg je onbalans in je remschijf als je voorwiel draait. :/


wel eens bij een bandenboer geweest??? Daar hebben ze een mooi apparaat joh....
het schijnt dat ze daar vrijwel elke onbalans mee weg kunnen toveren
 
toch altijd verbazingwekkend hoe mensen ingewikkelde oplossingen gaan verzinnen voor bepaalde problemen.

Met alle respect: maar je gaat toch niet een extra gat in je remschijf boren omdat je slot er niet doorheen past...........

Dat is ongeveer hetzelfde als die belg die een hele tussenmuur uit zn huis breekt omdat hij niet door de deur heen kwam met de balk die hij nodig had voor zijn plafond in de kamer............
 
toch altijd verbazingwekkend hoe mensen ingewikkelde oplossingen gaan verzinnen voor bepaalde problemen.

Met alle respect: maar je gaat toch niet een extra gat in je remschijf boren omdat je slot er niet doorheen past...........

Dat is ongeveer hetzelfde als die belg die een hele tussenmuur uit zn huis breekt omdat hij niet door de deur heen kwam met de balk die hij nodig had voor zijn plafond in de kamer............

Beter om dan ff een ruit te verwijderen... :X
 
Hij hoeft toch niet persee door 1 van de gaatjes van een remschijf ? Je kan hem ook gewoon helemaal om de schijf heen doen. (of is ie daar niet lang genoeg voor?)

Ik zou als ik jou was niet in me schijf gaan zitten boren...
Dat staal is hard, en scherpe randjes zijn denk ik niet zo makkelijk weg te werken met een schuurpapiertje ofzo.
 
als je gaat boren tel eerst de gaten delen door 2 ( de helft dus) en dan kruislinks boren.Doe dit het zelfde met je andere schijf. Althans als we het over je voorkant hebben. Zou hou je het netjes onbalans heb je niet en het lijkt net of het zo hoort;)

Zo simpel eigenlijk.
 
Aan de MODs van MF: zouden jullie sommige forumleden niet beter kunnen verbieden om te reply-en in het technische gedeelte?

Ik begrijp best dat iedereen de beste bedoelingen heeft hierzo, en het is ook geen persoonlijke aanval om iemand. Maar als ik toch soms zie wat voor een adviezen hier gegeven worden, daar kunnen mensen zich letterlijk door doodrijden.
 
Ik zou niet zover gaan als zeggen dat je jezelf doodrijdt (hoe ironisch) door die gaatjes wat uit te boren. Aan de andere kant, ik persoonlijk zou niet met m'n remmen knutselen. Het zal waarschijnlijk wel goed gaan, dat onbalans verhaal zal wel meevallen maar zou het desasniettemin niet doen.

Gewoon slot inruilen... Of makkelijker: past ie niet door je achterschijf?
 
ja persoonlijk zou ik het ook niet doen, mja als iemand het wilt doen doe het gelijk goed.

Mja dat was mijn antwoord op de vraag.

Mijn advies zoals de meeste doe het lekker niet, koop een ander slot. Als hem jatten dan jatten ze hem toch ook zitten er 30 slotjes op vastgegoten aan de grond etc..
 
Misschien een nog iets groter gatje, dan kan je ketting er ook nog doorheen...

Van mij mag je hoor, en boren lijkt mij het gemakkelijkst. Zelf zou ik niet zo aan de reminrichting sleutelen, maar ik heb ook niet zo veel lef.

Succes in ieder geval!


gr Martell
 
Waar zijn de avonturiers hier.... als iedereen zo bekrompen en angstig zou denken en reageren als de meeste hier, liepen we nu nog in berenvellen rond.......
Wat kan er in hemelsnaam gebeuren, heb zelf in het verleden geheel masieve schijven gepreforeerd. Regelmatig even controleren, alles goed in de gaten houden....
 
Waar zijn de avonturiers hier.... als iedereen zo bekrompen en angstig zou denken en reageren als de meeste hier, liepen we nu nog in berenvellen rond.......
Wat kan er in hemelsnaam gebeuren, heb zelf in het verleden geheel masieve schijven gepreforeerd. Regelmatig even controleren, alles goed in de gaten houden....
Deed ik vroeger ook met suzuki t en gt modellen, beter aanspreken in de regen nooit problemen mee gehad.
 
Simpele zielen?
Iemand enig idee wat een remschijf kost en wat zo'n slotje kost wat je per ongeluk aanschaft. Tenzij het gejat is, kán het vast zelfs nog geruild worden. Een evt. gemis van een evt. beoogd voordele van een ingebouwd alarmpje kan je vast overleven.
'k Weet dus niet of het wel met lef te maken heeft. Ik denk het niet. Wel doen zou meer getuigen van een enorme beperking in het verstandelijke vermogen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan