gaten in je ruitje maken tegen irritante turbulentie?

baka

MF veteraan
29 mrt 2002
8.280
2
Hoorn (Noord Holland)
ik heb last van turbulentie en dus herrie om mijn helm met mijn hoge ruitje op de d'ohville. nou kun je een nog hoger scherm kopen, maar ik wil niet eentje waar ik doorheen moet kijken. of zo'n flip up dingetje maar die zijn best prijzig.

het valt me op dat moderne motoren vaak een spleet onder de ruit hebben, of van die gaten erin.

cheap ass als ik ben overweeg ik eerst om van die gaten onderin het scherm te maken om de onderdruk te verminderen. zoiets dus:

Honda_Deauville_NT650V_Castielli.jpg


08R8002.png


iemand hier ervaring mee? redenen om het absoluut niet te doen of juist wel?
 
Ik denk dat in het ruitje waar de gaten al inzitten , rondom de gaten extra versteviging is aangebracht.
Het zou kunnen als je de gaten zelf maakt deze zullen gaan inscheuren.

Heb trouwens nog wel zo'n opzetschermpje te koop :)
 
Zo, jij hebt wel lef! Een foto posten op MF van een motorrijder zonder goede kleding en zelfs zonder helm! Pas maar op _O-
 
Klinkt misschien vreemd, maar dan zou ik eerder het ruitje inkorten.
 
Neem aan dat je geen windtunnel hebt, tape eens een paar stukjes garen op je ruit. Zie je meteen wat de luchtstroom doet. Bij de ingekorte ruit op m'n tiger b.v. gaan de draadjes eerst nog een stukje omhoog en dan in een boogje naar achteren. Stop ik de spleet tussen ruit en kuip dicht met een stukje spons dan gaan de draadjes recht naar achteren.

In de praktijk merk ik dat ook doordat zonder spons er best veel herrie om de helm is met met spons gaat de turbulentie idd net onder de helm door wat veel rustiger is.
 
Laatst bewerkt:
Neem aan dat je geen windtunnel hebt, tape eens een paar stukjes garen op je ruit. Zie je meteen wat de luchtstroom doet. Bij de ingekorte ruit op m'n tiger b.v. gaan de draadjes eerst nog een stukje omhoog en dan in een boogje naar achteren. Stop ik de spleet tussen ruit en kuip dicht met een stukje spons dan gaan de draadjes recht naar achteren.

:^

Niet zomaar gaten boren als je geen idee hebt wat je aan het doen bent, zo simpel is aerodynamica ook weer niet. ;)
 
En op positie 3 een randje monteren, dat breekt de wind ook nog eens extra. Dat randje is gewoon een stukje slang dat over de lengte is ingezaagd, maar je kan het ook kant en klaar kopen.
 
Ik denk dat in het ruitje waar de gaten al inzitten , rondom de gaten extra versteviging is aangebracht.
Het zou kunnen als je de gaten zelf maakt deze zullen gaan inscheuren.

Heb trouwens nog wel zo'n opzetschermpje te koop :)

wat moet dat kosten? hoe bevestig je dat? lijmen of gaatjes boren oid?
 
Ik had dit ook met mijn RT, ik heb de ruit verhoogd onder een steilere hoek.
Nu kan ik een sigaartje roken bij 160km/h :+ .
 
Neem aan dat je geen windtunnel hebt, tape eens een paar stukjes garen op je ruit. Zie je meteen wat de luchtstroom doet. Bij de ingekorte ruit op m'n tiger b.v. gaan de draadjes eerst nog een stukje omhoog en dan in een boogje naar achteren. Stop ik de spleet tussen ruit en kuip dicht met een stukje spons dan gaan de draadjes recht naar achteren.

In de praktijk merk ik dat ook doordat zonder spons er best veel herrie om de helm is met met spons gaat de turbulentie idd net onder de helm door wat veel rustiger is.
Toevallig weet ik dat een aantal van die ruitjesfabrikanten dit ook niet in een windtunnel gedaan hebben hoor, veel te duur in onze kleine gezellige branche. :)

Maar goed, die hebben dan wel weer een paar van die ruitjes liggen om wat gaatjes in te zagen. :)
 
Gewoon proberen. Hou wel een goede bij de hand, voor als het mis gaat. Het is leuk prutsen, ik heb het ook wel eens gedaan. Mijn ervaring is dat een opzetruitje of zo'n laminair flow-ding uiteindelijk toch het best werkt. Het hangt ook sterk van de snelheden af die je rijdt, en de helm, van je lengte en de afstand tot het stuur. Het is veel lastiger dan het lijkt. Post even de foto's van de zagerij. Nog een tip: Kleine gaatjes helpen niet.
Gr Hans
 
Klinkt misschien vreemd, maar dan zou ik eerder het ruitje inkorten.
:^

Onlangs zelf ook voor een 2ehands prijsje een ander kuipruitje gekocht zodat ik een origineel ruitje over hou in geval van je weet maar nooit. Dat goedkope ruitje heb ik ingekort en ik moet zeggen dat ik gelijk een stuk lekkerder op de snelweg reed zonder mijn hoofd zo vreselijk te hoeven fixeren :Y
Ok, heb m gelijk ook beetje versiering aangebracht O-)
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan